Banken blockerar överföringar

Permalänk
Medlem

Banken blockerar överföringar

Hej Fellow cryptofans.

Jag tänkte jag ska experimentera lite med att stoppa några få kronor i några kryptovaluta bara för skojs skuld.
Men har upptäckt att det verkar vara svårt i Sverige eller kanske det bara är min bank?

Jag hade inga problem med att överföra 100 euro till Binance (dom hade jag däremot jättesvårt med att få verifiera mig själv).

Men så forsökte jag libertex.com och det gick bara inte, värken med mastercard eller paypal.
Kontaktade banken och dom sade att dom hade spärrat för överföring till utlandet pga. misstänkt bedrägeriförsök på min konto, så när dom fick veta att det verkligen var jag, så låste dom upp.

Men ändå gick det inte - och jag ringde igen, och då hänvisade dom till Bankens Kortvillkor, vilket är lite intressant, för hon som satt i telefonen kände inte reglerna eller vad som gäller, och där står intet om nåt bolag vid det namn, verkar inte vara svartlistad heller.

Så vad kan man göra här? Bara att byta Bank?

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Vilken bank?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

1. Skaffa Revolut
2. Sätt över pengar från din bank till Revolut
3. För över pengar från Revolut till din kryptohandlare

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Swedbank och handelsbanken vet jag iaf blockerar, ringer upp och försöker pressa på en nya kort då de anser att sådana tjänster som plus500, krypto etc är djävulen, pengatvätt, inkörsport till alls sorts kriminalitet etc...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad

Många är snabba att posta diverse länkar som båda parter tjänar på.
Vill påminna er om §9:

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
[...]Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du måste öppna upp ditt kort för "alla internet köp" under en kort period? Det behöver jag göra göra varje gång jag skall handla på ett mindre "vanligt" ställe på nätet. Annars fungerar det bra med både kortköp och banköverföring från Nordea

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilken bank?

Swedbank

Skrivet av GLaDER:

1. Skaffa Revolut
2. Sätt över pengar från din bank till Revolut
3. För över pengar från Revolut till din kryptohandlare

Noterat! Tack för tipset.
(Till Moderator: Jo tack, jag känner till det där med "referrals", och jag brukar aldrig ta dom från folk jag inte känner, vänner och bekanta för att hjälpa dom lite, gärna)

Skrivet av Spiffman:

Swedbank och handelsbanken vet jag iaf blockerar, ringer upp och försöker pressa på en nya kort då de anser att sådana tjänster som plus500, krypto etc är djävulen, pengatvätt, inkörsport till alls sorts kriminalitet etc...

Fick intryck av det samma. Tydligt att dom var svåra att dansa med, och att dom inte riktig har förstått konceptet med att det är faktisk mina pengar och jag gör vad jag vill med dom, väldigt många bortförklaringar och suddiga åsikter när jag pratar med dom, aldrig nån jag kan prata med, kontakta eller nåt - nej, alltid "my way or the highway" attityd.

Skrivet av eatme@live:

Det är inte så att du måste öppna upp ditt kort för "alla internet köp" under en kort period? Det behöver jag göra göra varje gång jag skall handla på ett mindre "vanligt" ställe på nätet. Annars fungerar det bra med både kortköp och banköverföring från Nordea

Det var det första jag kollade, det var helt uppet, brukar stänga det lite dynamisk då det är onödigt att ha det öppet hela tiden.

Tack för eras snabba och vänliga svar Swedclockers, uppskattas!
Hör gärna från flera och del gärna med era erfarenheter, jag är helt nyfödd på området, tycker det är jättespännande.

Permalänk
Medlem

Som GLaDER skrev - från din bank till Revolut till exchange.

Jag har använt Revolut ett tag nu och det har varit problemfritt med att både köpa eller sälja krypto. Även att överföra från Revolut till svenskt bankkonto fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Swedbank och handelsbanken vet jag iaf blockerar, ringer upp och försöker pressa på en nya kort då de anser att sådana tjänster som plus500, krypto etc är djävulen, pengatvätt, inkörsport till alls sorts kriminalitet etc...

Inte riktigt så att bankerna ser krypto som djävulens påfund, utan de är helt enkelt skitnödiga på grund av lagstiftningen. Viss banker är måhända lite mer skitnödiga än andra men i grunden handlar det om att de måste ha koll på sina kunder och stoppa och/eller rapportera misstänkt aktivitet. Då är det jäkligt lätt att bara stoppa allt som har med krypto att göra.

Jag har för övrigt inte haft några problem att föra över pengar till Binance med Visa kopplat till Nordea (har inte provat direktöverföring från bank). Då handlar det förvisso om ett par överföringar på små summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte riktigt så att bankerna ser krypto som djävulens påfund, utan de är helt enkelt skitnödiga på grund av lagstiftningen. Viss banker är måhända lite mer skitnödiga än andra men i grunden handlar det om att de måste ha koll på sina kunder och stoppa och/eller rapportera misstänkt aktivitet. Då är det jäkligt lätt att bara stoppa allt som har med krypto att göra.

Jag har för övrigt inte haft några problem att föra över pengar till Binance med Visa kopplat till Nordea (har inte provat direktöverföring från bank). Då handlar det förvisso om ett par överföringar på små summor.

Tyvärr är det så att man för över för små belopp. Både Swedbank och Nordea har bevisat att är beloppet runt några hundratal miljoner kr så går det finfint utan kundkännedom och frågor som penningtvättlagen kräver.

Själv har jag använt mig av LF och största överföringen jag gjort dit är runt 36k...jag har varit aktiv kund sedan 2002.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Tyvärr är det så att man för över för små belopp. Både Swedbank och Nordea har bevisat att är beloppet runt några hundratal miljoner kr så går det finfint utan kundkännedom och frågor som penningtvättlagen kräver.

Själv har jag använt mig av LF och största överföringen jag gjort dit är runt 36k...jag har varit aktiv kund sedan 2002.

Jojo, nu kan vi för all del raljera om hur det fungerat när storbusarna varit i farten men det är också en anledning till att nuvarande lagstiftning finns.

Jag har inte exakt koll på beloppsgränserna idag men jag tror det är vid 20 000Kr som bankerna är skyldiga att rapportera (tidigare 50 000Kr om jag minns rätt). Det är regler som gäller inom hela EU. Sen finns det också lagar om att bankerna ska veta vilka kunderna är samt att misstänkt aktivitet ska rapporteras. Exakt hur långt det sträcker sig vet jag inte såhär på rak arm men som ett exempel rapporterar Binance alla transaktioner över 2000 euro eller om man gjort över 200 transaktioner på ett år. Alla växlingskontor kräver också identifiering. Ett rimligt antagande är att de försöker göra exakt vad lagen kräver, men inte mer - de vill trots allt hålla sig på rätt sida av lagen samtidigt som det är så enkelt som möjligt för dig som kund.

Bankerna har en skyldighet att hålla koll på dig och eftersom krypto är lite svårare att hålla koll på är det många som drar öronen åt sig. Särskilt med tanke på att myndigheterna definitivt har ögonen på krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Exakt hur långt det sträcker sig vet jag inte såhär på rak arm men som ett exempel rapporterar Binance alla transaktioner över 2000 euro eller om man gjort över 200 transaktioner på ett år.

Skulle gärna vilja ha någon källa på detta. Till vem, menar du att Binance rapporterar 200 transaktioner och överföringar över 2000 EUR?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skulle gärna vilja ha någon källa på detta. Till vem, menar du att Binance rapporterar 200 transaktioner och överföringar över 2000 EUR?

4 kap. (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

De ska utreda och rapportera till polisen vid misstanke om brott. Finansinspektionen är tillsynsmyndighet. Exakt vilka falggor de har i sina system vet jag inte. Som anställd på myndighet där FI är tillsynsmyndighet kan jag säga att kontantbetalningar på 30KKr och uppåt rapporteras till FI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

4 kap. (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

De ska utreda och rapportera till polisen vid misstanke om brott. Finansinspektionen är tillsynsmyndighet. Exakt vilka falggor de har i sina system vet jag inte. Som anställd på myndighet där FI är tillsynsmyndighet kan jag säga att kontantbetalningar på 30KKr och uppåt rapporteras till FI.

Det är självklart bra att åtgärder tas mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Men det ställer samtidigt till det för de som exempel vill syssla med krypto, och inte alls har något brottsligt i åtanke.

Angående åtgärder mot finansiering av terrorism, undrar jag om det åsyftas på islamistisk eller högerextremistisk terrorism, eller båda, samt vilken av dessa som är mest vanligast att försöka finansiera? Om en viss terrorism är vanligare eller överrepresenterad, borde lättnader kunna göras mot grupper av individer som man vet inte sysslar med sådan terrorism.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

4 kap. (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

De ska utreda och rapportera till polisen vid misstanke om brott. Finansinspektionen är tillsynsmyndighet. Exakt vilka falggor de har i sina system vet jag inte. Som anställd på myndighet där FI är tillsynsmyndighet kan jag säga att kontantbetalningar på 30KKr och uppåt rapporteras till FI.

Tack! Är dock extremt skeptisk till att Binance, som inte är baserat i Sverige, automatiskt skickar info till Finansinspektionen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack! Är dock extremt skeptisk till att Binance, som inte är baserat i Sverige, automatiskt skickar info till Finansinspektionen.

Det finns nog god anledning att vara det, deras historik tyder väl på att det är svårt att säga varifrån de ens opererar och om de följer några lagar och regler.

Det är ju i grunden ett kinesiskt bolag som drivits i exil, numera heter det väl att det är Malta-baserat men Maltas myndigheter säger att de inte har några rättigheter att bedriva sin verksamhet där (men det är samtidigt oklart om det är där de bedriver sin verksamhet).

Men ja, hela den där situationen gör det ju inte lättare för en bank som tvingats att hålla koll på sina kunder att tycka att Binance verkar legit.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hej,

Vill bara säga att jag har samma problem, med swedbank och göra banköverföringar till kraken, och coinbase. Kan inte lägga upp mottagaren. Ingenting händer trots rätt uppgifter från dem. Detta är via swedbanks sida och inloggad med bankid med utkökade rättigheter. Kanske måste man vara inloggad med dosa? Men jag har inga som helst problem att lägga till andra utländska överföringar.
Jag skickade ett meddelande till swedbank om detta vi meddelande funktionen där berättade att jag inte kunde lägga till dem och om de var blockerade? Fick svaret att det det visste hen inte utan trodde detta var ett case för det IT-support om jag hade problem med sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Som GLaDER skrev - från din bank till Revolut till exchange.

Jag har använt Revolut ett tag nu och det har varit problemfritt med att både köpa eller sälja krypto. Även att överföra från Revolut till svenskt bankkonto fungerar fint.

Vad är det för avgifter med modellen? Revolut->Exhange ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bankerna har en skyldighet att hålla koll på dig och eftersom krypto är lite svårare att hålla koll på är det många som drar öronen åt sig. Särskilt med tanke på att myndigheterna definitivt har ögonen på krypto.

Och det är framförallt när pengar ska in/ut ur banksystemet som man sätter käppar i hjulet av den anledningen. Det är därför som det kan vara oproblematiskt att ta ut hundratusentals kronor från t.ex Kraken/Coinbase medans det kan vara tjafs om hundralappar åt det andra hållet. När t.ex Swedbank tar emot pengar från en annan Europeisk bank då är det den banken som främst har skyldighet att säkerställa pengarnas ursprung osv. Så mottagande bank har betydligt mindre problem med den typen av transaktioner då eventuella problem främst är någon annans ansvar.

När du eller jag ska skicka våra pengar hos vår bank nånstans däremot då blir det deras ansvar att se till att pengarna inte används till något olagligt. Om då mottagaren är t.ex Kraken/Coinbase ja då kanske man drar öronen åt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack! Är dock extremt skeptisk till att Binance, som inte är baserat i Sverige, automatiskt skickar info till Finansinspektionen.

Lagen bygger på EU-direktiv som alla medlemsstater är skyldiga att implementera. Binance är baserat på Malta och lyder under samma direktiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och det är framförallt när pengar ska in/ut ur banksystemet som man sätter käppar i hjulet av den anledningen. Det är därför som det kan vara oproblematiskt att ta ut hundratusentals kronor från t.ex Kraken/Coinbase medans det kan vara tjafs om hundralappar åt det andra hållet. När t.ex Swedbank tar emot pengar från en annan Europeisk bank då är det den banken som främst har skyldighet att säkerställa pengarnas ursprung osv. Så mottagande bank har betydligt mindre problem med den typen av transaktioner då eventuella problem främst är någon annans ansvar.

När du eller jag ska skicka våra pengar hos vår bank nånstans däremot då blir det deras ansvar att se till att pengarna inte används till något olagligt. Om då mottagaren är t.ex Kraken/Coinbase ja då kanske man drar öronen åt sig.

Lagen är rätt tydlig med att både utbetalare och mottagare är skyldiga att hålla koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lagen bygger på EU-direktiv som alla medlemsstater är skyldiga att implementera. Binance är baserat på Malta och lyder under samma direktiv.

Nu är jag inte jurist så tolkning av lagen lämnar jag åt nån annan. Men menar du att alla kryptoväxlare som handlar med EURO per automatik rapporterar till FI? Vid misstanke om penningtvätt så köper jag det, men det blir ju inte så aktuellt för oss som inte är brottslingar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nu är jag inte jurist så tolkning av lagen lämnar jag åt nån annan. Men menar du att alla kryptoväxlare som handlar med EURO per automatik rapporterar till FI? Vid misstanke om penningtvätt så köper jag det, men det blir ju inte så aktuellt för oss som inte är brottslingar.

Nej, jag menar att alla som är baserade inom EU är skyldiga att rapportera. Utöver det finns avtal mellan EU och andra länder, såsom USA, och svenska banker lär sätta sig på tvären när det gäller transaktioner mellan banker/valutaväxlare som inte följer dessa regler. Många sätter sig på tvären redan när det gäller valutaväxlare som har KYC-system.
Problemet för oss som inte är brottslingar är att det kan vara svårt att få ut pengarna från valutaväxlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag menar att alla som är baserade inom EU är skyldiga att rapportera. Utöver det finns avtal mellan EU och andra länder, såsom USA, och svenska banker lär sätta sig på tvären när det gäller transaktioner mellan banker/valutaväxlare som inte följer dessa regler. Många sätter sig på tvären redan när det gäller valutaväxlare som har KYC-system.
Problemet för oss som inte är brottslingar är att det kan vara svårt att få ut pengarna från valutaväxlaren.

Då är jag med vad du menar. Skatteverket får ju inte ut transaktionshistorik från andra än Svenska växlare dock, eventuellt skulle dom kunna få ut det genom rättssystemet dock, likt hur IRS i USA fick ut vissa personers transaktionshistorik från Coinbase för något år sedan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Då är jag med vad du menar. Skatteverket får ju inte ut transaktionshistorik från andra än Svenska växlare dock, eventuellt skulle dom kunna få ut det genom rättssystemet dock, likt hur IRS i USA fick ut vissa personers transaktionshistorik från Coinbase för något år sedan.

Jo, de kan begära ut historiken. Det finns informationsutbytesavtal. Det är å andra sidan inte så mycket ett problem för Skatteverket som det kan bli ett problem för dig. Räcker i princip för Skatteverket att misstänka att du handlat med krypto och sen skönstaxera dig. Du får sen begära omprövning och visa historiken för Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, de kan begära ut historiken. Det finns informationsutbytesavtal. Det är å andra sidan inte så mycket ett problem för Skatteverket som det kan bli ett problem för dig. Räcker i princip för Skatteverket att misstänka att du handlat med krypto och sen skönstaxera dig. Du får sen begära omprövning och visa historiken för Skatteverket.

Njae, hade de bara kunnat be om alla svenska medborgares transaktionshistoriker på de större växelföretagen så hade dom självklart gjort det redan och fått ut, på samma sätt som de har löst med Safello/bt.cx etc som rapporterar allt direkt till skatteverket. Personligen så hade det varit smidigare för mig om Coinbase och Binance automatiskt rapporterade, då hade jag sluppit sitta och fixa och trixa med det själv

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lagen är rätt tydlig med att både utbetalare och mottagare är skyldiga att hålla koll.

Ja, men du måste tänka på vilka steg som ansvaret ligger på. Om din bank tar emot pengar från t.ex Kraken så är det Kraken och deras bank som kontrolleras av din bank, de är avsändarna i den kedjan. Vem sen Kraken har tagit emot pengar från är framförallt deras bank och deras eget ansvar att kontrollera. Med andra ord så har pengar redan kontrollerats i flera steg innan din bank tar emot dem och de anses relativt säkra (då de redan är i systemet).

Däremot om du skickar pengar så måste Swedbank ansvara för vad du som kund gör med dom pengarna. Det spelar inte direkt roll vilken väg dom pengarna tar. Skickar du pengar till terrorister eller pysslar med olaglig verksamhet så är det din banks problem för att du är deras kund om de varit oaktsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Vad är det för avgifter med modellen? Revolut->Exhange ?

Om man ligger under $10k är det 0,5% för att sälja och köpa. €0,15 för överföring via SEPA.
https://help.coinbase.com/en/pro/trading-and-funding/trading-rules-and-fees/fees

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ja, men du måste tänka på vilka steg som ansvaret ligger på. Om din bank tar emot pengar från t.ex Kraken så är det Kraken och deras bank som kontrolleras av din bank, de är avsändarna i den kedjan. Vem sen Kraken har tagit emot pengar från är framförallt deras bank och deras eget ansvar att kontrollera. Med andra ord så har pengar redan kontrollerats i flera steg innan din bank tar emot dem och de anses relativt säkra (då de redan är i systemet).

Däremot om du skickar pengar så måste Swedbank ansvara för vad du som kund gör med dom pengarna. Det spelar inte direkt roll vilken väg dom pengarna tar. Skickar du pengar till terrorister eller pysslar med olaglig verksamhet så är det din banks problem för att du är deras kund om de varit oaktsamma.

Nej, banken/valutaväxlaren ansvarar för kundkännedom vid alla transaktioner, om det så är skicka eller ta emot pengar. Det finns inget i lagen som antyder att banken skulle ha ryggen fri för att en annan part skulle ha kundkännedom. Därför kommer också banken höra av sig och ställa frågor till dig om du tar emot en större summa pengar på ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, banken/valutaväxlaren ansvarar för kundkännedom vid alla transaktioner, om det så är skicka eller ta emot pengar.

Och kundkännedommen i detta fall är att du som person fått en transaktion från Kraken/deras bank och vem du är samt eventuellt vart pengarna kommer från (lön, investering, försäljning osv). Alla banker måste till viss del lita på att andra banker/institutioner sköter sina AML/KYL processer.

Skrivet av DasIch:

Därför kommer också banken höra av sig och ställa frågor till dig om du tar emot en större summa pengar på ditt konto.

Bara om det finns frågetecken eller är en ovanlig transaktion av någon anledning. Tror du att banken ringer till alla kunder om stora transaktion? Det kan du glömma, för det skulle vara en omöjlighet rent personalmässigt.