Storbritannien ingriper i Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Melding Plague

Storbritannien ingriper i Nvidias förvärv av ARM

Nvidias förvärv av ARM stöter på patrull när brittiska ministern Oliver Dowden av nationella säkerhetsskäl ingriper.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite förvånad. Men bästa vore ju kanske om ARM förblev en fristående aktör eller kanske allra helst om det funkade som Bluetooth SIG eller Linux foundation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Nvidia + Arm behövs så hoppas de ändrar beslutet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Lite förvånad. Men bästa vore ju kanske om ARM förblev en fristående aktör eller kanske allra helst om det funkade som Bluetooth SIG eller Linux foundation.

Ja, nvidia, Apple, Microsoft, qualcomm och andra beröra partners borde skapa en typ stiftelse som får i uppdrag att köp ARM och sköta licenserna och utvecklingen så den blir helt fristående

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Detta känns gött!

Vill ha en ägare där Intel, AMD, Nvidea, Apple, MediaTek, Samsung, Qualcomm och ev andra konkurerar på samma vilkor med ARM lösningar... Samt med full rätt egna lösningar i allt från grafik/beräkningar och ren cpu prestanda!

Tvivlar starkt på det hade sett ut så under Nvidea! De had tvingat på integrerad grafikdel eller annat dumt precis som Intel med sina proppar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nvidia + Arm behövs så hoppas de ändrar beslutet.

Nej tack, ARM klarar sig bra på egen hand, vi behöver inte något mer Nvidia sätter tänderna i.

Permalänk
Medlem

Haha, ni väljer riktiga "Aftonbladet-bilder" nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Jag är inte det minsta förvånad utan det är rätt väntat.

Permalänk

Som flera väldigt konstigt att de vill stoppa det p.g.a. säkerhetsskäl.

Skrivet av bogg:

Ja, nvidia, Apple, Microsoft, qualcomm och andra beröra partners borde skapa en typ stiftelse som får i uppdrag att köp ARM och sköta licenserna och utvecklingen så den blir helt fristående

Håller med. För alla förutom den som har monopol inom något så är det inte bra.
Vissa tänker bara att det är i framtiden med Arm kanske bara monopol på alla persondatorer, servrar, spelkonsoler, mobiler, klockor etc. Men Arm verkar vara en trend som sitter i "precis all teknik" och snart kan man inte köpa en dammsugare eller toalett som ej har denna krets.. Ja, jag var lite ironisk, men trenden är att allt mer utrustning för avancerade kretsar, där Arm blir ett populärt val när det handlar om mer avancerade saker. Så kanske kommer det sitta en armcpu som sköter om ventilationen, värmen, vatten och avlopp till ens lägenhet/hus.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som de presterar en duett på bilden och Jen-Hsun precis börjar stiga i stämman

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Boredbynoobs:

Haha, ni väljer riktiga "Aftonbladet-bilder" nuförtiden.

Well, den gamla bilden med bara två logotyper kändes lite tråkig och vi har använt den tusen gånger.
Att vi har en bild på de två "huvudpersonerna" som storyn handlar om känns ganska rimligt IMHO.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Snusfri

Oerhört tråkigt, men det sista är absolut inte sagt i denna historia.
Hoppas verkligen att Nvidia till slut får igenom köpet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Välkomna nyheter, även om det såklart också var väntat. Med tanke på Nvidias förkärlek för att göra allt proprietärt så hade det varit dumt om de fick lägga vantarna på ARM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om Nvidia köper upp ARM så måste ju GCHQ anstränga sig för att hitta bakdörrar i världens telefoner. Därav nationella säkerhetsskäl

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Well, den gamla bilden med bara två logotyper kändes lite tråkig och vi har använt den tusen gånger.
Att vi har en bild på de två "huvudpersonerna" som storyn handlar om känns ganska rimligt IMHO.

Denna trenden med att ha förlöjligande bilder av företagsledare är det många på er sida som motsätter sig.
Det är verkligen dagisnivå, även om denna bilden inte var det värsta.

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628929-mark-zuckerber...

Jag föredrar "tråkiga" bilder än barnsligt förlöjligande. Jensens bild är värdig, vilket gör det ännu värre.

Det är exakt som när brittiska tabloids alltid visar upp Boris Johnson med sin värsta frisyr för att förlöjliga honom. Ni väljer samma nivå som The Sun.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Ja vad skönt! 😊

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Denna trenden med att ha förlöjligande bilder av företagsledare är det många på er sida som motsätter sig.
Det är verkligen dagisnivå, även om denna bilden inte var det värsta.

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628929-mark-zuckerber...

Jag föredrar "tråkiga" bilder än barnsligt förlöjligande. Jensens bild är värdig, vilket gör det ännu värre.

Det är exakt som när brittiska tabloids alltid visar upp Boris Johnson med sin värsta frisyr för att förlöjliga honom. Ni väljer samma nivå som The Sun.

boomer?
Jag tycker det är roligt - mer löjliga bilder på företagsledare, era läsare uppskattar era förlöjligande bilder.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tycker Nvidia klarar sig bra utan att äga ARM. Känns riskabelt ur konkurrens synpunkt.

Skrivet av johanandersson:

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628929-mark-zuckerber...

Håller med dig fast den där bilden på Sockerberg var ju skitkul ju
I alla fall jag uppskattade den mycket väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Denna trenden med att ha förlöjligande bilder av företagsledare är det många på er sida som motsätter sig.
Det är verkligen dagisnivå, även om denna bilden inte var det värsta.

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628929-mark-zuckerber...

Jag föredrar "tråkiga" bilder än barnsligt förlöjligande. Jensens bild är värdig, vilket gör det ännu värre.

Det är exakt som när brittiska tabloids alltid visar upp Boris Johnson med sin värsta frisyr för att förlöjliga honom. Ni väljer samma nivå som The Sun.

Fast det stämmer ju inte alls, det är ju bevsligen snarare vad du tycker medan det råder delade meningar hos användare. Sweclockers kan gott få blanda och låta sina artikelförfattare göra kreativa val istället för att det ska vara massa standardiserad skit.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv

Min analys visade sig vara korrekt, tur man sålde av det innehavet i tid. Nu är det ett bolag jag ska in i igen, förhoppningsvis blir det rea framöver.

Lite trist samtidigt, hade varit intressant att se vart Nvidia tagit ARM men för marknadens bästa är det bra att det stoppats. "Nationella säkerhetsskäl" har inte mer att göra med än att UK vill behålla ARM. Räcker att se hur de beter sig på senare år i olika frågor för att se varför de aldrig hade supportat försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.

Jasså?
Det är väl inte "vårat" fel att Jensen skaffat sig något som liknar.... ho ho hockeyfrilla!
God Save the Queen!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av THB:

Oerhört tråkigt, men det sista är absolut inte sagt i denna historia.
Hoppas verkligen att Nvidia till slut får igenom köpet.

Håller också med! Konsensus här är att de flesta här på Swec är lättade men jag tror det är tvärtom. ARM behöver Nvidias pengar. Hoppas Nvidia får igenom köpet. Tror Nvidia skulle vara bra för ARM.

Skrivet av anon5930:

Min analys visade sig vara korrekt, tur man sålde av det innehavet i tid. Nu är det ett bolag jag ska in i igen, förhoppningsvis blir det rea framöver.

Lite trist samtidigt, hade varit intressant att se vart Nvidia tagit ARM men för marknadens bästa är det bra att det stoppats. "Nationella säkerhetsskäl" har inte mer att göra med än att UK vill behålla ARM. Räcker att se hur de beter sig på senare år i olika frågor för att se varför de aldrig hade supportat försäljning.

Sålde av i tid? Nvidias aktier har aldrig gått så bra som på sistone. Du behöver nog lära dig om hur aktier fungerar och hålla dig utanför tills dess.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av johanandersson:

Denna trenden med att ha förlöjligande bilder av företagsledare är det många på er sida som motsätter sig.
Det är verkligen dagisnivå, även om denna bilden inte var det värsta.

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628929-mark-zuckerber...

Jag föredrar "tråkiga" bilder än barnsligt förlöjligande. Jensens bild är värdig, vilket gör det ännu värre.

Det är exakt som när brittiska tabloids alltid visar upp Boris Johnson med sin värsta frisyr för att förlöjliga honom. Ni väljer samma nivå som The Sun.

Jag kan hålla med om att vi är på svajjig terräng i nyheten du länkar!

Men den här bilden ser jag inget fel i. Är det förlöjligande att Dowden ser arg ut? Annars kanske vi läser in helt olika saker i hans ansiktsuttryck här.
Personligen var jag nästan inne på att bilden på Jensen kanske var över gränsen då han såg så medtagen och ledsen ut under hela GTC. Men den tycker du är värdig istället?

Så jag skulle vilja påstå att du inte sitter på någon slags tolkningsföreträde här över hur många på sidan, än mindre majoriteten, tycker och tänker i frågan. Eller ens vad som kvalificerar som att gå över gränsen. I fallet du länkar så kan jag hålla med om att kritik kan vara befogad, det är också det mest extrema fallet du kan hitta här på SweClockers och knappast exemplifierande för hur det brukar vara så att prata om det som en trend känns inte som en rättvis beskrivning av verkligheten.

Men även där (precis som i denna tråden) ser du också personer som uppskattat bilden till exempel, och de inläggen har i sin tur blivit mer omtyckta än de som uttrycker missnöje. (Sen fanns det personer som uttryckte missnöje med formuleringarna i nyheten som jag absolut inte förringar, men nu pratar vi om bilden. Och ja - att mäta lajks är knappast rätt ur ett bredare perspektiv och det är inte så vi jobbar heller.)

Men vi kan gärna diskutera vidare detta i feedback-forumet snarare än att dra uppmärksamhet från att Nvidias uppköp av ARM blockerats.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra. Är fortfarande övertygat att Nvidia kommer bara göra det dem altid gör när det kommer till art köpa upp företag.
Dem köper upp, tar all personal som är vettig och sen låta företaget dö. Dem ändra inte på sig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Sålde av i tid? Nvidias aktier har aldrig gått så bra som på sistone. Du behöver nog lära dig om hur aktier fungerar.

Det bör du själv göra, köpet av ARM var inräknat i priset. UK sätter stopp.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Dem köper upp, tar all personal som är vettig och sen låta företaget dö. Dem ändra inte på sig.

Lite filosofisk fråga men om all bra personal kvarstår och de fortsätter utveckla tekniken eller produkterna, vad har du som konsument förlorat på det?

Utöver minskad konkurrens då såklart. Men då kan man ju säga samma sak om alla företagsuppköp, inte bara Nvidias. Så då blir det mer bara "företag borde inte få köpa andra företag" av det hela.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite filosofisk fråga men om all bra personal kvarstår och de fortsätter utveckla tekniken eller produkterna, vad har du som konsument förlorat på det? (Utöver minskad konkurrens då såklart, men då kan man ju säga samma sak om alla företagsuppköp och inte bara Nvidias så då blir det mer bara "företag borde inte få köpa andra företag" av det hela.)

Inte när det är inlåst och Proprietär teknik. Men det är ju nvidia kung på.
“Vi” kan bara förlåra på detta uppköp då ARM kommer dö på lång sikt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa byråkrater.

Nåja, Nvidia vinner förhoppningsvis i slutänden. Att Nvidia skulle "låsa in" ARM är bara trams med tanke på att ARMs framgångrika affärsmodell bygger på licensieringsmodellen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Denna trenden med att ha förlöjligande bilder av företagsledare är det många på er sida som motsätter sig.
Det är verkligen dagisnivå, även om denna bilden inte var det värsta.

Era läsare uppskattar inte era förlöjligande bilder.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628929-mark-zuckerber...

Jag föredrar "tråkiga" bilder än barnsligt förlöjligande. Jensens bild är värdig, vilket gör det ännu värre.

Det är exakt som när brittiska tabloids alltid visar upp Boris Johnson med sin värsta frisyr för att förlöjliga honom. Ni väljer samma nivå som The Sun.

Han gör ju håret så med mening, för att framstå som mer folklig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När ett land inte vill att något ska säljas eller köpas upp NATIONAL SECURITY verkar vara en trend.