Mountain Everest Max keyboard - modulärt TKL i samma prisklass som G915

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja då har det gått ett par dagar till då.

Fick bli Kailh Silent Pink brytare och en laddning med Duckys Double-shot PBT keycaps,
så nu känns det riktigt bra.

Inte så mycket nytt att rapportera angående tangentbordet i sig dock.
Allt fungerar riktigt bra fortfarande, känns mycket bättre än mitt GMMK.

Har inte hunnit lekt så mycket mer med Base Camp än, men jag testade macro funktionen lite iaf.
Och den är väl lite så där, ser ut som man kan göra allt som jag skulle vilja göra med ett macro.
MEN när man väl har spelat in ett macro så ( iaf vad jag kan se ) så kan man inte editera det så mycket.
Man kan dra runt ordningen och ta bort events, men man kan inte ändra fördröjningarna.
Hittar inte vart filerna sparas, så jag vet inte om det går editera dom i notepad.

Kan bara instämma, också haft mitt i ca en månad med brown switches just nu. Inväntar faktiskt ett set Ducky pbt keycaps själv vilket har blivit fördröjt en aning. Annars så har jag inte haft något problem med vare sig software eller tangentbordet i sig.
Hade ett Varmilo VA109M med bruna switches tidigare och gillar faktiskt detta betydligt mer. Känns mycket skönare att skriva på utan att kunna förklara varför.. Media dockan som följer med till max versionen används flitigt & numpaden plockas fram när det behövs i vissa spel.

Det enda jag skulle kunna klanka ner lite på är väl att handledsstödet hade gärna fått vara lite djupare för min del. Är väldigt bekvämt men känns inte riktigt som att jag får plats med mina händer och hade gärna fått vara liten bit djupare.

Ångrar mig inte en sekund, trots att det är rätt mycket pengar för ett tangentbord.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Kan bara instämma, också haft mitt i ca en månad med brown switches just nu. Inväntar faktiskt ett set Ducky pbt keycaps själv vilket har blivit fördröjt en aning. Annars så har jag inte haft något problem med vare sig software eller tangentbordet i sig.
Hade ett Varmilo VA109M med bruna switches tidigare och gillar faktiskt detta betydligt mer. Känns mycket skönare att skriva på utan att kunna förklara varför.. Media dockan som följer med till max versionen används flitigt & numpaden plockas fram när det behövs i vissa spel.

Det enda jag skulle kunna klanka ner lite på är väl att handledsstödet hade gärna fått vara lite djupare för min del. Är väldigt bekvämt men känns inte riktigt som att jag får plats med mina händer och hade gärna fått vara liten bit djupare.

Ångrar mig inte en sekund, trots att det är rätt mycket pengar för ett tangentbord.

Ja, angående Ducky keycaps så vet jag inte om jag bara hade en jävla otur eller om deras keycaps set är någon andra sorterings produkt. Men kvalitén var RIKTIGT usel, dom fick sitta på i 2 dagar, sedan åkte dom ner i lådan igen.
Köpte dom svarta, och den svarta plasten är inguten i den vita på typ 10% av knapparna så att den blockerar ljuset till viss del.
Och på åtminstone space (kollade inte så mycket på dom andra, var så less redan) så är krysset/fästpunkten på ena sidan ner smält så den inte sitter fast på brytaren där...
Med tanke på vad man hör för lovord om Ducky och deras produkter, så hoppas jag att jag bara hade otur och det var ett paket med keycaps som skulle till tippen som slank igenom.
Bytte till mina HyperX Pudding caps ist, får se vad man kan få tag på i framtiden.

Handledsstödet har jag faktiskt inte ens provat.
Kör med ett Glorious fullsize stöd, tyckte det som följde med kändes lite hårt när jag klämde på det. Så den fick ligga kvar i lådan

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja, angående Ducky keycaps så vet jag inte om jag bara hade en jävla otur eller om deras keycaps set är någon andra sorterings produkt. Men kvalitén var RIKTIGT usel, dom fick sitta på i 2 dagar, sedan åkte dom ner i lådan igen.
Köpte dom svarta, och den svarta plasten är inguten i den vita på typ 10% av knapparna så att den blockerar ljuset till viss del.
Och på åtminstone space (kollade inte så mycket på dom andra, var så less redan) så är krysset/fästpunkten på ena sidan ner smält så den inte sitter fast på brytaren där...
Med tanke på vad man hör för lovord om Ducky och deras produkter, så hoppas jag att jag bara hade otur och det var ett paket med keycaps som skulle till tippen som slank igenom.
Bytte till mina HyperX Pudding caps ist, får se vad man kan få tag på i framtiden.

Handledsstödet har jag faktiskt inte ens provat.
Kör med ett Glorious fullsize stöd, tyckte det som följde med kändes lite hårt när jag klämde på det. Så den fick ligga kvar i lådan

Ojdå, lät ju inte speciellt lovande.. :S
Beställde dessa då jag har vita högtalare,mus,case etc...
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamle...
Var de enda vita pbt keycaps jag kunde hitta som funkade och hade nordic layout.

Vilket handledsstöd kör du mer exakt? Kanske får beställa ett liknande haha.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Ojdå, lät ju inte speciellt lovande.. :S
Beställde dessa då jag har vita högtalare,mus,case etc...
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamle...
Var de enda vita pbt keycaps jag kunde hitta som funkade och hade nordic layout.

Vilket handledsstöd kör du mer exakt? Kanske får beställa ett liknande haha.

Japp det var dom där keycapsen fast svarta som jag köpte.

Kör med denna https://www.maxgaming.se/sv/handledsstod-tangentbord/pc-gamin...
sedan finns dom ju i smalare varianter också så du som inte har din numpad på kopplad hela tiden kanske ska kolla på en TLK variant.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Nog för att shine through har sina brister på Ducky men att säga att kvaliteten är usel stämmer inte alls.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

@{SWEC}Rool82 Sitter med ett Mountain Everest Max just nu för att recensera. Om du också körde Max, hur fungerar Mediaenheten för dig? Här så måste jag koppla ur och in varje gång datorn startas för att få igång den. Har varit i kontakt med Mountain om det men inte hört något än.

Permalänk
Medlem

ser fram emot recensionen 😃👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

@{SWEC}Rool82 Sitter med ett Mountain Everest Max just nu för att recensera. Om du också körde Max, hur fungerar Mediaenheten för dig? Här så måste jag koppla ur och in varje gång datorn startas för att få igång den. Har varit i kontakt med Mountain om det men inte hört något än.

Jodå jag har Max, har inte haft några problem med nått sånt. Kollat så att USB kabeln sitter i riktigt?
Trodde först att min kabel var trasig då det inte hände nått då jag kopplade i med den, men med en annan gick det bra. Visade sig att den var lite trög bara.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Ojdå, lät ju inte speciellt lovande.. :S
Beställde dessa då jag har vita högtalare,mus,case etc...
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamle...
Var de enda vita pbt keycaps jag kunde hitta som funkade och hade nordic layout.

Vilket handledsstöd kör du mer exakt? Kanske får beställa ett liknande haha.

Kan man se färgkoden på dem någonstans?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Jodå jag har Max, har inte haft några problem med nått sånt. Kollat så att USB kabeln sitter i riktigt?
Trodde först att min kabel var trasig då det inte hände nått då jag kopplade i med den, men med en annan gick det bra. Visade sig att den var lite trög bara.

Kabeln verkar sitta som den ska. Hade tangentbordet inkopplat i en USB-hub först men går nu direkt till en USB 3.1-port eftersom bordet ska tydligen vara ganska känslig med det.

Själva tangentbordet går igång som det ska, men det är bara mediaenheten som inte går startar som det ska. Om det inte är några problem för dig är det nog bara min som är lite knasig, kan säga det till Mountain då. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Kabeln verkar sitta som den ska. Hade tangentbordet inkopplat i en USB-hub först men går nu direkt till en USB 3.1-port eftersom bordet ska tydligen vara ganska känslig med det.

Själva tangentbordet går igång som det ska, men det är bara mediaenheten som inte går startar som det ska. Om det inte är några problem för dig är det nog bara min som är lite knasig, kan säga det till Mountain då. Tack för hjälpen!

Har förresten heller inte haft några strul alls med mediaenheten. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan man se färgkoden på dem någonstans?

Bra fråga.. 😅

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem

spanar flera gånger om dagen efter din recension på detta tangentbordet nu

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Har ju haft mitt tangentbord i en månad nu, och kan flika in med två saker som jag har hittat som man kan ha i åtanke.

Media dockan är lite seg att uppdatera sig när man vrider den för att välja vad som saka visas, när man väl har valt nått (typ volym) så är den kvick.

Dom fyra macro knapparnas displayer på numpaden, har dålig betraktningsvinkel på vissa färger. Röd är en av dom, har inte testat så mycket mer men blå fungerar bra iaf. Ska ta och kolla lite mer på det.

För min del är detta två väldigt små nackdelar. Men andra kanske tycker att det är ett större minus.

EDIT: Hmm ser ut att vara mer skalningen på icon bilden än färgerna som är i den, nått mysko är det iaf.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Tja,

Har haft lite problem med mitt tangentbord nu, rätt säker på att det började efter jag uppdaterade till Base Camp 1.0.31
Först försvann numpaden från Base Camp, men var bara ena macro knappen på numpaden som slutade svara så jag gjorde inte så mycket åt det.
Men här om dagen så försvann media dockan också, knapparna fungerar som dom ska. Men jag brukar ha klockan framme på displayen, och kommunikationen med datorn fungerade ju inte så tiden visade alltid fel.

Testade att göra en "reset to factory default" från Base Camp, utan resultat (hände inte så mycket alls).
Avinstallerade Base Camp och rensade bort filer som låg kvar på datorn, och testade att installera Base Camp 1.0.27.
Men det hjälpte inte heller.
Så då fick det bli en avinstallation till och in med 1.0.31 igen.
Medans så letade jag runt på internet efter ett sett att göra en HW reset.
Och hittade en lite guide på hur man gör en manuell reset.

Citat:
  1. Open Device manager

  2. Click View and click show hidden devices

  3. disconnect keyboard

  4. open section Human Interface Devices

  5. Uninstall every greyed out (hidden) device

  6. do step 5. for section Keyboards

  7. plug your keyboard back

Efter det så fungerar allt som det ska igen.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Japp det var dom där keycapsen fast svarta som jag köpte.

Kör med denna https://www.maxgaming.se/sv/handledsstod-tangentbord/pc-gamin...
sedan finns dom ju i smalare varianter också så du som inte har din numpad på kopplad hela tiden kanske ska kolla på en TLK variant.

Beställde samma handledsstöd i TKL utförande. Tackar för tipset, jäkligt skönt!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Göteborgaren:

spanar flera gånger om dagen efter din recension på detta tangentbordet nu

Missade den här men recensionen är tänkt att publiceras nästa vecka. Hände lite saker på vägen men den är på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Missade den här men recensionen är tänkt att publiceras nästa vecka. Hände lite saker på vägen men den är på gång

Okej, ingen stress bättre att det tar längre tid och du blir nöjd med recensionen + inte jobbar ihjäl dej

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Beställde samma handledsstöd i TKL utförande. Tackar för tipset, jäkligt skönt!

Ja vist är dom.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

låter knapparna mkt?

Nej

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Skrivet av BNEA02:

Så hade glömt detta, nu är det beställt på proshop för 2.6k.

Skall man byta brytare från MX brown om man vill ha ett tyst keyboard?

Vill du har tystare är Gateron red ett bättre alt, annars titta på Silent switches(tex red silent switches) om du vill verkligen få ett tystar keyboard, vill man behandla ljudet ännu mer så kan man sätta sig in mer i "custom keyboard" världen så finns det 100-tals YT videos på hur man kan behandla dina switches/brytare.

jag har själv moddat/behandlat mina Gateron ink/black med smörjmedel + tunn plastfilm mellan botten och topp av varenda switch och ljudet blir så mycket bättre.