Permalänk
Medlem

Msi Z490i Meg Unify

Har lite funderingar kring detta moderkort och möjligheter likväl begränsningar det kan ha.

Först och främst så undrar jag hur man ska göra om man kör den med rocket lake. Kortet behöver såklart en bios uppdatering innan det funkar. Men kortet har ingen bios flash knapp..

Kan man stoppa i en rocket lake, ex 11600k, och komma till bios för att uppdatera den vägen? Eller måste man ha en comet lake cpu liggande, boota till bios, uppdatera bios, sen byta processorn för att det ska fungera?

Kollat igenom manualen och kan inte hitta svar där, finns ingen listad flash bios knapp, och msi manualen saknar relevant info för vad som behövs för bios uppdatering på det specika moderkortet..

Har en annan undran gällande displayport, hdmi & thunderbolt/usb-c i relation till iGPU på processorn också. Detta då jag har 2st 4k 60hz skärmar jag tänkte skulle paras med datorn.

Enligt specifikationen så stödjer displayporten 4k 60hz. Thunderbolt/usb-c 4k 60hz. Hdmi stödjer 4k 30hz. Kan man använda både thunderbolt och displayport för skärmarna? Tycker att det borde gå, men inte riktigt kunnig om det går att använda båda portarna till olika skärmar. Har ingen lust att köra hdmi på bara 30hz.

Vänder mig till er då Inet, som jag tänkt maila om det här idag, precis tog bort moderkortet från hemsidan. Msi har inte svarat alls på mina frågor på flera veckor nu. Hoppas någon här kanske har svar. Tack!

Permalänk
Medlem

De MSI moderkort som jag behövt uppdatera BIOS på för en nyare CPU har krävt att jag först haft en "gammal" CPU installerad medan jag flashat in BIOS för nyare generation CPU, såvida de inte haft en bios flash knapp.

Beträffande videoutgångarna vågar jag inte svara rakt ut, men jag tolkar specifkationen så att kortet stöder endera DP i 4k@60Hz ELLER Thunderbolt i 4k@60Hz, men inte båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Fick till slut svar av MSI också, och det är precis som du säger angående bios update. Måste stoppa i en 10xxx och uppdatera innan det funkar med en 11xxx processor på det här moderkortet.

Enligt MSI själva så har inte z490i unify någon thunderbolt alls. Vilket är konstigt, då det finns både bild och specifikation på deras hemsida som visar att det visst finns.. Meddelade detta till supporten och ställde frågan om det var möjligt att använda displayport & thunderbolt samtidigt till olika skärmar.. får se hur lång tid det tar att få svar.

Men hur som helst, så verkar amazon ha z590i unify för en billigare summa än inet hade z490i unify för, så kanske lika bra att köpa den på en gång istället. Då den ändå har displayport, hdmi och två stycken mini-displayport, som alla stödjer 4k 60hz. Sen slipper man uppdatera bios också..