Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Hamilton förnedrar verkligen sina motståndare. Förnedrar dem. Äger dem.

Hamilton kommer vinna säsongen enkelt. De förare som tillåter honom promenera förbi utan minsta försök till motstånd. Stroll, Ricciardo, Sainz, Leclerc. Vilka offer. Walk over.
Tack Norris för att du åtmistone kämpade emot och gav allt.

Störst tack av alla till Verstappen. Utan dig hade sporten kunna ta läggas ner utan vidare. Walk over

Vet inte om vi kollade samma lopp, han hade en oändlig mängd tur och hade inte Bottas rykt ihop med Russell som på kommando hade han förmodligen inte fått många poäng.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Fel och fel, Bottas stressar fram de genom att vara "orimligt sen" att svänga in och ge plats. Alltså min bild är att när bilen bakom kommer med DRS och slipstream, svänger ut så sent som möjligt och tar en "bilbredd", så ska inte bilen som blir attackerad flytta sig under "breaking". I detta fallet när banan svänger så bör Bottas svänga vänster för att det klassas som "behålla position". Nu när Bottas låder sig gliida mot höger av naturliga skäl, så tolkar Russel det som att Bottas inte är medveten om clean racing och oturligt nog tar lite för mycket gräs.

Därför får Bottas skylla sig själv, clean racing uppfattas som att man följer banans sväng och därför borde ha gett mer plats.

Det är precis samma för att föraren som blir omkörd inte tar hänsyn till att det är ett bra move. Albon är Russel och Hamilton är Bottas. Albon tappar sin bil för att Ham inte förstår att han ska bromsa och släppa.

Ett annat exempel är Perez vs Gasly på SPA ifjol. Hade Gasly kört in i väggen och tagit ut Perez där, så hade jag inte klandrat honom. Perez ligger på gränsen och man ser att han inte vill ge utrymme då får han skylla sig själv om Gasly blir trängd och reagerar och tar ut båda.

Svänga in och ge plats? Bottas håller sin linje och kör rakt. Banan svänger vänster och det vet båda förarna om. Det finns ingen anledning att göra en omkörning lätt för någon bara för att de kommer bakifrån med DRS. Bottas lämnade nog med plats till höger och höll sin linje, vilket även FIA bekräftade. För övrigt flyttade sig inte heller Bottas under braking.

Russel träffade en wet spot på banan och sedan åkte han ut i gräset. Han borde dock räknat med att det är riskabelt att köra om på utsidan i en kurva där det för stunden bara fanns en torr linje.

Märks att du inte direkt är objektiv och har något emot Mercedes. Spännande hur du ser på situationen i T1 mellan Ham och Ver. Där är Hamilton jämnsides i braking zone och under hela delen i T1 men Ver ger honom ingen yta och Hamilton åker ut på gula kurben. Jag antar att du tycker den är helt korrekt?

Jag fick ett väldigt dåligt intryck av Russel igår. Sättet han beter sig mot Bottas direkt efter kraschen, hans svar i intervjuer och att han går ut direkt på Twitter och anklagar Bottas. Pinsamt av någon som varit i F1 3 år och någon som eventuellt ska in i Mercedes.

Permalänk
Medlem

Såg att Russells halo blev träffad rakt på av ett trasigt däck, man kan se det 1:05 i denna video (ställ ner playback till 0,25x och , . för att stega)
https://www.youtube.com/watch?v=vjdwQDXxrfY&t=64s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Svänga in och ge plats? Bottas håller sin linje och kör rakt. Banan svänger vänster och det vet båda förarna om. Det finns ingen anledning att göra en omkörning lätt för någon bara för att de kommer bakifrån med DRS. Bottas lämnade nog med plats till höger och höll sin linje, vilket även FIA bekräftade. För övrigt flyttade sig inte heller Bottas under braking.

Russel träffade en wet spot på banan och sedan åkte han ut i gräset. Han borde dock räknat med att det är riskabelt att köra om på utsidan i en kurva där det för stunden bara fanns en torr linje.

Märks att du inte direkt är objektiv och har något emot Mercedes. Spännande hur du ser på situationen i T1 mellan Ham och Ver. Där är Hamilton jämnsides i braking zone och under hela delen i T1 men Ver ger honom ingen yta och Hamilton åker ut på gula kurben. Jag antar att du tycker den är helt korrekt?

Jag fick ett väldigt dåligt intryck av Russel igår. Sättet han beter sig mot Bottas direkt efter kraschen, hans svar i intervjuer och att han går ut direkt på Twitter och anklagar Bottas. Pinsamt av någon som varit i F1 3 år och någon som eventuellt ska in i Mercedes.

Så som han betedde sig igår har nog drastiskt skadat hans chanser med Toto Wolff kan jag säga. Toto är känd för att avsky sånt beteende, och det kommer nog bli ett eller annat möte med chefen för Russells del, både hos Williams och Mercedes.

Jag anser inte alls att det var Bottas fel som orsakade kraschen. Kollar man på F1TV för återblickar med olika vinklar så ser man själv att Bottas går in på racinglinjen, omedveten om Russell bakom sig, så fort han hinner reagera så gör han en sväng till vänster men då har Russell redan tryckt ut sig på den blöta linjen och ut på lite grus/gräs och fått spinn.

Dumt av Russell att dra ett rookie-move och tvunget skulle pressa sig förbi Bottas. Bottas går inte att anklaga. F.ö. dåligt beteende från Russells håll både efter kraschen, efter racet och på sociala medier.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ecthelion:

Så som han betedde sig igår har nog drastiskt skadat hans chanser med Toto Wolff kan jag säga. Toto är känd för att avsky sånt beteende, och det kommer nog bli ett eller annat möte med chefen för Russells del, både hos Williams och Mercedes.

Jag anser inte alls att det var Bottas fel som orsakade kraschen. Kollar man på F1TV för återblickar med olika vinklar så ser man själv att Bottas går in på racinglinjen, omedveten om Russell bakom sig, så fort han hinner reagera så gör han en sväng till vänster men då har Russell redan tryckt ut sig på den blöta linjen och ut på lite grus/gräs och fått spinn.

Dumt av Russell att dra ett rookie-move och tvunget skulle pressa sig förbi Bottas. Bottas går inte att anklaga. F.ö. dåligt beteende från Russells håll både efter kraschen, efter racet och på sociala medier.

Han borde verkligen ha vetat att Russell var bakom honom och nära för en attack. En del av mig tror, och kan ha helt fel här, att Bottas inte kunde tänka sig bli omkörd av en Williams. Lite "han är bättre än det" men uppenbarligen var han inte det.
Jag har inte riktigt tänkt på det tidigare men Bottas verkar inte alls trivas i blött. Tänker på Turkiet förra året då också.

Permalänk
Medlem

Tycker den här intervjun med Russell nu i efterhand förklarar det bra. Onödigt av Russell att storma fram till Bottas precis efter kraschen och han borde vart smartare i intervjuerna efteråt men har ändå förståelse för hans reaktion.

https://www.racefans.net/2021/04/19/russell-admits-bottas-was...

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Han borde verkligen ha vetat att Russell var bakom honom och nära för en attack. En del av mig tror, och kan ha helt fel här, att Bottas inte kunde tänka sig bli omkörd av en Williams. Lite "han är bättre än det" men uppenbarligen var han inte det.
Jag har inte riktigt tänkt på det tidigare men Bottas verkar inte alls trivas i blött. Tänker på Turkiet förra året då också.

Det kan man väl alltid tycka att en förare "borde" vara beredd för, men vi ser också ofta att så inte är fallet. Många förare måste bli meddelade av sitt team att en förare håller på att attackera bakom, och genom F1TV hörde jag inte ett enda radiomeddelande från Mercedes att Russell närmade sig så pass snabbt. Jag vill inte skylla på någon förare i den här incidenten, utan se det som en race incident - men att Russell attackerade så pass efter incidenten var fruktansvärt onödigt.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

En avsevärd skillnad är ju att Albon redan var förbi och att Hamilton dessutom körde på honom, vilket var det som fick honom att snurra runt.

Här var Russell inte förbi utan som bäst nästan jämsides, omkörningen blev aldrig ett faktum. Bottas körde ju heller inte på Russell, och det fanns en bilbredd på utsidan.

Situationen är helt enkelt inte densamma.

Om Russell faktiskt varit framför (såg ut att vara på gång om han nu inte hade tappat bilen) och Bottas kört på honom så hade det varit en betydligt mer lik situation. Men det är ju inte vad som hände.

Är det fortfarande ett "bra move" om det inte går att genomföra omkörningen pga att det är blött där man behöver köra och man då på väg upp jämsides tappar kontrollen över bilen och kraschar in i bilen man skulle köra om i typ 300 knyck? Ja, det är väl en fråga att ställa sig...
Jag skulle säga att det hade varit ett "bra move" om banan var torr, men nu blev det ett "ganska dåligt move".

Ber om ursäkt det är inte samma. Jag menar att båda orsakas av att föraren framför inte ger plats när det är enligt mitt tycke var garanterad omkörning. Vilket Russels var om han fått plats. Därför när Bottas förstör för en garanterad omkörning och tar ut sig själv i samma veva så får han skylla sig själv att han valde och köra lite för hårt i den sitsen.

Ja det är ett "bra move", han kommer med öppen vinge och har mer fart. Vilket egentligen tvingar Bottas ifrån race line och får sämre underlag i bromszon för T1 vilket gör att Bottas måste gå på bromsen tidigare för att inte köra rakt genom kurvan och ta med sig bilen som svänger. Även fast det är blött så är det en garanterad omkörning med den fartskillnaden.

Skrivet av Flipper:

Svänga in och ge plats? Bottas håller sin linje och kör rakt. Banan svänger vänster och det vet båda förarna om. Det finns ingen anledning att göra en omkörning lätt för någon bara för att de kommer bakifrån med DRS. Bottas lämnade nog med plats till höger och höll sin linje, vilket även FIA bekräftade. För övrigt flyttade sig inte heller Bottas under braking.

Russel träffade en wet spot på banan och sedan åkte han ut i gräset. Han borde dock räknat med att det är riskabelt att köra om på utsidan i en kurva där det för stunden bara fanns en torr linje.

Märks att du inte direkt är objektiv och har något emot Mercedes. Spännande hur du ser på situationen i T1 mellan Ham och Ver. Där är Hamilton jämnsides i braking zone och under hela delen i T1 men Ver ger honom ingen yta och Hamilton åker ut på gula kurben. Jag antar att du tycker den är helt korrekt?

Jag fick ett väldigt dåligt intryck av Russel igår. Sättet han beter sig mot Bottas direkt efter kraschen, hans svar i intervjuer och att han går ut direkt på Twitter och anklagar Bottas. Pinsamt av någon som varit i F1 3 år och någon som eventuellt ska in i Mercedes.

Jag säger att som förare bakom så kan man lätt tro att bilen framför inte är medveten om fair racing. Vilket tolkas som flytta bilen under braking. Återigen så lämnar han plats i sista sekund och pushar gränsen.

Återigen så hade Russel mer än tillräckligt med fart att gå förbi. Hade han fått mer plats hade han inte behövt vrida på ratten så pass mycket. Det var verkligen ingen svänga ut i sista sekund som man gör när de är torrt. Han låg på utsidan långt innan och förväntade sig segla förbi med stabil ratt.

Jag har inget emot Mercedes. VER är före i T1 och han har blivit mognare i starterna, Lewis fick tillräckligt med plats. Jag skulle säga att VER gjorde en RIC move på HAM.

Jag ber er att kolla på hur Lando Norris placerar sin bil i samma sväng som Bottas, när han blir omkörd av Lewis för P2.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ecthelion:

Det kan man väl alltid tycka att en förare "borde" vara beredd för, men vi ser också ofta att så inte är fallet. Många förare måste bli meddelade av sitt team att en förare håller på att attackera bakom, och genom F1TV hörde jag inte ett enda radiomeddelande från Mercedes att Russell närmade sig så pass snabbt. Jag vill inte skylla på någon förare i den här incidenten, utan se det som en race incident - men att Russell attackerade så pass efter incidenten var fruktansvärt onödigt.

Jag tycker det är härligt att se förarna visa lite känslor, så länge dom inte börjar slå varandra. Kan också förstå Russell i den situationen, speciellt med all adrenalin som pumpar efter en sån smäll. Är troligen därför Bottas satt och pekade finger åt Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag ber er att kolla på hur Lando Norris placerar sin bil i samma sväng som Bottas, när han blir omkörd av Lewis för P2.

Jag tycker också det är så Bottas "borde" agera i det läget (som Norris) men den stora skillnaden är faktiskt hur torr banan är. Det finns egentligen ingen anledning för Bottas att lägga sig i det blöta.

EDIT: Jag tror Russell går för långt ut för att han uppfattar och tror att Bottas kommer fortsätta glida ut åt höger vilket inte blir fallet.

Norrs vs Hamilton

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag tycker det är härligt att se förarna visa lite känslor, så länge dom inte börjar slå varandra. Kan också förstå Russell i den situationen, speciellt med all adrenalin som pumpar efter en sån smäll. Är troligen därför Bottas satt och pekade finger åt Russell.

Haha, håller med. Men för Bottas är det ju standard att räcka finger. Bottas menade ju själv på att han inte hörde ett ord av vad Russell sa utan blev bara irriterad för hur Russell "visade" sig själv. Russell gav ju visiret en liten lavett också

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Jag tycker också det är så Bottas "borde" agera i det läget (som Norris) men den stora skillnaden är faktiskt hur torr banan är. Det finns egentligen ingen anledning för Bottas att lägga sig i det blöta.

Norrs vs Hamilton

Min åsikt är att när det är torr bana så finns de mer marginal med större utslag på ratten. Då kan attackerande bil vara lite aggressivare och inte göra det lika tydligt vilken linje som man vill attackera.

När det är blött måste man visa var man tänkt gå mycket tidigare så bilen framför kan uppfatta det. Jag tycker att Russel går ut till höger mycket tidigare än vad man gör i torrt. Därför borde Bottas, när han försvarar ta hänsyn till detta och inte pusha gränserna.

Men, jag köper till 110% att Bottas har rätt att försvara sig hårt. Det är därför jag säger att han får skylla sig själv att Russel blev rädd och rörde lite för mycket på ratten.

Svar på din EDIT: Det är precis det jag menar, att Russel tolkar de som att Bottas tänker pusha ut honom i gräset(vilket han säger i artikeln ovanför). Russel hade förväntat sig att Bottas skulle placera bilen precis som Lando Norris. Speciellt med tanke på att de var blött och därför ge varandra lite mer utrymme än normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vet inte om vi kollade samma lopp, han hade en oändlig mängd tur och hade inte Bottas rykt ihop med Russell som på kommando hade han förmodligen inte fått många poäng.

Konspirationsteoretikerna kanskw kan hitta något där. Men exakt allt går Lewis väg hittills.

Undrar om Max nerver håller nu när han har bästa bilen. Verkade sjukt nervös av all den press det ger.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Min åsikt är att när det är torr bana så finns de mer marginal med större utslag på ratten. Då kan attackerande bil vara lite aggressivare och inte göra det lika tydligt vilken linje som man vill attackera.

När det är blött måste man visa var man tänkt gå mycket tidigare så bilen framför kan uppfatta det. Jag tycker att Russel går ut till höger mycket tidigare än vad man gör i torrt. Därför borde Bottas, när han försvarar ta hänsyn till detta och inte pusha gränserna.

Men, jag köper till 110% att Bottas har rätt att försvara sig hårt. Det är därför jag säger att han får skylla sig själv att Russel blev rädd och rörde lite för mycket på ratten.

Jag hållar helt med dig, min åsikt av situationen nu är att båda förarna kunde gjort saker annorlunda och det hade inte hänt men jag tycker ingen gör direkt fel. Möjligen att båda då inte har större säkerhetsmarginal vid det rådande underlaget. Men det är ju lätt att sitta här och köra klipp i slowmotion och tycka så

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Jag hållar helt med dig, min åsikt av situationen nu är att båda förarna kunde gjort saker annorlunda och det hade inte hänt men jag tycker ingen gör direkt fel. Möjligen att båda då inte har större säkerhetsmarginal vid det rådande underlaget. Men det är ju lätt att sitta här och köra klipp i slowmotion och tycka så

Kul att det är någon som lyssnar :).

Nej alltså ingen gör ju direkt fel. Sen är det ju min personliga åsikt att Russel är ju 100% säker på att det är en omkörning, vilket det också är. Varför ska man i 300 km/h försvara på gränsen i dessa förhållanden?

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Han borde verkligen ha vetat att Russell var bakom honom och nära för en attack. En del av mig tror, och kan ha helt fel här, att Bottas inte kunde tänka sig bli omkörd av en Williams. Lite "han är bättre än det" men uppenbarligen var han inte det.
Jag har inte riktigt tänkt på det tidigare men Bottas verkar inte alls trivas i blött. Tänker på Turkiet förra året då också.

Det här är liksom fakta. Jag vill inte verka okänslig men, Bottas har garanterat fått höra av sin Race Engineer att Russel har DRS, allt annat vore konstigt?. Jag håller med dig och jag tror de flesta förarna ser de på exakt samma sätt. Det var en liten revenge för Sakhir helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Han borde verkligen ha vetat att Russell var bakom honom och nära för en attack. En del av mig tror, och kan ha helt fel här, att Bottas inte kunde tänka sig bli omkörd av en Williams. Lite "han är bättre än det" men uppenbarligen var han inte det.
Jag har inte riktigt tänkt på det tidigare men Bottas verkar inte alls trivas i blött. Tänker på Turkiet förra året då också.

Ja, kanske. Det är klart att Bottas inte ville bli omkörd och det är möjligt att det skulle svida extra om det var Russell, jag vet inte hur han känner inför det. Det är oavsett detta inte hans uppgift att skapa ett gynnsamt läge för Russell att köra om.
Utrymmet som faktiskt krävs fanns även innan Bottas flyttade sig mer åt vänster, så jag tycker det känns lite knepigt att hävda att den förflyttningen ska vara till Bottas nackdel.

Det jag undrar är varför Russell verkar ha räknat med att bilen framför skulle ge bort det torra spåret på förhand. Jag tror det säger mer om Russells iver och potentiellt bristande respekt för Bottas.

Skrivet av FlytPojken:

Ber om ursäkt det är inte samma. Jag menar att båda orsakas av att föraren framför inte ger plats när det är enligt mitt tycke var garanterad omkörning. Vilket Russels var om han fått plats. Därför när Bottas förstör för en garanterad omkörning och tar ut sig själv i samma veva så får han skylla sig själv att han valde och köra lite för hårt i den sitsen.

Ja det är ett "bra move", han kommer med öppen vinge och har mer fart. Vilket egentligen tvingar Bottas ifrån race line och får sämre underlag i bromszon för T1 vilket gör att Bottas måste gå på bromsen tidigare för att inte köra rakt genom kurvan och ta med sig bilen som svänger. Även fast det är blött så är det en garanterad omkörning med den fartskillnaden.

Jag säger att som förare bakom så kan man lätt tro att bilen framför inte är medveten om fair racing. Vilket tolkas som flytta bilen under braking. Återigen så lämnar han plats i sista sekund och pushar gränsen.

Denna "garanterade omkörning" tycker jag känns som lite av en tankevurpa, just med tanke på den delvis blöta banan. Russell fick plats, men det var blött där han fick plats.
Nu fanns det ju bara ett torrt spår, klart som fan att bilen framför kommer vilja ta så mycket av detta som bara är möjligt.

Jag släpper det här med jämförelsen med tidigare situation, för jag tycker den haltar väl mycket. Jag anser iaf att det är avsevärd skillnad att hävda sin position *innan* omkörningen är genomförd och att fortsätta hävda sin position *efter* att omkörningen är genomförd.

Att det bara fanns ett torrt spår var till Bottas fördel eftersom han låg framför, det gav honom möjlighet att försvara sig i en situation där det inte hade gått i en motsvarande situation med torr bana. Den blöta banan är anledningen att det inte var en garanterad omkörning utan ett riskabelt omkörningsförsök.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, kanske. Det är klart att Bottas inte ville bli omkörd och det är möjligt att det skulle svida extra om det var Russell, jag vet inte hur han känner inför det. Det är oavsett detta inte hans uppgift att skapa ett gynnsamt läge för Russell att köra om.
Utrymmet som faktiskt krävs fanns även innan Bottas flyttade sig mer åt vänster, så jag tycker det känns lite knepigt att hävda att den förflyttningen ska vara till Bottas nackdel.

Det jag undrar är varför Russell verkar ha räknat med att bilen framför skulle ge bort det torra spåret på förhand. Jag tror det säger mer om Russells iver och potentiellt bristande respekt för Bottas.

Denna "garanterade omkörning" tycker jag känns som lite av en tankevurpa, just med tanke på den delvis blöta banan. Russell fick plats, men det var blött där han fick plats.
Nu fanns det ju bara ett torrt spår, klart som fan att bilen framför kommer vilja ta så mycket av detta som bara är möjligt.

Jag släpper det här med jämförelsen med tidigare situation, för jag tycker den haltar väl mycket. Jag anser iaf att det är avsevärd skillnad att hävda sin position *innan* omkörningen är genomförd och att fortsätta hävda sin position *efter* att omkörningen är genomförd.

Att det bara fanns ett torrt spår var till Bottas fördel eftersom han låg framför, det gav honom möjlighet att försvara sig i en situation där det inte hade gått i en motsvarande situation med torr bana. Den blöta banan är anledningen att det inte var en garanterad omkörning utan ett riskabelt omkörningsförsök.

Jag tycker du lägger alldeles för mycket vikt på den blöta banan. Jag skulle påstå att hastighet är mycket viktigare än underlag. Man måste ta hänsyn till båda men att med dagens bilar och DRS så har hastighet en större betydelse.

Det hade kunnat vara regn och full wets. Hade bilen bakom haft mer fart redan vid startlinjen, så hade det varit en easy omkörning eller hur? Så frågan är ifall Russel var tillräcklig snabb och kunnat avsluta omkörningen innan kurvan? Min åsikt är 100% och med god marginal. Därför är det en garanterad omkörning. Desto sämre underlag desto tidigare måste man vara klar med sin omkörning och det handlar ju till stor del om hur pass mycket fortare du åker än bilen framför, eller hur?

Men som sagt jag är helt med på att Bottas försvarade sig enligt regelboken. Jag tycker försvaret var mer på gränsen än vad omkörningen var, omkörningen hade alla på gridden gjort. Men att försvara på det sättet och själv riskera att stryka med, det hade inte alla gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker du lägger alldeles för mycket vikt på den blöta banan. Jag skulle påstå att hastighet är mycket viktigare än underlag. Man måste ta hänsyn till båda men att med dagens bilar och DRS så har hastighet en större betydelse.

Det hade kunnat vara regn och full wets. Hade bilen bakom haft mer fart redan vid startlinjen, så hade det varit en easy omkörning eller hur? Så frågan är ifall Russel var tillräcklig snabb och kunnat avsluta omkörningen innan kurvan? Min åsikt är 100% och med god marginal. Därför är det en garanterad omkörning. Desto sämre underlag desto tidigare måste man vara klar med sin omkörning och det handlar ju till stor del om hur pass mycket fortare du åker än bilen framför, eller hur?

Men som sagt jag är helt med på att Bottas försvarade sig enligt regelboken. Jag tycker försvaret var mer på gränsen än vad omkörningen var, omkörningen hade alla på gridden gjort. Men att försvara på det sättet och själv riskera att stryka med, det hade inte alla gjort.

Jag tycker då att det ser ut som att det utan problem är en bils utrymme till höger när Russel kör om. Att han sedan väljer att lägga sig ytterligare en bit längre höger och därmed hamnar ute på gräset är ju inte Bottas fel. Han hade utan problem kunnat fortsätta med alla fyra hjulen klart inne på asfalten. Vet inte vad han tycker att Bottas ska ha gjort, bara flyttat på sig och göra det enklare för Russel att köra om?

Russel får skylla sig själv här tycker jag.

Permalänk
Medlem

Kul race igår! Kul med fight i toppen om vinst denna säsongen. Även mittfältet är skoj att följa.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

"Jag har kollat på Netflix och är numera expert på F1".

Ny mindre trollig version:

Jag har hört att Netflixdokumentären är väldigt bra, men inte sett den ännu. Är det några här som fått upp intresset för F1 genom denna? Jag är uppvuxen med F1 (motorjournalister i familjen) och har fått överdos av det som barn, men kanske det kan väcka nytt intresse.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av superapan:

"Jag har kollat på Netflix och är numera expert på F1".

Ny mindre trollig version:

Jag har hört att Netflixdokumentären är väldigt bra, men inte sett den ännu. Är det några här som fått upp intresset för F1 genom denna? Jag är uppvuxen med F1 (motorjournalister i familjen) och har fått överdos av det som barn, men kanske det kan väcka nytt intresse.

Okej? Något speciellt du ville framföra med den kommentaren?

Om man följer F1 vanligtvis så vet man lite vad som händer i Netflix-serien, däremot får man se väldigt mycket bakom kulliserna som jag tycker är väldigt roligt. Sen visas allt betydligt mer dramatiskt än vad det egentligen är, typ som att Norris och Sainz skulle ha någon blodig rivalitet när dom egentligen är två sköna polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag tycker då att det ser ut som att det utan problem är en bils utrymme till höger när Russel kör om. Att han sedan väljer att lägga sig ytterligare en bit längre höger och därmed hamnar ute på gräset är ju inte Bottas fel. Han hade utan problem kunnat fortsätta med alla fyra hjulen klart inne på asfalten. Vet inte vad han tycker att Bottas ska ha gjort, bara flyttat på sig och göra det enklare för Russel att köra om?

Russel får skylla sig själv här tycker jag.

Jag tror inte han var ute i gräset utan körde på linjen där det var en del vatten. Klart ändå att det fanns utrymme och Russel tog en stor risk. Jag håller annars med FIA;s bedömning att det var en racingincident.

Permalänk
Medlem

F1 är förövrigt riktigt tråkigt om man jämför det med MotoGP där det händer saker hela tiden och det är mer uipp till föraren än materialet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Dramat i övre halvan är ju spännande, men kan vi diskutera vad som händer med Haas?

OK att färskingarna tabbade sig i början, men att halka efter såhär mycket även efter en omstart? Oerfarna förare i kombination med totalt fel taktik från teamet?

Permalänk
Medlem

Ohh en popcorntråd, här har man att läsa i veckor

Ohh by the way, Russel får ta på sig den smällen 100%

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

Fullständigt rookie misstag av Russell. Blev dömt som en Racing Incident, men Russells osportsliga beteende efter Racet är långt ifrån okej.
Anthony Davidssons race recap visar ju att Bottas inte svängde höger, utan det är så banan är.
Russell hade hur mycket utrymme som helst att vara på, men endå ska han ut i gräset och det är dömt att misslyckas.

En del av de andra förarna hade ju gett sin syn på saken åt Davidsson och var av samma åsikt Bottas gjorde inget fel och där får Russell ta på sig.

Edit: undrar hur arg Toto verkligen är på Russell.

“I haven’t seen George yet – he didn’t come [to see me]. I keep teasing him, I said if he does a good job he can be in a Mercedes, if not we’re doing the Renault Clio Cup and today we’re more close to the Renault Clio Cup.”

http://gptoday.com/full_story/view/767591/Wolff_threatens_Russell_with_Renault_Clio_Cup_demotion/

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

F1 är förövrigt riktigt tråkigt om man jämför det med MotoGP där det händer saker hela tiden och det är mer uipp till föraren än materialet.

Alla vet att rally är den enda sanna sporten. Känns dock dumt att berätta om det i en tråd för F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

"Jag har kollat på Netflix och är numera expert på F1".

Ny mindre trollig version:

Jag har hört att Netflixdokumentären är väldigt bra, men inte sett den ännu. Är det några här som fått upp intresset för F1 genom denna? Jag är uppvuxen med F1 (motorjournalister i familjen) och har fått överdos av det som barn, men kanske det kan väcka nytt intresse.

Jag har sett alla säsongerna och det fick mig att börja titta på F1 och köpa så att jag kan se det på tvn. Har noll koll egentligen men jävligt spännande och se om Red bull kan rå på mercedes i konstruktör-vm i år!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Sett från min synpunkt så gör ingen av förarna fel i sig men pga av situationen och underlaget så blir det problem hur det spelar ut.
Om man tittar senare så satte sig Norris i mitten av banan runt varv 60 och tvingade Hamilton att välja att gå ut därute, men det är också senare på en torrare bana och Hamilton var beredd på det då Norris satta där hela tiden samt att Norris gav något mer plats.
Det är stort och tort ungefär 3 bilbredder i mitten av banan när Russel går för sitt move.
Bottas driver ut lite åt höger och är ish 2-3 bilbredder från apex (på den mini kinken) när Russels bil släpper. Tittar man på Russels video så ser man honom hålla rakt och driva ut mot gräset tills Bottas slutar driva ut och först då styr Russel för att inte landa på gräset, man kan se sprayen på Russels höger fram och så fort han korrigerar kurs så släpper det instantly.
Ser man från kimis bil bakom så ser man att bottas har drivit ut Russel ut i det våta. Där finns det för russel två val, Ge upp försöket som där var ganska bra uppe eller försöka gå om. Det är en del på banan som är relativt oanvänd och svårt att veta hur faktiskt blött det är och även om Russel hade släppt av helt så kunde bilen slått runt ändå.
https://youtu.be/vjdwQDXxrfY?t=40
Även om det är en race incident så är det väldigt onödigt av Bottas att tvinga in Russel i en sådan situation. När russel går för utsidan så sitter Bottas precis vid curben på vänstersidan men tiondelar senare är russel i gräskanten på höger och det finns 2-3 bilbredder till vänster om Bottas. Bottas är själv nästan på den något våtare delen av banan. Väldigt likt hur Rosberg tryckte ut Hamilton i spanien 2016:
https://youtu.be/gCzkaX2DL7w?t=14
Hamilton väljer sida, rosberg stänger och trycker då ut Hamilton i gräset. Denna gången är det våtlinjen och Russel är sida vid sida (vilket hamilton inte riktigt var 2016).
Kan förstå att försvara positionen men att tvinga ut Russel i det våta så är bara onödigt. Hade bottas get Russel en halv bilbredd till så hade det inte varit ett problem, det var den sista metern som var riktigt blöt om man ser Russels däck innan den släpper. Bottas hade sjukt mycket plats till vänster om sig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14