Vad för grafikkort borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vad för grafikkort borde jag köpa?

Sitter just nu utan grafikkort i väntan på att dem nya ska fyllas på. Har börjat kika lite på något temporärt (beg) och känner att jag behöver lite tips. 3000kr är absolut mitt max

Permalänk
Medlem

Betalar du inte mer får du ett 1070 typ. Om du har 3000kr som tak så är det ju bara att följa den summan så nära du kan. Inga konstigheter.

Har du inget grafikkort alls? Är det här ditt förstabygge? Har du inget från ett gammalt bygge?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Betalar du inte mer får du ett 1070 typ. Om du har 3000kr som tak så är det ju bara att följa den summan så nära du kan. Inga konstigheter.

Har du inget grafikkort alls? Är det här ditt förstabygge? Har du inget från ett gammalt bygge?

Första bygge så är lite okunnig. Har även funderat på om ett 1070 är värt 1000-1500 mer än ett 1060/970 då jag säkert inte kommer ha det så länge. Eller?

Permalänk
Avstängd

Gillar du att spela grafiktunga spel? I så fall så kanske du blir besviken med ett 1070? Det är ju ett rätt gammalt kort numera.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Ethereum kommer snart inte behöva mineas, vilket jag tror kommer göra mining med grafikkort mycket, mycket ovanligare. Troligen kommer det att frigöra en del kort. Inte för att man vill ha gamla mining-kort, men sentimenten kring grafikkort och tillgänglighet kommer att förändras. Om du kan, försök klara dig på ett skitkort tills dess. Annat protip är att kolla upp Elgigantens outlet, där du kan hitta deras speldatorer kraftigt nedsatta. Vissa köper en sån dator, tar grafikkortet och återsäljer sedan datorn (-gfx) på typ Blocket eller Tradera. Ibland har de sjuk rea, och på så sätt kan du kanske fixa ett GTX1660 eller nåt för ett par tusen. För egen del har jag ett lolkort liggandes, just nu ett GTX960, för såna här tillfällen när man är "mellan korten".

Hursom, lycka till!

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Ethereum kommer snart inte behöva mineas

PoS kommer antagligen ta minst ett år från vad jag hört, så vänta inte på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoohnRpg:

Första bygge så är lite okunnig. Har även funderat på om ett 1070 är värt 1000-1500 mer än ett 1060/970 då jag säkert inte kommer ha det så länge. Eller?

Det kommer behålla sitt värde. Så allt handlar om vad du kan klara dig med för prestanda. Klarar du dig med ett 1060 så köper du ett sånt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om det inte är så att du verkligen vill ha en dator just nu så hade jag starkt rekommenderat att vänta med att köpa grafikkort då priserna är vansinnigt höga. För 3000 för du tyvärr inget vidare bra kort på dagens marknad. Som bäst kan du hoppas på ett begagnat kort från nån generation tillbaka.