Permalänk
Medlem

Dator till grabben som är 6år

Tja.

Min grabb, som är 6år, fick en gammal dator av mina föräldrar. Döm om hans förvåning när det knappt klarar av roblox. Nåja, så jag tänkte skaffa en dator till honom. Har kollat en del på dessa datorer från https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l... Men finns inte i lager.

Men, jag vill inte köpa på mig något som sedermera inte kan uppgraderas i framtiden. Så jag har börjat snegla på att bygga en från scratch till honom. Jättedumt läge har jag förstått det som, nu med den enorma bristen på gpu. Men, kan faktiskt nöja mig med en begagnad.

Har fått ihop detta på inet:

Om man nu tänker sig ett grafikkort där han ska kunna köra roblox, och på sin höjd minecraft och fortnite. Hur långt ner kan man gå på gpu så att hans spelupplevelse ändå blir behaglig? Budget är: ju billigare, desto bättre.

Tack på förhand!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Vet inte hur lågt ner man kan gå i prestanda för roblox, fortnite och minecraft. Däremot sitter min grabb med en i5 6600, 16gb ram och ett GTX 760Ti och kan spela ovan nämnda spel utan problem med en 2560x1440 skärm.

Det krävs med andra ord inte mycket för att just dessa spel ska kunna spelas.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jlyck:

Tja.

Min grabb, som är 6år, fick en gammal dator av mina föräldrar. Döm om hans förvåning när det knappt klarar av roblox. Nåja, så jag tänkte skaffa en dator till honom. Har kollat en del på dessa datorer från https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l... Men finns inte i lager.

Men, jag vill inte köpa på mig något som sedermera inte kan uppgraderas i framtiden. Så jag har börjat snegla på att bygga en från scratch till honom. Jättedumt läge har jag förstått det som, nu med den enorma bristen på gpu. Men, kan faktiskt nöja mig med en begagnad.

Har fått ihop detta på inet:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/15193332/namnlos

Om man nu tänker sig ett grafikkort där han ska kunna köra roblox, och på sin höjd minecraft och fortnite. Hur långt ner kan man gå på gpu så att hans spelupplevelse ändå blir behaglig? Budget är: ju billigare, desto bättre.

Tack på förhand!

Vet du något mer om datorn han fick innan vi tipsar om nytt? Är väl inte omöjligt att det bara är grafikkortet eller dylikt som stryper.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vet du något mer om datorn han fick innan vi tipsar om nytt? Är väl inte omöjligt att det bara är grafikkortet eller dylikt som stryper.

Ingen aning tyvärr, det är någon liten HP variant med 4-5 år på nacken. Jag själv är urusel på hårdvara. Kanske möjligt att uppgradera den han fick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vet inte hur lågt ner man kan gå i prestanda för roblox, fortnite och minecraft. Däremot sitter min grabb med en i5 6600, 16gb ram och ett GTX 760Ti och kan spela ovan nämnda spel utan problem med en 2560x1440 skärm.

Det krävs med andra ord inte mycket för att just dessa spel ska kunna spelas.

Då finns där ändå hopp om det! Kanske även lite överdrivet med i5 10400 nu till en början?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jlyck:

Då finns där ändå hopp om det! Kanske även lite överdrivet med i5 10400 nu till en början?

Den är såpass billig att om jag köper nytt skulle jag inte tumma på någon hundring och få en betydligt sämre CPU. Mig veterligen så är den där riktigt bra bang for the buck sett till en speldator.

Ett fetare grafikkort sen när situationen på den fronten bättrat sig och han har en kompetent dator i flera år framöver!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jlyck:

Ingen aning tyvärr, det är någon liten HP variant med 4-5 år på nacken. Jag själv är urusel på hårdvara. Kanske möjligt att uppgradera den han fick?

Kolla om du har ett program som heter "System information" eller utan mellanrum om svenska antar jag, borde ge en bra summering av vad det är för komponenter.
Edit: msinfo32 i kör-fältet borde funka.

Mycket möjligt att det inte duger till mycket men en kontorsburk med några år på nacken behöver absolut inte vara hopplös.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp detta imorgon! Återkommer med vad det är för hårdvara i den! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle du inte kunna bygga ett system kring AMD Ryzen 3400G. Då behöver du ju inget grafikkort.
Vega 11 GPUn i Ryzen processorn borde väl fungera bra med de spelen som du nämner?
Fläska på med snabbt ram minne bara.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

I Fortnite kan han köra med Performance Mode och alla inställningar på lägsta så får han runt 60fps i 1080P.
Viktigt med Performance Mode annars kommer det inte fungera så bra alls.

Roblox fungerar bra på allt ungefär. Min dotter säger att man ser längre framåt i spelet när hon spelar med RTX3070, men i övrigt så skiljer det sig inte mycket med tanke på grafiken i övrigt i hennes ögon

Minecraft fungerar bra på alla plattformar idag.

Skrivet av metalmac:

Skulle du inte kunna bygga ett system kring AMD Ryzen 3400G. Då behöver du ju inget grafikkort.
Vega 11 GPUn i Ryzen processorn borde väl fungera bra med de spelen som du nämner?
Fläska på med snabbt ram minne bara.

Det där är ett bättre alternativ för Fortnite iaf.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kolla om du har ett program som heter "System information" eller utan mellanrum om svenska antar jag, borde ge en bra summering av vad det är för komponenter.
Edit: msinfo32 i kör-fältet borde funka.

Mycket möjligt att det inte duger till mycket men en kontorsburk med några år på nacken behöver absolut inte vara hopplös.

Så ser det ut. Troligtvis integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Tror jag kunde googla mig till rätt modell. Fanns flera olika konfigurationer på den tydligen.

Men enligt info ska det finnas plats för ett grafikkort på moderkortet iaf. Vet inte om det finns kablar till det dock. Kanske värt testa med nåt gammalt om du har och se

Permalänk
Medlem

Datorn du satt ihop ser rimlig ut om du kompletterar med ett dugligt grafikkort. Jag skulle köpa något billigt på Tradera och köra så länge. Typ detta: https://www.tradera.com/item/341372/461463602/msi-geforce-gtx... 899kr är väl ett par hundra mer än vad jag tycker att det är värt, men det kan det väl vara värt för att slippa krångel.

Vill du lägga några hundra till kan du ju köra en 11400f istället samt få en dubbelt så stor SSD. Jag hade personligen också valt ett chassi med lite bättre luftflöde:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15194229/namnlos

Vill ni ha lite RGB så är ju den modellen fin också: https://www.inet.se/kundvagn/visa/15194233/namnlos

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Mina grabbar lirar roblox på gamla laptops. tror den bästa av dom är en i3/i5 4200m. Och 4-8gb dd3. Ingen GPU på dessa datorer. Sedan är det ju dock sub 1080p i upplösning men fullt spelbart för 6-8åringar. Minecraft fungerar också. AoE2 med.

Så ett alternativ jag skulle titta på är att byta processorn till en med iGpu istället för att sedan i framtiden uppgradera. Men för 1080p så allt med 4gb ram klarar du dig på. En begagnad 970 skulle vara prima men 1050ti eller 1650-1660 skulle också fungera bra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jlyck:

https://www.bildtagg.se/file/yav8ny4pwqxudj7gxn4rntz

Så ser det ut. Troligtvis integrerad grafik.

Ah det var bra att se lite mer.
Processorn är som synes bara 2-kärning och väl närmare 9 år gammal och samt 4 GB minne tyvärr.
Kanske fortfarande duger till spelen i fråga baserat på inlägget om 4200m ovan, om du får till ett grafikkort men jag är inte tillräckligt bekant med spelen för att avgöra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jlyck:

Tja.

Min grabb, som är 6år, fick en gammal dator av mina föräldrar. Döm om hans förvåning när det knappt klarar av roblox. Nåja, så jag tänkte skaffa en dator till honom. Har kollat en del på dessa datorer från https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l... Men finns inte i lager.

Men, jag vill inte köpa på mig något som sedermera inte kan uppgraderas i framtiden. Så jag har börjat snegla på att bygga en från scratch till honom. Jättedumt läge har jag förstått det som, nu med den enorma bristen på gpu. Men, kan faktiskt nöja mig med en begagnad.

Har fått ihop detta på inet:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/15193332/namnlos

Om man nu tänker sig ett grafikkort där han ska kunna köra roblox, och på sin höjd minecraft och fortnite. Hur långt ner kan man gå på gpu så att hans spelupplevelse ändå blir behaglig? Budget är: ju billigare, desto bättre.

Tack på förhand!

Min son körde Fortnite och Minecraft på sitt gamla Radeon R7 360 2Gb utan problem, i den åldern har de inga krav. Hans första dator var en i3 6100 med 8gb ram och ett R7 360 det fick han då han fyllde 8 och det funkade i 3år, då bytte jag grafikkort till ett rtx 970 och det körde han vidare på i 2år till. Bytte sedan för ca 10mån sedan ut brädan och proppen till en Ryzen 3600 och ett 550 bräda och NVMe diskar, kör fortfarande på sitt RTX 970.

Han kör idag mestadels Apex och Destiny 2.

Permalänk
Medlem

En Asus Pn50 funkar nog till att spela många spel i både 720p o 1080p.
Titta lite på Youtube recensioner.
Finns många varianter av pn50, men liten och smidig.
Är sugen på en själv att koppla till TVn.

Permalänk
Medlem

Vad tror om detta bygge runt Ryzen 5 3400G?

https://komponentkoll.se/bygg/KbbPf

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Riktigt stort tack för ert engagemang! Både ett bygge runt den där ryzen 5 cpun och fortsätta med det jag själv lagt ihop + ett 970/980 gpu känns då lovande och för en hyfsad peng och vad jag förstår det som även kunna leverera OK spelupplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag gav upp med att försöka bygga ihop något eget. Köpte istället denna:

Medion Erazer p10 på netonnet för 8990:-

Grabben är supernöjd. Tack för all respons!

Permalänk
Inaktiv

Det där räcker till och blir över i flera år,

Permalänk
Medlem

Bra burk för pengarna! Grabben kommer ha kul många år med sen där.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Ja, det tror jag också!

Någon rekommendation på bra mus/tangentbord? Nu är det någon noname mus, och ett gammalt hp-tangentbord.

Permalänk
Medlem

mus/tangentbord är bäst att åka till Mediamarkt då dom brukar ha uppställt många möss och tangentbord som man kan testa då storlek på händerna spelar stor roll för möss och tangentbord har ju lite olika ljud på tangenterna etc som ni kan testa där också.
men ett low profile tangentbord hade jag iaf rekommenderat då det sparar handlederna bättre.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jlyck:

Ja, det tror jag också!

Någon rekommendation på bra mus/tangentbord? Nu är det någon noname mus, och ett gammalt hp-tangentbord.

Här skulle jag ta med grabben till någon butik där han får känna och klämma, alternativet är väl att köpa ett Mission SG-paket som detta bara – Mus, tangentbord och headset för 499:- i skrivande stund, blinkar i häftiga färger med.

Tror inte det spelar någon större roll vid den där åldern faktiskt, satt själv på någon HP/Dell-mus och ett 'häftigt' WoW-temat tangentbord runt 10-12 års åldern. Var rent skräp sett till dagens standarder (för egen del), men barn-versionen av mig var inge visare och kalas nöjd

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlyck:

Ja, det tror jag också!

Någon rekommendation på bra mus/tangentbord? Nu är det någon noname mus, och ett gammalt hp-tangentbord.

Logitech gör mindre möss som är billiga och håller hög kvalisort som G203 .

Corsairs K55 är ett bra budgetalternativ.

Annars finns det rätt bra mus + tangentbordskombos som är perfekt att starta på.
Jag skulle hålla mig undan mekaniska tangentbord tills man blir äldre, blir lätt bara ett problem när man sätts framför skolans datorer och mår illa för man vet hur man det kan vara...

Netonnet har även rätt okej paket som Missions . MIssion har jag för mig är Andersson fast för "gaming", dvs man får vad man betalar för men inga dåliga saker för det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Finns många bra mini-tangentbord (underskattade för större händer också om du spelar spel med mycket keybinds). Elgiganten har bra utbud av dessa med RGB-belysning och liknande roliga grejer för inte alltför dyra pengar.

T.ex. https://www.elgiganten.se/product/gaming/tangentbord-gaming/1...

Permalänk
Medlem

Ni är grymma! Tack för hjälpen! Se om vi hittar något som passar honom.

Permalänk
Medlem

Finns ju billiga och bra paket, själv köpte jag ett på Jula för 299kr som kostat 499. Var nedsatt pris.
Fick tangentbord och mus med rgb och headset. Naturligtvis inga super grejer, men helt ok tycker jag.
Kolla runt.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)