Storbritannien ingriper i Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med. Fans det någon klausul efter att Britterna sålde hella ARM till Japanska Softbank?
Är det så att företaget fortfarande är Brittiskt fast alla aktier ägs av ett Japanskt finnans eller om de är holdingbolag?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Delar denna analys. Får se om det blir ett påtagligt försäljningstryck när marknaden öppnar senare idag. Jag sitter still i båten och ser hur marknaden reagerar den närmsta tiden, då får vi veta hur inräknat ARM verkligen var – eller om Nvidia står starkt på egna ben.

Edit: Ser nu att nyheten är från igår haha, så det har redan slagit igenom. Verkar som att marknaden tog det med lugn, åtminstone initialt.

Helt galet hur många missförstånd det har uppstått i den här tråden pga att Sweclockers fått för sig att köpet har stoppats. Det enda som har skett är att man har startat en utredning! Hur aktien beter sig när det definitiva beslutet om köpet är taget är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu hänger jag inte med. Fans det någon klausul efter att Britterna sålde hella ARM till Japanska Softbank?
Är det så att företaget fortfarande är Brittiskt fast alla aktier ägs av ett Japanskt finnans eller om de är holdingbolag?

Bolaget är registrerat i England och Wales och det är detta bolag som de förvarnar att det kanske inte kan uppgå i Nvidia. Nvidia planerar dessutom en fusion – dvs de kommer inte driva vidare bolaget utan alla blir anställda av Nvidia. Vem om inte Storbritannien har något att säga till om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bolaget är registrerat i England och Wales och det är detta bolag som de förvarnar att det kanske inte kan uppgå i Nvidia. Nvidia planerar dessutom en fusion – dvs de kommer inte driva vidare bolaget utan alla blir anställda av Nvidia. Vem om inte Storbritannien har något att säga till om?

I det här fallet verkar det som att ägarna (Softbank) inte har något att säga till om. Vilken potentiell skitaffär för Softbank.

Nä man ska passa sig för vad man köper för bolag helt klart.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Delar denna analys. Får se om det blir ett påtagligt försäljningstryck när marknaden öppnar senare idag. Jag sitter still i båten och ser hur marknaden reagerar den närmsta tiden, då får vi veta hur inräknat ARM verkligen var – eller om Nvidia står starkt på egna ben.

Edit: Ser nu att nyheten är från igår haha, så det har redan slagit igenom. Verkar som att marknaden tog det med lugn, åtminstone initialt.

Nvidias aktie är lite speciell. Den verkar sällan påverkas av bra eller dåliga nyheter men när ARM-köpet började talas om kunde man se att den rörde sig uppåt. Aktier är kortsiktigt för mig, lite poänglöst att sitta på aktier för runt 600 dollar som för det mesta håller sig +/- noll. Utdelningen är låg, Intels aktie är mycket intressantare då om man ska titta på något på ungefär samma marknad.

Det sagt en aktie jag gillar att ha i portföljen men jag, personligen, räknar med att köpet stoppas och värdet på Nvidia kommer sjunka. De ligger idag dessutom på ett P/E värde på runt 100. Nu ska man inte helt blint titta på P/E-värdet men insatta investerare kommer ta hänsyn till denna också.

Nvidia är här för att stanna, tvivlar inte en sekund på att de skulle försvinna. Tror man på företaget så köp, Nvidia-aktier kan man köpa till skillnad från korten.

Jag är ingen ekonomisk rådgivare osv, all handel sker på egen risk. I like the stonk.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Bolaget är registrerat i England och Wales och det är detta bolag som de förvarnar att det kanske inte kan uppgå i Nvidia. Nvidia planerar dessutom en fusion – dvs de kommer inte driva vidare bolaget utan alla blir anställda av Nvidia. Vem om inte Storbritannien har något att säga till om?

Har missat den biten totalt. Var hittar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Har missat den biten totalt. Var hittar du det?

Nvidia, märk också att brittiska myndigheter talar om en merger inte acquisition. Nvidia har inga planer på att driva vidare ARM som ett eget bolag vilket gör varumärket betydelselöst då det idag är mycket mer är CPU ISA och design. Nvidia har talat om att sälja Nvidia-gpuer via ARMs försäljare o.s.v.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nvidia, märk också att brittiska myndigheter talar om en merger inte acquisition. Nvidia har inga planer på att driva vidare ARM som ett eget bolag vilket gör varumärket betydelselöst då det idag är mycket mer är CPU ISA och design. Nvidia har talat om att sälja Nvidia-gpuer via ARMs försäljare o.s.v.

Inget konkret??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Inget konkret??

Det är väldigt konkret, läs själv.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är väldigt konkret, läs själv.

Tycker att det tyvärr verkar vara mest spekultioner från din sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Tycker att det tyvärr verkar vara mest spekultioner från din sida.

Hur tolkar du https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-to-acquire-arm-for-... och https://blogs.nvidia.com/blog/2020/09/13/arm-ai-research-center-cambridge-uk/?

Finns ingen chans att det handlar om något annat än att ARM kommer upphöra att existera. Du kan inte kombinera ett bolag med den typen av företag som Nvidia är utan en fusion, de skriver själva att det handlar om en fusion så väl som media och myndigheter, och klarare kan det inte vara när det gäller framtidsplaner.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur tolkar du https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-to-acquire-arm-for-... och https://blogs.nvidia.com/blog/2020/09/13/arm-ai-research-center-cambridge-uk/?

Finns ingen chans att det handlar om något annat än att ARM kommer upphöra att existera. Du kan inte kombinera ett bolag med den typen av företag som Nvidia är utan en fusion, de skriver själva att det handlar om en fusion så väl som media och myndigheter, och klarare kan det inte vara när det gäller framtidsplaner.

Tolkar det du länkar inte på samma sätt. Sedan så är resten som du skriver enligt min mening fortfarande spekulationer.

Vi får helt enkelt se om affären blir av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Tolkar det du länkar inte på samma sätt. Sedan så är resten som du skriver enligt min mening fortfarande spekulationer.

Vi får helt enkelt se om affären blir av.

Vi pratar om något som inte hänt, men de skriver att deras intentioner är att fusionera bolaget, sälja deras GPU-IP via ARM nuvarande säljkanaler/säljare och driva Nvidias verksamhet i Cambridge. De kan inte vara klarare när det är något som inte är klart.

Det finns anledning till att myndigheterna i Storbritannien använder order merger och inte acquisition.

Nvidia har inte plats för något fristående ARM och talar inte om något fristående ARM de talar bara om varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns anledning till att myndigheterna i Storbritannien använder order merger och inte acquisition.

Källan till denna artikel, som är från just en myndighet, använder då i alla fall "acquisition".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Källan till denna artikel, som är från just en myndighet, använder då i alla fall "acquisition".

Anticipated acquisition by NVIDIA Corporation of ARM Limited

Whereas the Secretary of State has reasonable grounds for suspecting that, as a result of the proposed acquisition by the NVIDIA Corporation (a corporation incorporated under the laws of Delaware with commission file number 0-23985) of all of the allotted and issued ordinary shares of ARM Ltd (a company incorporated and registered in England and Wales with the company number 02557590), it is the case that arrangements are in progress which, if carried into effect, will result in the creation of a relevant merger situation as defined in section 23 of the Enterprise Act 2002 (“the Act”), in that:

(a) two or more enterprises will cease to be distinct;

(b) in the course of the enterprises ceasing to be distinct, a person or group of persons will bring a relevant enterprise (as defined in section 23A of the Act) under their ownership or control; and

(c) the value of the turnover in the United Kingdom of the enterprise being taken over exceeds £1 million.

Köp händer alltid före en fusion av tekniska skäl. Lagen hänvisar till att det inte kommer vara någon skillnad mellan verksamheterna och kan anses som en och samma, då Nvidias plan är att ARMs organisation ska arbeta både med sina traditionella området och sälja Nvidias IP så kommer de inte behålla det uppdelat i ARM och Nvidia-bolag, det kommer vara ett och samma om det går igenom.

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte går igenom!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Shunpuri:

Vad är detta för usel journalistik? Köpet är inte stoppat. Man har startat en utredning, inget annat.

Precis, gjordes väl exakt samma utredning när softbank köpte arm. Nån på redaktionen som verkligen hoppas på arr köpet inte går igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torkelberget:

Precis, gjordes väl exakt samma utredning när softbank köpte arm. Nån på redaktionen som verkligen hoppas på arr köpet inte går igenom?

Fast det är skillnad, Softbank lovade att hålla det som ett separat bolag och myndigheter annonsera aldrig att de granskade affären på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Håller inte med om att detta har uttryckts och ser det därför som ett argumentationsfel.

Det har explicit uttryckts att Nvidia gillar att göra teknik proprietär, och mer eller mindre rakt ut sagt att det skulle vara negativt om arm också gick åt det hållet - som om det inte redan var proprietärt. Så jag köper helt den tolkningen av vad som har sagts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det har explicit uttryckts att Nvidia gillar att göra teknik proprietär, och mer eller mindre rakt ut sagt att det skulle vara negativt om arm också gick åt det hållet - som om det inte redan var proprietärt. Så jag köper helt den tolkningen av vad som har sagts.

Håller inte med om din tolkning, det är inget som har sagts och det du tar upp pekar på en helt annan farhåga, och det är att de inte skulle licensiera ut tekniken på acceptabla villkor.

Nu har inte jag den farhågan i sig, utan de IP som de skulle behålla skulle de säkert försöka licensiera. Största problemet är att konkurrenter måste betala för teknik (och således utvecklingen) som Nvidia använder gratis för att sen konkurrera med sina kunder.

Permalänk
Medlem

Där finns en "enkel" lösning: Nvidia börjar med att flytta sitt säte (och en del av utveckling/produktion) till UK.
Därefter bör det inte vara något problem att få till stånd ett köp av ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Där finns en "enkel" lösning: Nvidia börjar med att flytta sitt säte (och en del av utveckling/produktion) till UK.
Därefter bör det inte vara något problem att få till stånd ett köp av ARM.

Storbritannien har blivit brända av amerikanska firmor tidigare så det är allt annat än lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Storbritannien har blivit brända av amerikanska firmor tidigare...

Exakt! Därför måste man först få Nvidia att bli ett Brittiskt företag, inte bara till namn utan även sett till kultur och personalens hemvist.
Inte särskilt svårt, men möjligen tidskrävande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Exakt! Därför måste man först få Nvidia att bli ett Brittiskt företag, inte bara till namn utan även sett till kultur och personalens hemvist.
Inte särskilt svårt, men möjligen tidskrävande...

Lol på den👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Håller inte med om din tolkning, det är inget som har sagts och det du tar upp pekar på en helt annan farhåga, och det är att de inte skulle licensiera ut tekniken på acceptabla villkor.

Nu har inte jag den farhågan i sig, utan de IP som de skulle behålla skulle de säkert försöka licensiera. Största problemet är att konkurrenter måste betala för teknik (och således utvecklingen) som Nvidia använder gratis för att sen konkurrera med sina kunder.

Följande citat hämtade jag från tidigare i tråden:

"Välkomna nyheter, även om det såklart också var väntat. Med tanke på Nvidias förkärlek för att göra allt proprietärt så hade det varit dumt om de fick lägga vantarna på ARM."

Du behöver inte hålla med om min tolkning, men jag håller fast vid att det är en rimlig tolkning. Oavsett känns det lite långsökt att hävda att någon gör ett argumentationsfel bara för att tidigare uttalanden inte tolkats på samma vis. (sålänge personen inte anstränger sig för att misstolka)

Angående att Nvidia kan använda tekniken gratis är det en sanning med modifikation. De kommer ju faktiskt behöva finansiera urvecklingen, även om de helt eller delvis kan finansiera den med licensavgifter. Håller dock med om att det är en rimlig aspekt att undersöka innan affären godkänns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Följande citat hämtade jag från tidigare i tråden:

"Välkomna nyheter, även om det såklart också var väntat. Med tanke på Nvidias förkärlek för att göra allt proprietärt så hade det varit dumt om de fick lägga vantarna på ARM."

Du behöver inte hålla med om min tolkning, men jag håller fast vid att det är en rimlig tolkning. Oavsett känns det lite långsökt att hävda att någon gör ett argumentationsfel bara för att tidigare uttalanden inte tolkats på samma vis. (sålänge personen inte anstränger sig för att misstolka)

Eftersom det presenterades som om det var någon allmän ståndpunkt och inte svar på det du citerar så är det en halmdocka.

Skrivet av DevilsDad:

Angående att Nvidia kan använda tekniken gratis är det en sanning med modifikation. De kommer ju faktiskt behöva finansiera urvecklingen, även om de helt eller delvis kan finansiera den med licensavgifter. Håller dock med om att det är en rimlig aspekt att undersöka innan affären godkänns.

Detta är riktigt enkelt och behöver inte dras ut – gratis som i ingen royalty/licens, dvs de behöver inte som idag betala för att använda ARM. Sen om de vill låta ARM-kunderna finansiera allt eller inte är ointressant ur konkurrenssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det presenterades som om det var någon allmän ståndpunkt och inte svar på det du citerar så är det en halmdocka.

Detta är riktigt enkelt och behöver inte dras ut – gratis som i ingen royalty/licens, dvs de behöver inte som idag betala för att använda ARM. Sen om de vill låta ARM-kunderna finansiera allt eller inte är ointressant ur konkurrenssynpunkt.

Vad tusan pratar du om?

Och nja.. Det blir bara enkelt om du inte tar med hela bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad tusan pratar du om?

Och nja.. Det blir bara enkelt om du inte tar med hela bilden.

Att du vill ta saker in absurdum?

Det var jag som skrev det, någon modifikation behöver du inte ta till för det jag pekade på var konkurrens, självklart kommer Nvidia ta del av IP som kunderna finansierat och det blir en annan situation mot idag som kunder är orolig för.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shunpuri:

Helt galet hur många missförstånd det har uppstått i den här tråden pga att Sweclockers fått för sig att köpet har stoppats. Det enda som har skett är att man har startat en utredning! Hur aktien beter sig när det definitiva beslutet om köpet är taget är en helt annan femma.

Det kunde ha uttryckts tydligare, helt klart. Men jag var med på att det inte är ett garanterat stopp, dock tycker jag denna typen av ganska påträngande intervention från statens sida antyder att de inte vill se köpet gå igenom. En utredning var redan pågående, det som skett här är att den enbart kommer vara rådgivande för Dowdens slutgiltiga beslut. Jag gissar att konkurrensverket vanligen har autonomitet i dylika tvister.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit