Ominstallera/Systemåterställa en Samsung J3. Hur och vad att göra innan?

Permalänk
Medlem

Ominstallera/Systemåterställa en Samsung J3. Hur och vad att göra innan?

Ber om ursäkt då jag är tiltad deluxe på sånt här!

Måste tydligen ominstallera/systemåterställa mobilen, Samsung J3 och har totalt noll koll på hur sånt går till och vad jag ska göra innan dess.

Foton t.ex? Flytta över rubbet på dator antar jag?

Bank-ID, Swish och bankappen. Hur gör jag med sånt?

Efter en en "nystart" antar jag att jag ska gå in i inställningar och låta den uppdatera operativet?

Lär garanterat komma på fler frågor. Ska i första hand nu se till att försöka hitta inloggning till Googlekontot (Android) som jag la på ett supersmart ställe. Så smart att jag inte vet var jag la det.....

Edit: Skrivfel i rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ber om ursäkt då jag är tiltad deluxe på sånt här!

Måste tydligen ominstallera/systemåterställa mobilen, Samsung J3 och har totalt noll koll på hur sånt går till och vad jag ska göra innan dess.

Foton t.ex? Flytta över rubbet på dator antar jag?

Bank-ID, Swish och bankappen. Hur gör jag med sånt?

Efter en en "nystart" antar jag att jag ska gå in i inställningar och låta den uppdatera operativet?

Lär garanterat komma på fler frågor. Ska i första hand nu se till att försöka hitta inloggning till Googlekontot (Android) som jag la på ett supersmart ställe. Så smart att jag inte vet var jag la det.....

Nyare mobiler kan man då reseta bara alla inställningar eller nätverk. Sen med total återställning. Ta då alla dina saker till din dator (Backup) Alla program kommer försvinna. Så du får ladda ner dem igen.. Sen då logga in på dessa så de funkar rätt.
Din mobils Hemsida kan du hitta info hur du gör med en återställning. Inget svårt alls. Bara ge den tid att bli klar med allt. omstarter mm

https://www.aterstallning.com/samsung-galaxy-j3-2018/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nyare mobiler kan man då reseta bara alla inställningar eller nätverk. Sen med total återställning. Ta då alla dina saker till din dator (Backup) Alla program kommer försvinna. Så du får ladda ner dem igen.. Sen då logga in på dessa så de funkar rätt.
Din mobils Hemsida kan du hitta info hur du gör med en återställning. Inget svårt alls. Bara ge den tid att bli klar med allt. omstarter mm

https://www.aterstallning.com/samsung-galaxy-j3-2018/

Tack. Är det så "enkelt" med Swish, Bank-ID och bankappen? (Kommer inte ens ihåg hur jag aktiverade allt. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Är det så "enkelt" med Swish, Bank-ID och bankappen? (Kommer inte ens ihåg hur jag aktiverade allt. )

Det är ju bank ID som man då måste ha först installerat. Men du måste ju loga in på din bank och skapa nytt Bank id. Du kommer se att det är inte svårt alls

Permalänk
Moderator
Skrivet av Beginner:

Alla apparna får du ladda ner igen efter återställningen. Efter att du laddat ner appen Bank-ID får du ladda ner själva ID:t från din bank. Spärra det gamla samtidigt eftersom det är kopplat till den "förra" mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Alla apparna får du ladda ner igen efter återställningen. Efter att du laddat ner appen Bank-ID får du ladda ner själva ID:t från din bank. Spärra det gamla samtidigt eftersom det är kopplat till den "förra" mobilen.

Kolla lite på denna först

https://install.bankid.com/

https://support.bankid.com/sv/bankid/mobilt-bankid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag glömde en sak. Hur gammal är din mobil. Det är ju så här att man kan inte använda Bank id på äldre mobiler. Som jag. Jag fick köpa en ny mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

nja, Kör du Samsung Smart switch så tar den med alla appar, hemskärm osv.
Det tar dock inte med inloggningsuppgifterna så även fast det lägger till t.ex Google kontot så måste man ju logga in själv

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Dyker in snabbt för att säga det och att jag ska sätta mig in mer ordentligt om "hur" när klockan inte jagar mig. Knäppa är att mobilen har fungerat bra sen i går kväll igen. Felmeddelade i går morse men la av med det mot kvällningen. :/

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

nja, Kör du Samsung Smart switch så tar den med alla appar, hemskärm osv.
Det tar dock inte med inloggningsuppgifterna så även fast det lägger till t.ex Google kontot så måste man ju logga in själv

Samsung smart switch är ett bra alternativ. Precis som du säger så kommer merparten av grejerna med, även om man av säkerhetsskäl behöver logga in på nytt. Bank-id behöver aktiveras på nytt via banken.

Här finns en bra lista över vad som följer med vid säkerhetskopiering med Smart Switch: https://www.samsung.com/se/apps/smart-switch/