Vad kostar egentligen Adobe Photoshop Elements 11 från Adobe ? Kan inte hitta det

Permalänk
Inaktiv

Vad kostar egentligen Adobe Photoshop Elements 11 från Adobe ? Kan inte hitta det

Hej. Jag ska studera Digitalt skapande 1 på hermods: https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenu...

De kräver programmet Adobe Photoshop Elements 11. Men när jag letar efter det på deras hemsida så kommer det inte fram och undrar om någon annan här använder det och vad kostar det i så fall? Kommer behöva det max i 2 månader och är inte sugen på att betala 1000 kr som vissa andra sidor säljer det för. Finns det ingen månadskostnad hos någon leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag ska studera Digitalt skapande 1 på hermods: https://www.hermods.se/utbildningar-tjanster/gymnasial-vuxenu...

De kräver programmet Adobe Photoshop Elements 11. Men när jag letar efter det på deras hemsida så kommer det inte fram och undrar om någon annan här använder det och vad kostar det i så fall? Kommer behöva det max i 2 månader och är inte sugen på att betala 1000 kr som vissa andra sidor säljer det för. Finns det ingen månadskostnad hos någon leverantör?

Läser du på sidan står det "eller nyare" det betyder att Photoshop elements 21 fungerar.
Siffran är vilket års version det är, och 11 bör vara från 2010-2011, dvs ruskigt gammalt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan man inte abonnera photoshop? Gjorde det med flash när jag läste en sån kurs för massa år sen. Kostade ca 79kr i månaden.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kan man inte abonnera photoshop? Gjorde det med flash när jag läste en sån kurs för massa år sen. Kostade ca 79kr i månaden.

Osäker på hur det fungerar egentligen numera med deras Creative Cloud osv, men personligen skulle jag undvika det pga där här som jag läste nyligen.
https://www.newsweek.com/adobe-cancelation-fee-twitter-users-...

Går antagligen att välja månatligt istället för års-subscription, men man måste tydligen vara väldigt försiktig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kan man inte abonnera photoshop? Gjorde det med flash när jag läste en sån kurs för massa år sen. Kostade ca 79kr i månaden.

Man kan "prenumerera" på "riktiga" Photoshop (plus Lightroom), eller snarare så är det numera det enda alternativet för att det inte ens går att köpa en "evig" licens på. Sista versionen där man kunde köpa det var CS6 för ganska många år sedan. Det enklare Photoshop Elements är tvärtom och man får köpa det istället.

Tillägg:
Duger Elements så går det förmodligen med flera bildbehandlingsprogram rent principiellt. Problemet som riskerar att uppstå är förstås att allt är utformat efter en viss programvara, vilket då leder till att man måste räkna ut själv hur man utför olika arbetsmoment. Att de använder Elements känns lite lustigt och kan säkert vara för att det i teorin är en enklare och billigare programvara. Dock är det ju knappast Elements något företag i branschen använder. "Riktiga" Photoshop är branschstandard och har så varit i det närmaste i eoner. Mycket går att göra även i alternativ, inklusive t ex GIMP som är öppen källkod, men som sagt så måste man då räkna ut själv hur det fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Osäker på hur det fungerar egentligen numera med deras Creative Cloud osv, men personligen skulle jag undvika det pga där här som jag läste nyligen.
https://www.newsweek.com/adobe-cancelation-fee-twitter-users-...

Går antagligen att välja månatligt istället för års-subscription, men man måste tydligen vara väldigt försiktig..

Oj. Jag kanske ska läsa marknadsföring istället.

Permalänk
Medlem

Så långt det är möjligt, skit i Adobe.

Jag körde länge deras Creative Cloud för typ 350 spänn i månaden. Hade bundit mig på årsbasis. Kontaktade deras support för att säga att när nuvarande bindningstid var över så ska jag ej knytas upp på nästa år. Något som gjorde mig fullständigt förbannad var att de sa att de kunde inte lägga in det i systemet utan jag måste kontakta dom när den nya bindningstiden startar. Hur fan finns det någon logik i det. Snacka om att vara kundfientligt. Det innebär att de tekniskt sett borde kunna ignorera att du begärt att sluta abonnemanget då en ny bindningstid redan startat. Nä fy fan far åt helvete.

Det jag gjorde var att screenshota supportkonversationen och sedan begära ett nytt bankkort från min bank, med annat nummer så klart så de inte kunde dra deras jävla avgift framledes.

Det finns ett mycket bra alternativ i Serif Affinity-programmen. Motsvarande program mot Photoshop, Illustrator och InDesign. Det är program du köper en enda gång, så som program borde vara. Sedan har du uppdateringar i ett visst antal år. Vill du efter att dessa år gått ut fortsätta få uppdateringar till programmen så köper du programmen igen. Kostar 600 spänn styck. Otroligt mycket mer värt.

Tror det är 50% just nu också. https://affinity.serif.com/en-us/photo/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Osäker på hur det fungerar egentligen numera med deras Creative Cloud osv, men personligen skulle jag undvika det pga där här som jag läste nyligen.
https://www.newsweek.com/adobe-cancelation-fee-twitter-users-...

Går antagligen att välja månatligt istället för års-subscription, men man måste tydligen vara väldigt försiktig..

Skall man ha det i ett år så är det en Årsplan man skall ha. Man kan välja att förbetala hela året eller att betala per månad. Säger man upp den tidigare får man betala straffavgift. Den förnyas dessutom automatiskt och det är där dom flesta åker dit på det, när dom slutat använda programmen men ser att allt förnyas. När dom säger upp det hela straffar Adobe dom, om man inte skriker högt på deras forum.

Den abonnemangsform som kallas Månadsplan innebär att du kan tex ha den aktiv i tre månader, inaktiv i åtta månader, aktiv i fyra månader, osv. Man betalar ingen straffavgift när man pausar eller avslutar det hela men har man det 12 månader i ett sträck blir den planen avsevärt dyrare än en 12-månaders Årsplan. (Årsplan går f.ö inte att "pausa".)

Hela upplägget med straffavgifter är dynga och är något alla mjukvaruföretag där man prenumererar på mjukvaran har idag. Om du tex köper ett års prenumeration på Microsoft 365 och avslutar den efter tex fem månader så får du betala straffavgift. Det står med väldigt små bokstäver och är inget man lyfter fram. Fler och fler program går dessvärre över till prenumerationsvarianter.

On topic:
Priset på Photoshop Elements är ca 999:-.