någon har köpt Microsoft Family 365 med mitt betalkort på nätet

Permalänk

någon har köpt Microsoft Family 365 med mitt betalkort på nätet

Hej , uppgraderade Windows 10 till en ny version igår.
Fick då alternativet att spara min kortinformation vilket jag gjorde.
Idag när jag vaknade ser jag att någon köpt Microsoft Family 365 med mitt kort pengarna är redan dragna!
Jag avbröt natruligtvis köpet och prenumerationen och ångrade köpet men det verkar ju som att jag blivit hackad.
Vad gör jag nu?
Mvh
Lars

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för uppgradering du har gjort som krävde kortinfo? Redan det tycker jag känns konstigt.

Permalänk
Medlem

Spärra kortet först av allt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vad är det för uppgradering du har gjort som krävde kortinfo? Redan det tycker jag känns konstigt.

det var inget krav utan det kom upp en fråga med den nya installationen om jag ville spara kortinformationen.

Permalänk

*Det har inträffat tidigare då hade någon köpt 3 månader på psn , det var med ett gammalt kort dock som jag spärrade
Så Spärra kortet direkt alltså något annat jag kan göra ?
för dålig brandvägg ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lars Mandel99:

det var inget krav utan det kom upp en fråga med den nya installationen om jag ville spara kortinformationen.

Frågan kvarstår vad det faktiskt är du har installerat. Du har uppenbarligen gjort något större än en vanlig Windows-uppdatering som aldrig kräver kortinfo.

Är du det minsta osäker så ska du spärra kortet men har du gjort denna "uppgradering" från Microsofts officiella kanaler så tror jag chansen är ganska liten att du har blivit hackad på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

*Det har inträffat tidigare då hade någon köpt 3 månader på psn .
Så Spärra kortet direkt alltså något annat jag kan göra ?
för dålig brandvägg ?

Brandvägg hjälper dig inte här.
Om det är så att nån har din kortinfo så är det pga nån mjukvara på din dator som skickar ut info. Virusliknande.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

det var inget krav utan det kom upp en fråga med den nya installationen om jag ville spara kortinformationen.

Misstänker dock oxå att det är du själv som köpt nåt på deras sida.
För det har aldrig kommit upp nån fråga för mig att spara eller lägga in kort info i windows installation.
Det är bara i chrome jag fått upp det när jag ska handla saker. Windows har aldrig frågat om kortuppgifter nånstans.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Frågan kvarstår vad det faktiskt är du har installerat. Du har uppenbarligen gjort något större än en vanlig Windows-uppdatering som aldrig kräver kortinfo.

Är du det minsta osäker så ska du spärra kortet men har du gjort denna "uppgradering" från Microsofts officiella kanaler så tror jag chansen är ganska liten att du har blivit hackad på något vis.

Nej , jag fick upp en info sida efter uppdateringen av Windows där der stod snart klar med en massa sidor om val jag kunde göra ,har fått upp den informationen förr vid uppdateringar .
Den frågade bara om jag ville spara min kortinformation på storebutiken ,jag gjorde alltså inget köp då.
Det var bla annat information om cloudsparning osv

Permalänk
Medlem

ok.
Men du skrev att nån hade köpt family 365. Men du kunde stoppa premunationen? Hur kunde du det? Va premunationen på ditt konto? Oftast köper ju folk premunation till sitt konto med annans kort. Eller har lösenordet till ditt konto men då byter lösen o mail.
Hur är det för dig?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om någon nu kom över dina kortuppgifter så varför köpa just Microsoft Office 365. Och speciellt så nära inpå din uppdatering där du också själv knappade in kortuppgifterna.
Det är inte så att vi inte tror på dig. Men det känns väldigt sannolikt att du av misstag köpt det själv.

Jag har själv både installerat om och uppdaterat två Windowsburkar nyligen och har aldrig sett en fråga om att spara kortuppgifter.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Nej , jag fick upp en info sida efter uppdateringen av Windows där der stod snart klar med en massa sidor om val jag kunde göra ,har fått upp den informationen förr vid uppdateringar .
Den frågade bara om jag ville spara min kortinformation på storebutiken ,jag gjorde alltså inget köp då.
Det var bla annat information om cloudsparning osv

Jag tycker också att det låter helt uppåt väggarna. Du köpte alltså inget men fick ändå upp en fråga om du ville spara kortuppgifterna som du inte hade matat in nånstans? Och då matade du in dem för att spara? Är det här nån Windows eller Windows 365 som du har köpt på en gray market sida eller nåt.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

ok.
Men du skrev att nån hade köpt family 365. Men du kunde stoppa premunationen? Hur kunde du det? Va premunationen på ditt konto? Oftast köper ju folk premunation till sitt konto med annans kort. Eller har lösenordet till ditt konto men då byter lösen o mail.
Hur är det för dig?

Ja precis någon har köpt Family 365.När jag vaknade i morse fick jag ett bekräftelse mail över att ha köpt prenumerationen .
Jag gick då in på mitt microsoftstore konto och tog bort alla betalkort och avbröt prenumerationen eftersom jag mig veterligen inte har gjort något inköp.
När jag tagit bort prenumerationen så kunde jag även ta bort kortinformationen som Windows hade sparat efter uppdateringen.
Jag fick alltså upp en ruta efter att ha startat upp Windows 10 med lite information om olika tjänster osv som jag kunde välja att få eller tacka nej till där blev jag även "tillfrågad" om jag ville spara kortinformationen på windows store vilket jag gjorde .

Det såg ut ungefär som det gör när man installerar Windows 10 för första gången eller när man gjort någon större update.
Du får en massa val om personanpassat tjafs vilket jag skippade .
Därefter kom det upp en fråga om jag ville spara betalskortinformation på microsoftstore vilket jag gjorde.

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Ja precis någon har köpt Family 365.När jag vaknade i morse fick jag ett bekräftelse mail över att ha köpt prenumerationen .
Jag gick då in på mitt microsoftstore konto och tog bort alla betalkort och avbröt prenumerationen eftersom jag mig veterligen inte har gjort något inköp.
När jag tagit bort prenumerationen så kunde jag även ta bort kortinformationen som Windows hade sparat efter uppdateringen.
Jag fick alltså upp en ruta efter att ha startat upp Windows 10 med lite information om olika tjänster osv som jag kunde välja att få eller tacka nej till där blev jag även "tillfrågad" om jag ville spara kortinformationen på windows store vilket jag gjorde .

Det såg ut ungefär som det gör när man installerar Windows 10 för första gången eller när man gjort någon större update.
Du får en massa val om personanpassat tjafs vilket jag skippade .
Därefter kom det upp en fråga om jag ville spara betalskortinformation på microsoftstore vilket jag gjorde.

Jag såg inget om något köp och särskilt inte på någon Family 365tjänst som jag inte ens vet vad det är

Permalänk
Skrivet av ronz:

Om någon nu kom över dina kortuppgifter så varför köpa just Microsoft Office 365. Och speciellt så nära inpå din uppdatering där du också själv knappade in kortuppgifterna.
Det är inte så att vi inte tror på dig. Men det känns väldigt sannolikt att du av misstag köpt det själv.

Jag har själv både installerat om och uppdaterat två Windowsburkar nyligen och har aldrig sett en fråga om att spara kortuppgifter.

ja det verkar ju så , men jag knappade inte in uppgifterna själv utan jag köpte minecraft tidigare i veckan och jag trodde de ville spara kornumret så att det skulle bli lättare för mig att göra köp i framtiden.
Det kanske var så att jag själv råkade köpa prenumerationen av misstag.
Jag försökte bara klicka förbi det personanpasade möget.
Kanske det var därför den frågade om jag ville spara kortuppigfterna efteråt?
men isåfall är det skumt för jag behövde aldrig skriva in de där säkerhetsifforna man alltid gör vid köp.
Kortuppgifterna kanske redan fanns sparade dock efter mitt minecraft köp till sonen?

Permalänk
Medlem

Du har köpt den själv när du ställde in cloud grejerna. Att prenumerera på office 365 är ett av alternativen så man får mer utrymme. Det var efter att du valt att prenumerera på office365 du behövde lägga in kortinformationen.

Du har inte blivit hackad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har köpt den själv när du ställde in cloud grejerna. Att prenumerera på office 365 är ett av alternativen så man får mer utrymme. Det var efter att du valt att prenumerera på office365 du behövde lägga in kortinformationen.

Du har inte blivit hackad.

Tänkte precis på detta! Jag har själv varit lite för snabb när jag installerar Windows (de ställer ju tusen frågor...).

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Du har köpt den själv när du ställde in cloud grejerna. Att prenumerera på office 365 är ett av alternativen så man får mer utrymme. Det var efter att du valt att prenumerera på office365 du behövde lägga in kortinformationen.

Du har inte blivit hackad.

Jag behövde inte lägga in kortuppgifterna de fanns redan där windows frågade bara om de skulle spara uppgifterna , men du menar alltså att jag köpte nåt där genom menyerna ? Jag var aldrig inne på storen

Permalänk
Medlem

Ring microsoft och säg att det har blivit fel. Dom kan hjälpa till med återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Jag behövde inte lägga in kortuppgifterna de fanns redan där windows frågade bara om de skulle spara uppgifterna , men du menar alltså att jag köpte nåt där genom menyerna ? Jag var aldrig inne på storen

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har köpt den själv när du ställde in cloud grejerna. Att prenumerera på office 365 är ett av alternativen så man får mer utrymme. Det var efter att du valt att prenumerera på office365 du behövde lägga in kortinformationen.

Du har inte blivit hackad.

Japp har också sett att man får detta "inställningsalternativ" numer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Jag såg inget om något köp och särskilt inte på någon Family 365tjänst som jag inte ens vet vad det är

Det är väl en av paketeringarna av Office som heter så, bara för att reda ut vad det är.

(Microsoft 365 Family)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kolla din mail, du borde ha kvitto för ditt inköp där.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det är väl en av paketeringarna av Office som heter så, bara för att reda ut vad det är.

(Microsoft 365 Family)

Precis. Det är väl den som tidigare hette Office 365+ Home eller liknande, alltså Office och molnlagring för upp till 6 användare.