Dell G3, låg upplösning på webkamera

Permalänk

Dell G3, låg upplösning på webkamera

Hej köpte en Dell g3 igår stod att de skulle va 720p men verkar va som de är de när man filmar när man tar bild är de 0,5 på den inbyggda webcamen varför är de så? Varför ska den inbyggda webcamen va så dåliga på laptop förutom när man köper MacBook ?🥺🥺

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Sötast
Skrivet av daneboi99:

Hej köpte en Dell g3 igår stod att de skulle va 720p men verkar va som de är de när man filmar när man tar bild är de 0,5 på den inbyggda webcamen varför är de så? Varför ska den inbyggda webcamen va så dåliga på laptop förutom när man köper MacBook ?🥺🥺

Macbook har rent historiskt haft en av de sämre webbkamerorna de senaste 10 åren 😂

Vad är 0.5 menar du?
Blir bilderna 1280x720 i upplösning när du tar bilderna? Isåfall är den nog korrekt inställd.
Hemsk kvalitet säkerligen, men har man specifika behov så får man ju köpa därefter.

Finns usb-webcams med högre upplösning man kan fästa på laptopskärmar om man behöver mer kräm

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Macbook har rent historiskt haft en av de sämre webbkamerorna de senaste 10 åren 😂

Vad är 0.5 menar du?
Blir bilderna 1280x720 i upplösning när du tar bilderna? Isåfall är den nog korrekt inställd.
Hemsk kvalitet säkerligen, men har man specifika behov så får man ju köpa därefter.

Finns usb-webcams med högre upplösning man kan fästa på laptopskärmar om man behöver mer kräm

Japp 1280*720 men varför Ärre så kass kvalite rikrig dålig varför ??🥺 kostade ju 8K

Permalänk

Det är en 10generation i5 i den gillar den mycket är de bra processor ?🥺🥺

Permalänk
Sötast

Varför hur var eller när är är ju knappast något som ger korrekta svar men...

Testa datorn i ett par dagar, kolla om du faktiskt är nöjd med den och annars lämna tillbaka den. (såvida du har köpt online eller fått ångerrätt i butik)

8000:- för en gaming laptop är budget segment när det gäller prestanda redan, så förutsätter att man sparat in pengar på allt annat också som tangentbord, touchpad, högtalare, skärm, webcam osv...

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Varför hur var eller när är är ju knappast något som ger korrekta svar men...

Testa datorn i ett par dagar, kolla om du faktiskt är nöjd med den och annars lämna tillbaka den. (såvida du har köpt online eller fått ångerrätt i butik)

8000:- för en gaming laptop är budget segment när det gäller prestanda redan, så förutsätter att man sparat in pengar på allt annat också som tangentbord, touchpad, högtalare, skärm, webcam osv...

Hur mycket pengar ska man behöva lägga på en laptop dåå🥺🥺🥺?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

Hur mycket pengar ska man behöva lägga på en laptop dåå🥺🥺🥺?

För att spela? Gaming laptop? 15-20k minst.
Vill man kunna spela billigare så äre stationär som gäller.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

För att spela? Gaming laptop? 15-20k minst.
Vill man kunna spela billigare så äre stationär som gäller.

menar inte spela merna webcamen den är så otroligt dålig för 8 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

menar inte spela merna webcamen den är så otroligt dålig för 8 k

Köp en billig laptop (tycker 5-8k räknas som budget idag om de ej är på rea) och en extern USB-webcam för en 500-1000lappen så blir du nog nöjd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Köp en billig laptop (tycker 5-8k räknas som budget idag om de ej är på rea) och en extern USB-webcam för en 500-1000lappen så blir du nog nöjd.

finns det någon laptop med webcam med 720 eller 1080 p? som är innbyggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

finns det någon laptop med webcam med 720 eller 1080 p? som är innbyggd?

Det gör det såklart men oftast inte för "gaming" eller så utan mer för arbetsbruk. Osäker på priser då jag absolut inte har koll på just den parametern. Låter nån annan svara på detta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det gör det såklart men oftast inte för "gaming" eller så utan mer för arbetsbruk. Osäker på priser då jag absolut inte har koll på just den parametern. Låter nån annan svara på detta.

Har mest erfarenhet av hp probook för privat bruk och några dell i jobbet, där brukar webcamen vara "bra". Klar bild och hyfsat hög upplösning. Ingen 1080p kanske men heller inget 0.5mpixel eller nåt sånt.

Nu är ju detta kontorsdatorer och de är ju designade med andra användningsområden i åtanke (möten osv)

Skaffar man en sådan så missar man spelmöjligheterna såklart.

Modeller jag har använt: hp probook 430g1 (ett par st) hp probook 650 g2

Dell 7480

Alla de har bra webcams trots i en del fall ett gäng år på nacken.

Som kontrast kan jag nämna att jag köpte en gaminglaptop från 2019 begagnad, vass hårdvara (den i sign)

Men webcamen är skit, riktigt skit. 0.9mpix och sitter i nederkant, så har jag nåt föreningsmöte och vill skriva nåt under mötet, så ser deltagarna ett par jättehänder dyka upp i bild, rent komiskt är det men så kan det bli när det ska vara tunna skärmkanter.

Så tills att jag skaffat en dedikerad webcam (om jag gör det) så kör jag droidcam och använder Samsung S20 som webcam. Sjukt bra bild. Ifall du skaffar ett telefonstativ kan det vara ett alternativ?

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Råkade citera en annan deltagare med info som huvudsakligen var till tråden rent allmänt. Sorry den som kände sig träffad

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Råkade citera en annan deltagare med info som huvudsakligen var till tråden rent allmänt. Sorry den som kände sig träffad

Haha,lugnt. Du byggde ju vidare på texten jag skrev så tycker det funkar bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Har mest erfarenhet av hp probook för privat bruk och några dell i jobbet, där brukar webcamen vara "bra". Klar bild och hyfsat hög upplösning. Ingen 1080p kanske men heller inget 0.5mpixel eller nåt sånt.

Nu är ju detta kontorsdatorer och de är ju designade med andra användningsområden i åtanke (möten osv)

Skaffar man en sådan så missar man spelmöjligheterna såklart.

Modeller jag har använt: hp probook 430g1 (ett par st) hp probook 650 g2

Dell 7480

Alla de har bra webcams trots i en del fall ett gäng år på nacken.

Som kontrast kan jag nämna att jag köpte en gaminglaptop från 2019 begagnad, vass hårdvara (den i sign)

Men webcamen är skit, riktigt skit. 0.9mpix och sitter i nederkant, så har jag nåt föreningsmöte och vill skriva nåt under mötet, så ser deltagarna ett par jättehänder dyka upp i bild, rent komiskt är det men så kan det bli när det ska vara tunna skärmkanter.

Så tills att jag skaffat en dedikerad webcam (om jag gör det) så kör jag droidcam och använder Samsung S20 som webcam. Sjukt bra bild. Ifall du skaffar ett telefonstativ kan det vara ett alternativ?

gillar denna datorn ändå men stör mig att den har så dålig inbyggt webcam ba

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peter77:

Har mest erfarenhet av hp probook för privat bruk och några dell i jobbet, där brukar webcamen vara "bra". Klar bild och hyfsat hög upplösning. Ingen 1080p kanske men heller inget 0.5mpixel eller nåt sånt.

Nu är ju detta kontorsdatorer och de är ju designade med andra användningsområden i åtanke (möten osv)

Skaffar man en sådan så missar man spelmöjligheterna såklart.

Modeller jag har använt: hp probook 430g1 (ett par st) hp probook 650 g2

Dell 7480

Alla de har bra webcams trots i en del fall ett gäng år på nacken.

Som kontrast kan jag nämna att jag köpte en gaminglaptop från 2019 begagnad, vass hårdvara (den i sign)

Men webcamen är skit, riktigt skit. 0.9mpix och sitter i nederkant, så har jag nåt föreningsmöte och vill skriva nåt under mötet, så ser deltagarna ett par jättehänder dyka upp i bild, rent komiskt är det men så kan det bli när det ska vara tunna skärmkanter.

Så tills att jag skaffat en dedikerad webcam (om jag gör det) så kör jag droidcam och använder Samsung S20 som webcam. Sjukt bra bild. Ifall du skaffar ett telefonstativ kan det vara ett alternativ?

Har en Dell e6330 som har en rätt bra webkamera, klarar 720p. Micen är inte jättebra men den fungerar i stort bra.

ASUS TUF Gaming A15 har nästan godkänd webkamera faktiskt. Den är inte lika bra som den på min Dell men den är hyffsat ok för möten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

gillar denna datorn ändå men stör mig att den har så dålig inbyggt webcam ba

Det kommer lite med designen och i gaminglaptops satsar man på gpu, cpu och sådana grejer, och webcamen är mest nåt man stoppar i för att det ska finnas där.

Men antingen köp en usb webcam, amazon har någon billig 3-400kr som fått bra kritik. Eller prova Droidcam om du har en androidlur. Den kameran slår alla webcams under 3000kr skulle jag vilja påstå om du har en bra kamera i luren.

Jag går lite i valet och kvalet själv om jag ska köpa en webcam. Det är drygt att hålla reda på något extra tillbehör som man sen ska ha fastklämt på skärmkanten när man behöver det.
Så det lutar lite istället åt att jag köper något stativ till telefonen och kör med den. Det blir otroligt bra bild och vidvinkeln är suverän.

Gratisversionen av droidcam klarar upp till 1080p utan övriga begränsningar och högre än så är det ändå ingen mening att köra via teams känner jag

Du behöver droidcam på datorn, en droidcam service på telefonen och usb kabel. I mitt fall funkar det med den som är till laddaren.

Droidcam kan köra över wifi också men jag tycker det blir för hackigt.

Men som sagt i mitt fall så kör jag med vad jag redan har hemma tror jag. Iom att det funkar så bra så varför ska jag ha ett "öga" fastklämt på skärmen som jag måste sätta dit/ta bort när jag behöver/inte behöver det.

Elgiganten har bra stativ för 199 som säkerligen funkar till andra användningsområden med. Eller ett gooseneckstativ som du kan vrida lite hur du vill

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Det bästa tipset om det är en gaminglaptop du primärt vill ha, vilket det verkar som, så behåll den.

Det är ändå svårt att hitta en gaminglaptop som har bra kamera, och det har inte nödvändigtvis med priset att göra utan helt enkelt något som bara är sekundärt prioriterat i dessa maskiner. Du kan ha tur och hitta en bra maskin för 9k och den har även bra kamera, lika mycket som att du kan ha otur och spendera 14k och så är webcamen skräp likförbannat.

För att kunna göra något slags välinformerat köp på den punkten, finns inget annat sätt än att man läser in sig på modeller man är intresserad av och sedan läser reviews på dessa på notebookcheck. Inte ens då kan man vara säker då man helt enkelt ibland inte bryr sig om att recensera webcamen, men i övrigt är nog notebookcheck den mest heltäckande reviewsajten tycker jag.

Men som sagt, häng inte upp dig på webcamen om du gillar maskinen i övrigt. Att ditt nylle ser ut som en tallrik gröt med karamellfärg i är något man får ta tyvärr i det segmentet ofta.

Det känns ju lite sådär också att köpa en extra laptop bara för webcamens skull?

Köp istället någon billig 1080p för 400kr så har du ändå en bättre än vad som sitter inbyggd i någon laptop i princip.

Eller prova telefonvarianten. Mitt första teamsmöte hade jag inte testat webcamen i min nya laptop innan jag hade.

Så 5-10 min innan mötet insåg jag hur dålig camen var och panikfixade en lösning med droidcam och telefonen silvertejpad på skärmen. Jag hade bäst bild av alla på mötet iallafall.

Tur ingen såg...

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hoppade in här igen, tänkte jag skulle försöka hitta den där 3-400kr webcamen på amazon som jag hade i åtanke, och visst tusan hade jag tillochmed lagt den i kundvagnen

https://www.amazon.se/gp/product/B07FNB2KDQ/ref=ox_sc_act_tit...

Folk beskriver den som "överraskande bra för priset" "Enda 1080p kameran för det priset" "Mycket bra bild, dåligare mikrofon" "I can describe this camera in one word - AMAZING" " I would buy this over ANY OTHER webcam!" Någon har klagat på att bilden helt plötsligt frös, men det känns som att kontakten på datorsidan likagärna kan ha varit lite glappig eller vad som helst. Lite sugen på att testa den bara för att se hur bra en 300 faktiskt kan vara (eller inte vara).

Så ja den verkar ju inte dålig iallafall och 300kr har man kanske råd att chansa på känner jag.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring