Lenovo Thinkpad X280 - NVMe m.2

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad X280 - NVMe m.2

Har precis budat hem en X280 utan en hårddisk och håller på att googla vilken SSD man ska köpa men blir inte något klokare. Vissa källor säger att vilken NVMe som helst funkar medan andra är lite mer specifika som att säga 2242 eller 2280 (formfaktor? inte helt säker på skillnaden så rådfrågar här.) Utöver de så säger de att man kan sätta in ytterligare en disk där WWAN modulen ligger.

I lenovos psref-dokument står det såhär:
Storage (One of the following, configurable by model):
• M.2 SSD / SATA 6.0Gb/s (e.g. xxxGB SSD M.2)
• M.2 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4, 32Gb/s (e.g. xxxGB SSD M.2 PCIe NVMe)

Här är hur det ser ut på insidan (Har inte fått datorn ännu men säljaren var snäll och tog en bild):

Så vilken NVMe m.2 SSD (tex 2242 eller 2280) kan jag sätta in i den tomma platsen? Samt är det värt att byta ut WWAN modulen (fibocom saken) om det går mot lagring eller drar det onödigt med batteri eller alstrar värme? Har tänkt att köra dualboot med både windows och manjaro om det gör någon skillnad.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Min google-fu säger att 2242-kort ska fungera (2280 får inte plats helt enkelt), men att det inte kan vara SATA. Prisjakt har en modell som fyller de kraven, Toshiba RC100, men Proshop, som var butiken som hade den, säljer den inte längre. Det kanske finns att hitta någon annanstans.

EDIT: Den vanliga disken kan vara 2280 och den bör kunna svälja både SATA och NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Min google-fu säger att 2242-kort ska fungera (2280 får inte plats helt enkelt), men att det inte kan vara SATA. Prisjakt har en modell som fyller de kraven, Toshiba RC100, men Proshop, som var butiken som hade den, säljer den inte längre. Det kanske finns att hitta någon annanstans.

EDIT: Den vanliga disken kan vara 2280 och den bör kunna svälja både SATA och NVMe.

Tack för svar! Blir väl att sätta i ett 2280 kort i den vanliga platsen då, mindre tur med 2242 kortet då jag inte hittar någon återförsäljare som säljer en RC100, kan nog lika gärna lägga de pengarna på ett större 2280 istället då.

Eller kan jag slänga in vilken 2242 som helst?

Permalänk
Medlem

Finns en massa 2280s där ute, funderar på slänga in den här: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5261547 ) - funkar denna eller ska jag köra kingston A200 ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888 ) ?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 2242 och 2280 är helt enkelt storleken, 2242 = 22x42mm och 2280 = 22x80mm. Den vanliga M.2-porten ser ut att vara för 2280 om mitt ögonmått stämmer, d.v.s. det är ca 80mm mellan porten och skruven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXiidus:

Finns en massa 2280s där ute, funderar på slänga in den här: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5261547 ) - funkar denna eller ska jag köra kingston A200 ( https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888 ) ?

Enligt NordicHardware är SN550 lite bättre än A2000, och när den dessutom är billigare för tillfället så är väl valet ganska enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Skillnaden mellan 2242 och 2280 är helt enkelt storleken, 2242 = 22x42mm och 2280 = 22x80mm. Den vanliga M.2-porten ser ut att vara för 2280 om mitt ögonmått stämmer, d.v.s. det är ca 80mm mellan porten och skruven.

Skrivet av perost:

Enligt NordicHardware är SN550 lite bättre än A2000, och när den dessutom är billigare för tillfället så är väl valet ganska enkelt.

Får ta det som en bekräftelse att den blåa SSDn är det rätta valet då! Tack!

Permalänk
Medlem

Grattis till ett fint köp, x280 är väldigt fina. Har en t14 med Ryzen 4750U och allt möjligt, men rent emotionellt föredrar jag de lite äldre thinkpadsen. Nu vet jag att x280 inte hör till det allra mest oldschool, men det är deras sista mindre laptop innan förändringen av formformatet och en del andra förändringar. Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Grattis till ett fint köp, x280 är väldigt fina. Har en t14 med Ryzen 4750U och allt möjligt, men rent emotionellt föredrar jag de lite äldre thinkpadsen. Nu vet jag att x280 inte hör till det allra mest oldschool, men det är deras sista mindre laptop innan förändringen av formformatet och en del andra förändringar. Grattis!

Man tackar, hade man haft pengarna hade en T14 inte varit helt fel heller! Sitter på en X240 (touchpaden är en travesti) och skriver detta och har en gammal R500 men tänkte att jag kunde unna mig med någonting "nyare" nu när studierna drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXiidus:

Man tackar, hade man haft pengarna hade en T14 inte varit helt fel heller! Sitter på en X240 (touchpaden är en travesti) och skriver detta och har en gammal R500 men tänkte att jag kunde unna mig med någonting "nyare" nu när studierna drar igång.

Hade mkt hellre kört en x280, men behöver prestandan för jobbet så