Permalänk
Medlem

Fps problem

Tjena Sweclockers! Uppgraderade nyligen datorn från ett gtx 1060 till ett rtx 3070. Avinstallerade alla drivrutiner från gamla kortet och installerade dom nya efter.

Till problemet. Efter uppgraderingen så får jag samma om inte mindre fps i csgo till och från, rör sig från allt mellan 90-140fps vilket är lite störande. Samma sak gäller i the Witcher 3, har höga inställningar men får endå bara ut 25-45 fps där, vilket jag kan tycka är ganska i underkant.

Blir inte klok på vad problemet kan vara, när jag tabbar ut ur tex the witcher så ”laggar” skrivbordet ibland, alltså att rör jag musen och markerar ett område samtidigt så ”laggar” även det.

Har provat benchmark och jämfört min score med andra med liknande setup och där har vi iprincip samma score vilket är lite konstigt.

Alla tips uppskattas, skriv om ni vill ha mer specs med mera.

CPU : intel Core i7 6700k
Ram 32gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rized:

Tjena Sweclockers! Uppgraderade nyligen datorn från ett gtx 1060 till ett rtx 3070. Avinstallerade alla drivrutiner från gamla kortet och installerade dom nya efter.

Till problemet. Efter uppgraderingen så får jag samma om inte mindre fps i csgo till och från, rör sig från allt mellan 90-140fps vilket är lite störande. Samma sak gäller i the Witcher 3, har höga inställningar men får endå bara ut 25-45 fps där, vilket jag kan tycka är ganska i underkant.

Blir inte klok på vad problemet kan vara, när jag tabbar ut ur tex the witcher så ”laggar” skrivbordet ibland, alltså att rör jag musen och markerar ett område samtidigt så ”laggar” även det.

Har provat benchmark och jämfört min score med andra med liknande setup och där har vi iprincip samma score vilket är lite konstigt.

Alla tips uppskattas, skriv om ni vill ha mer specs med mera.

CPU : intel Core i7 6700k
Ram 32gb.

Har haft liknande problem som du ända sedan windows 95..
Alltså att datorn inte "gillar" att man byter grafikkort. Det som alltid har funkat, har varit (och är) att ominstallera windows helt rent efter grafikkortsbyte. Skitjobbigt, men ändå mindre stök än att hålla på att felsöka i timmar och bli frustrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har haft liknande problem som du ända sedan windows 95..
Alltså att datorn inte "gillar" att man byter grafikkort. Det som alltid har funkat, har varit (och är) att ominstallera windows helt rent efter grafikkortsbyte. Skitjobbigt, men ändå mindre stök än att hålla på att felsöka i timmar och bli frustrerad.

Okej! har funderat lite på att göra det men tänkte kika här först om någon hade någon bättre idé! Skit jobbigt problem verkligen, får nog bli att ominstallera hela Windows å allt då!=D

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort gamla drivrutiner med DDU om du inte gjort det sen gör en "uppgradering" med MS creation Tool(klicka "upgrade this computer now" istället för att skapa usb/iso). Det fixar lite i registry och annat utan att du förlorar data så värt att prova innan du ominstallerar.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Prova att ta bort gamla drivrutiner med DDU om du inte gjort det sen gör en "uppgradering" med MS creation Tool(klicka "upgrade this computer now" istället för att skapa usb/iso). Det fixar lite i registry och annat utan att du förlorar data så värt att prova innan du ominstallerar.

Använde DDU när jag installerade det nya kortet, kan ju iofs dubbelkolla det med. Ska prova det där med uppgradering imorgon, återkommer i tråden imorgon! Tack för svar och tipset

Permalänk
Medlem

Gör DDU i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

Om du inte installerat om Windows på ett tag så kanske det är dags ändå. Brukar ju ge den där goa känslan av en ny dator varje gång man installerar om

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör du i ? Cpu användning ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du inte installerat om Windows på ett tag så kanske det är dags ändå. Brukar ju ge den där goa känslan av en ny dator varje gång man installerar om

En "clean install" av windows piggar oftast upp den tröttaste dator! Bara man sparar filerna före, och har tillgång till licensnyckeln, alltså. Brukar göra en ren installation en gång i halvåret. Har funkat bra hittills.

Datorn jag skriver på just i nuläget, hade senaste "clean install" februari 2021. Exempelvis.
Kan rekommenderas, vad "Bill Gates än säger"!

Är övertygad om att en clean install av win+senaste nvidia-rutinerna kommer att fixa TS problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Vilken upplösning kör du i ? Cpu användning ?

Detta!
Kan mycket väl vara CPU som flaskar eller något annat mysko som spökar med den sparsmakade beskrivningen.

Speca upp hela systemet för oss, samt ta några screenshots med MSI Afterburner som visar belastning på CPU och GPU i respektive spel samt meddela vilka upplösningar du spelar i. Även en screenshot på CPU-z kan vara på sin plats.

Temperaturer är också av intresse
Fungerar kylning som den ska? Antar att du inte lämnat ett råttbo med damm när du bytt GPU men vet aldrig, går fläktarna?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att CSGO är ett processorkrävande spel. En potatis till grafikkort kan driva CSGO med stabila fps. Vad har du för processor?

Permalänk
Medlem

Svar

Hej på er igen! Är helt ny till detta med sweclockers så ursäkter lite dålig info om specs osv. Kommer göra en clean windows installering och kommer nog ta bort allt som finns på datorn, kan ju vara trevligt med lite nytt!

Löser inte detta mitt problem så skriver jag fullständiga specs med screenshots på temperatur osv osv.

Återigen tack alla!