Xbox series X vs PS 5 med barn (6år) och vuxen perspektiv?

Permalänk

Xbox series X vs PS 5 med barn (6år) och vuxen perspektiv?

Har idag ett Wii och ett Xbox 360 som bägge delar ligger nerpackade i lådor.
Wii gav mycket underhållning en period i form av olika Mario spel och till Xboxet älskade jag Banjo Kazooie Bolts & Nuts till.
Har inte riktigt känt att jag haft tiden för tv spel, men nu finns det nog allt några timmar för det och min 6åriga har blivit kvick på både padda och smart-tv.

Så, nu känns det som det är dags för något nytt. Jag är inte nån fantast av shoot em up och den typen. Däremot spel av plattform/äventyr med mycket kluringar och så bilspel gillas.

Ett bra utbud till grabben hade uppskattas, gärna tips direkt i tråden! Finns där spel vi kanske rent av kan spela ihop?

TV:n är en LG 65" C9 OLED om det har någon betydelse för konsolval?

Permalänk
Medlem

Låter som en switch hade passat er utmärkt? Zelda breath of the wild, mario odysses, new super mario, etc.

Om ni gillade spelen till wiin och du gillar äventyrsspel

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Låter som en switch hade passat er utmärkt? Zelda breath of the wild, mario odysses, new super mario, etc.

Om ni gillade spelen till wiin och du gillar äventyrsspel

Känns den inte lite gammal o utdaterad med en 4K skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Känns den inte lite gammal o utdaterad med en 4K skärm?

Det beror helt på om du ska spela spel eller räkna pixlar

Troligvis spelade du din wii som stödjer 480p med en skärm på 1080p utan att det störde..? Så då bör det funka även nu, kan man tycka.

Här kan du provtitta och avgöra om du tycker ex mario odyssey är för fult för din smak
https://www.youtube.com/watch?v=sgHDIUxR23E

Permalänk
Medlem

Hade nog satsat på ett Xbox Series X alt. Series S beroende på vad budgeten tillåter.
Det tillsammans med gamepass så har du bra mycket spel och genrer att välja bland, Forza Horizon 4 är ett tips om du gillar bilspel, ser riktigt läckert ut på min CX 65" med Series X

EDIT
Gamepass är som netflix fast för spel, här är alla spel som ingår i prenumerationen
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Skrivet av Microapple:

Hade nog satsat på ett Xbox Series X alt. Series S beroende på vad budgeten tillåter.
Det tillsammans med gamepass så har du bra mycket spel och genrer att välja bland, Forza Horizon 4 är ett tips om du gillar bilspel, ser riktigt läckert ut på min CX 65" med Series X

EDIT
Gamepass är som netflix fast för spel, här är alla spel som ingår i prenumerationen
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games

Gamepass känns ju extremt smidigt! Playstation har inte någon motsvarighet?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Det beror helt på om du ska spela spel eller räkna pixlar

Troligvis spelade du din wii som stödjer 480p med en skärm på 1080p utan att det störde..? Så då bör det funka även nu, kan man tycka.

Här kan du provtitta och avgöra om du tycker ex mario odyssey är för fult för din smak
https://www.youtube.com/watch?v=sgHDIUxR23E

Mja, just grafiken var faktiskt något jag tyckte var i svagaste laget ibland.
Och de är klart, håller man sig enbart till Nintendos egna titlar så är den ju het, men jag vill nog inte riktigt nöja mig där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Gamepass känns ju extremt smidigt! Playstation har inte någon motsvarighet?

Dom har Playstation Now men har inte hört så mycket bra om det.
Finns många artiklar och forum som diskuterar detta men kan säga att majoriteten föredrar gamepass

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vad som passar er. Mina barn är 4 och 8. De spelar mest Minecraft själva och med mig, sonen på Xboxen, dottern på Surface Go och jag förpassas till min mobil.

Dottern som är yngst är också med på bland annat Minecraft Dungeons, Joy Ride Turbo och Overcooked och spelar sällan helt själv.

De senaste sonen spelat och uppskattat är nog Minecraft Dungeons, Forager, Monster Sanctuary, Tricky Towers, Rayman Legends, Lego Worlds, Lego Ninjago Movie Game, QUBE2, Supraland, Slime Rancher och The Touryst. Human Fall Flat, Phogs! och Leo's Fortune också. Listan kan tydligen göras lång.

En del av detta finns på Game Pass. Det är mest där han hittar nya saker att pröva.

Själv spelar jag lite allt möjligt när jag får tid på kvällen beroende på ork och humör, men en hel del Forza både Horizon och Motorsport blir det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Gamepass känns ju extremt smidigt! Playstation har inte någon motsvarighet?

Playstation now, men det finns bara gammal skåpmat där.

Alla Microsoft 1st party studios (23st) släpper sina spel dag 1 till game pass.
Vilket även andra studios gör, tex Outriders som släpptes nyligen kom direkt till game pass medans det kostar 699 till playstation.