5400 rpm tystare än 7200 rpm

Permalänk
Avstängd

5400 rpm tystare än 7200 rpm

Är på jakt efter en stor tyst HDD att lagra på. Är det stor skillnad av ljudnivå på 5400 rpm än 7200 rpm?

Permalänk
Medlem

Min personliga, men lilla, erfarenhet är att 5200 rpm är tystare. Däremot är skillnaden väldigt liten.

Även tysta mekaniska diskar låter i mitt tycke för mycket för att ha i en spel/kontorsdator.

Permalänk

Jag bytte nyligen 6st WD Red (WD40EFRX, 4Tb 5400rpm) mot 5st Seagate Ironwolf (ST8000VN004, 8Tb 7200rpm) i en "öppen" setup, dvs. utan chassi.

Även om de nya diskarna är större (fler platters) och jag tycker jag gjorde min läxa ordentligt (läste många datablad innan köp för att hitta tystaste varianten) är skillnaden i ljudnivå milsvid, även vid idle (ej sökning).

Jag skall inte säga att jag ångrar köpet (än), men det är svårt att utifrån siffror på papper och Youtubevideos inse hur stor skillnaden är. För mig, iallafall. YMMV.

Det ryktas om att de heliumfyllda varianterna (endast i större kapaciteter) är något tystare, dock.

Jag upplever det också som att tillverkarna de senaste åren har fokuserat på helt andra saker än ljudnivå - det är svårt att hitta 5400rpmdiskar i någorlunda stora kapaciteter som inte är SMR.

Permalänk
Medlem

De stora volymköparna bryr sig inte om ljudet och nu är dom långt över 50% av totala snurrdiskmarknaden och där < 1% av gruppen konsumentköparna är mer en irritation där de kräver saker som att grejorna skall vara tysta etc.

Även om du köper en 5400 RPM-disk från WD så innebär det inte garanterat att du fått en 5400 RPM-disk i handen trots att SMART och AT-info heligt säger det utan kan vara 7200 rpm-diskar när man kontrollerar det rent akustiskt eller baserat på min och max-tider vid stor antal slumpmässiga sökning (rotationstiden innan läst sektor skiljer sig betydligt mellan 5400 RPM-disk och en på 7200 RPM-disk och går inte att dölja)

De flesta andra tillverkare gör knappt några 5400 RPM diskar längre - Seagate har någon Achivedisk på 5900 RPM typ, men annars är det 7200 RPM som är de stora volymerna.

Man kan heller inte bara 'nerfa' en 7200 RPM disk till 5400 RPM med om-programmering heller då slädarna för läshuvudena och smörjningen för lagren för spindeln måste anpassas för hastigheten eller så blir hållbarheten lidande.

Av samma anledning har det aldrig funnits snurrdiskar med variabel hastighet när läshuvudena är ute på skivytorna - det är besvärligt nog med skillnaden i fart när man läser ytterkant eller nära innercentrum av skivan.

De kan förvisso dra ned varvtalet på spindeln efter parkering av läshuvudena i någon form av energisparläge, men då tar det en eller par sekunder i uppvarvning innan huvudena släpps ut på skivan igen.

---

Sedan kan man inte jämföra en disks ljudnivå och förvänta sig att 8 likadana diskar inte låter mer. - har man 8 diskar igång parallellt så har man 8 ljudkällepunkter och i teorin ger 9 dB SPL mer ljud tillsammans (så länge rack och annat inte också lägger till ljud i form av rassel och skrammel och plåtar som leker högtalare av vibrationerna)

9 dB SPL är nästan den dubbla upplevda ljudnivån i styrka som vid 1 disk.

Permalänk
Avstängd

Tack för hjälpen alla

Nu har jag en till fråga, jag ska köpa en till SSD också.
Jag har redan 1st samsung ssd m.2 evo plus.
Funderar på att köpa en likadan alltså köra x2 samsung ssd m.2 evo plus. Mitt moderkort är Asus Z490 - E gaming så jag förstår att den ena disken kommer köras i halv hastighet.
Eller ska jag köpa en vanlig Sata ssd istället?

Permalänk
Medlem

Om jag stänger av fläktarna helt så kan jag nästan höra någon av diskarna. 😁 Men jag måste isåfall lägga örat emot chassit för att kunna höra ett svagt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Tack för hjälpen alla

Nu har jag en till fråga, jag ska köpa en till SSD också.
Jag har redan 1st samsung ssd m.2 evo plus.
Funderar på att köpa en likadan alltså köra x2 samsung ssd m.2 evo plus. Mitt moderkort är Asus Z490 - E gaming så jag förstår att den ena disken kommer köras i halv hastighet.
Eller ska jag köpa en vanlig Sata ssd istället?

Den största boven i dramat är alltid ditt chassi. Lägger du en disk, helst upp och ned för att inte kretskortet ska gå mot golv eller bordsyta, så kommer du att upptäcka att din disk inte låter så mycket om den inte är hårt fragmenterad. Dessutom har diskar av hög kvalitet ofta ett trevligare ljud än vad en budget-disk har.

Den vanligaste orsaken är att ditt chassi har lösa delar som gärna vibrerar med skrammelljud. Oftast dom platser där diskarna sitter fast, oanvända platser för instickskort kan ha brickor som inte ligger tillräckligt tätt emot varandra samt att skruvhål skapar vibrationer p.g.a att dom är lite förstora och dina fläktar praktiskt blir högtalare åt sig själva p.g.a av sin koniska form.

Ett chassi med många öppningar mot dig ger även ljudet riktat mot dig. Även datorlådan under ett bord gör att bordet kan blir en resonanslåda och öka ljudet.

Ett diskantljud uppfattas även oftast som starkare en ett basljud men kan såklart även påverkas av din hörsel och känslighet.

Med andra ord, din hårddisk har egentligen inget ljud eftersom som den är hermetiskt* sluten då den inte får ta in annan luft och kan således inte läcka ut något praktiskt ljud. Ljudet du hör är alltså från utsidan och inte från disken själv. Lägger du disken mot örat så är det vibrationen av luften mellan disken och ditt öras trumhinna du hör.

Skulle du befinna dig i ett helt ljudisolerat rum (vilket inte går speciellt länge p.g.a. syrebrist), men i alla fall tillräckligt tyst skulle du uppfatta kroppens egna ljud vilket skulle göra dig galen. Det här är en metod som används för att tvinga folk att prata exempelvis. En annan metod är att låta folk lyssna på vattendroppar som faller med exakt tidsfrekvens för att skapa en perfekt rytm vilket också gör en galen.

Hur vida en hårddisk är 100% tät eller inte kan diskuteras, men det kommer inte att påverka det du hör eftersom det är luften mellan ditt öra och din trumhinna som skapar ljudet. Finns ingen luft alls så kommer du inte höra något och antagligen redan vara död.

*Hermetisk förslutning innebär gastät förslutning. Ofta avses luft som gas, till exempel i hermetiskt förslutna förpackningar - Wikipedia.

När det gäller din M.2 så är det ingen mening att köra en M.2 i halv hastighet. Där är det bättre att köra en traditionell 2,5" SSD på SATA-port i stället. Om du ska köra M.2 diskar så är det mer värdefullt att köra M.2 med NVME. att köpa en NMVE-disk och köra på SATA-hastighet är att kasta pengar i sjön.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon