Nvidia dominerar i Steams undersökning – Radeon RX 6000 lyser med sin frånvaro

Permalänk
Melding Plague

Nvidia dominerar i Steams undersökning – Radeon RX 6000 lyser med sin frånvaro

Nykomlingen Geforce RTX 3070 ligger redan på 18 plats medan AMD:s RX 6000-serie lyser med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det talar ju för att Nvidia producerar bra mycket fler av sina chipp än AMD för tillfället, vilket har påpekats många gånger tidigare. Efterfrågan är så brutal så det spelar ingen roll om du producerar mycket eller litet.

AMD ägnar sig troligen åt att producera XBOX och PS5-chipp för glatta livet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Produktionen av grafikkort har inte gått ned för Nvidia, de har lyckats öka leveranserna med. Problemet är att alla köper korten sekunden de läggs upp på butikshyllorna så att säga. Inte ens miners, vanligt folk.

För AMD sägs det att produktionen av grafikkort för konsumenter har gått ned drastiskt för att klara av sina avtal med Sony och Microsoft.

Permalänk
Medlem

Garanterat PGA mining, köper man en 3xxx kort så kan man få tillbaka någon tusenlapp enkelt just nu.
AMD är inte alls på samma nivå med nya korten när det kommer till Mining kontra strömförbrukning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Inte konstigt då jag som flera tar för givet att ps5 och xbox går först. Kunden går alltid först.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

förstå fortfarande inte att man tar SHS (Steam Hardware Survey) på allvar för sånt här då det är inte direkt någon pålitligt källa.
har uppdaterat GPU:n i båda mina datorer rätt så nyligen men inte fått någon förfråga angående SHS.

edit: sen är ju denna datan också redan 3 månader gammal. så hur det se ut just nu kan var anarlunda.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått frågan i Steam på flera år.

Enda sättet källan skulle vara pålitlig vore om de tvingade på HW-scanning vid uppstart av Steam för alla användare.

Permalänk
Medlem

Är skyldig med att hjälpa till så att 1070 är högt upp
Med dagens priser lär jag fortsätta med det.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

förstå fortfarande inte att man tar SHS (Steam Hardware Survey) på allvar för sånt här då det är inte direkt någon pålitligt källa.
har uppdaterat GPU:n i båda mina datorer rätt så nyligen men inte fått någon förfråga angående SHS.

edit: sen är ju denna datan också redan 3 månader gammal. så hur det se ut just nu kan var anarlunda.

Det är fortfarande ett slumpat urval och triggas inte av att du byter hårdvara. Förstår fortfarande inte hur så många på SweC kan ha svårt att förstå att bara för att de själva inte ingår i underlaget så ogiltigförklarar det inte ett statistiskt relevant underlag.

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag köpte RX 6800 för att 3070 var helt omöjligt att få tag på.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

förstå fortfarande inte att man tar SHS (Steam Hardware Survey) på allvar för sånt här då det är inte direkt någon pålitligt källa.
har uppdaterat GPU:n i båda mina datorer rätt så nyligen men inte fått någon förfråga angående SHS.

edit: sen är ju denna datan också redan 3 månader gammal. så hur det se ut just nu kan var anarlunda.

Kört steam sedan typ 2005 eller något och regelbundet byggt nya datorer under hela tiden med över 40 GPU's totalt vid det här laget, hållt utkik efter survey då jag länge varit medveten om statistiken men inte fått frågan en enda gång hittills.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Har tre Windows/Nvidia datorer, fick frågan på alla tre förra veckan

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

förstå fortfarande inte att man tar SHS (Steam Hardware Survey) på allvar för sånt här då det är inte direkt någon pålitligt källa.
har uppdaterat GPU:n i båda mina datorer rätt så nyligen men inte fått någon förfråga angående SHS.

edit: sen är ju denna datan också redan 3 månader gammal. så hur det se ut just nu kan var anarlunda.

Att du personligen inte fått frågan när användarbasen består av uppskattningsvis 120 miljoner användare betyder ju inte något

Datan är för mars. Du kanske blandade ihop det på grund av det inledande stycket där vi referat till förra nyheten vi skrev i januari?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk fortfarande inte verkar förstå hur stor inverkan bra marknadsföring har.
Spelar inte roll om AMD skulle ge mer för pengarna.

Det kräver lång tid och bra marknadsföring för att komma ur ett rejält underläge.
AMD har ju börjat på cpu sidan nu, men det är inget som går så fort direkt. Och AMD möts fortfarande av "lol AMD" när average joe köper nytt även idag, för Intel syns överallt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt att datorn jag har ett RTX 3070 i har fått survey frågan vid 2 st ominstallationer sedan jul. Mina andra 3 burkar som har Vega 64, 6800 och 6900 XT kort har aldrig fått det. Fattar inte vad som avgör om man får frågan, nästan sugen att skapa 2 st nya konton, använda ett på 3070 burken och ett på 6800 burken och se om nån av dem får frågan. Om 3070 burken får den så tycker jag att det finns ett klart mönster.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är fortfarande ett slumpat urval och triggas inte av att du byter hårdvara. Förstår fortfarande inte hur så många på SweC kan ha svårt att förstå att bara för att de själva inte ingår i underlaget så ogiltigförklarar det inte ett statistiskt relevant underlag.

Slumpat urval från vad?

Citat:

Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.

Låt säga att jag vill göra en opionsundersökning om hur väljare kommer att rösta i nästa val, så jag sitter upp en sida där man kan registera sig och sen bli slumpmässigt utfrågad. Låt säga att bara stockholmare skulle få för sig att registera sig? Eller att 75% är stockholmare, och resten göteborgare? Och sen tar jag ett slumpmässigt urval från dessa... Inga skåningar, inga från Norrland, osv...

Summa summarum, att det är ett slumpat urval hjälper inte om populationen de väljer från är skev och inget görs för att balansera det.

Nu säger jag inte att populationen för Steam Survey är skev, jag vet inte, eftersom de citerade meningarna ovanför är de enda jag hittat gällande underlaget för Steams undersökning.

Edit: med ett korrekt gjort urval av hela Sveriges väljarkår så räcker med att fråga tusen personer, men om jag får för mig att ställa mig på Sergels Torg och fråga förbipasserande så hjälper det inte om jag skulle lyckas få svar från hundra tusen det kommer inte på något vis vara representativt för hela Sveriges väljarkår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tycker det är lustigt att datorn jag har ett RTX 3070 i har fått survey frågan vid 2 st ominstallationer sedan jul. Mina andra 3 burkar som har Vega 64, 6800 och 6900 XT kort har aldrig fått det. Fattar inte vad som avgör om man får frågan, nästan sugen att skapa 2 st nya konton, använda ett på 3070 burken och ett på 6800 burken och se om nån av dem får frågan. Om 3070 burken får den så tycker jag att det finns ett klart mönster.

man skulle nästa tror att nån hos steam inte vill att AMD ska var med på det /s

😇

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Garanterat PGA mining, köper man en 3xxx kort så kan man få tillbaka någon tusenlapp enkelt just nu.
AMD är inte alls på samma nivå med nya korten när det kommer till Mining kontra strömförbrukning.

Fast nVidias kort är väl bättre för mining?

nVidias kort är ju bättre på RT och antagligen det bättre valet (om man kan få dem för rimliga priser) denna generation.
Konstigt bara att 3080 endast fick 10GB och inte 12 eller 16.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gambit_2K:

Tycker det är lustigt att datorn jag har ett RTX 3070 i har fått survey frågan vid 2 st ominstallationer sedan jul. Mina andra 3 burkar som har Vega 64, 6800 och 6900 XT kort har aldrig fått det. Fattar inte vad som avgör om man får frågan, nästan sugen att skapa 2 st nya konton, använda ett på 3070 burken och ett på 6800 burken och se om nån av dem får frågan. Om 3070 burken får den så tycker jag att det finns ett klart mönster.

Att något hänt dig är inget mönster när urvalet slumpas från120 miljoner användare.

Men om man är orolig för någon slags anti-AMD-bias från Valves sida:
Marknadsandelarna i SHS reflekterar de marknadsandelar som rapporteras i andra kanaler.
Spliten är cirka 75-80% för Nvidia och 20-25% för AMD.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att något hänt dig är inget mönster när urvalet slumpas från120 miljoner användare.

Kvantitet är inte det samma som kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå att folk (med AMD kort?) blir upprörd av detta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av filbunke:

Kvantitet är inte det samma som kvalitet.

Att något hänt en person i en population på 120 miljoner individer kan inte kvalificera som ett ”mönster” hur man än vänder och vrider på det.

Det är inte ett argument för att shs är korrekt eller kvalitativ. Det är ett motargument till ”jag fick inte frågan personligen när jag bytte till AMD: det är ett mönster”.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma att Nvidia är rejält bättre för produktivitet/datavetenskap, alla dom som gör lite annat än spel måste typ använda Nvidia. Finns tex inga AI libbar som fungerar med RX6000 ännu vare sig på Windows eller Linux. Rådet är att använda molntjänster om man har AMD. Cuda är kung inom vetenskapliga tillämpningar. Och så är Nvidia bättre på rendering. Och RT. Och DLSS. Och streaming. Och mining Osv. Finns många anledningar att välja Nvidia än ren spelprestanda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slumpat urval från vad?

Låt säga att jag vill göra en opionsundersökning om hur väljare kommer att rösta i nästa val, så jag sitter upp en sida där man kan registera sig och sen bli slumpmässigt utfrågad. Låt säga att bara stockholmare skulle få för sig att registera sig? Eller att 75% är stockholmare, och resten göteborgare? Och sen tar jag ett slumpmässigt urval från dessa... Inga skåningar, inga från Norrland, osv...

Summa summarum, att det är ett slumpat urval hjälper inte om populationen de väljer från är skev och inget görs för att balansera det.

Nu säger jag inte att populationen för Steam Survey är skev, jag vet inte, eftersom de citerade meningarna ovanför är de enda jag hittat gällande underlaget för Steams undersökning.

Edit: med ett korrekt gjort urval av hela Sveriges väljarkår så räcker med att fråga tusen personer, men om jag får för mig att ställa mig på Sergels Torg och fråga förbipasserande så hjälper det inte om jag skulle lyckas få svar från hundra tusen det kommer inte på något vis vara representativt för hela Sveriges väljarkår...

Jag håller med om att det vore trevligt om Valve redovisade hur de väljer vilka som är med.

Dock kan man ju konstatera att det iaf på ytan ser ut som att de har bättre praktiska förutsättningar att göra ett bra urval än någon som ska fråga folk på gatan.
Att fråga massor av folk på samma plats kan ju vara lockande om man frågar folk på gatan, eftersom det vore väldigt smidigt rent praktiskt, men att trigga en dialogruta i sin programvara som finns installerad på en massa miljoner datorer borde ju åtminstone inte ha just det problemet.

Då är det kanske mer vilka som trycker bort rutan jämfört vilka som accepterar att vara med som skapar skevhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att något hänt en person i en population på 120 miljoner individer kan inte kvalificera som ett ”mönster” hur man än vänder och vrider på det.

Det är inte ett argument för att shs är korrekt eller kvalitativ. Det är ett motargument till ”jag fick inte frågan personligen när jag bytte till AMD: det är ett mönster”.

Om jag slumpas ut 3 ggr av 120 miljoner användare 3 månader i rad med samma system och samma konto, är inte det ett mönster? Jag skulle nästan säga att de cachat mitt konto. Att bli träffad av blixten 2 ggr i sitt liv är 1 på 9 miljoner.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Slumpat urval från vad?

Låt säga att jag vill göra en opionsundersökning om hur väljare kommer att rösta i nästa val, så jag sitter upp en sida där man kan registera sig och sen bli slumpmässigt utfrågad. Låt säga att bara stockholmare skulle få för sig att registera sig? Eller att 75% är stockholmare, och resten göteborgare? Och sen tar jag ett slumpmässigt urval från dessa... Inga skåningar, inga från Norrland, osv...

Summa summarum, att det är ett slumpat urval hjälper inte om populationen de väljer från är skev och inget görs för att balansera det.

Nu säger jag inte att populationen för Steam Survey är skev, jag vet inte, eftersom de citerade meningarna ovanför är de enda jag hittat gällande underlaget för Steams undersökning.

Edit: med ett korrekt gjort urval av hela Sveriges väljarkår så räcker med att fråga tusen personer, men om jag får för mig att ställa mig på Sergels Torg och fråga förbipasserande så hjälper det inte om jag skulle lyckas få svar från hundra tusen det kommer inte på något vis vara representativt för hela Sveriges väljarkår...

Fast det är ju ett slumpmässigt urval av alla Steams användare. Visst, kan vara missvisande för alla PC gamers där ute, vissa kanske inte har Steam. Men sannolikheten är hög att det ändå är ganska representativt för den gruppen. Gällande grafikkort så lär det nog vara väldigt representativt.

Även opinionsundersökningar på hela sveriges befolkning är väldigt biased då det är långt ifrån alla som svarar på telefon eller har rätt form av telefonnummer.

Inte för att det säger något, men blev själv frågad av att vara med i surveyn för några dagar sen.

Permalänk
Medlem

Jag har fått frågan från Steam vid ett flertal tillfällen, men har aldrig deltagit hittills.

Tycker denna undersökning är helt intetsägande, då man faktiskt själv väljer om man vill vara med eller inte (efter att först blivit slumpad fram).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

man skulle nästa tror att nån hos steam inte vill att AMD ska var med på det /s

😇

Har man övertaget och cash att spendera så.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man får inte glömma att Nvidia är rejält bättre för produktivitet/datavetenskap, alla dom som gör lite annat än spel måste typ använda Nvidia. Finns tex inga AI libbar som fungerar med RX6000 ännu vare sig på Windows eller Linux. Rådet är att använda molntjänster om man har AMD. Cuda är kung inom vetenskapliga tillämpningar. Och så är Nvidia bättre på rendering. Och RT. Och DLSS. Och streaming. Och mining Osv. Finns många anledningar att välja Nvidia än ren spelprestanda.

Detta är ett jätteproblem för AMD, och något de måste satsa pengar för att vända. Mjukvaruföretagen kommer inte skapa bibliotek och liknande för AMD:s GPUer för att användarbasen finns inte. Det är något AMD måste göra själva för företagen för att se till att användarbasen skapas för framtiden.

Nu fick jag mina fingrar på ett 6800XT och det är ju såklart kul för mitt spelande, och ett RX 6800XT är bättre än inget RTX3080. Men i Rhino 7 och vissa andra mjukvaror för arkitekter hade ett RTX-kort varit mycket mer användbart. Vi får se om AMD tar detta på allvar framöver och verkligen satsar.

Har för övrigt inte fått frågan heller på Steam sen jag installerade mitt nya glansiga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om jag slumpas ut 3 ggr av 120 miljoner användare 3 månader i rad med samma system och samma konto, är inte det ett mönster? Jag skulle nästan säga att de cachat mitt konto. Att bli träffad av blixten 2 ggr i sitt liv är 1 på 9 miljoner.

Hur vet du att du lagts in flera gånger då? Det är ju fullt rimligt att ominstallationen triggar dem att fråga dig igen så att det mest senaste resultatet finns tillgängligt för dem. Det är ju nämligen inte osannolikt att en ominstallation sker pga ny hårdvara.