Oneplus 8 pro dåliga videos

Permalänk

Oneplus 8 pro dåliga videos

Tjo,
När jag filmar med min oneplus 8 pro så blir filmerna super när jag spelar upp dom på min mobil men skickar jag dom över tex messenger så blir dom pixliga och suddiga. Detta händer även om jag lägger upp dom på min facebook tex händelser. Någon som vet vad detta kan bero på ?

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

Facebook komprimerar materialet för att det ska ta mindre plats.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Facebook komprimerar materialet för att det ska ta mindre plats.

Nja, har haft samsung som filmerna tagit mer plats men dom är super bra kvalite. Känns som det är något med filmerna jag spelar in, det går alltså knappt att se vad filmerna visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nja, har haft samsung som filmerna tagit mer plats men dom är super bra kvalite. Känns som det är något med filmerna jag spelar in, det går alltså knappt att se vad filmerna visar.

Ladda över dem till datorn via USB-kabel för att utesluta att det inte är Facebooks tjänster som komprimerar dina filmer.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Ladda över dem till datorn via USB-kabel för att utesluta att det inte är Facebooks tjänster som komprimerar dina filmer.

Det jag inte fattar är varför skulle dom göra det med mina filmer ? Samsungs filmer som tar mer minne blir inte så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Det jag inte fattar är varför skulle dom göra det med mina filmer ? Samsungs filmer som tar mer minne blir inte så.

För att det ska gå fortare att skicka dem såklart. Det kanske inte är lika tydligt för din Samsung-telefon.
Nu är det uteslutningsmetoden/felsökning som gäller, så gör det.

Permalänk
Medlem

Då är frågan vilken upplösning, fps och bitrate är videorna?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Samsung Sverige

Om jag minns rätt ska det finnas en kvalitetsinställning i Facebookappen. Jag ska se om jag hittar var den finns.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige

Jag hittade! I Facebook-appen under inställningar, sedan nästan nere vid botten finns Media och kontakter. Kolla så att HD är aktiverat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av nick-li:

Då är frågan vilken upplösning, fps och bitrate är videorna?

Bildfrekvens 60
Upplösning 4k
Bildförhållande 21:9
Dynamiskvideo inte aktiv

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag hittade! I Facebook-appen under inställningar, sedan nästan nere vid botten finns Media och kontakter. Kolla så att HD är aktiverat.

https://i.imgur.com/grunon6.jpg

Jepp det är hd, jag tror att problemet ligger i min mobil faktiskt och inte hos fb. Blir samma dåliga kvalite om jag skickar över hos signal eller messenger.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av forcevision:

Jepp det är hd, jag tror att problemet ligger i min mobil faktiskt och inte hos fb. Blir samma dåliga kvalite om jag skickar över hos signal eller messenger.

Både Signal och Messenger komprimerar datan hårt. Speciellt messenger.
Om du Laddar över filerna till datorn så kan vi ju se om det är filerna och inspelningen som är felet eller om det är tjänsten du använder dig av.

Andra steget är att berätta vad det är för inställningar i din gamla mobil och på din nya mobil. Allt är av intresse. Gissningvis är väl att du har mer data i Oneplus-enheten som nu facebook/messenger inte vet hur den ska komprimera på rätt sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Både Signal och Messenger komprimerar datan hårt. Speciellt messenger.
Om du Laddar över filerna till datorn så kan vi ju se om det är filerna och inspelningen som är felet eller om det är tjänsten du använder dig av.

Andra steget är att berätta vad det är för inställningar i din gamla mobil och på din nya mobil. Allt är av intresse. Gissningvis är väl att du har mer data i Oneplus-enheten som nu facebook/messenger inte vet hur den ska komprimera på rätt sätt.

Jag jämför med min samsung s10
Jepp skall skicka över dom till datorn och lägga upp händelsen där.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av forcevision:

Jepp det är hd, jag tror att problemet ligger i min mobil faktiskt och inte hos fb. Blir samma dåliga kvalite om jag skickar över hos signal eller messenger.

Det låter lite underligt, men det kan så klart vara så att din gamla Samsung hade ett format som var mer lämpligt för Facebook och därför klarade komprimeringen bättre. Laddar du upp 4K-filmer nu, eller är det full HD?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Både Signal och Messenger komprimerar datan hårt. Speciellt messenger.
Om du
Laddar över filerna till datorn så kan vi ju se om det är filerna och inspelningen som är felet eller om det är tjänsten du använder dig av.

Andra steget är att berätta vad det är för inställningar i din gamla mobil och på din nya mobil. Allt är av intresse. Gissningvis är väl att du har mer data i Oneplus-enheten som nu facebook/messenger inte vet hur den ska komprimera på rätt sätt.

Skrivet av forcevision:

Jag jämför med min samsung s10
Jepp skall skicka över dom till datorn och lägga upp händelsen där.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Göra ovan steg för att vi ska kunna ge dig hjälp istället för att gissa vad det kan vara.

Lämpligen högerklickar du på filerna för att få bitrate, upplösning, bildfrekvens, färgdjup, hdr etc.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det låter lite underligt, men det kan så klart vara så att din gamla Samsung hade ett format som var mer lämpligt för Facebook och därför klarade komprimeringen bättre. Laddar du upp 4K-filmer nu, eller är det full HD?

Filmar allt i 4k.
Jag förstår inte detta.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av forcevision:

Filmar allt i 4k.
Jag förstår inte detta.

Det kanske kan vara en idé att testa om det blir likadant om du filmar i 1080p? Jag har inte koll på Facebooks komprimeringsalgoritmer, men det kan ju hända att de går rätt hårt åt riktigt högupplöst material.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det kanske kan vara en idé att testa om det blir likadant om du filmar i 1080p? Jag har inte koll på Facebooks komprimeringsalgoritmer, men det kan ju hända att de går rätt hårt åt riktigt högupplöst material.

Mmm.... Kan testa