Permalänk
Medlem

Dator låter konstigt

Hejsan köpte denna dator från Elgiganten.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

När jag säger att den låter konstigt menar jag inte att den låte högt.
Det känns som att luften från fläktarna typ studsar.
Om jag ligger på min stol bakåt så hör jag det så snabbt jag ska spela och ställer in stollen rakt så hör jag inte det.
Det är ett konstigt ljud det är som två vindkraft ska slå vind mot varandra och det ska studsa och låta konstigt, det är ganska konstigt och man får inte med det på video.

Det är allmänt en helt ny dator också haft den i två månader kanske.
Så hör jag konstiga störande ljud vid olika vinklar och det är inte att jag menar med att jag
går närmare eller längre bort från datorn, utan när jag rör på kroppen några cm.

Hade varit skönt och avslappande om nån kanske haft samma problem och löst det eller vet nåt liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

Hejsan köpte denna dator från Elgiganten.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

När jag säger att den låter konstigt menar jag inte att den låte högt.
Det känns som att luften från fläktarna typ studsar.
Om jag ligger på min stol bakåt så hör jag det så snabbt jag ska spela och ställer in stollen rakt så hör jag inte det.
Det är ett konstigt ljud det är som två vindkraft ska slå vind mot varandra och det ska studsa och låta konstigt, det är ganska konstigt och man får inte med det på video.

Det är allmänt en helt ny dator också haft den i två månader kanske.
Så hör jag konstiga störande ljud vid olika vinklar och det är inte att jag menar med att jag
går närmare eller längre bort från datorn, utan när jag rör på kroppen några cm.

Hade varit skönt och avslappande om nån kanske haft samma problem och löst det eller vet nåt liknande

Låter som ett problem som borde kunnas lösas genom att ändra fläkthastigheten på chassifläktarna i bios.

Tycker mig ha haft liknande problem och att det då är en fläkt som blåser mot en annan och där de haft olika hastighet. Lek runt lite, kanske kan lösas genom att öka fläkten för utblås eller cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Låter som ett problem som borde kunnas lösas genom att ändra fläkthastigheten på chassifläktarna i bios.

Tycker mig ha haft liknande problem och att det då är en fläkt som blåser mot en annan och där de haft olika hastighet. Lek runt lite, kanske kan lösas genom att öka fläkten för utblås eller cpu.

Bios? är inte den bästa.
Hur menar du. Tror det är det problemet jag har, som att två fläktarna slår ljud så det kommer ett studs ljud

Permalänk
Medlem

Har du pwm-fläktar så det är att dom går upp och ner i varv kanske? Om du lär dig ställa fläktkurva själv så slipper du sådana problem i alla fall.

Förhoppningsvis är det inte nätaggets fläkt som är problemet. Eller rättare sagt, att det inte är en läkt som du inte kan göra något åt.

Läs här:
https://www.howtogeek.com/275339/how-to-auto-control-your-pcs...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har du pwm-fläktar så det är att dom går upp och ner i varv kanske? Om du lär dig ställa fläktkurva själv så slipper du sådana problem i alla fall.

Förhoppningsvis är det inte nätaggets fläkt som är problemet. Eller rättare sagt, att det inte är en läkt som du inte kan göra något åt.

köpte datorn för 2 månader, de ett skit störande ljud inget som är högt. Det har allmänt ett äckligt ljud.
Som att ljudet studsar in i mina öron, mina två vänner har köpt likadana datorer var hos han idag och hans dator var inget som min.
När man maxa mina fläktar låter det som att fläkten slår chassit men inte bokstavligen att den göre men det låter som de

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort sidopanelen och kontrollerat så det inte är något kablage som faktiskt går emot någon fläkt?
Eller någon form av transportskydd som du möjligtvis glömt ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

Bios? är inte den bästa.
Hur menar du. Tror det är det problemet jag har, som att två fläktarna slår ljud så det kommer ett studs ljud

Exakt vad jag tror också, du kan ställa en manuell fläktkurva för chassifläktarna i bios.

Du kommer in i bios oftast genom att trycka f2 Eller delete under uppstart av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du tagit bort sidopanelen och kontrollerat så det inte är något kablage som faktiskt går emot någon fläkt?
Eller någon form av transportskydd som du möjligtvis glömt ta bort.

förlorar garantin om jag gör de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Exakt vad jag tror också, du kan ställa en manuell fläktkurva för chassifläktarna i bios.

Du kommer in i bios oftast genom att trycka f2 Eller delete under uppstart av datorn.

ska kolla de nu

Permalänk
Medlem

Jag borde läsa lite bättre... självklart är det inte frågan om några kablar, det hade varit ett knackande ljud.
Att ta bort sidopanelen på datorn ska inte ogiltigöra garantin, hur ska du tex addera mer lagringsmedia, utöka minnesmängden eller installera någon form av extra utrustning?
I endel fall måste man dessutom ta bort sidopanelen för att avlägsna transportskydd som är monterat på insidan. (OM det finns transportskydd monterat invändigt.)

Det du beskriver låter som resonans, kontrollera en gång extra så det inte sitter skyddsplast någonstans där du borde avlägnat det.
Jag kan inte erinra mig att jag råkat ut för resonans pga av fläktar däremot har jag råkat ut för det gällandes mekaniska hårddiskar men enligt den länk du klistrade i första inlägget så ska inte den datorn ha någon mekanisk hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag borde läsa lite bättre... självklart är det inte frågan om några kablar, det hade varit ett knackande ljud.
Att ta bort sidopanelen på datorn ska inte ogiltigöra garantin, hur ska du tex addera mer lagringsmedia, utöka minnesmängden eller installera någon form av extra utrustning?
I endel fall måste man dessutom ta bort sidopanelen för att avlägsna transportskydd som är monterat på insidan.

Det du beskriver låter som resonans, kontrollera en gång extra så det inte sitter skyddsplast någonstans där du borde avlägnat det.
Jag kan inte erinra mig att jag råkat ut för resonans pga av fläktar däremot har jag råkat ut för det gällandes mekaniska hårddiskar men enligt den länk du klistrade i första inlägget så ska inte den datorn ha någon mekanisk hårddisk.

Jag har faktist haft liknande problem som ts som berodde på resonans mellan fläktar av olika hastighet. Då var det cpufläkten som blåste på utblåstfläkten som höll lägre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

förlorar garantin om jag gör de...

Du kan väl inte förlora garantin om du tar bort en sidopanel? Har elgiganten skrivit det någonstans eller? Låter ju jättekonstigt faktiskt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag borde läsa lite bättre... självklart är det inte frågan om några kablar, det hade varit ett knackande ljud.
Att ta bort sidopanelen på datorn ska inte ogiltigöra garantin, hur ska du tex addera mer lagringsmedia, utöka minnesmängden eller installera någon form av extra utrustning?
I endel fall måste man dessutom ta bort sidopanelen för att avlägsna transportskydd som är monterat på insidan. (OM det finns transportskydd monterat invändigt.)

Det du beskriver låter som resonans, kontrollera en gång extra så det inte sitter skyddsplast någonstans där du borde avlägnat det.
Jag kan inte erinra mig att jag råkat ut för resonans pga av fläktar däremot har jag råkat ut för det gällandes mekaniska hårddiskar men enligt den länk du klistrade i första inlägget så ska inte den datorn ha någon mekanisk hårddisk.

är de bättre om jag väntar till imorgon och ringer in och kollar me de så jag inte riskerar nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag har faktist haft liknande problem som ts som berodde på resonans mellan fläktar av olika hastighet. Då var det cpufläkten som blåste på utblåstfläkten som höll lägre hastighet.

ska kolla upp det efter min cs match

Permalänk
Medlem

kan se igenom chassit ser ingenting skydd o plats å sådan. är det nån som kan hitta nån video på de som beskriver denna situation, har sökt men hittar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Jag har faktist haft liknande problem som ts som berodde på resonans mellan fläktar av olika hastighet. Då var det cpufläkten som blåste på utblåstfläkten som höll lägre hastighet.

bör jag hålla i en knapp med f2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

kan se igenom chassit ser ingenting skydd o plats å sådan. är det nån som kan hitta nån video på de som beskriver denna situation, har sökt men hittar inte

Var precis påväg att skriva om detta, just att titta in genom sidopanelen. Insåg att detta var möjligt på denna modell efter att ha sökt runt lite.
Ibland placerar man transportskydd i datorn, framförallt när det kommer till tunga grafikkort. Man placerar då tex ett formbart skum för att hålla grafikkortet på plats så det inte hoppar ur PCIe-slotten eller knäcker denna.

Måste säga att det är intressant som @eriksson850: säger, har själv dock inte råkat ut för detta fenomen, inte när det kommer till fläktar.
Sedan ska man inte glömma bort, jag vet inte om du kontrollerat med tex handen, att utblåsfläkten i bakkant faktiskt blåser ut, även stora industrier kan montera komponenter åt fel håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

bör jag hålla i en knapp med f2?

Det brukar stå vilken knapp du ska trycka när datorn startar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Var precis påväg att skriva om detta, just att titta in genom sidopanelen. Insåg att detta var möjligt på denna modell efter att ha sökt runt lite.
Ibland placerar man transportskydd i datorn, framförallt när det kommer till tunga grafikkort. Man placerar då tex ett formbart skum för att hålla grafikkortet på plats så det inte hoppar ur PCIe-slotten eller knäcker denna.

Måste säga att det är intressant som @eriksson850: säger, har själv dock inte råkat ut för detta fenomen, inte när det kommer till fläktar.
Sedan ska man inte glömma bort, jag vet inte om du kontrollerat med tex handen, att utblåsfläkten i bakkant faktiskt blåser ut, även stora industrier kan montera komponenter åt fel håll...

jätte konstigt.
låter verkligen som att ljudet studsar och kollat in chassit ser absolut ingen plats. mina vänner har inte haft nån plats eller något där inne. känns bara konstigt finns de andra sätt o lösa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Det brukar stå vilken knapp du ska trycka när datorn startar upp.

vågar inte gå in i sånt, tänk om ja gör nåt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

jätte konstigt.
låter verkligen som att ljudet studsar och kollat in chassit ser absolut ingen plats. mina vänner har inte haft nån plats eller något där inne. känns bara konstigt finns de andra sätt o lösa ?

När jag hade fläktar som skapade dissonans mot varandra så kunde jag höra ljudet väldigt tydligt från en position, flyttade jag mig några meter åt ett annat håll så hördes det inte.

Skrivet av RobPap:

vågar inte gå in i sånt, tänk om ja gör nåt fel

Har du en kompis som är bättre på datorer så kan du fråga hen, det är dock inget farligt att gå in i bios, speciellt inte nu för tiden (värre för 10-20 år sedan).

Det finns ofta en flik som heter fan där du kan se och ställa in din egna kurva och du kan alltid gå ur bios utan att spara ändringar, ifall du är rädd att du gjort något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

När jag hade fläktar som skapade dissonans mot varandra så kunde jag höra ljudet väldigt tydligt från en position, flyttade jag mig några meter åt ett annat håll så hördes det inte.

Har du en kompis som är bättre på datorer så kan du fråga hen, det är dock inget farligt att gå in i bios, speciellt inte nu för tiden (värre för 10-20 år sedan). Det finns ofta en flik som heter fan där du kan se och ställa in din egna kurva.

Inget illa menat bra att de har hänt dig me så jag inte känner mig drabbad. Bör starta om datorn för att komma in dit isf, f2 funkar inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

jätte konstigt.
låter verkligen som att ljudet studsar och kollat in chassit ser absolut ingen plats. mina vänner har inte haft nån plats eller något där inne. känns bara konstigt finns de andra sätt o lösa ?

Bara för att ge ett expemel på hur transportskyddet kan se ut:
https://www.hardwareasylum.com/reviews/systems/cyberpowerpc_g...

Jag sa ej att det var tvungent att det skulle finnas att transportskydd i datorn, jag sa att det ibland finns på endel modeller.

Jag rekommendera däremot att du placerar handen på baksidan av datorn där fläktarna skall blåsa ut, och känner efter att du faktiskt känner att luft blåses ut, lämpligt är att göra detta efter att du startat ett spel.
Detta eftersom du säger att det låter som att de blåser mot varandra.

Du behöver inte sätta handen mot fläktgallret, några cm ifrån så skall du tydligt känna en luftström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

Inget illa menat bra att de har hänt dig me så jag inte känner mig drabbad. Bör starta om datorn för att komma in dit isf, f2 funkar inte för mig.

Nej jag tog inte illa upp, försöker bara hjälpa.

Som sagt, det beror på datortillverkare/moderkorstillverkare hur du kommer in i bios. Om det är en pre-built så kanske de inte skriver ut vad du ska trycka för att komma in i bios.

Permalänk
Medlem

Du har två val, felsöka själv genom att lyssna dig fram till vad som låter konstigt eller lämna in den. Om du kan ta hjälp an en polare som kan det här bättre så gör det. Det känns som ett problem som man borde kunna hitta genom att lyssna sig fram. Vibrationer eller dålig fläkt eller vad det nu är. Öppna chassisida är som att öppna huven på en bil. Bara du är där och tittar och lyssnar kan du inte paja något.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Bara för att ge ett expemel på hur transportskyddet kan se ut:
https://www.hardwareasylum.com/reviews/systems/cyberpowerpc_g...

Jag sa ej att det var tvungent att det skulle finnas att transportskydd i datorn, jag sa att det ibland finns på endel modeller.

Jag rekommendera däremot att du placerar handen på baksidan av datorn där fläktarna skall blåsa ut, och känner efter att du faktiskt känner att luft blåses ut, lämpligt är att göra detta efter att du startat ett spel.
Detta eftersom du säger att det låter som att de blåser mot varandra.

Du behöver inte sätta handen mot fläktgallret, några cm ifrån så skall du tydligt känna en luftström.

spelar LoL just nu och känner av, men ganska svagt. ska testa cs snart o se hur de är där

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobPap:

spelar LoL just nu och känner av, men ganska svagt. ska testa cs snart o se hur de är där

känner av, men de är svagt ´som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du har två val, felsöka själv genom att lyssna dig fram till vad som låter konstigt eller lämna in den. Om du kan ta hjälp an en polare som kan det här bättre så gör det. Det känns som ett problem som man borde kunna hitta genom att lyssna sig fram. Vibrationer eller dålig fläkt eller vad det nu är. Öppna chassisida är som att öppna huven på en bil. Bara du är där och tittar och lyssnar kan du inte paja något.

de svårt och hitta fram det.
det känns som eriksson sa att de två fläktarna gör en studsandet ljud. där man hör de vid olika sätt man ställer sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nej jag tog inte illa upp, försöker bara hjälpa.

Som sagt, det beror på datortillverkare/moderkorstillverkare hur du kommer in i bios. Om det är en pre-built så kanske de inte skriver ut vad du ska trycka för att komma in i bios.

kom in till Bio.
de enda valet till mina fläktar var "smart fan" på eller av. och den var på

Permalänk
Medlem

Ta av sidopanelen och filma eller ta bilder med hög upplösning och gott om ljus så vi kan se hur det ser ur och höra om du filmar.

Det är ok att ta av panelen. Det bryter inga garantier.

Står det någonstans i dina papper/kvitto på datorn att du inte får ta bort panelen ska jag personligen ringa till Elgiganten och fråga vad fan dom håller på med och upplysa dom att sveriges största datorforum kommer ta upp detta vilket vore väldigt dåligt för dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.