Permalänk
Medlem

Datorn fryser

Hej, är ny här på sweclockers men hoppades på att kunna hitta lite hjälp här.

Börjar från början. Byggde för ca 2 veckor sen ihop en stationär dator, sakta men säkert. Datorn starta som den skulle och jag installerade nyaste verisionen av bios med usb minne innan windows då det krävdes för cpun. Allt funkar som det ska i runt en veckas tid.

För ca en vecka sedan så kom första frysen och sedan dess har den fryst i stort sett en gång om dagen. Det som är lite konstigt är att jag kan oftast fortfarande röra omkring musen och klicka på redan öppnade rutor för att få dom i fokus, men dom går ej att använda (tex. ta fram webbläsaren och se senast laddade sida men kan inte klicka på något. Det enda som går att göra är att dubbelklicka på översta delen för ta ner maximeringen av sidan och även sedan ändra storleken på rutan men kan ej stänga ner sidan.

Om jag har haft hardware monitor eller aktivitetshanteraren uppe när det fryser så har även alla siffror på dessa fönster fryst helt och rör sig ingenting alls. Har alltid haft koll på temperaturer och ingenting har varit över 75 grader.

Oftast när datorn fryser så är jag ej närvarande vid datorn. Om jag har lämnat den 2-3 timmar och sedan kommer tillbaka så har den i 4 av 5 fall varit fryst. Har hänt 2 gånger att den fryser när jag aktivt använder datorn och det ända som går att göra är reset/hålla inne start knappen på chassit. Har hänt att jag har kunnat trycka på windows knappen men sedan ej kunnat klicka på stäng av knappen då inga knapptryck registreras.

Var inne och aktiverade Precision Boost Overdrive (PBO) samt XMP två dagar innan första frysen om det kan vara något som förstört något. Har efter detta återställt alla bios inställningar till fabrik samt formaterat och installerat om windows utan lycka.

Har googlat i timmar och testat lösningar på liknande problem men inte hittat något som stämmer helt för det som händer mig så tänkte att frågar här och ser om det finns någon snäll själ som vet något jag kan testa eller om det är hårdvara som har blivit lite ledsen på mig.

Ledsen för lång text!

Tack på förhand //Calle

Specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Processorkylare: ASUS ROG Ryuo 240mm
Moderkort: Gigabyte X570 AORUS ELITE
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RG
Grafikkort: (från förra burken): ASUS GeForce RTX 2070 8GB ROG STRIX GAMING OC
Nätaggregat: Seasonic FOCUS GX 750W
Övrig kylning: 2x120mm och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 75C med full belastning.
M.2: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Extra lagring: Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Permalänk

Har du ett usb minne och en extra hårddisk liggande så kan du ta ut dina nuvarande hårddiskar installera windows och se om problemet försvinner. Funkar det inte så har du då iallafall sluppit jobbet med att överföra filer till en ny windows installation. Kolla också runt lite i bios om det finns någon som du tror kan göra en skillnad där. Kolla också så att du verkligen har alla drivrutiner du ska ha, det kan du se i exempelvis enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Du råkar inte använda dig av NZXT CAM? Hade exakt samma problem som du med samma processor. Tog en evighet innan jag listade ut att det var CAM som frös datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för tips men inte haft en frys på tre dagar nu och tror att det var när jag disable:a C-States i bios som löste det. Återkommer om det kommer tillbaka.

@babboska Nope, använder inte NZXT CAM.

@Superfish Har senaste verisionen av bios och GPU, moderkort och cpy-kylare var dom första drivrutinerna jag laddade ner. Har kikat runt i enhetsanteraren och allting har dom senaste drivrutinerna installerade.