Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som inte skulle vara korrekt? Regeln är ju att startpris inte får skilja sig (iaf inte med mycket) från listpris, vilket samtliga annonser du länkat verkar följa...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Vad är det som inte skulle vara korrekt? Regeln är ju att startpris inte får skilja sig (iaf inte med mycket) från listpris, vilket samtliga annonser du länkat verkar följa...?

Tolknings fråga , sälja vill ju ha mer än listpriset i budgivning, spelar roll om bud börjar på 4 eller 6k i en annons kan ju sätta 1kr,
är ju i sådan sak samma som innan fast lägre utgångspris och får ingen efekt på slut priset i min mening rätta mig om jag har fel,
ingen skilnad från innan dom kommer säljas för samma pengar ändå,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Tolknings fråga , sälja vill ju ha mer än listpriset i budgivning, spelar roll om bud börjar på 4 eller 6k i en annons kan ju sätta 1kr,
är ju i sådan sak samma som innan fast lägre utgångspris och får ingen efekt på slut priset i min mening rätta mig om jag har fel,
ingen skilnad från innan dom kommer säljas för samma pengar ändå,

Det är inte en tolkningsfråga när det kommer till att följa reglerna, står uttryckligen att det inte finns några begränsningar angående budgivning. Sedan får man ju tycka vad man vill om det, men det är enligt reglerna.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon287298:

Det är inte en tolkningsfråga när det kommer till att följa reglerna, står uttryckligen att det inte finns några begränsningar angående budgivning. Sedan får man ju tycka vad man vill om det, men det är enligt reglerna.

Korrekt.

Jag ser inget i de listade annonserna som bryter mot någon regel.

Att man länkar en återförsäljare finns det inga regler mot. Det kan ju vara så enkelt som att det är där man köpt produkten. Dessutom listar ju säljare ett lägre pris än återförsäljaren.

Om däremot folk lägger ut annonser och sedan direkt skriver att det är ett annat pris än deras utgångspris som gäller då är vi mer ute på tunn is. Men det såg jag inte någon som gjorde där. Det var en som
Tackade nej till ett bud på 2000kr under. Men det är ju fullt rimligt att göra det.

Med reservation för att jag är lite trött och kan ha sett fel någonstans nu när jag sitter och kollar på mobilen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Planekonomi, Sweclockers.

Här nedan kan du läsa lite mer om planekonomi om du missförstått betydelsen och tror att det är relevant i sammanhanget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi

Permalänk
Medlem

Tänkte binna lite 11900K, klassas dom som bristvara? Tillgången verkar ju vara hyffsad med en del i lager och rätt så gott inflöde. @UndaC

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Rauf:

Tänkte binna lite 11900K, klassas dom som bristvara? Tillgången verkar ju vara hyffsad med en del i lager och rätt så gott inflöde. @UndaC

Än så länge har vi inte valt att inkludera 11e generationens Intel-CPUer. Känns lite för tidigt att avgöra och vi har inte fått några definitiva besked om att det kommer att bli nämnvärd brist.

Så mao: go ahead.

Men vi kommer säkert att behöva ta beslut om det i den kommande veckan misstänker jag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tydligen har det inga konsekvenser att bryra mot dessa regler. Man kan tyligen bara lägga upp en ny annons.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Tydligen har det inga konsekvenser att bryra mot dessa regler. Man kan tyligen bara lägga upp en ny annons.

Det har absolut haft konsekvenser. Främst i att majoriteten faktiskt håller sig innanför ramarna vi satt upp och de som inte gör det har fått sina annonser raderade eller modifierade.

Men ibland är det lite fördröjning och vi är fortfarande beroende av att användare rapporterar annonser. (Där är det också en fördel om man inte rapporterar saker som inte bryter mot reglerna)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det har absolut haft konsekvenser. Främst i att majoriteten faktiskt håller sig innanför ramarna vi satt upp och de som inte gör det har fått sina annonser raderade eller modifierade.

Men ibland är det lite fördröjning och vi är fortfarande beroende av att användare rapporterar annonser. (Där är det också en fördel om man inte rapporterar saker som inte bryter mot reglerna)

Det har redan rapporterats. Men det har inte händ nåt after det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@UndaC hur ser ni på användare som redan har sålt ett kort ur dessa serier, som sen lägger upp bytesannonser?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JohanFlodqvist:

@UndaC hur ser ni på användare som redan har sålt ett kort ur dessa serier, som sen lägger upp bytesannonser?

Vi kommer att förändra formuleringen från försäljning till annonsering. För att tydliggöra att det gäller alla annonstyper, inte bara säljes.

Men just nu går vi på regeln så som den är skriven i marknaden tills dess att vi hinner ändra på sidan. (Vilket tyvärr inte är något som redaktionen själva kan göra så därför dröjer det lite.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi kommer att förändra formuleringen från försäljning till annonsering. För att tydliggöra att det gäller alla annonstyper, inte bara säljes.

Men just nu går vi på regeln så som den är skriven i marknaden tills dess att vi hinner ändra på sidan. (Vilket tyvärr inte är något som redaktionen själva kan göra så därför dröjer det lite.)

Okej då vet vi

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi kommer att förändra formuleringen från försäljning till annonsering. För att tydliggöra att det gäller alla annonstyper, inte bara säljes.

Men just nu går vi på regeln så som den är skriven i marknaden tills dess att vi hinner ändra på sidan. (Vilket tyvärr inte är något som redaktionen själva kan göra så därför dröjer det lite.)

Men den formuleringen finns ju redan på sidan med reglerna för bristvaror och definitionen av dessa:

"Regler vid försäljning av bristvaror
En privatperson får endast annonsera en bristvara var sjätte månad. Begränsningen gäller en produkt ur listan och inte en av varje."

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Men den formuleringen finns ju redan på sidan med reglerna för bristvaror och definitionen av dessa:

"Regler vid försäljning av bristvaror
En privatperson får endast annonsera en bristvara var sjätte månad. Begränsningen gäller en produkt ur listan och inte en av varje."

"3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts och säljs till ett högre pris är inte tillåtet. Privatpersoner tillåts sälja av en bristvara var sjätte månad, men utgångspriset i annonsen får inte överskrida det hos svenska återförsäljare. Hur SweClockers definierar en bristvara."

Det är denna formulering vi avser ändra i själva reglerna, vi har redan uppdaterat artikeln som länkas där men i själva regelverket behövs också ändringen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

6 månaders regeln gäller väl oavsett om bristvaror säljs eller byts dvs annonseras i marknaden eller är det en tolkningsfråga bland moderatorerna?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

6 månaders regeln gäller väl oavsett om bristvaror säljs eller byts dvs annonseras i marknaden eller är det en tolkningsfråga bland moderatorerna?

Just nu är regeln formulerad så att den specifikt nämner försäljning. Vi kommer att uppdatera den inom kort dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi kommer att förändra formuleringen från försäljning till annonsering. För att tydliggöra att det gäller alla annonstyper, inte bara säljes.

Men just nu går vi på regeln så som den är skriven i marknaden tills dess att vi hinner ändra på sidan. (Vilket tyvärr inte är något som redaktionen själva kan göra så därför dröjer det lite.)

Just att neka bytesannonser känns ju lite sådär.
Jag hade ett 3080 tidigare för videorendering och sålde det för att köpa ett 6900XT för bättre spelprestanda.
Om jag senare skulle vilja hoppa tillbaka till videorendering och använda 3080 så gynnar det ju en medlem som var i min tidigare sits och vill spela. Så det blir ju en win/win för båda medlemmarna i detta fallet, utan någon scalping.

Det känns ju ljusår bättre att byta via Sweclockers än att göra det via blocket eller facebook.
Bara något som kan vara värt att ha i åtanke.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Just att neka bytesannonser känns ju lite sådär.
Jag hade ett 3080 tidigare för videorendering och sålde det för att köpa ett 6900XT för bättre spelprestanda.
Om jag senare skulle vilja hoppa tillbaka till videorendering och använda 3080 så gynnar det ju en medlem som var i min tidigare sits och vill spela. Så det blir ju en win/win för båda medlemmarna i detta fallet, utan någon scalping.

Det känns ju ljusår bättre att byta via Sweclockers än att göra det via blocket eller facebook.
Bara något som kan vara värt att ha i åtanke.

Problemet är att då kan man bara lägga upp en bytesannons för sitt kort och sen kommer man ändå få inkorgen fylld av folk som är villiga att köpa kortet. Tror tyvärr att det är det bästa att bara tillåta ett sälj/byte var sjätte månad. Det är klart att det kommer att "straffa" några helt vanliga användare, men jag tror tyvärr det är det bästa sättet att undvika storskalig försäljning.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Problemet är att då kan man bara lägga upp en bytesannons för sitt kort och sen kommer man ändå få inkorgen fylld av folk som är villiga att köpa kortet. Tror tyvärr att det är det bästa att bara tillåta ett sälj/byte var sjätte månad. Det är klart att det kommer att "straffa" några helt vanliga användare, men jag tror tyvärr det är det bästa sättet att undvika storskalig försäljning.

Ah, tänkte inte på det från den vinkeln.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lodisen:

Ah, tänkte inte på det från den vinkeln.

Vi gjorde inte heller det initialt men har sett många missbruka bytes på just det sättet så därför utökar vi definitionen (troligen nu på fredag)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi gjorde inte heller det initialt men har sett många missbruka bytes på just det sättet så därför utökar vi definitionen (troligen nu på fredag)

Jisses ännu mer av inskränkningar i marknads ekonomin, Sovjet here we come....
Har man en gång börjat att avstå från de marknadsekonomiska spelreglerna så är man på det sluttande planet rakt neråt och bort från den tanken att marknaden självreglerar sej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jisses ännu mer av inskränkningar i marknads ekonomin, Sovjet here we come....
Har man en gång börjat att avstå från de marknadsekonomiska spelreglerna så är man på det sluttande planet rakt neråt och bort från den tanken att marknaden självreglerar sej.

Att en enskild aktör får bestämma över sin egna plattform är väl så långt ifrån Sovjet man kan komma?

"Marknaden självreglerar sig." Hahahaha!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av M_X_E_Q:

Jisses ännu mer av inskränkningar i marknads ekonomin, Sovjet here we come....
Har man en gång börjat att avstå från de marknadsekonomiska spelreglerna så är man på det sluttande planet rakt neråt och bort från den tanken att marknaden självreglerar sej.

För oss är trevnadsaspekten i communityt prioritet här.

Och vi är ju inte svenska staten direkt. Det här är en liten marknadsplats som är till för ett community, om marknadsplatsen börjar bli en grogrund för osämja så fyller den inte längre sin funktion.

Då kan vi antingen ta bort den eller, som vi nu valt, moderera den. Vi har aldrig haft så många annonser på marknaden som vi haft det senaste halvåret, även om vi exkluderar alla dem som berör bristvaror - så att stänga av den helt när den används som mest känns inte som ett smart drag.

Alltså väljer vi en kompromiss.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Att en enskild aktör får bestämma över sin egna plattform är väl så långt ifrån Sovjet man kan komma?

"Marknaden självreglerar sig." Hahahaha!

Ditt skratt kanske, om du har vad som krävs, fastnar när du fått lite kunskap om ämnet.

"Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad. "
Här kan du sen förkovra dej i detta ämne :

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av M_X_E_Q:

Ditt skratt kanske, om du har vad som krävs, fastnar när du fått lite kunskap om ämnet.

"Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad. "
Här kan du sen förkovra dej i detta ämne :

Jag tror personen du citerar mer är inne på att aktörer på en frimarknad också är fria att välja vilka produkter och tjänster de erbjuder, vem de har som kund eller leverantör osv.
Det må heta ”SweClockers marknad” men det är inte ”marknaden” i den bemärkelse du pratar om det.

Vi är en aktör på Marknaden med stort M. Att någon slags filosofisk eller politisk övertygelse ska styra hur vi reglerar vilka tjänster eller villkor vi tillhandahåller går emot de principer om frihet du förespråkar.

Vi är inte staten, våra regler är inte lagen.
Vi har inte påverkat dina möjligheter att agera på marknaden, vi påverkar däremot vad du får göra på vår plattform.

På en fri marknad bör väl företag själva få styra sin verksamhet? Annars är det väl lite, som du uttrycker det, sovjetiskt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt att man inte får välja helt själv vad man vill sälja sina grejer för, finns det köpare så borde det vs helt okej.
Tror mindre annonserar här igenom pga denna reglering och då missar vi massa kort tex 3070 osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ditt skratt kanske, om du har vad som krävs, fastnar när du fått lite kunskap om ämnet.

"Utbud och efterfrågan, även kallat tillgång och efterfrågan, är två grundläggande begrepp inom ekonomisk teori. Begreppen behandlar förhållandet mellan priset på en vara och den kvantitet som köpare och säljare av varan är villiga att handla med på en marknad. "
Här kan du sen förkovra dej i detta ämne :

Jag skrattar åt att du jämför Sweclockers regler på sina egna marknad med Sovjet när det är precis deras frihet under en fri marknad att sätta sina egna regler. Om Swec(eller någon annan aktör) skulle vara förbjudna att styra över sin egna marknad så hade vi vart i en Sovjetliknande situation däremot.

Jag skrattar också åt förenklingen att "Marknaden reglerar sig själv" och för att stödja detta så kommer du med det mest grundläggande beskrivningen av marknadsekonomi ifrån wikipedia som om att det säger allt. Detta är inte rätt tråd för denna diskussion och man glider fort in i politik, men jag hoppas du är medveten om att få(inga?) länder har en helt fri marknad? Det är alltid begränsningar map på vem som får köpa vad(ålder, licenser osv), subventioner, lagar mot ocker, begränsningar på företags marknadsandelar/storlek osv. En genuint fri marknad leder till mycket hemskheter så det skall du vara glad att vi inte har i Sverige.

@UndaC Tack för allt arbete ni gör för att öka trivseln och bevara vad som gör swec till vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foooozty:

Tycker det är lustigt att man inte får välja helt själv vad man vill sälja sina grejer för, finns det köpare så borde det vs helt okej.
Tror mindre annonserar här igenom pga denna reglering och då missar vi massa kort tex 3070 osv

Det är fritt att använda andra kanaler än Sweclockers för att sälja sina grafikkort så är du ute efter 3070 kolla in blocket, tradera eller någon annan sida på nätet som saluför dylika grafikkort.