Reservdelar till Logitech mus och problem med den??

Permalänk
Medlem

Reservdelar till Logitech mus och problem med den??

Hej

Har en Logitech Performance MX800 mus. Nu börjar glidytorna bli dåliga. Finns det någon bra shop för reservdelar till dessa mössen?

Är lite sugen på att öppna musen och rengöra och smörja upp också och då behöver jag ta bort dessa glidytor med. "Bakåt-knappen" har börjat fastna i intryckt läge så behöver undersöka detta. Vad rekommenderas för smörjning förresten?

Ja, så har vänster tryck-knapp börjat bli lite dålig. Ibland får man trycka väldigt hårt på den och ibland är det svårt med dubbelklickningen. Förslag på åtgärd på detta?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har en Logitech Performance MX800 mus. Nu börjar glidytorna bli dåliga. Finns det någon bra shop för reservdelar till dessa mössen?

Är lite sugen på att öppna musen och rengöra och smörja upp också och då behöver jag ta bort dessa glidytor med. "Bakåt-knappen" har börjat fastna i intryckt läge så behöver undersöka detta. Vad rekommenderas för smörjning förresten?

Ja, så har vänster tryck-knapp börjat bli lite dålig. Ibland får man trycka väldigt hårt på den och ibland är det svårt med dubbelklickningen. Förslag på åtgärd på detta?

Det kostar kanske i paritet med att köpa en ny?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det kostar kanske i paritet med att köpa en ny?

Nja, en ny mus kostar jag skjortan. Kring 1000-lappen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Bakåt knappen bör räcka med en rengöring för att fixxa.
Vänster knappen däremot är troligen att mikrobrytaren är "slutkörd" för den applikationen.

Mer info finns här.
#18812067
Men kortfattat jag tror inte MX800 har 50M brytarna, den har troligen 20M brytarna istället vilket är bättre och kommer hålla längre.
Problemet är att även 20M brytarna körs utanför spec i dagens möss, visst betydligt närmare spec än vad 50M brytarna körs vid.
Men problemet finns även med dessa och MX800 är ju en trådlös mus som troligen är tillverkad för att spara så mycket ström som möjligt och därmed körs brytarna på väldigt lite ström=kortare livslängd.
Enda fixxet som kommer fungera längre än nån/några veckor som tex elektronikrengöring skulle göra är löda bort den gamla brytaren och löda dit en ny.

Det kan gå att öppna brytaren och böja till fjäderbladet väldigt lite, så lite att det knappt går att se och det kommer hjälpa i några månader som mest, MEN det är oerhört lätt att böja för mycket och då är fjärden körd för böjs den tillbaks igen så har den förlorat styrka.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Locos:

Hej

Har en Logitech Performance MX800 mus. Nu börjar glidytorna bli dåliga. Finns det någon bra shop för reservdelar till dessa mössen?

Är lite sugen på att öppna musen och rengöra och smörja upp också och då behöver jag ta bort dessa glidytor med. "Bakåt-knappen" har börjat fastna i intryckt läge så behöver undersöka detta. Vad rekommenderas för smörjning förresten?

Ja, så har vänster tryck-knapp börjat bli lite dålig. Ibland får man trycka väldigt hårt på den och ibland är det svårt med dubbelklickningen. Förslag på åtgärd på detta?

Brytarna är ganska lätta att byta och finns att köpa på flera olika ställen, det sitter en Omron i dem och på de möss jag bytt brytare på (inte just den modellen) har glidytorna gått aatt lossa utan att de förstörts så är de inte utslitna så brukar de gå att återmontera, ev kan du behöva passande lim eller dubbelhäftande tejp men det är inte alltid det har behövts för mig utan det har funkat att bara "återanvända klibbet" om man inte smutsar ner det när man öppnar musen. finn det inga färdiga fötter så köp bara tejp elerl självhäftande plattor och skär till nya fötter av. Det mesta "småkrafs" i reservdelsväg finns på Ebay om man letar på större siter men det kan ju finnas nån liten butik som har delar också men för reservdelar är det Ebay som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir att jag köper en ny mus även om det tar emot mig lite. Gillar att försöka använda och återanvända saker som fungerar bra.

Försökte göra ett quick fix och justera fjädringen på microbrytaren men fick det inte bra. Att byta dem hade medfört att jag hade fått köpa en lödpenna med tillbehör, nya brytare och sedan nya glidytor. Kontentan blir att det ändå kostar några kronor. Så det blir en ny mus.

Nu ska jag bara fundera på om jag orkar med en trådad variant eller fortsätta med trådlös.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Se bara upp med att du ej köper en mus med Omrons 50M brytare för dom kommer att hålla betydligt kortare tid än den du har i MX800.
Tyvärr så har stora delar av logitechs möss dessa 50M brytare, och dom flesta "spelmöss" i kanske inte det billigaste segmentet men mellan och övre segmenten är fyllda av dom.
Dvs dom kan skryta med 50Miljoner klick istället för tex 20Miljoner klick vilket ju är en högre siffra och är ju därmed "bättre" och man kan skryta om det i reklamen med=dyrare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Blev Logitech G305 i den "läckra" färgen skrikande blå. Kostade bara 279:- i denna färgen så sparade 170:- mot om jag köpt den svarta. Eftersom jag inte riktigt vet om en sådan här mus kommer fungera bra för mig ville jag inte lägga för mycket pengar.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingmus/195403/log...

Blev ju en hel del skillnad mot min gamla mus:). Låter väldigt mycket då jag vänsterklickar. Markörhastigheten är för sakta för min smak. Har satt upp den på max men går ändå för slött för min del. Sen är ju alltid känslan annorlunda när man köpt en ny mus och det tar tid att vänja sig vid den. Jag kommer köra ett tag på denna och vänjer jag mig inte vid den så blir det en MX master 3 som påminner väldigt mycket om min gamla mus.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Markörhastigheten är för sakta för min smak. Har satt upp den på max men går ändå för slött för min del.

Logitech har mjukvara för sina möss och annan kringutrustning, där kan man ställa in känsligheten och lite annat trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Markörhastigheten är för sakta för min smak. Har satt upp den på max men går ändå för slött för min del. Sen är ju alltid känslan annorlunda när man köpt en ny mus och det tar tid att vänja sig vid den. Jag kommer köra ett tag på denna och vänjer jag mig inte vid den så blir det en MX master 3 som påminner väldigt mycket om min gamla mus.

Som Trunk sade installera logitechs mjukvara!
4000dpi är högt och en musmatta i "frimärkesstorlek" blir ungefär rätt storlek.
Gissar på att du bara ändrat "muspek hastigheten" i windows egna inställningar?

Och ja det är ju en rätt stor skillnad i passform att gå från MX800 till G305!
Friscrollande scrollhjul är fantastiskt och är nåt jag saknar från min G502 som vänster knappen började krångla på efter ca 5mån.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Som Trunk sade installera logitechs mjukvara!
4000dpi är högt och en musmatta i "frimärkesstorlek" blir ungefär rätt storlek.
Gissar på att du bara ändrat "muspek hastigheten" i windows egna inställningar?

Och ja det är ju en rätt stor skillnad i passform att gå från MX800 till G305!
Friscrollande scrollhjul är fantastiskt och är nåt jag saknar från min G502 som vänster knappen började krångla på efter ca 5mån.

Japp, jag installerade mjukvaran sen gick det att ändra hur jag ville:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |