Nvidia dominerar i Steams undersökning – Radeon RX 6000 lyser med sin frånvaro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bopp:

Helt klart, om det är så att man bara kan vara med på "DirectX 12 GPU"-listan om man kör Windows 10 så förklarar det skillnaden. Det innebär ju bara att det finns fler GTX 980 Ti än RX 470 under andra operativ än Windows 10, så de går förbi i totalen. Vilket också känns troligt, iom att 980 är äldre än 470.

Fast redovisar Steam verkligen så bakvänt, att vissa listor representerar en undergrupp i en annan undergrupp utan att de anger det? Det står ju "DirectX 12 GPU" och inte "DirectX 12 GPU under Windows 10" eller "GPUs using DirectX 12-API", och hårdvaran är ju "DirectX 12 GPU" oavsett under vilket operativsystem de är installerade. Jag har helt enkelt antagit att det är det totala antalet oavsett operativ. Väldigt icke-intuitivt, Steam jämför isf så att säga äpplen och päron i de olika listorna.

Sen hoppas jag inte de trunkerar eller avrundar värden innan slutresultatet, så att det skiftar pga det. Det skulle vara ganska inkompe.....

Ska bli intressant att se vad de svarar. När de svarar, haha.

Ja. Kriteriet för dx12 gpu är win10 (i shs definition av segmenteringen)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast nVidias kort är väl bättre för mining?

nVidias kort är ju bättre på RT och antagligen det bättre valet (om man kan få dem för rimliga priser) denna generation.
Konstigt bara att 3080 endast fick 10GB och inte 12 eller 16.

Ja precis, det är det jag menar..

Personligen så skiter jag i RT och var mest ute efter FPS per krona, Spelar typ enbart FPS där bilder per sekund är viktigare än ögongodis.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått frågan sen jag stoppade in mitt 6800. Nvidia ligger förmodligen över AMD i antal aktiva kort på Steam men dessa siffror känns inte alls tillförlitliga.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Jag har inte fått frågan sen jag stoppade in mitt 6800. Nvidia ligger förmodligen över AMD i antal aktiva kort på Steam men dessa siffror känns inte alls tillförlitliga.

Det mäts per automatik om jag förstått det rätt. Så ditt kort finns nog med i statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det mäts per automatik om jag förstått det rätt. Så ditt kort finns nog med i statistiken

Nej det är inte automatiskt. Man får upp en förfrågan om man vill vara med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Det är fortfarande ett slumpat urval och triggas inte av att du byter hårdvara. Förstår fortfarande inte hur så många på SweC kan ha svårt att förstå att bara för att de själva inte ingår i underlaget så ogiltigförklarar det inte ett statistiskt relevant underlag.

Ja, förvisso. Jag är ändå rätt nyfiken om det ligger något i det som till exempel Youtuber:n Moores Law is Dead lyfter, att AMD-ägare får förfrågan mera sällan gällandes HW survey. Märkvärdig detalj isåfall. Man undrar vad Steam skulle tjäna på att ha missvisande statistik.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Ja, förvisso. Jag är ändå rätt nyfiken om det ligger något i det som till exempel Youtuber:n Moores Law is Dead lyfter, att AMD-ägare får förfrågan mera sällan gällandes HW survey. Märkvärdig detalj isåfall. Man undrar vad Steam skulle tjäna på att ha missvisande statistik.

Är det färre som äger AMD så borde slumpvis i praktiken innebära att dessa får förfrågan mer sällan, annars vore det fel. För inte är marknadsandelen 50/50 mellan Nvidia/AMD och Intel/AMD väl?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Är det färre som äger AMD-system så borde slumpvis i praktiken innebära att dessa får förfrågan mer sällan, annars vore det fel. För inte är marknadsandelen 50/50 mellan Nvidia/AMD och Intel/AMD väl?

Sannolikheten för att en Nvidia-ägare får förfrågan bör i praktiken vara högre vid slumpvis urval, instämmer.
Skulle vara lite besviken på den annars rätt välinformerade Moores Law is Dead ifall han inte har övervägt detta, innan han uttrycker skepsism över urvalet i HW survey.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

förstå fortfarande inte att man tar SHS (Steam Hardware Survey) på allvar för sånt här då det är inte direkt någon pålitligt källa.
har uppdaterat GPU:n i båda mina datorer rätt så nyligen men inte fått någon förfråga angående SHS.

edit: sen är ju denna datan också redan 3 månader gammal. så hur det se ut just nu kan var anarlunda.

Jag får dessutom endast den där frågan på min sju år gamla laptop med Nvidia 850m, aldrig på stationära...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

...
Skulle vara lite besviken på den annars rätt välinformerade Moores Law is Dead ifall han inte har övervägt detta, innan han uttrycker skepsism över urvalet i HW survey.

Tja, hur motiverar han sin slutsats? Motiveras den inte blir det ju svårt att tolka vad han menar.

Skrivet av UndaC:

Marknadsandelarna i SHS reflekterar de marknadsandelar som rapporteras i andra kanaler.
Spliten är cirka 75-80% för Nvidia och 20-25% för AMD.

20-25% är ju högre än Valves 16%. Men det är ju skillnad på marknaden för gamers och marknaden generellt. Som jag förstått det är en stor del av AMDs andel är OEM / kontorsmarknaden, och även om dessa användare spelar så gör de det troligen betydligt mindre.

Jag har dock inte klart för mig vilken fråga Steam Hardware Survey försöker svara på med sina undersökningar? Är det

1) vilken hårdvara de som har ett konto på Steam använder?
Eller
2) vilken hårdvara som används mest när folk spelar via Steam?

Om (1) räcker det med att sampla när folk loggar in, och enbart hålla reda på om de redan fått frågan denna månad. Om (2) så hade det varit lämpligt att vikta urvalet utifrån antal timmar i spel. Det skulle också passa bra med det Valve själva säger är syftet, att stödja beslut om "what kinds of technology investments to make and products to offer.". Då skulle också kort med mer prestanda premieras i urvalet (oavsett om det är Nvidia eller AMD), eftersom folk som spelar mycket troligen köper vassare grafikkort. Men om AMDs andel är mindre i just det segmentet, vilket jag som sagt tror att det är, så skulle det ju att slå igenom i undersökningen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

Sannolikheten för att en Nvidia-ägare får förfrågan bör i praktiken vara högre vid slumpvis urval, instämmer.
Skulle vara lite besviken på den annars rätt välinformerade Moores Law is Dead ifall han inte har övervägt detta, innan han uttrycker skepsism över urvalet i HW survey.

Det kanske blir lite förvirrat här vad man menar, men en unik AMD- eller Nvidia-ägare bör ha samma sannolikhet i sig att få en fråga om det är ett helt slumpmässigt urval. Finns det då fler Nvidiaanvändare (troligtvis) blir utfallet en övervikt åt Nvidia, eftersom det då speglar fördelningen. Alla med ett Steamkonto ska ha samma chans att bli tillfrågade.

Däremot ska du ju inte bli tillfrågad oftare för att du har ett Nvidiakort, och det är väl det som Moore´s Law is Dead lite är inne på? Så tolkar jag det han säger, att du som Nvidiaägare skulle ha större sannolikhet att bli tillfrågad. Samt att han också säger att det finns internetcaféer där man loggar in på olika konton på Steam, och då tolkar SHS det som att det är unika datorer för varje konto, fast det egentligen är samma dator som används. Tio inloggningar på samma dator som får förfrågningar räknas som tio olika datorer som fått förfrågningar. Och då räknas t ex grafikkortet (typ GTX 1060), tio gånger, fast det är bara ett kort.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så konstigt att så mkt dåliga kort är i toppen.
Jag har 1070 och ett 5700xt i mina main datorer. Och jag upplever man tillhör dom som har sämmre graffikort.. tänker på folk man känner här och riktiga gamer vänner.
Alla har ju 30xx kort nu för tiden, eller iallafall 20xx kort. Vart är alla med 10xx och sämmre?

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Vart är alla med 10xx och sämmre?

Här på Sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det mäts per automatik om jag förstått det rätt. Så ditt kort finns nog med i statistiken

Enligt Steam så står det enligt nedan:
"Steam håller en undersökning varje månad för att samla data om vad för slags datorhårdvara och mjukvara våra kunder använder. Deltagande i undersökningen är valfritt och anonymt. Informationen vi samlar in hjälper oss oerhört mycket när vi gör beslut om vilka slags teknologier vi investerar i och vilka produkter vi erbjuder."

Man får en förfrågan om man vill vara med eller inte. Jag har inte fått den förfrågan på väldigt länge nu så det är inget som kommer månadsvis.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av IceMan(FZ):

Tycker det är så konstigt att så mkt dåliga kort är i toppen.
Jag har 1070 och ett 5700xt i mina main datorer. Och jag upplever man tillhör dom som har sämmre graffikort.. tänker på folk man känner här och riktiga gamer vänner.
Alla har ju 30xx kort nu för tiden, eller iallafall 20xx kort. Vart är alla med 10xx och sämmre?

Det är nog lite skev bild som kommer från att hänga i entusiastkretsar helt enkelt och att du (antar jag) bor i eu och mer specifikt Norden.

Normalt sett är ju storsäljarna motsvarande Geforce xx60 ungefär.

Det brukar skifta lite från generation till generation dock.

Snittförsäljningspriset på grafikkort är dock på väg upp. Så det sker en förskjutning där men det tar lite tid innan det reflekteras ju eftersom folk inte uppgraderar varje år osv.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Tycker det är så konstigt att så mkt dåliga kort är i toppen.
Jag har 1070 och ett 5700xt i mina main datorer. Och jag upplever man tillhör dom som har sämmre graffikort.. tänker på folk man känner här och riktiga gamer vänner.
Alla har ju 30xx kort nu för tiden, eller iallafall 20xx kort. Vart är alla med 10xx och sämmre?

Jag kör med AMD Ryzen 5 3600 och ett GTX 1060. Fungerar alldeles utmärkt för mig och de spel jag spelar klarar det av utan problem. Sedan är det ju också för mig inte försvarbart att lägga >10k på ett grafikkort idag. Finns för övrigt ju knappt något grafikkort o köpa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Vart är alla med 10xx och sämmre?

Här är jag
Kör med RX580 4GB.
Har inga planer på att uppgradera, dels för att det jag spelar fungerar ypperligt med det grafikkorten men även för att det är väldigt dyrt att uppgradera. Så länge jag lyckas nå 60fps+ i 1080p så är jag nöjd, och allt måste inte stå på ultra för min del heller.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av IceMan(FZ):

Vart är alla med 10xx och sämmre?

Räcker också upp en hand här

Kör med 1080ti och kommer göra så tills marknaden blir lite mer normal (nåja, vi får se) 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Oegat:

20-25% är ju högre än Valves 16%.

Sorry borde förtydligat. 20-25% av försäljningen av grafikkort.
Shs innehåller igpu så siffrorna blir lite annorlunda då. Framförallt får man fimpa intel där för att få dem mer direkt jämförbara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sorry borde förtydligat. 20-25% av försäljningen av grafikkort.
Shs innehåller igpu så siffrorna blir lite annorlunda då. Framförallt får man fimpa intel där för att få dem mer direkt jämförbara.

Aha, så då är nog marknadsproportionerna för diskreta kort på steam närmare 16 (AMD %-enheter)/75 (Nvidia %-enheter) = 21% AMD (men då innehåller dessa 21% några igpu från AMD, som min beräkning bortser från). Så 20% AMD hos Steam-användarna är kanske vettig uppskattning då.

Skrivet av IceMan(FZ):

Tycker det är så konstigt att så mkt dåliga kort är i toppen.
Jag har 1070 och ett 5700xt i mina main datorer. Och jag upplever man tillhör dom som har sämmre graffikort.. tänker på folk man känner här och riktiga gamer vänner.
Alla har ju 30xx kort nu för tiden, eller iallafall 20xx kort. Vart är alla med 10xx och sämmre?

Mina "aktiva" kort är ett gtx970 och ett radeon 7790. Det hör nog till saken att ju mindre man prioriterar grafikkort i sin rigg, desto mindre diskuterar man korten, bryr sig om att nämna dem i signaturen mm. Så det finns nog ett hyfsat mörkertal även här på Swec, som inte märks eftersom vi med grafikkort i mellanklass hänger i andra forumsektioner, och pratar om andra saker än grafikkort.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Vart är alla med 10xx och sämmre?

Skrivet av Elektron:

Här är jag
Kör med RX580 4GB.
Har inga planer på att uppgradera, dels för att det jag spelar fungerar ypperligt med det grafikkorten men även för att det är väldigt dyrt att uppgradera. Så länge jag lyckas nå 60fps+ i 1080p så är jag nöjd, och allt måste inte stå på ultra för min del heller.

Här är en annan med ett äldre grafikkort.

Har ett RX 480 8 GB (Nitro+ OC) (dvs ungefär ett "bas-RX 580" och minnena är ju högre klockade på 8 GB-varianterna). Planen var egentligen att ha bytt ut kortet redan 2019, men var inte nöjd med förra generationen, den hamnade i någon sorts limboläge både pris och featuremässigt, vilket gäller för den här generationen också tycker jag. Om man inte vill kasta ut en massa pengar såklart. Och RX 480 har åldrats mycket väl. I 1080p.

När värsta köpsuget gått över insåg också jag att jag inte heller behöver uppgradera nu, men får såklart lägga raytracingspel åt sidan. Spelade ju iofs igenom Shadow of the Tomb Raider i stereoskopi, och det gav nog mer upplevelse än raytracade skuggor (som kom ett halvår senare dessutom) i det spelet. Kan lika gärna vänta en generation till känns det som; en stor backlogg och att det finns alldeles utmärkta nya spel som inte behöver det värsta även på Ultra gör att det inte känns som en uppoffring. Observerar dagens kaos från sidan. Kommer igen när spelen är färdigpatchade.

Var länge sedan jag blev ombedd att vara med i SHS, förresten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

För många sitter Nvidia ända in i benmärgen. Även under perioder där AMD haft bättre kort (högre prestanda, bättre energieffektivitet, bättre fps/krona) har dom flest ändå köpt Nvidia. Synd med fanboyism då det missgynnar konkurrensen.

Jag tror inte du har riktigt koll på vad en fanboy är. Bara för att man köper grejer från ett företag man tycker levererar bra gör inte någon till fanboy. Om man hänger på internetforum och vill att andra skall köpa prylar från ett speciellt företag, då är man en fanboy, speciellt om man inte överhuvudtaget kollar upp vilka krav en presumtiv köpare har på produkten. Det du skrev finns en liten hint av fanboyism i skulle jag säga.

Jag är inte en fanboy av Willys bara för att jag nästan alltid handlar där även om det är billigare på Lidl.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av hakd:

Garanterat PGA mining, köper man en 3xxx kort så kan man få tillbaka någon tusenlapp enkelt just nu.
AMD är inte alls på samma nivå med nya korten när det kommer till Mining kontra strömförbrukning.

Inte helt sant.

Jag ligger mellan ~55-60 MH/s på 140 W, undervoltat. Just RX 6800 är helt ok, det är storebröderna som inte ger mer helt enkelt och där är Nvidia mycket snabbare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Man ser ju att de vanligaste korten är ju äldre budget-kort, å från den perioden då de är var ju inte amd mycket å hänga i granen, så det är inte så konstigt.

De flesta, tror det eller ej, har inte de senaste korten, många sitter på gamla kort väldigt länge då de duger fint till 1080p å fortnite / cs / dota etc.

Det hade varit intressant att se det mer sorterat på upplösning, för det avgör ju vilken del av segmentet man filtrerar fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Varför pratar vi om det som om det finns en skevhet ens

Vi har inga tecken som pekar på att shs skulle innehålla skev data. Shs data stämmer överens med alla andra oberoende rapporter (om generella marknadsandelar).

Brukar bara acceptera när jag använder bärbara eller plattan för att vrida datat så mycket som möjligt.

Intel och atom gaming for the win.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Förstår inte upprördheten. Tycker absolut att siffrorna speglar verkligheten. De enda korten som AMD har sålt bra de senaste åren är RX400/500-serien och det syns i statistiken.

Sedan är ju SHS som den är. De hade behövt bryta ner det mellan stationärt och laptops för att det ska vara givande, för oss användare som för spelutvecklare. Fördelningen av bara diskreta kort osv. Sedan hade de tjänat på att kanske dela upp det på regioner också. De som bor i köpsvagare områden än Västeuropa och USA gör ett enormt avtryck på dessa listor, vilket kanske rimmar illa med den bild många på SweC har av sin verklighet.