Hur petiga är ni när ni bygger ny dator?

Permalänk
Medlem

Så petig är jag nog inte (tror jag)...

Det jag kan bli petig över är saker som om motherboardet är petig ovanför ram typ, eller har låg kvalité på portar, sockets m.m.
Brukar stort sätt bara köpa high-end komponenter då jag anser att en maskin jag sitter foran minst 8 timmar varje dag, ska bara köra perfekt, och jag brukar inte köra överklockning med mindre det är ett måste för ett projekt eller likande, men gör det ofta första gången för att köra en tolerans test på hur bra grejorna är.

Men på saker som chassis etc, näh - jag klippte sönder (medvetet) eller..."moddade" som det så snyggt kan kallas chassit för att få det extremt stora kortet att få plats i burken, och även skar sönder några sladdar "moddade" för att få ett extra 2x8 pins 12 cpu socket på plats, jaja... så jag bryr mig inte om hur det ser ut inuti bara luftflödet och PSU kör som det ska. Och det brukar funka, mitt Threadripper 1950x och Asus Zenith Extreme har kört prickfritt i nästan 3 år nu, och så ska det vara.

Skärmen däremot, åh herregud - det är min nemesis (arbetsskada då min hobby är 3D modellering och grafik). Så det slänger jag alldeles för mkt. pengar på, skärmar är ALDRIG goda nog i min värld tyvärr, så om det finns pixel fel på en skärm till 15-20K, så blir jag super-petig direkt, ska inte finnas nåt "background bleed" eller andra ting som stör mitt syn när jag sitter och petar miljontals pixlar.

Det börjar likna ett skärm hotell här hemma blir aldrig av med dom heller, så dom blir ofta 2'nd, 3'rd skärm etc.
Tangentbord och mus är också nåt jag är närmast sjukligt petig över, har bytat HUR många som helst tangentbord före jag fann dom bästa (för mig), jag kan gå upp i grejer som fel ljud på mellanrums tangenten, jag blir skogstokig om den ger en märkbart annorlunda ljud än dom andra tangenterna, eller om dom inte har "rätt" känsla, eller missar några tecken när jag skriver.

Samma med musen, skrollhjulet får inte börja knasa eller börja ge oljud över tid, det måste låta och kännas konsistent, annars är det ut med den direkt.

Ok, jag är faktisk ganska petig när jag tänker efter...

petig på stavkoll med, är Norsk I Sverige, då blir det så...
Permalänk
Medlem

Jag är petig när det kommer till kabeldragning, dels ska kablarna inte störa luftflödet och sedan vill jag att kablarna ska vara lätta att komma åt om man behöver ändra något. Sedan är jag också noggrann med att torka av min dator och kringutrustning och rengöra dammfilter, eftersom min dator står i samma rum som min säng blir det snabbt dammigt och det stör jag mig på.

Önskar att jag var mindre petig, det hade nog gjort mig lite gladare

Permalänk
Medlem

Jag har generellt sett varit väldigt noggrann men det mesta i min omgivning, men typiskt så skiter jag fullständigt i kabeldragning inuti datorn då den står på golvet. Chassit har moddats medelst plåtsax för att rymma fler fläktar och större radiator. Pumpen och reservoaren ligger på botten och är ljuddämpade med bubbelplast. Nästan vad som helst är mer nyttigt att lägga sin energi på.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn är en brukspryl med väldigt kort livslängd och endera har man delarna liggande helt löst eller i en stängd låda så det är helt ointressant hur delarna ser ut men funktionskvaliten är viktig, förstår mig inte på de som ska ha genomskinliga sidor och blinkande värre än de plastigaste leksakerna från Kina.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag håller på och bygger ny dator vilket har tagit ganska mycket längre tid än vad jag trott pga att tillverkarnas kvalitetskontroll på komponenterna och min egen petighet inte riktigt går ihop. Att få ett chassi utan defekter i färgen, repor, eller liknande har varit det svåraste. Men även två moderkort och två fläktar har åkt tillbaka pga repor och defekter.

Klart man ska vara petig när man köper nya saker, det är jag också, men jag har nog aldrig råkat ut för något som varit repigt när det är fabriksnytt (fyndvaror har varit det, men det har jag räknat med förstås) under alla år jag hållt på. Är det distansköpslagen som spökar, att folk köper, packar upp, repar produkterna och sen returnerar eller har jag haft tur?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Klart man ska vara petig när man köper nya saker, det är jag också, men jag har nog aldrig råkat ut för något som varit repigt när det är fabriksnytt (fyndvaror har varit det, men det har jag räknat med förstås) under alla år jag hållt på. Är det distansköpslagen som spökar, att folk köper, packar upp, repar produkterna och sen returnerar eller har jag haft tur?

Detta har varit fabriksnya saker. Har dock upplevt att det varit mycket mer skavanker och smårepor sen pandemin började så det kan ju bero på sjukdomar, neddragning av kostnader, stress med mera på fabrikerna.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

När jag bygger dator ska allt in i en låda utan fönster. Jag blir bara arg om grejerna lyser.

Det är två orsaker till att jag bygger själv. Först naturligtvis för att jag får de egenskaper jag eftertraktar men faktiskt är den viktigaste orsaken att man knappt kan få tag i en färdigbyggd dator med rätt egenskaper utan att den har fönstersida och ljusspel inuti. Mina datorer är diskreta, tysta och svala. Oftast byggda i en ljuddämpad låda utan fönster från Fractal Design. Jag stänger också av allt ljus man kan stänga av. Satt hos en kompis som byggt sin dator med allt bling-bling man kan tänka sig. SJUKT irriterande men han stortrivdes.

När det gäller petighet i övrigt så står jag på en antistatmatta kopplad till en antistatmatta på bordet som i sin tur är kopplad till chassit. Allt som ska in i datorn får "ligga till sig" på antistatmattan på bordet innan jag börjar. Ja, jag är barfota. Kanske ett arv från tiden då allt gick sönder om man inte var försiktig. Det har inte hänt de sista 20 åren men om det beror på att jag fortsätter vara näst intill paranoid eller om komponenterna blivit tåligare vet jag inte, så jag fortsätter vara paranoid. Jag har ju redan alla grejerna som låter mig vara det..

Permalänk
Medlem

Kanske beror på vilka grejer du köpt? Jag har haft 3 Phanteks-chassin och alla har varit 100% fläckfria.

Permalänk
Medlem

så länge grejerna inte ser använda ut när de är nya samt att de funkar, så kör jag på. Aldrig sett en repa på ett moderkort någonsin.

Datorn är ett redskap, QL att bygga o se hur snabb o tyst den blev. Men inget jag ser på när den är klar, den står i en vit fractal r5 låda BAKOM skrivbordet

// Lazze