Brist på lagringsenheter nalkas till följd av ny kryptovaluta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Och åker kollektivt samt säger nej till att äga bil (mc ska vi inte ens nämna). Dags för fler att ta ansvar för miljön.

Nej det kommer folk inte att göra så länge det kräver den minsta uppoffringen från deras sida. Håll avstånd och umgås inte med folk utanför ditt hushåll, undvik inköp som inte är nödvändiga - how's that working out for us? Folk är egoister och bryr sig ju inte nämnvärt om andra människor, miljön eller klimatförändringar.
Folk delar en bild på en svältande isbjörn samtidigt som de flyger till thailand för semester.
Enda sättet att få till förändring är att förbjuda saker eller beskatta dem så högt att det är orimligt annars ändrar folk inte sitt beteende.
Mänskligheten är körd och det är ju ingen större förlust

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Och åker kollektivt samt säger nej till att äga bil (mc ska vi inte ens nämna). Dags för fler att ta ansvar för miljön.

Att sommarköra lite MC kan knappast vara döden för miljön. Det går inte åt särskilt mycket bränsle i det stora hela. Visst tillverkningen bidrar till utsläpp men det gör en cykel eller en dator eller farmors blomlådor i metall också.

Proof of storage är inte heller något nytt. Det har existerat i olika former i flera år. Men kanske först nu det slår på lite större front?

Återigen underbart att se hur medlemmarna på en teknisk site som sweclockers helt fullständigt hatar ny teknik för att de inte kan får vantarna på senaste Nvidia kortet.

Ni har alla missat grejen med decentraliserade blockchains. Också, Ethereum. Proof of Stake.

BTC mineas med asic. Ethereum är på väg till PoS. Ni kommer få era grafikkort. Lugna er lite bara.

Skrivet av Alexraptor:

För helvete, förbjud skiten already!

Såklart lösningen... Vad sägs om att förbjuda energislukande gaming istället? Inte lika kul med massor av förbud längre va? Man är ute på väldigt djupt vatten om man inte låter folk använda sina hårddiskar till att lagra vad de vill på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Men det är ju just för att dagens valutor INTE fungerar som du har bostadsbubblor och crypto växer fram.

Du låter säker på dina ord när du skrever med stora bokstäver. Får jag fråga varför en bostadsbubbla blir till pga av vår valuta?
Gäller det alla bubbelformationer tex hur Fingerprint var övervärderat tidigare eller är det specifikt bostasbubbla som beror på valutan?

Skrivet av jeppe109:

Mc drar ju generellt sett mindre bränsle än bil och bör ju rimligtvis kräva mindre material vid tillverkning. Dessutom är en motorcykel billigare att köpa och äga än en bil, nja om man bortser från försäkring för 20 åringar som köper sporthoj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Du låter säker på dina ord när du skrever med stora bokstäver. Får jag fråga varför en bostadsbubbla blir till pga av vår valuta?
Gäller det alla bubbelformationer tex hur Fingerprint var övervärderat tidigare eller är det specifikt bostasbubbla som beror på valutan?

Mc drar ju generellt sett mindre bränsle än bil och bör ju rimligtvis kräva mindre material vid tillverkning. Dessutom är en motorcykel billigare att köpa och äga än en bil, nja om man bortser från försäkring för 20 åringar som köper sporthoj.

Därför att pengar är gratis eller närapå för stora grupper nu vilket trycker upp huspriserna och mycket annat.

Permalänk

Ska bli roligt att återkomma till den här tråden om 10 år. Fet deja vu känsla på det här, det är bara gå tillbaka till 90-talet och se vad folk sa om internet. Vi är ju på sweclockers, öppna era sinnen lite grann för helsike.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Därför att pengar är gratis eller närapå för stora grupper nu vilket trycker upp huspriserna och mycket annat.

Du förstår att det upptrissade värdet på bitcoin just nu är pga exakt samma sak va?

Det är samma destruktiva spekulationsekonomi som driver runt det hela just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Ska bli roligt att återkomma till den här tråden om 10 år. Fet deja vu känsla på det här, det är bara gå tillbaka till 90-talet och se vad folk sa om internet. Vi är ju på sweclockers, öppna era sinnen lite grann för helsike.

Går inte låta bli och tänka på IT bubblan när du ändå pratar om internet och 90tal.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/IT-bubblan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte postat något om dödförklaringar, tvärtom.
Jag önskar att bitcoin var döende, men det är det inte.

Det där är dock ett bra exempel och vidareutveckling på vad jag pratar om med spekulationsproblematik.

Trams som inte förstår poängen och som argumenterar utifrån ett ideologiskt perspektiv utan hänsyn till miljö och dom begränsade naturresurser vi faktiskt har.

Om en tar hans perspektiv och drar det till sin spets i relation till vad jag pratar om så är det ingen skillnad på ett grafikkort som drar 1watt per tflop eller 1KW per tflop.

För att försöka vara ännu tydligare.

Allt bra som folk pratar om att bitcoin gör skulle gå att göra långt mer energieffektivt.

Så varför är det inte negativt att det drar så mycket energi?

Sen är hela perspektivet han har med att spekulationsekonomi är någonting bra något som ideologiskt skiljer oss åt.

EDIT: För att inte tala om tramset kring fusionskraft osv.

Men det absolut tydligaste exemplet på att det han pratar om är trams är följande:

Det finns mängder med saker som är lönsamma men destruktiva för samhället.
Om en som han har ett så nyliberalt perspektiv att allt som är lönsamt för individer är bra för det globala samhället och utgår ifrån det så kommer en tolka saker på ett sätt som är verklighetsfrånvänt.

I en bitcoin standard kommer stater att få försvagad makt. Det finns stora ideologiska skillnader där jämfört med dagens fiat standard.
Energin behövs för att bitcoin ska vara decentraliserad. Om vi nu går mot en bitcoin standard kommer energin vara till nytta. Bitcoin kan dessutom ta vara på mycket energi som annars hade gått till spillo.
Ingen här som klagar på all energi som går åt till ert spelande, porrsurfande, meningslöst skrollande på facebook mm. Vem ska få bestämma vad som är bra energi?

Skrivet av Elektron:

Är det bara efterfrågan som får priset att stiga eller kan ökningen och skuldsättningen av folket spela in?

Skrivet av Elektron:

Går inte låta bli och tänka på IT bubblan när du ändå pratar om internet och 90tal.

Konstig bubbla det där som återhämtar sig hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

I en bitcoin standard kommer stater att få försvagad makt. Det finns stora ideologiska skillnader där jämfört med dagens fiat standard.

Helt irrelevant för vad jag pratar om.

Skrivet av g147:

Energin behövs för att bitcoin ska vara decentraliserad.

Det finns betydligt bättre och mer effektiva metoder för att ha en decentraliserad "standard".

Skrivet av g147:

Om vi nu går mot en bitcoin standard kommer energin vara till nytta.

Om en kan uppnå samma resultat men förbruka mindre energi, hade inte det varit bättre?

Skrivet av g147:

Bitcoin kan dessutom ta vara på mycket energi som annars hade gått till spillo.

I en större skala så är detta helt enkelt bara fel.
Det är att ta ett hypotetiskt mikro-exempel och applicera som argument på en större skala där det inte alls har någon verklighetsanknytning längre.

Skrivet av g147:

Ingen här som klagar på all energi som går åt till ert spelande, porrsurfande, meningslöst skrollande på facebook mm.

Det finns massor med ställen där folk klagar på att folk flyger, eller kör bil, eller gör massa annat som slösar med energi.
I just den är tråden pratar vi om kryptovalutor.

Skrivet av g147:

Vem ska få bestämma vad som är bra energi?

Det är ju som med allt annat upp till var och en.

Vissa tycker det här är ett värt sätt att lägga energi och miljöresurser på:

Jag tycker det är dumt och borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Är det bara efterfrågan som får priset att stiga eller kan ökningen och skuldsättningen av folket spela in?

Jag är ingen ekonom men det finns nog hur många faktorer som helst som spelar in, tex att folk förväntar sig att boende skall öka kraftigt i pris och därför köper till ett pris som är dyrare än vad de annars skulle köpt för. När flera har samma tankesätt så går ju deras förväntningar i uppfylles eftersom de är de själva som trissar upp priset, bland annat då.

Skrivet av g147:

Konstig bubbla det där som återhämtar sig hela tiden.

Ja det är det som är det luriga med bubblor, att man vet aldrig när de spricker.

"Startdatum för IT-bubblan sätts ibland till den 9 augusti 1995 då Netscape börsintroducerades "
Det som är intressant behöver ju inte vara att jämföra kursen i sig men man kan ju även jämföra att Netscape var starten för IT bubblan medan Bitcoin är starten för kryptobubblan.
Där de alltså gav startskottet åt att alla andra ville in i svängen och också tjäna pengar med sin egna coins.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Högst troligt att nästan alla nuvarande kryptovalutor inte klarar sig, även Bitcoin. Du minns väl Netscape och altavista? Så ja den liknelsen kan man göra. Vi lever däremot i en helt annan värld nu, en framtid som på den tiden de flesta förnekade. Jag kollade på ett gammalt nyhetsreportage nyss och det var det någon som sa "vad är meningen med internet om man måste släpa med sig datorn överallt". Ungefär på den nivån är många svar i den här tråden.

Det är inget snack om att kryptovaluta kommer vara en del av vår vardag i framtiden, frågan är bara vilken/vilka. De som förnekar detta lever i samma förnekelse som de på 90-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Du förstår att det upptrissade värdet på bitcoin just nu är pga exakt samma sak va?

Det är samma destruktiva spekulationsekonomi som driver runt det hela just nu.

Jo precis så är det.

Men det hela eldas inte på utan anledning. Alternativet är systemkollaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Umgåts och även lärt känna nya människor via gaming men även haft roligt.
Vad har du åstadkommit med crypto?

Umgåtts och även lärt känna nya människor via hårdvaruoptimering men även haft roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jo precis så är det.

Men det hela eldas inte på utan anledning. Alternativet är systemkollaps.

Va?
Alternativet till att lägga ner bitcoin är väl knappast systemkollaps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Otroligt vilket desperat försvar av mining i den här tråden, av en händelse kanske försvararna har investerat fullt i miningriggar och bitcoin själva. Då lär man knappast bidra till att sprida badwill eftersom det kan få kurserna att gå ned. Follow the money, always follow the money.

Det kan vara hur idealistiskt som helst, men det är i alla fall ett j*vla slöseri med naturresurser till inget annat än ett fåtal individers personliga monetära vinning. Precis som all annan rovkapitalism, hugga ner regnskogar eller whatever, inget nytt under solen även om man vill få det att verka nytt och fräscht.

Kikar jag i din signatur så verkar det finnas 5 stycken datorer där. Vad gör du som är så världsomvälvande positivt att det motiverar denna miljöförstöring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Kikar jag i din signatur så verkar det finnas 5 stycken datorer där. Vad gör du som är så världsomvälvande positivt att det motiverar denna miljöförstöring?

Visserligen har jag kört F@H några månader och några hundra miljoner poäng i medicinsk forskning, mot Covid-19 tex, men på det stora hela så går dom sällan eller aldrig 100% 24/7 som vid mining. Jag använder mina datorer till ett flertal olika saker.

Men om jag äger några datorer gör knappast mining som fenomen bättre, det har inte ens med saken att göra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6200c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC 16GB ||CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 10GB || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC 10GB || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra 8GB || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA GTX1070 FE 8GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Helt irrelevant för vad jag pratar om.

Det finns betydligt bättre och mer effektiva metoder för att ha en decentraliserad "standard".

Om en kan uppnå samma resultat men förbruka mindre energi, hade inte det varit bättre?

I en större skala så är detta helt enkelt bara fel.
Det är att ta ett hypotetiskt mikro-exempel och applicera som argument på en större skala där det inte alls har någon verklighetsanknytning längre.

Det finns massor med ställen där folk klagar på att folk flyger, eller kör bil, eller gör massa annat som slösar med energi.
I just den är tråden pratar vi om kryptovalutor.

Det är ju som med allt annat upp till var och en.

Vissa tycker det här är ett värt sätt att lägga energi och miljöresurser på:
https://i.imgur.com/DNaIOY1.jpg

Jag tycker det är dumt och borde vara olagligt.

Frågan är om det verkligen kan göras mer energieffektivt och ändå behålla decentraliseringen. Än så länge är det bara bevisat i teorin. Jag tror bitcoin kommer behålla sin etta plats för att den har störst nätverkseffekt. Om det visar sig att proof of stake är bättre så är det inte omöjligt att bitcoin en dag kan sadla om till detta.
Bitcoin kan ersätta guldet som store of value, därför är det intressant att jämföra med dess energiförbrukning. Guldet har en många gånger värre påverkan på miljön än bitcoin.

Skrivet av Elektron:

"Startdatum för IT-bubblan sätts ibland till den 9 augusti 1995 då Netscape börsintroducerades "
Det som är intressant behöver ju inte vara att jämföra kursen i sig men man kan ju även jämföra att Netscape var starten för IT bubblan medan Bitcoin är starten för kryptobubblan.
Där de alltså gav startskottet åt att alla andra ville in i svängen och också tjäna pengar med sin egna coins.

Jag ser likheter med IT-bubblan och alla dessa tusentals kryptovalutor som uppstått. Endast ett fåtal kommer att klara sig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skönt att det bara gällde hårddiskar över 4TB så kanske det finns möjlighet att hitta mindre på marknaden iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Så mycket makt har de inte

Jasså inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vad förhindrar miners att använda RAM(disk) eller till och med VRAM till detta?

Ursäkta om någon redan svarat, saknar funktionen trädvy för att se.

Men det är Proof of time and space, inte bandbredd, som används. Det är därför mekaniska hårddiskar säljs i förmån över SSD'er, den högre bandbredden är tämligen meningslös.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag uppfann just min egen valuta, OldCoinputer, den är värd 1 och ökar i värde varje gång någon klickar på tummen upp

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.1 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Frågan är om det verkligen kan göras mer energieffektivt och ändå behålla decentraliseringen.

Ja.

Skrivet av g147:

Jag tror bitcoin kommer behålla sin etta plats

Det tror jag också.
Det handlar sällan om att vara bäst, det handlar oftast att vara först att bli stor.

Skrivet av g147:

Bitcoin kan ersätta guldet som store of value, därför är det intressant att jämföra med dess energiförbrukning. Guldet har en många gånger värre påverkan på miljön än bitcoin.

Nej, det kommer det inte att göra. Det är bara ideologiska fantasier.
Guld som stabil säkerhet handlar ju om att det just är så stabilt och fast.

Bitcoin har alldeles för många saker som talar emot sig för att komma och konkurrera på det sättet.

Bitcoin idag är framförallt bara en resursslukande tulpanlök för det 21a århundradet.

Guldgruvornas miljöpåverkan är en annan fråga vi kan prata om.

Hur guldbrytare roffar åt sig vinsterna men låter samhällena dom lämnar efter sig betala för miljöförstöring och annat är helt fruktansvärt och det är absurt hur vi låter folk profitera på det sättet när det sedan är "vi" som måste betala för alla skador dom orsakat.

T.ex. här: https://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Mine

Att bitcoin skulle vara lösningen på det problemet är dock tramsigt.

Och det är verkligen uppseendeväckande hur alla argument för bitcoin handlar om vad bitcoin skulle kunna vara, och inte vad det faktiskt är.

Visst, ni kanske tror att det kommer revolutionera vårat ekonomiska system någon gång i framtiden. Men då tror jag inte riktigt ni tagit ett par steg tillbaka och har tittat på hur användningen av valutan faktiskt ser ut idag.

Jag skrev mitt specialarbete i gymnasiet för snart 20 år sedan om peer-to-peer och decentraliseringsmöjligheter med internet på olika sätt.
Jag är väldigt positiv till många mer decentraliserade möjligheter som internet ger, och var pepp på kryptovalutor när dom kom.

Men dom senaste åren har jag sett hur det har kommit att fungera i praktiken och nej, det kommer inte bli som jag hoppades.

Framtiden för bitcoin ser jag mer som något som folk som har sina pengar i skatteparadis kommer tjäna mest på.

Men, känns som jag är klar här nu.
Jag hoppas vi alla kan ta och komma ihåg den här diskussionen och se tillbaka på hur vi tänkte kring det hela nu när saker mognat om sådär en 10 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jasså inte det?

Nej, den överdrivs. Sverige klarar t.ex. inte av de flesta miljömål. Kapitalet styr mer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja.

Det tror jag också.
Det handlar sällan om att vara bäst, det handlar oftast att vara först att bli stor.

Nej, det kommer det inte att göra. Det är bara ideologiska fantasier.
Guld som stabil säkerhet handlar ju om att det just är så stabilt och fast.

Bitcoin har alldeles för många saker som talar emot sig för att komma och konkurrera på det sättet.

Bitcoin idag är framförallt bara en resursslukande tulpanlök för det 21a århundradet.

Guldgruvornas miljöpåverkan är en annan fråga vi kan prata om.

Hur guldbrytare roffar åt sig vinsterna men låter samhällena dom lämnar efter sig betala för miljöförstöring och annat är helt fruktansvärt och det är absurt hur vi låter folk profitera på det sättet när det sedan är "vi" som måste betala för alla skador dom orsakat.

T.ex. här: https://en.wikipedia.org/wiki/Giant_Mine

Att bitcoin skulle vara lösningen på det problemet är dock tramsigt.

Och det är verkligen uppseendeväckande hur alla argument för bitcoin handlar om vad bitcoin skulle kunna vara, och inte vad det faktiskt är.

Visst, ni kanske tror att det kommer revolutionera vårat ekonomiska system någon gång i framtiden. Men då tror jag inte riktigt ni tagit ett par steg tillbaka och har tittat på hur användningen av valutan faktiskt ser ut idag.

Jag skrev mitt specialarbete i gymnasiet för snart 20 år sedan om peer-to-peer och decentraliseringsmöjligheter med internet på olika sätt.
Jag är väldigt positiv till många mer decentraliserade möjligheter som internet ger, och var pepp på kryptovalutor när dom kom.

Men dom senaste åren har jag sett hur det har kommit att fungera i praktiken och nej, det kommer inte bli som jag hoppades.

Framtiden för bitcoin ser jag mer som något som folk som har sina pengar i skatteparadis kommer tjäna mest på.

Men, känns som jag är klar här nu.
Jag hoppas vi alla kan ta och komma ihåg den här diskussionen och se tillbaka på hur vi tänkte kring det hela nu när saker mognat om sådär en 10 år eller så.

Det är väl där det råder mest delade meningar mellan oss, hurvida bitcoin är ett store of value som kan ersätta guldet. Om bitcoin misslyckas med detta kan jag medge att all energi förbrukats till väldigt lite nytta. Om det lyckas att vara en store of value kommer det vara väl värd sin energiförbrukning, på samma sätt som USA tycker sin försvarsmakt är värd all energi.

Exempel på ett sätt minea med gas:
https://www.youtube.com/watch?v=nkeZVcGsva8

Mycket handlar om hur det kommer att vara, tänk dig att året är 1995 och vi pratar om internet. Det har inte tagit oss en dag att nå till dagens teknik. Den dag bitcoin är globala världsvalutan kommer också vara en dag vi inte heller nödvändigtvis märker av det. Nya valutor kommer att kunna skapas uppbackade av bitcoin, precis så som dagens pengar var tänkt att fungera. Bara tiden vill utvisa detta..
https://twitter.com/MustStopMurad/status/1022169639386836992/...

Jag hoppas för din skull bara att du har tagit dig tid att förstå dig på kryptovalutor. Många bildar en uppfattning utan att läsa på ordentligt, det är inte värt att bara ignorera idag. Rekommenderar att kolla in Andreas Antonopolus på youtube eller boken The bitcoin standard om det intresserar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drömmar och efterkloksamhet verkar vara ledordet inom kryptovalutor.

Kryptovalutor må vara värda mycket, men de är otroligt instabila. Och skickar du BTC till någon på andra sidan jorden, hur vet du att det inte minskat i värde eller att någon stjäl valutan när det ska säljas?
Kyptovalutan blir bara en mellanhand där någon annan än banken tar ut en växlingsavgift och sedan en uttagsavgift.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Va?
Alternativet till att lägga ner bitcoin är väl knappast systemkollaps?

Alternativet till att elda på inflationen. Vem pratar om bitcoin? Inte jag i alla fall. Men hur hade du tänkt 'lägga ner' bitcoin och med vilken rätt?

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Nej, den överdrivs. Sverige klarar t.ex. inte av de flesta miljömål. Kapitalet styr mer.

Klart som tusan det överdrivs. Handlar om pengar och makt.
Du såg min poäng 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Det är väl där det råder mest delade meningar mellan oss, hurvida bitcoin är ett store of value som kan ersätta guldet. Om bitcoin misslyckas med detta kan jag medge att all energi förbrukats till väldigt lite nytta.

Tror du verkligen att alla dom ekonomiska intressen som finns ifrån länder och bankinstitutioner kommer omfamna bitcoin?
Är inte en stor poäng med bitcoin att minska deras makt?

Jag tror inte bitcoin kommer bli något mer än en spekulationsvara att tjäna pengar på, vilket är allt det är idag.
Håller du med om att det är dess främsta funktion idag?

Skrivet av g147:

Det är inte som att "mina bitcoin" eller ingenting är det enda alternativet på att ta tillvara på sådant här.
Eller hur?

Skrivet av g147:

Jag hoppas för din skull bara att du har tagit dig tid att förstå dig på kryptovalutor. Många bildar en uppfattning utan att läsa på ordentligt, det är inte värt att bara ignorera idag. Rekommenderar att kolla in Andreas Antonopolus på youtube eller boken The bitcoin standard om det intresserar.

Jag hoppas för din skull att du tagit dig tid att titta på hur kryptovalutor fungerar i praktiken idag och hur långt ifrån ideologiska drömmar och så det faktiskt är.

Jag hoppas också för din skull att du tagit dig tid att titta på hur mycket pengar vissa tjänar och vilka motivationer som det får med sig och så.

Du verkar hålla med om i princip allting jag säger, men du tror att det kommer få en positiv betydelse i framtiden och att kostnaderna då kommer vara värt det.

Jag tror det är naivt och för uppsnurrat i ideologier och tankar om hur saker kan förändras att det liksom tappat verklighetsanknytning.

Och återigen, det finns mycket i dom där tankarna som ligger mig varmt om hjärtat ideologiskt, det är liksom därför det är så extra tragiskt att det bara blivit ännu en resursslösande bricka i spekulationsekonomin.

Framtiden får utvisa vem av oss som har rätt här.
Jag kanske har blivit för cynisk på gamla dar, men en titt på dom senaste 100 åren gör bilden ganska tydlig.

Permalänk
Avstängd

Yes, nu får jag äntligen nytta av min Floppy Disk.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tror du verkligen att alla dom ekonomiska intressen som finns ifrån länder och bankinstitutioner kommer omfamna bitcoin?
Är inte en stor poäng med bitcoin att minska deras makt?

Jag tror inte bitcoin kommer bli något mer än en spekulationsvara att tjäna pengar på, vilket är allt det är idag.
Håller du med om att det är dess främsta funktion idag?

Det är inte som att "mina bitcoin" eller ingenting är det enda alternativet på att ta tillvara på sådant här.
Eller hur?

Jag hoppas för din skull att du tagit dig tid att titta på hur kryptovalutor fungerar i praktiken idag och hur långt ifrån ideologiska drömmar och så det faktiskt är.

Jag hoppas också för din skull att du tagit dig tid att titta på hur mycket pengar vissa tjänar och vilka motivationer som det får med sig och så.

Du verkar hålla med om i princip allting jag säger, men du tror att det kommer få en positiv betydelse i framtiden och att kostnaderna då kommer vara värt det.

Jag tror det är naivt och för uppsnurrat i ideologier och tankar om hur saker kan förändras att det liksom tappat verklighetsanknytning.

Och återigen, det finns mycket i dom där tankarna som ligger mig varmt om hjärtat ideologiskt, det är liksom därför det är så extra tragiskt att det bara blivit ännu en resursslösande bricka i spekulationsekonomin.

Framtiden får utvisa vem av oss som har rätt här.
Jag kanske har blivit för cynisk på gamla dar, men en titt på dom senaste 100 åren gör bilden ganska tydlig.

Den senaste tidens prisuppgång har mestadels varit drivet av att institutioner har börjat köpa kryptovalutor, och i synnerhet Bitcoin. Trenden påbörjades i maj förra året när Paul Tudor Jones kom med en positiv rapport. Fokuset är på att använda Bitcoin som inflationsskydd i en balanserad portfölj tillsammans med andra tillgångsklasser. Corona har påskyndat trenden pga centralbankernas pengatryckande och allmän påskyndande av digitaliseringen.

Det finns ett värde i att ha digitala valutor som inte är kontrollerade av någon stat eller företag. Det förefaller önskvärt att ha någon eller några valutor som är frikopplade från stater i en internationell och global värld.