Beslutsångest! Vad funkar bra med Macbook Air 2021!

Permalänk
Medlem

Beslutsångest! Vad funkar bra med Macbook Air 2021!

Hej!

Ska köpa skärm till min Macbook Air! Vilken upplösning ska man välja 1440 eller 4k? Blir texten mycket mindre med 4k, känns ändå som texten blir mycket skarpare? Kommer arbeta mycket med två fönster uppe, spelar det någon roll om skärmen har 4k i sådana fall? Är det någon stor skillnad på 60w laddning jämfört med 65 och 90w? Skärmen ska bara användas till produktivt arbete (högskola) inget spelande. Många frågor som youtube inte riktigt har svarat på:).

kollar på!

Dell!
3 års garanti är mycket bra.

Dell U2721DE UltraSharp
https://www.webhallen.com/se/product/329397-Dell-U2721DE-Ultr...

Dell U2520D UltraSharp
https://www.webhallen.com/se/product/318783-Dell-U2520D-Ultra...

Dell 27" UltraSharp U2720Q IPS 4K USB-C
https://www.inet.se/produkt/2216433/dell-27-ultrasharp-u2720q...
Är det värt pengarna?

LG! Chansar man lite och hoppas på att skärmen håller mer än 1 år, så är ju 5000kr ett bra pris för en bra 4k skärm? Men 1 års garanti är väldans dåligt.

LG 27" Bildskärm 27UL850-W - Svart - 5 ms AMD FreeSync
https://www.proshop.se/Bildskaerm/LG-27-Bildskaerm-27UL850-W-...

Vilken är favoriten, någon som äger någon av skärmarna?
Mvh Nicklas

processortyp!
Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

MacOS är verkligen välanpassat för höga upplösningar (det Apple kallar Retina displays), så jag hade definitivt satsat på en 4k-monitor. Som standard är det 4x skalning, så innehållet kommer visas i en storlek som motsvarar en 1080p-display. Alltså blir texten faktiskt större i 4k direkt ur lådan, men du kan ställa om skalfaktorn under skärminställningarna i macOS.

Har inte provat någon av skärmarna du länkat, men 4k, IPS, och stöd för USB-C är alla bra saker att leta efter.

Din Macbook air tror jag kommer med en 45W strömadapter, så alla skärmar som kan leverera mer än det kommer att kunna ladda datorn lika snabbt.

Permalänk
Medlem

Upplösning på minst 2160p är absolut ett rekommendera så man kan köra Retina som tidigare sagt. Visst funkar ju 1440 och så men allt ser väldigt grynigt ut (tycker Windows ser bättre ut på lägre upplösningar än vad macOS gör).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Upplösning på minst 2160p är absolut ett rekommendera så man kan köra Retina som tidigare sagt. Visst funkar ju 1440 och så men allt ser väldigt grynigt ut (tycker Windows ser bättre ut på lägre upplösningar än vad macOS gör).

Blir nog att chansa på LG-n, ska ju vara en bra skärm. Har varit sugen på att prova en skärm med 4k upplösning.

Tackar för svar😀

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Jag köpte för några veckor sedan en ny skärm till min MacBook Air M1 (16 gb/256 gb), och det slutade med en Dell P3421W. Den är "bara" 1440p men jag känner inte alls igen ovanstående beskrivningar att det skulle vara grynigt. Tycker tvärtom att det är riktigt skarp bild (men gick också från en 34" VA till denna 34" IPS). Att den har inbyggd USB-hub med både strömförsörjning och bildsignal via USB-C är guld värt för mig som hatar kablar. Av de modeller som du listar skulle jag ha kört på U2721DE, tittade på den länge men behövde arbetsytan i en 34".

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Macbook air

Hej!

Hur fungerar Macbook Air med en ultra-wide? Fungerar 34 tum bra, hört att det ska vara problem att få till en bra arbetsyta, alltså att dela upp skärmen på ett bra sätt. Skulle själv vilja ha mer yta så man ha två/tre fönster öppna.

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Skrivet av nicjor:

Hej!

Hur fungerar Macbook Air med en ultra-wide? Fungerar 34 tum bra, hört att det ska vara problem att få till en bra arbetsyta, alltså att dela upp skärmen på ett bra sätt. Skulle själv vilja ha mer yta så man ha två/tre fönster öppna.

Mvh Nicklas

Jag har då inte något problem med det! Funkar riktigt fint med:

https://www.komplett.se/product/1167954/gaming/spelutrustning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

MacOS är verkligen välanpassat för höga upplösningar (det Apple kallar Retina displays).

Skrivet av lambdan:

Upplösning på minst 2160p är absolut ett rekommendera så man kan köra Retina som tidigare sagt.

Retina är något Apple kallar sina egna skärmar, inget man "kör".

Det är ett väldigt luddigt sätt att säga att man inte kan urskilja pixlar på normalt avstånd, sen smäller man på ett klistermärke på skärmen som säger "Retina" och tar 3000-4000kr mer betalt för skärmen en samma skärm utan klistermärket.

Helt sjukt att folk fortfarande tror det är någon speciell feature i Apples produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Retina är något Apple kallar sina egna skärmar, inget man "kör".

Det är ett väldigt luddigt sätt att säga att man inte kan urskilja pixlar på normalt avstånd, sen smäller man på ett klistermärke på skärmen som säger "Retina" och tar 3000-4000kr mer betalt för skärmen en samma skärm utan klistermärket.

Helt sjukt att folk fortfarande tror det är någon speciell feature i Apples produkter...

Lättare att säga det än att säga High DPI eller typ "hög upplösning med 200% skalning" eller liknande

Skrivet av nicjor:

Hej!

Hur fungerar Macbook Air med en ultra-wide? Fungerar 34 tum bra, hört att det ska vara problem att få till en bra arbetsyta, alltså att dela upp skärmen på ett bra sätt. Skulle själv vilja ha mer yta så man ha två/tre fönster öppna.

Mvh Nicklas

Min Air M1 driver 3440x1440 144hz utan problem men text ser ut som skit. Men jo, det är mycket yta

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Skulle rekommendera LG 32" 4K UltraFine 16:9 32UN880-B fungerar riktigt bra jag köpte min från computersalg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Upplösning på minst 2160p är absolut ett rekommendera så man kan köra Retina som tidigare sagt. Visst funkar ju 1440 och så men allt ser väldigt grynigt ut (tycker Windows ser bättre ut på lägre upplösningar än vad macOS gör).

Kör också 1440p till min Mac och upplever ingen grynighet. Däremot är 1080p riktigt grynigt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kör också 1440p till min Mac och upplever ingen grynighet. Däremot är 1080p riktigt grynigt

Kanske inte rätt inlägg att svara på, men MacOS har inte subpixel antialiasing längre så lägre DPI slår hårdare på en Mac än en Windowsburk.