Använda VPN endast i webbläsaren

Permalänk
Medlem

Använda VPN endast i webbläsaren

Hejsan, länge sedan man postade här på forumet nu, nåväl, det är ju hit man vänder sig för att få kunskap och hjälp!

Så min fråga är om jag på något enkelt sätt kan använda en VPN-tjänst tex Mullvad eller NordVPN och inte använda tex deras mjukvara. Mitt mål är att ha VPN endast i webbläsaren via en betaltjänst som dessa. Anledningen till detta är att det blir lite struligt och jobbigt att slå av och på då vissa spel kan öka i ping, eller att vissa spel inte fungerar i virtuellt LAN då VPN är påslaget.
Så för att sammanfatta, hur kan jag köra VPN lokalt endast i browsern utan att det påverkar resten av datorn?
Min webbläsare är Brave och kör Windows 10 LTSC.

Vänliga hälsningar

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Kanske inte enkelt och smidigt men du skulle kunna sätta upp en virtuell masking som du kör VPN och webbläsare i, då funkar VPN för allting i den virtuella maskinen medan värddatorn fortsätter utan VPN. Om det finns bättre lösningar vet jag inte men det var det jag kom på.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Torguard och deras chrome extension med goda resultat. En snabb googling visade att även NordVPN har en sådan för chrome, och om jag inte minns fel är de flesta chrome extensions kompatibla med Brave. Finns säkert fler vpn leverantörer som har extensions till olika webläsare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Hade detta behov förut! då hade jag en linuxsever som körde mot ovpn.se sen från min klient körde jag en ssh-tunnel till linuxmaskinen sen webbläsaren konfades för att köra med socks mot den port ssh-tunneln hade

Kanske lite väl komplicerat men jag hade servern på plats för andra ändamål redan så

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Flera VPN:er har webbläsartillägg. Jag skulle inte rekommendera någon gratisvariant dock eftersom dom med största sannolikhet samlar in data osv.

Några som ska ha det iallafall (utöver dom som @immutable nämnde):
Private Internet Access
ExpressNPV
Windscribe

Mullvad däremot verkar inte ha något eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:
Skrivet av immutable:
Skrivet av Linus:
Skrivet av Chibariku:
Skrivet av m4gnify:

Tack för svaren allihopa. Nu vet jag exakt hur jag ska göra och fick den hjälp jag behövde!
Trevlig helg!

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]