Permalänk
Medlem

Ny skärm lägre FPS

Precis skaffat en ny skärm, gick från en 24" 1080p till en 31" 1440p. Har märkt att jag får sämre FPS på den nya skärmen av någon anledning.

Tidigare inställningar/gammal skärm

Windows/skrivbordet - 1080p
Spel - 1080p

Konstant 75 fps

Ny skärm

Windows/skrivbord 1440p
Spel - 1080p

Fps varierar mellan 45-75

Ändrar jag till 1080p i windows får jag samma siffror som min gamla skärm. På något sätt verkar det som om windows overridear spelets inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr00mz:

Precis skaffat en ny skärm, gick från en 24" 1080p till en 31" 1440p. Har märkt att jag får sämre FPS på den nya skärmen av någon anledning.

Tidigare inställningar/gammal skärm

Windows/skrivbordet - 1080p
Spel - 1080p

Konstant 75 fps

Ny skärm

Windows/skrivbord 1440p
Spel - 1080p

Fps varierar mellan 45-75

Ändrar jag till 1080p i windows får jag samma siffror som min gamla skärm. På något sätt verkar det som om windows overridear spelets inställningar.

Datorn klarar väl inte av att driva den högre upplösningen, så det är inte så konstigt.
Om du kör windowed mode så blir det inte 1080 i spel utan windows upplösning.

Vad har du för dator?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Om du kör i borderless window eller liknande i spelet så måste bilden uppskalas till skrivbordets upplösning, alternativt låser det renderingen till skrivbordets upplösning även om du satt spelet på 1080

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du kör i borderless window eller liknande i spelet så måste bilden uppskalas till skrivbordets upplösning, alternativt låser det renderingen till skrivbordets upplösning även om du satt spelet på 1080

Om man spelar i vanlig full screen då, då borde inte skrivbordets upplösning ha någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr00mz:

Om man spelar i vanlig full screen då, då borde inte skrivbordets upplösning ha någon betydelse?

Nej, det bör inte spela någon roll.
Använder du 1 eller 2 skärmar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vilka spel talar vi om. Och har du kollat så det verkligen är 1080p i spelen? Många spel när du byter skärm går automatiskt över till högsta upplösningen som skärmen stöder.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Detta uppstår i diabotical

Har 1050ti, ryzen 5 1500x och jag har två skärmar inkopplade. Observera att jag enbart spelar på en skärm.

Jag testade ändra till vanlig full screen (exclusive full-screen, som spelet kallar det) då låser sig fps till 60, trots att skärmen är 75hz

Den gamla skärmen var 75hz också.

Permalänk

Har inte full koll själv, men skärmen måste ju skala upp material som kommer i lägre-än-native upplösning till panelens egen upplösning. Kan det vara det som introducerar högre latency och därmed lägre skärmuppdateringsfrekvens i vissa lägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har inte full koll själv, men skärmen måste ju skala upp material som kommer i lägre-än-native upplösning till panelens egen upplösning. Kan det vara det som introducerar högre latency och därmed lägre skärmuppdateringsfrekvens i vissa lägen?

Varför skulle den skala upp? Jag kanske har fel uppfattning när det kommer till skärmar.

Jag förstår resonemangen i tidigare inlägg gällande borderlesswindowed mode. Men full-screen borde så borde den väl inte skala upp?

I värsta fall får jag väl ha 1080p i Windows också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cr00mz:

Jag testade ändra till vanlig full screen (exclusive full-screen, som spelet kallar det) då låser sig fps till 60, trots att skärmen är 75hz

Är du säker på att skärmen alls klarar 75hz i 1440p? (eller ens i 1080p)
Att "vanliga" skärmar stödjer mer än 60hz är inget man ska räkna med utan att lusläsa specifikationer osv.
(vilken skärm är det?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cr00mz:

Varför skulle den skala upp? Jag kanske har fel uppfattning när det kommer till skärmar.

Jag förstår resonemangen i tidigare inlägg gällande borderlesswindowed mode. Men full-screen borde så borde den väl inte skala upp?

I värsta fall får jag väl ha 1080p i Windows också.

...varför köpa en 1440p-skärm om du ändå ska spela i 1080p?
Det kommer bara se helt banan ut, 1080 mappar inte till 1440 på ett vettigt sätt. 1080 på 4k, ja (då blir varje 1080-pixel en grupp om fyra på 4k-panelen).

Don efter person (eller spel, i det här fallet). Om du vill spela i 1080, skaffa en 1080-skärm. Eller spela i 1440.

Men gällande uppskalningen så har ju skärmen oavsett din windowsinställning 3686400 fysiska pixlar, jämfört med 2073600 som kommer i signalen från datorn. Dessa måste mappas till att täcka hela skärmen, om du inte kör nån slags 1:1-skalning på skärmen (vilket iof inte är omöjligt, men det gör min första poäng ännu viktigare). Därför skalas bilden från datorn till skärmen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

...varför köpa en 1440p-skärm om du ändå ska spela i 1080p?

Det är väl inte så konstigt om man vill ha högre upplösning för arbete men nöjer sig med 1080 för spel?

Du säger förresten att det låser sig till 60 fps. Har du säkerställt att du valt "1920x1080@75Hz" i spelet? Det har hänt mig att jag råkat välja 60Hz av misstag.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tengle:

Det är väl inte så konstigt om man vill ha högre upplösning för arbete men nöjer sig med 1080 för spel?

Ur mitt perspektiv, jo, rätt konstigt.
Men man gör som man vill. Dock får du ju skalningsknas på bilden, beroende på var skalningen sker och hur väl den görs. I absolut bästa fall blir den lite mjukare bara.

Om skärmen stöder det, så skulle jag sätta den till 1:1 scaling, dvs att den visar en 1920x1080-bild på ett område som är just 1920x1080 pixlar mitt på skärmen. Det ger rejäla svarta kanter, men bilden blir iaf 1:1-mappad på pixlarna och man slipper skalningsproblem, både med bilden och prestanda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skalning 1080p (spelupplösning)-> 1440p (skärmupplösning) ger en suddig bild i spelet och det är vad de flesta kommentarerna ovan vill säga. Men om du accepterar det så borde sen frameraten (FPS) bli densamma som med din gamla skärm.

Kanske att det spökar med att det är två skärmar inkopplade? Se till att ha alla drivrutiner uppdaterade, och kanske att även moderkortets BIOS spelar in här. Prova att koppla bort den ena skärmen och se om det löser problemet. Gör det det så är problemet nånstans i drivrutiner/inställningar.

Rekommenderar att din nästa uppgradering blir ett bättre grafikkort som orkar driva 1440p för att slippa alla dylika problem, men det visste du nog redan.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cr00mz:

Detta uppstår i diabotical

Har 1050ti, ryzen 5 1500x och jag har två skärmar inkopplade. Observera att jag enbart spelar på en skärm.

Jag testade ändra till vanlig full screen (exclusive full-screen, som spelet kallar det) då låser sig fps till 60, trots att skärmen är 75hz

Den gamla skärmen var 75hz också.

Hade du två skärmar tidigare också, eller är det något annat som har ändrats mot med gamla skärmen?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

En sämre skärm.

Hej allihopa. Jag måste få lite hjälp här. Just nu har jag en lg 38 tum skärm med upplösning 3840*1600 och har stabila fps på 175 i typ alla spel på max settings. Utan raytrazing ofc. Jag har ett 4090 kort o en cpu i9-13000k. Men jag köpte lgs 45tums skärm som har en upplösning på 3440*1440 upplösning men jag får sämre fps. Jag fattar inte varför. Har storleken nån betydelse? Trodde det var upplösningen som var krävande. Snälla hjälp 😬