Nvidia Geforce RTX 3060 får ny grafikkrets – ska döda mining-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem vill ha ett begagnat kort som har använts till mining? Fläktarna är ofta slutkörda och livslängden på VRM med mera är förkortad då inte ens premium-korten är gjorda för att köras med full belastning dygnet runt.

Ingen gnäller om det använts till machine learning eller annan beräkning.

Jag köpte ett ganska billigt föredetta 1080 Ti som körts enbart för mining och det presterade mer eller mindre EXAKT som det 1080 Ti jag hade tidigare som var av samma modell. Det vet jag för att jag körde benchmarks som jämförelse.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Well man kan ju vända på det: tillverkaren har väl f*n rätt att begränsa sin produkt hur de vill så länge det framgår när du köper den. Gillar du inte det - köp inte produkten.

Ett bra exempel på hur din logik fallerar. Tänk om Nvidia inför en spärr för att spela PC spel som inte betalar licens till Nvidia? Idag har Nvidia och AMD PR samarbeten med stora titlar, t.ex. Cyberpunk. Potentiellt skulle man då kunna spärra av stora delar av spel som inte samarbetar med GPU tillverkaren och skapa två läger likt PS / Xbox exklusiva titlar, eller kräva pengar av gamingföretag för att få kompatibilitet med deras kort, låter detta hälsosamt enligt dig?

Vi har inte ens sett några CMP kort än så det finns inga alternativ för hobbyminers medans man förser stora miningbolag med alla kort dem behöver, detta är rent hyckleri från Nvidias sida och jag är övertygad om att det i slutändan inte gynnar gamers ett dugg, speciellt för dem som minar när dem inte spelar för att betala av korten. Det kommer bli färre kort tillgängliga på andrahandsmarknaden för gamers, gamers som vill ha råd med bra kort kan inte längre mina bort kostnaden, och samtidigt förstör man decentraliseringen av krypto genom att förse miljontals kort till miningbolag och försämrar konkurrensen mot ASICs vilket i min mening är något form av angrepp på demokrati och integritet som blockchain-teknologin faktiskt handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nvidia är superstora så konkurs har jag svårt att se att de går i. Allt handlar om att de inte har fabriker som kan producera kretsar som Intel.

Att Nvidia inte äger fabriken innebär inte att det inte kostar pengar för dem när det går dåligt på olika sätt.

Tror Nvidia lärde sig av 10-serien som först blev en bristvara p.g.a. miners, och när de lyckats rampa upp produktionen så hade GPU-miningen sjunkit såpass mycket att de plötsligt fick kopiösa mängder kretsar över som inte gick att sälja. Det finns nog även vissa paralleller till Fermi-tiden när det var en period då företag köpte GeForce-kort för att använda som beräkningskort p.g.a. att vissa funktioner inte gimpats tillräckligt i kretsdesignen på GeForce-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Helt ointressant. Finns nästan ingen lojalitet. De flesta skaffar mest fps per krona och därefter kommer drivare/stabilitet.

3090 308å 3070 3060ti minar som sjutton och nvidia drar in miljarder. Vad tusan spelar 3060 för roll? Snarare att man inte vill att 3060 ska konkurrera med de dyrare korten bland miners för att man skulle torska försäljning.

Lustigt att du ändå fick så många upvotes trots att din bedömning verkar helt fel.

Ps. Amd korten minar rätt bra också och är lika svåra att få tag på så förstår inte alls din tankegång.

Nvidia har fortfarande en ställning inom GPU-marknaden som AMD för tillfället bara kan drömma om, inte ens när AMD hade bättre kort till bättre pris tog de några större marknadsandelar..
Både Nvidias satsning på mjukvara och bättre stöd för Ray-tracing har ökat på avståndet ytterligare, även om AMD har de bästa korten de hart haft på ett decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Både Nvidias satsning på mjukvara

Nvidia har en lång tradition av att ligga i framkant med mjukvaruutvecklingen, vilket inneburit att de vunnit majoriteten av kunderna trots att de haft kort med sämre tekniska specifikationer än AMD i många fall.

Antar att det är lite som hur iPhones framgångar främst beror på iOS och den välutvecklade infrastrukturen bakom, och inte hur många gigabyte RAM eller megapixels på kameran man kan skryta med i reklamen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför inte regeringen och/eller EU går in och sätter stopp för det här!
EU har ju direktiv för hur mycket energi elektroniska apparater max får dra i tex standby. Dessutom är ju de flesta maskiner klassificerade med direkt koppling till miljöhänseende.

Det senaste året har t om SVT-nyheter rapporterat om kryptovaluta, då framförallt i egenskap av riskerna med att investera i denna potentiellt sett nya fluga. Dock diskuteras det också om födandet av den undre världen, men INTE ETT ORD om den miljökatastrof framtagandet av kryptovaluta skapar, både i slöseri på energi och resurser.

Kryptovaluta är sprillans nytt och i dagsläget är det mest rika och giriga klimatförnekare som roffar åt sig alla pengar. I skrivande stund står bitcoin för lika stor energiförbrukning som hela Norge. På ett år har energiförbrukning ökat med 80%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Alltså. Man ska väl f*n få göra vad man vill med sitt kort. Vill jag donera beräkningskraft till Seti, Folding eller mine:a lite så ska väl tillverkaren skita i det. Det tillverkaren kan göra är att producera lite fler kort. Det enda de behöver bry sig om.

Du får lov att använda det hur du vill. Nvidia får också lov att designa drivrutinerna hur de vill, sålänge de inte försämrar prestandan efter att du köpt kortet. Du får väl visa ditt missnöje genom att köpa ett AMD-kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

Du får lov att använda det hur du vill. Nvidia får också lov att designa drivrutinerna hur de vill, sålänge de inte försämrar prestandan efter att du köpt kortet. Du får väl visa ditt missnöje genom att köpa ett AMD-kort.

Bara en tidsfråga innan det knäcks :), men det är ju bristen på konkurrens , men det blir AMD för min del nästa gång.....just det....finns ju knappt några kort. Så medan folk gnäller på att man ska begränsa det hela.

Så kommer man inte roten till det onda. Nämligen att efterfrågan är större än tillverkningen.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tror man bör vara mycket försiktig med att hurra över detta. Tycker du verkligen att det ska vara upp till tillverkaren att bestämma vad du gör med dina datorkomponenter? Blir lätt ett sluttande plan, särskilt när det finns pengar att tjäna.

Idag handlar det om kryptovaluta, imorgon kan det vara någonting annat som spärras.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015