Permalänk
Medlem

FTP-protokollet fyller 50 år!

Citat:

Network Working Group A. Bhushan
Request for Comments: 114 MIT Project MAC
NIC: 5823 16 April 1971

A FILE TRANSFER PROTOCOL

https://tools.ietf.org/html/rfc114

FTP är ett protokoll för att flytta filer över nätverk. FTP fyllde 50 år igår. Första versionen skapades av en kille som heter Abhay Bhushan och det gjorde han 16 april 1971.

Det är jättelänge sedan.

Vissa av oss var inte ens födda då.

Det var allt. Grattis FTP!

PS. Ursäkta tautologin i rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

https://tools.ietf.org/html/rfc114

FTP är ett protokoll för att flytta filer över nätverk. FTP fyllde 50 år igår. Första versionen skapades av en kille som heter Abhay Bhushan och det gjorde han 16 april 1971.

Det är jättelänge sedan.

Vissa av oss var inte ens födda då.

Det var allt. Grattis FTP!

PS. Ursäkta tautologin i rubriken.

Grattis FTP!
Är väl tur att FTP mestadels pensionerats dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Gratis:
FTP = skicka användare och lösenord i ren klartext, absolut ingen kryptering alls finns, utan det är bokstavligen lösenord klartext.

Undra egentligen när ordinarie ftp dog ut? Runt år 2000 så var det populärt att ha en egen ftpserver hemma och dela semesterfilmer och annat som de kallade den för. Lite senare än det så använde visa företag att public dela filer. Men den försvann.

Jag tror inte jag har använt en vanlig ftp de senaste 15åren, sftp etc används ju än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gratis:
FTP = skicka användare och lösenord i ren klartext, absolut ingen kryptering alls finns, utan det är bokstavligen lösenord klartext.

Undra egentligen när ordinarie ftp dog ut? Runt år 2000 så var det populärt att ha en egen ftpserver hemma och dela semesterfilmer och annat som de kallade den för. Lite senare än det så använde visa företag att public dela filer. Men den försvann.

Jag tror inte jag har använt en vanlig ftp de senaste 15åren, sftp etc används ju än idag.

ftp är extremt vanligt än idag att använda sig av för distribution av filer ut mot kunder inom företagsvärlden exempelvis drivrutiner och manualer mm ligger ofta hostade på en ftp server. En stor skillnad numera är dock webbläsare har stöd för ftp protokollet så man kan ladda hem filerna utan att behöva ett extra program som man behövde förr så användaren märker inte ens att den använder ftp längre.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Grattis FTP! Jag kommer ihåg när man fick lösenord till ljusskygga servrar på slutet av 90 talet där det gick att ladda hem nya filmer i xvid.

Permalänk
Hedersmedlem

FTP är fortfarande högaktuellt och utveckling har ju skett även där. Det finns modernare ersättare som har bra kryptering, SCP och SFTP exempelvis.

Hemma används FTP mest för att skicka filer till gamla datorer som man helst inte vill ha kontakt med genom fildelning i Windows. Går utmärkt att slänga upp en FTP-server på en gammal 286a och sen kasta filer som behövs till den från vilken modern dator som helst.

Sen säger det sig nog självt att man inte ska släppa lös den datorn publikt på hela Internet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Grattis FTP på 50-årsdagen i efterskott!
Här skänkes lite gratulationssång i form av olika tolkningar av Happy birthday på YouTube.

Justin Bieber sings "Happy Birthday"
https://www.youtube.com/watch?v=6XG0DKR1pPQ

Minions - Happy Birthday To You
https://www.youtube.com/watch?v=k2m_0De7QnA

Happy birthday - A cappella
https://www.youtube.com/watch?v=K4Ei6x1ofCk

Cumpleaños Feliz - Happy Birthday To You
https://www.youtube.com/watch?v=FE_KnGLsX5c

Happy birthday in the Styles of 10 Classical Composers
https://www.youtube.com/watch?v=ToO7OXDiV04

Jag tillhör kategorin individer som inte var född när FTP skapades, jag var alltså minus 14,5 år.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gratis:
FTP = skicka användare och lösenord i ren klartext, absolut ingen kryptering alls finns, utan det är bokstavligen lösenord klartext.

Undra egentligen när ordinarie ftp dog ut? Runt år 2000 så var det populärt att ha en egen ftpserver hemma och dela semesterfilmer och annat som de kallade den för. Lite senare än det så använde visa företag att public dela filer. Men den försvann.

Jag tror inte jag har använt en vanlig ftp de senaste 15åren, sftp etc används ju än idag.

https://glftpd.io/ är högst levande.

På mina 3 senaste arbetsplatser har affärskritisk data dagligen skyfflats med FTP. Där jag jobbar idag har vi fortfarande en fax(!) kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

ftp är extremt vanligt än idag att använda sig av för distribution av filer ut mot kunder inom företagsvärlden exempelvis drivrutiner och manualer mm ligger ofta hostade på en ftp server. En stor skillnad numera är dock webbläsare har stöd för ftp protokollet så man kan ladda hem filerna utan att behöva ett extra program som man behövde förr så användaren märker inte ens att den använder ftp längre.

Njae, det där stämmer inte riktigt. Förr var det en självklarhet att webbläsare hade FTP-stöd, numera är det inte alls lika självklart längre.
Chrome och annat Chromium-baserat har t.ex. inte FTP-stöd aktivt nuförtiden.

Jag upplever snarare att det är väldigt sällsynt att man ser FTP i det vilda numera, även om det ju säkert fortfarande finns i en del legacy-miljöer.
SFTP (som inte har något med FTP-protokollet att göra öht, utan är filöverföring över SSH) är ju däremot en populär ersättare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra egentligen när ordinarie ftp dog ut? Runt år 2000 så var det populärt att ha en egen ftpserver hemma och dela semesterfilmer och annat som de kallade den för. Lite senare än det så använde visa företag att public dela filer. Men den försvann.

På mitt förra jobb användes FTP varje dag till olika servrar. Det var oftare SFTP, men FTP var absolut inte dött och begravet.

Permalänk
Skrivet av Elyxiator:

ftp är extremt vanligt än idag att använda sig av för distribution av filer ut mot kunder inom företagsvärlden exempelvis drivrutiner och manualer mm ligger ofta hostade på en ftp server. En stor skillnad numera är dock webbläsare har stöd för ftp protokollet så man kan ladda hem filerna utan att behöva ett extra program som man behövde förr så användaren märker inte ens att den använder ftp längre.

Låter som mindre företag. Sedan får de absolut inte ha något konto med skrivrättigheter till ftpservern. För någon kan ta sig in och ändra på en fil och lägga in någon skit. Det kan såklart ske överallt, men det är inte överallt där man kör utan någon kryptering överhuvudtaget.

Jag minns något program med inbyggt ftp för länge sedan, där en frågade vad lösenordet var. Det kunde man gräva fram, eller så tog man fram ett sniffprogram som var dåtidens whireshark och så läste man ut lösenordet i klartext. Det är skrämmande dålig säkerhet i gamla ftp, men den är ju 50år och på den tiden var datorerna inte så snabba, dessutom skickade man inte så mycket filer över internet för 50år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Låter som mindre företag. Sedan får de absolut inte ha något konto med skrivrättigheter till ftpservern. För någon kan ta sig in och ändra på en fil och lägga in någon skit. Det kan såklart ske överallt, men det är inte överallt där man kör utan någon kryptering överhuvudtaget.

Jag minns något program med inbyggt ftp för länge sedan, där en frågade vad lösenordet var. Det kunde man gräva fram, eller så tog man fram ett sniffprogram som var dåtidens whireshark och så läste man ut lösenordet i klartext. Det är skrämmande dålig säkerhet i gamla ftp, men den är ju 50år och på den tiden var datorerna inte så snabba, dessutom skickade man inte så mycket filer över internet för 50år sedan.

Nej jag tänkte inte på små företag utan snarare på de gigantiska it företagen som exempelvis axis, cisco, ibm, hp, dell mm. Samtliga dessa företag har sina firmwares, drivrutiner, program mm hostade på ftp servrar som ligger helt öppna på nätet och du kommer åt hela ftp servern utan att ange varken användarnamn eller lösenord. Och några upload rättigheter finns det överhuvudtaget inte på ftp servern.

Här är exempelvis mitt jobbs ftp server med samtliga produkter vi har släppt ända sedan slutet av 80 talet ftp://ftp.axis.se/ och går man via vanliga hemsidan så är varje download knapp bara en länk in till ftp servern...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/