SweClockers Marknad skärper reglerna kring försäljning av bristvaror

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är det som inte skulle vara korrekt? Regeln är ju att startpris inte får skilja sig (iaf inte med mycket) från listpris, vilket samtliga annonser du länkat verkar följa...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebact:

Vad är det som inte skulle vara korrekt? Regeln är ju att startpris inte får skilja sig (iaf inte med mycket) från listpris, vilket samtliga annonser du länkat verkar följa...?

Tolknings fråga , sälja vill ju ha mer än listpriset i budgivning, spelar roll om bud börjar på 4 eller 6k i en annons kan ju sätta 1kr,
är ju i sådan sak samma som innan fast lägre utgångspris och får ingen efekt på slut priset i min mening rätta mig om jag har fel,
ingen skilnad från innan dom kommer säljas för samma pengar ändå,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Tolknings fråga , sälja vill ju ha mer än listpriset i budgivning, spelar roll om bud börjar på 4 eller 6k i en annons kan ju sätta 1kr,
är ju i sådan sak samma som innan fast lägre utgångspris och får ingen efekt på slut priset i min mening rätta mig om jag har fel,
ingen skilnad från innan dom kommer säljas för samma pengar ändå,

Det är inte en tolkningsfråga när det kommer till att följa reglerna, står uttryckligen att det inte finns några begränsningar angående budgivning. Sedan får man ju tycka vad man vill om det, men det är enligt reglerna.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av rebact:

Det är inte en tolkningsfråga när det kommer till att följa reglerna, står uttryckligen att det inte finns några begränsningar angående budgivning. Sedan får man ju tycka vad man vill om det, men det är enligt reglerna.

Korrekt.

Jag ser inget i de listade annonserna som bryter mot någon regel.

Att man länkar en återförsäljare finns det inga regler mot. Det kan ju vara så enkelt som att det är där man köpt produkten. Dessutom listar ju säljare ett lägre pris än återförsäljaren.

Om däremot folk lägger ut annonser och sedan direkt skriver att det är ett annat pris än deras utgångspris som gäller då är vi mer ute på tunn is. Men det såg jag inte någon som gjorde där. Det var en som
Tackade nej till ett bud på 2000kr under. Men det är ju fullt rimligt att göra det.

Med reservation för att jag är lite trött och kan ha sett fel någonstans nu när jag sitter och kollar på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Planekonomi, Sweclockers.

Här nedan kan du läsa lite mer om planekonomi om du missförstått betydelsen och tror att det är relevant i sammanhanget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planekonomi

Permalänk
Medlem

Tänkte binna lite 11900K, klassas dom som bristvara? Tillgången verkar ju vara hyffsad med en del i lager och rätt så gott inflöde. @UndaC

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Rauf:

Tänkte binna lite 11900K, klassas dom som bristvara? Tillgången verkar ju vara hyffsad med en del i lager och rätt så gott inflöde. @UndaC

Än så länge har vi inte valt att inkludera 11e generationens Intel-CPUer. Känns lite för tidigt att avgöra och vi har inte fått några definitiva besked om att det kommer att bli nämnvärd brist.

Så mao: go ahead.

Men vi kommer säkert att behöva ta beslut om det i den kommande veckan misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Tydligen har det inga konsekvenser att bryra mot dessa regler. Man kan tyligen bara lägga upp en ny annons.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Tydligen har det inga konsekvenser att bryra mot dessa regler. Man kan tyligen bara lägga upp en ny annons.

Det har absolut haft konsekvenser. Främst i att majoriteten faktiskt håller sig innanför ramarna vi satt upp och de som inte gör det har fått sina annonser raderade eller modifierade.

Men ibland är det lite fördröjning och vi är fortfarande beroende av att användare rapporterar annonser. (Där är det också en fördel om man inte rapporterar saker som inte bryter mot reglerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det har absolut haft konsekvenser. Främst i att majoriteten faktiskt håller sig innanför ramarna vi satt upp och de som inte gör det har fått sina annonser raderade eller modifierade.

Men ibland är det lite fördröjning och vi är fortfarande beroende av att användare rapporterar annonser. (Där är det också en fördel om man inte rapporterar saker som inte bryter mot reglerna)

Det har redan rapporterats. Men det har inte händ nåt after det.

Permalänk

@UndaC hur ser ni på användare som redan har sålt ett kort ur dessa serier, som sen lägger upp bytesannonser?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av JohanFlodqvist:

@UndaC hur ser ni på användare som redan har sålt ett kort ur dessa serier, som sen lägger upp bytesannonser?

Vi kommer att förändra formuleringen från försäljning till annonsering. För att tydliggöra att det gäller alla annonstyper, inte bara säljes.

Men just nu går vi på regeln så som den är skriven i marknaden tills dess att vi hinner ändra på sidan. (Vilket tyvärr inte är något som redaktionen själva kan göra så därför dröjer det lite.)

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Vi kommer att förändra formuleringen från försäljning till annonsering. För att tydliggöra att det gäller alla annonstyper, inte bara säljes.

Men just nu går vi på regeln så som den är skriven i marknaden tills dess att vi hinner ändra på sidan. (Vilket tyvärr inte är något som redaktionen själva kan göra så därför dröjer det lite.)

Okej då vet vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men den formuleringen finns ju redan på sidan med reglerna för bristvaror och definitionen av dessa:

"Regler vid försäljning av bristvaror
En privatperson får endast annonsera en bristvara var sjätte månad. Begränsningen gäller en produkt ur listan och inte en av varje."

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Puttefnasket:

Men den formuleringen finns ju redan på sidan med reglerna för bristvaror och definitionen av dessa:

"Regler vid försäljning av bristvaror
En privatperson får endast annonsera en bristvara var sjätte månad. Begränsningen gäller en produkt ur listan och inte en av varje."

"3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts och säljs till ett högre pris är inte tillåtet. Privatpersoner tillåts sälja av en bristvara var sjätte månad, men utgångspriset i annonsen får inte överskrida det hos svenska återförsäljare. Hur SweClockers definierar en bristvara."

Det är denna formulering vi avser ändra i själva reglerna, vi har redan uppdaterat artikeln som länkas där men i själva regelverket behövs också ändringen.