Permalänk
Medlem

10gbit switch RJ45?

Hej!

Det går en 10gbit RJ45 kabel ner till källaren där jag har en setup som består av:

- Min dator med 1x10gbit RJ45 port
- Synology NAS med 1x10gbit RJ45 port

Om jag har förstått det rätt behöver jag en switch som har minst 3st 10gbit portar? Alltså en port där kabeln till källaren går in i, en från switchen till datorn och en från switchen till NASen.

Tänker jag rätt? Har ni isåfall rekommendation på en sådan switch för en human peng?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Yes, minst det i alla fall, om du är ute efter något billigare alternativ har Mikrotik CRS305-1G-4S+IN fått OK betyg.

Har du ett rackskåp eller någon form av mindre 19" skåp i källaren kan man få tag på billigare 19" switchar med SFP+ portar på t.ex. ebay.

Jag kör personligen en Netgear M4300-12X12F som jag fick tag på via jobbat. riktigt fin liten pjäs, relativt dyr dock. Finns en billigare varian dock Netgear M4300-8X8F.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti har en early-access modell som ser ut att passa för det.

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Det går en 10gbit RJ45 kabel ner till källaren där jag har en setup som består av:

Varifrån kommer denna? Kanske är en enklare (och billigare lösning) att dra en kabel till?

Utbudget idag när det gäller 10gb-switchar är magert om man vill ha lite billigare lösningar. Unifi-alternativet som postades i tråden är helt klart ett prisvärt alternativ dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varifrån kommer denna? Kanske är en enklare (och billigare lösning) att dra en kabel till?

Utbudget idag när det gäller 10gb-switchar är magert om man vill ha lite billigare lösningar. Unifi-alternativet som postades i tråden är helt klart ett prisvärt alternativ dock.

Den kommer från en Huawei router som man fick av Bahnhof. Den har bara en 10gbit port tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadleus:

Ubiquiti har en early-access modell som ser ut att passa för det.

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Såg riktig nice ut, tack!