Permalänk
Medlem

Fläkt låter konstigt

Hej! Jag köpte min dator för strax över 1 år sedan och efter ca 7 månader började fläkten låta konstigt (se film )
Vad beror detta på och är det något man kan fixa själv eller är det en ny fläkt som gäller?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Lager som är slutkört. Köp ny fläkt. Lätt fixat

Behöver du tips på ny fläkt så får du skriva vad det får kosta och om det är viktigt med RGB.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lättast är nog bara att byta i detta fallet.
Det går kanske att fixa själv med lite isärtagning och symaskinsolja beroende på vad för sorts lager som sitter i den.

Har du någon information om vad det är för fläkt (kom den med chassiet så vilket chassi du har) så vi får något att gå på för att kunna underlätta byte/reparation.

Och andra sidan så bör ju du ha någon form av garanti, så kolla med återförsäljaren om de kan ordna ett byte eller liknande.

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabbt svar! Ber sidan jag köpte datorn av skicka en ny fläkt så kopplar jag in den själv:)
En snabb fråga bara, hur kommer det sig att lagret går sönder så snabbt ? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpey:

Okej tack för snabbt svar! Ber sidan jag köpte datorn av skicka en ny fläkt så kopplar jag in den själv:)
En snabb fråga bara, hur kommer det sig att lagret går sönder så snabbt ? ^^

Troligtvis tillverkningsfel i så fall. Dock så har olika lager olika livslängd.
Men visst riktigt ruttna glidlager går sönder fort oavsett.