Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Permalänk
Medlem

Har du även tagit ut pengar från Binance till mitt konto hos Länsförsäkringar utan problem. När jag har testat så jag har bara skickat några hundringar fram och tillbaka, så vi snackar inga stora summor. Kanske är det annorlunda om det är över 1700kr (max som jag har tagit ut).

Alla gånger har det gått på under 3 timmar, både från Coinbase, Coinbase Pro (nog samma bank) och Binance med uttag, men då har jag gjort uttagen under förmiddagen. Kan tänka mig att det varierar beroende på när utbetalningarna går iväg.

Binance verkar ta 1,8% i avgift om man använder kort, men dessvärre kunde jag inte använda mitt LF-kort hos Binance heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Galet. Efter några meddelanden fram och tillbaka utan att få svar på om det finns någon gräns på hur mycket man kan ta emot från t.ex. Coinbase så fick jag fram att det inte fanns någon gräns. Däremot skrev banktjänstemannen att dom "kan begära underlag på alla transaktioner jag gör" (oklart om han menar alla individuella krypto-köp, eller vad).

Det kanske är så det funkar, men jag tycker det är konstigt. Det är väl bara Skatteverket som ska kunna begära underlag för skatten? Eller har banken också rätt att göra det hur som helst och hänvisa till penningtvättslagen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kanske är så det funkar, men jag tycker det är konstigt. Det är väl bara Skatteverket som ska kunna begära underlag för skatten? Eller har banken också rätt att göra det hur som helst och hänvisa till penningtvättslagen?

Det är vanligare och vanligare att bankerna ber om förklaringar till varifrån pengar kommer. Detta är en del av deras jobb med kundkännedom ("Know Your Customer") som de enligt lagar och regler måste göra, även om de på många sätt gör ett ganska ... märkligt utformat jobb som inte verkar göra nån större skillnad i praktiken (Hej Swedbank, Danske, många fler).

Det gäller både företag och privatpersoner. För företag vill de t.ex. veta vem betalaren är och vad betalningen gäller. Detta speciellt om det är "konstiga" länder - jag har på jobbet arbetat med kunder i t.ex. Ryssland (risk för penningtvätt och embargon) och Karibien (stora varningsflaggor för penningtvätt) och nästan varje betalning från dessa kunder ledde till samtal från banken.

För privatpersoner är ju stora inbetalningar i sig lite ovanligt om det inte är lön och kan leda till frågor. Faktum är att även vanlig "hobbyhandel", t.ex. de som har bilar, klockor eller andra saker som hobby och gillar att köpa och sälja kan få problem - försök öka gränsen för Swishbetalningar 3 gånger samma månad och se hur kul det blir sen om du triggar nån flagga. Jag har en bekant som fick lägga timmar på att gå genom varje Swishbetalning över 500 spänn, både in och ut, för senaste månaderna och förklara dem innan banken kände sig nöjd.

Så, ja, de tar sig rätten till detta. Och så undrar folk varför man gillar kontanter...

Permalänk
Medlem

Har kanske inte riktigt med trådämnet att göra, men ändå!

För den som vill köpa Bitcoin (eller vissa andra alt-coins) enbart i investeringssyfte finns det certifikat på Avanza. Då slipper man eventuellt strul med banköverföringar och kan dessutom äga dom via ett ISK och på så sätt slippa vinstskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Provade revolut nu och det var ju smidigt men Swedbank blockerar det också! I alla fall till viss del. Kan bara föra över 1000 kr då och då.

Revolut i sig var bra. Växlade till EUR sen förde jag över till coinbase, pengarna kom fram direkt.

Hur gjorde du för att lägga upp Revolutkortet i Coinbase?
Namn på kortet: Skriver du ditt riktiga namn där?
Jag skrev in mitt namn och engångskortnumret från Revolut, men det gick inte igenom.
"Handlaren stöds inte* står det.
Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimitz:

Jag skrev in mitt namn och engångskortnumret från Revolut, men det gick inte igenom.
Vad gör jag för fel?

Du gör en SEPA-överföring, inte kortköp. Kortköp har rejäla avgifter och tror inte Revolut stödjer att köpa crypto med sina kort.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimitz:

Vad gör jag för fel?

Precis, kör en Sepaöverföring. Glöm inte att ha rätt referens till coinbase, annars skickar de tillbaka pengarna med ett saftigt avdrag. Jag gjorde det misstaget. Förde över 5000 en gång men fick bara tillbaka 4500. Vet inte var de tog vägen. Coinbase hänvisade till banken och luffarbanken hänvisade till gud vet vad. Det är en skum bransch tyvärr. Jag tycker både coinbase och kraken känns som skumraskställen av de intrycken man fått men finns väl inga bättre ställen att handla på.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

När jag använde Handelsbanken för att göra cryptorelaterade överföringar till och från bl.a. Coinbase hade jag inga problem och fick inga frågor. Det var dock två år sen. Men det stämmer med min erfarenhet med HSB överlag. Swedbank kunde t.ex. spärra mitt konto tillfälle när jag gjorde beställningar från USA (från lenovo.com) och liknande, extremt hispiga är dem. Kan rekommendera HSB generellt, de är mer chill och har en högre smärttröskel för när de vill börja micromanagea ärenden. Swedbank är verkligen inte med här, det är en bank för folk som på sin höjd säljer lemonad på sommaren.

Om det här med intyg och sånt, tror det kommer bli vanligare och vanligare. De är skyldiga att kolla upp var pengar kommer ifrån som en del av pengatvättslagen. Var därför beredda att visa intyg på hur transaktionerna ser ut. Allt sånt här gjorde att jag, för egen del, inte pallade cryptosvängen. Köpte ett tag Ethereum-certifikat via Avanza, som följer Ethkursen 1:1 men dessutom kan innehas på ISK = typ ingen skatt. För den som vill hustla med altcoins så är det just nu annars tyvärr ett helvete på flera sätt. Ska bli intressant att följa vad bankerna kommer göra med allt detta, då frågan i den här takten inte direkt kommer försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Precis, kör en Sepaöverföring. Glöm inte att ha rätt referens till coinbase, annars skickar de tillbaka pengarna med ett saftigt avdrag. Jag gjorde det misstaget. Förde över 5000 en gång men fick bara tillbaka 4500. Vet inte var de tog vägen. Coinbase hänvisade till banken och luffarbanken hänvisade till gud vet vad. Det är en skum bransch tyvärr. Jag tycker både coinbase och kraken känns som skumraskställen av de intrycken man fått men finns väl inga bättre ställen att handla på.

Du får självfallet skriva de andra bättre ställen tack.

Har med tjafsat med Länsförsäkringar om det här.
Jag ska väl kunna handla på mitt kort vart jag vill kan jag tycka.

Citat:

Då ditt Mastercard är utfärdat av Länsförsäkringar Bank kan det inte användas på sådana sidor.

Använde safello Swish men kan tycka att 7% avgift borde vara straffbart, speciellt när det inte står klart och tydligt innan du godkänner köpet.

Försökte med sepa men det säger fel konto.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Du får självfallet skriva de andra bättre ställen tack.

Wut. Jag skriver ju att det inte finns några bättre.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Wut. Jag skriver ju att det inte finns några bättre.

sry läste fel.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar har nyligen ändrat sin policy internt och vägrar hjälpa till med något om det så är 5kr kryptovalutor inblandat. Mitt i ett lägenhetsköp och ~30% av handpenningen är från kryptos. De vägrar hjälpa till. Jag får dela upp betalningen eller lösa det själv. Blir ett byte direkt. Låter inte ens lagligt att börja ändra regler utan att informera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Länsförsäkringar har nyligen ändrat sin policy internt och vägrar hjälpa till med något om det så är 5kr kryptovalutor inblandat. Mitt i ett lägenhetsköp och ~30% av handpenningen är från kryptos. De vägrar hjälpa till. Jag får dela upp betalningen eller lösa det själv. Blir ett byte direkt. Låter inte ens lagligt att börja ändra regler utan att informera.

Fyfan vad sjukt
Kan berätta att jag fick en rejäl chock när Swedbank krävde att jag svarade på en halv miljon frågor när jag ville överföra lite pengar till Binance (kryptobörs). Tyckte det var jävligt obehagligt. Inte okej att bankerna får hålla på sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Fyfan vad sjukt
Kan berätta att jag fick en rejäl chock när Swedbank krävde att jag svarade på en halv miljon frågor när jag ville överföra lite pengar till Binance (kryptobörs). Tyckte det var jävligt obehagligt. Inte okej att bankerna får hålla på sådär

Jag kan ändå förstå det då det finns penningtvättslagar och de måste veta vart pengarna kommer från. Men finns det ett paper trail så borde allt vara lugnt.

Får se vad jag ska byta till bara.. Om nån har gjort samma resa kan ni väl skicka ett DM

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Fyfan vad sjukt

Det är ju inte så att bankerna "får hålla på", utan att lagar och regler kring penningtvätt gör att det känner sig tvingade att göra så här. Mycket av de här frågorna man får i tid och otid är invasiva och ett otyg - men det är bara att svara på dem så kan man oftast göra det man vill. I det fall man inte gillar det här läget är det inte bankarna man ska gå på, utan politiker. Det är politiska regler som skapat detta.

De härvor som t.ex. fick ännu en bankchef att avgå idag rör troligen helt andra saker än en privatperson som handlat lite krypto, men ... detta drabbar oss vanliga kunder.

Att Länsförsäkringar vägrar röra krypto alls i dessa dagar när Coinbase tillochmed är börstnoterade känns mer tveksamt, men .. .tja, det finns fler banker. Coinbase (bolaget) värderas idag till ett högre belopp än Nordea på börsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det är ju inte så att bankerna "får hålla på", utan att lagar och regler kring penningtvätt gör att det känner sig tvingade att göra så här. Mycket av de här frågorna man får i tid och otid är invasiva och ett otyg - men det är bara att svara på dem så kan man oftast göra det man vill. I det fall man inte gillar det här läget är det inte bankarna man ska gå på, utan politiker. Det är politiska regler som skapat detta.

De härvor som t.ex. fick ännu en bankchef att avgå idag rör troligen helt andra saker än en privatperson som handlat lite krypto, men ... detta drabbar oss vanliga kunder.

Att Länsförsäkringar vägrar röra krypto alls i dessa dagar när Coinbase tillochmed är börstnoterade känns mer tveksamt, men .. .tja, det finns fler banker. Coinbase (bolaget) värderas idag till ett högre belopp än Nordea på börsen

Men om det handlar om lagar kring penningtvätt och liknande bör de väl ställa frågor som gäller penningtvätt? Frågorna de ställde var vad jag jobbade med, vad jag tjänade, hur mycket totalt sparande jag har utanför Swedbank. Hur mycket jag har på Avanza, om jag har fått några gåvor/arv nyligen och om jag förväntar mig arv/gåvor snart och ytterligare hur många frågor som helst

Visst, några av frågorna är relevanta för penningtvätt, några är halvrelevanta, men andra var verkligen inte relevanta öht, men som jag tolkade det kunde inte Swedbank öppna upp för överföring till Binance om jag inte svarade på alla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag har såna otroliga försäkringar via Länsförsäkringar som inte går att få på annat vis (specifik situation, irrelevant i frågan), så jag måste ha lönekonto hos dom. Känns onödigt krångligt att behöva göra flertal överföringar mellan banker innan man får köpa krypto, och det känns ju som att man har något att dölja om man för över mellan "massa" olika banker.

Blir väl till att skaffa nytt pass (gått ut pga pandemin) så att man kan skaffa Revolut. Är väl bara en tidsfråga innan LF blockerar betalningar till Revolut när LF kommer på att Revolut tillåter krypto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har såna otroliga försäkringar via Länsförsäkringar som inte går att få på annat vis (specifik situation, irrelevant i frågan), så jag måste ha lönekonto hos dom. Känns onödigt krångligt att behöva göra flertal överföringar mellan banker innan man får köpa krypto, och det känns ju som att man har något att dölja om man för över mellan "massa" olika banker.

Blir väl till att skaffa nytt pass (gått ut pga pandemin) så att man kan skaffa Revolut. Är väl bara en tidsfråga innan LF blockerar betalningar till Revolut när LF kommer på att Revolut tillåter krypto.

Det kan ju spela in att revolut till skillnad mot coinbase har en europeisk banklicens och att LF därmed kan utgå ifrån att de följer de regler som krävs för att ha det. Jag tror inte LF bryr sig ett skvatt om att du köper krypto så länge de känner sig säkra på att de kan lämpa över det juridiska ansvaret för det på någon annan.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Revolut fungerar inte längre

Revolut fungerar inte med Coinbase och Binance, har skapat konto på Revolut nyligen och andra kryptobörser stöds inte längre enligt deras chat, bara deras egen. Tur man inte han beställa deras metallkort.

Några tips på t.ex. tyska banker som fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av woggy81:

Revolut fungerar inte med Coinbase och Binance, har skapat konto på Revolut nyligen och andra kryptobörser stöds inte längre enligt deras chat, bara deras egen. Tur man inte han beställa deras metallkort.

Sedan när? Jag gjorde en SEPA överföring med euro från mitt Revolut till Binance senast förra helgen.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en SEPA från Coinbase pro till Revolut igår. Hade pengarna på 2 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woggy81:

Gjorde precis en SEPA från Revolut till Coinbase, funkar utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som ni andra är inne på så använder jag mig av samma metod fast till Binance.

KORT -> Revolut (SEPA) -> Binance.

Edit: Allt som allt brukar det ta ett par minuter.

Permalänk
Medlem

Fick svar att coinbase var blockerat för mig iaf.

Skrivet av Teval:

Gjorde precis en SEPA från Revolut till Coinbase, funkar utmärkt.

Skaffade Revolut enbart för syftet att överföra till Coinbase eller Binance. Provade dock samma dag som jag fick mitt pass godkänt. Fick tillbaka mina pengar efter bara ett par minuter. Pratade med nån chatt som svara att Coinbase var blockerat, sen frågade jag om Binance och fick svar att det var blockerat med.

Kanske bara jag som har otur, har provat med massa svenska banker + Revolut nu och får bara nekande svar. Provar Swedbank --> Revolut --> Bitwala --> Coinbase nu....

Någon som vet om det är bäst att köpa Bitcoin eller Ehereum om man ska överföra det till Coinbase eller Binance för att omvandla det till altcoins? Rätt ny på det här!

Permalänk
Medlem

Detta står i FAQ på Revolut:

Varför tillåts inte min mottagare?

Som ett reglerat finansiellt institut får Revolut inte tillhandahålla betaltjänster till vissa länder, banker och företag. Vi kan inte heller behandla betalningar till handlare med hög risk, och särskilt inte för växling av kryptovaluta. Vi är ledsna för olägenheter som detta kan orsaka.

Vi stöder för närvarande inte skapandet av en mottagare i följande överföringsrutter:

Överföringar av amerikanska dollar till Barbados, Curaçao, Gibraltar, Jersey, Malta, St Maarten, Georgia, Malaysia eller Monaco

Överföring av EUR till St Maarten

Överföringar av CHF och NOK till Malta

Permalänk
Medlem
Skrivet av woggy81:

Skaffade Revolut enbart för syftet att överföra till Coinbase eller Binance. Provade dock samma dag som jag fick mitt pass godkänt. Fick tillbaka mina pengar efter bara ett par minuter. Pratade med nån chatt som svara att Coinbase var blockerat, sen frågade jag om Binance och fick svar att det var blockerat med.

Kanske bara jag som har otur, har provat med massa svenska banker + Revolut nu och får bara nekande svar. Provar Swedbank --> Revolut --> Bitwala --> Coinbase nu....

Någon som vet om det är bäst att köpa Bitcoin eller Ehereum om man ska överföra det till Coinbase eller Binance för att omvandla det till altcoins? Rätt ny på det här!

Låter som du fick tag i nån okunnig på supporten, Coinbase är inte blockerat. Binance var blockerat ett tag men fungerar nu igen.

Säkerställ att ditt namn stämmer exakt mellan Revolut och Coinbase med eventuella mellannamn etc, annars kommer Coinbase neka överföringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pratade med Swedbank idag. De hänvisade till Finansinspektionen att de fått stänga ner alla utlandsbetalningar där krypto är inblandat. Jag kan alltså inte aktivera mitt Swedbank-konto för utbetalning av Bitcoin då man måste skicka över 1 Euro för att aktivera kontot hos Nicehash.

För att få ut pengar från Nicehash får jag nu försöka mig på en omväg:

Nicehash ---> Coinbase ---> PayPal.

Någon som har ett bättre förslag?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Pratade med Swedbank idag. De hänvisade till Finansinspektionen att de fått stänga ner alla utlandsbetalningar där krypto är inblandat. Jag kan alltså inte aktivera mitt Swedbank-konto för utbetalning av Bitcoin då man måste skicka över 1 Euro för att aktivera kontot hos Nicehash.

För att få ut pengar från Nicehash får jag nu försöka mig på en omväg:

Nicehash ---> Coinbase ---> PayPal.

Någon som har ett bättre förslag?

Har du provat? Både Swedbank och Länsförsäkringar m.fl. spärrar kortbetalningar men inte SEPA-överföringar. Men det kan ju ha ändrat sig sedan jag försökte senast, ca tre veckor sedan.

Jag orkar inte krångla med bankerna och deras hittepå-anledningar till varför man inte skulle få använda krypto (min lön är redan "godkänd" av banken, så om jag vill köpa krypto eller barnmat eller skruvmejslar ska dom skita i), så jag skaffade mig Binance Visa-kort där jag fritt använder min krypto utan bankens inblandning. Deklarera gör man ändå utan banken så ingen skillnad där.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av woggy81:

gjorde en sepa överföring för 1h sen

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte det här med SEPA. Jag har lyckats föra övet pengar till Revolut. Kan någon förklara mer exakt hur man går till väga nu, steg för steg? Till Coinbase alltså