Permalänk

2 x JBL 305P MkII

Hej!

Säljer två st JBL LSR MkII inköpta bara för några månader sedan 05-01-2021 från Thomann

De har fungerat utan problem och säljes pga uppgradering

Original förpackning och emballage finns kvar och de kan skickas mot fraktkostnad om så önskas men jag skulle föredra en upphämtning.

1500kr tänkte jag mig för båda högtalarna + En aux till 2 × XLR kabel samt 2 strömkablar

Mvh

Läs hela annonsen här

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1

Permalänk
Medlem

Hejsan, vet du om det är möjligt att koppla dessa till en z623's subwoofer? Funderar på att göra mig av med satelliterna till mitt z623 system och skaffa något med mer kräm.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Vet du vad frakten blir för båda?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Marmend:

Hejsan, vet du om det är möjligt att koppla dessa till en z623's subwoofer? Funderar på att göra mig av med satelliterna till mitt z623 system och skaffa något med mer kräm.

Är inte OP i fråga men kan svara lite kort då jag har ett par JBL av modellen innan dessa.

Korta svaret:
Du kan inte koppla in en extern sub i dessa.

Mer invecklat svar:
Dessa typer av högtalare (JBL 305) är aktiva närfälts monitorer och kommer således med sina egna diskanter samt baselement inbyggt. Det krävs även ett ljudkort/en ljudinterface med 6.3mm-koppling för att ansluta dem, detta då varje högtalare har sin egna L/R-kanal och kabel. En interface behövs även för att styra volymen om du inte vill pilla i bak på varje individuell högtalare varje gång du ska höja/sänka volymen (se exempelvis Focusrite Scarlet Solo för en bra instegs interface).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Är inte OP i fråga men kan svara lite kort då jag har ett par JBL av modellen innan dessa.

Korta svaret:
Du kan inte koppla in en extern sub i dessa.

Mer invecklat svar:
Dessa typer av högtalare (JBL 305) är aktiva närfälts monitorer och kommer således med sina egna diskanter samt baselement inbyggt. Det krävs även ett ljudkort/en ljudinterface med 6.3mm-koppling för att ansluta dem, detta då varje högtalare har sin egna L/R-kanal och kabel. En interface behövs även för att styra volymen om du inte vill pilla i bak på varje individuell högtalare varje gång du ska höja/sänka volymen (se exempelvis Focusrite Scarlet Solo för en bra instegs interface).

Tack för bra svar! Var lite osäker på hur det fungerade själv.

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Vet du vad frakten blir för båda?

Jag skulle tippa på ungefär 250kr med postnord

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är inte OP i fråga men kan svara lite kort då jag har ett par JBL av modellen innan dessa.

Korta svaret:
Du kan inte koppla in en extern sub i dessa.

Mer invecklat svar:
Dessa typer av högtalare (JBL 305) är aktiva närfälts monitorer och kommer således med sina egna diskanter samt baselement inbyggt. Det krävs även ett ljudkort/en ljudinterface med 6.3mm-koppling för att ansluta dem, detta då varje högtalare har sin egna L/R-kanal och kabel. En interface behövs även för att styra volymen om du inte vill pilla i bak på varje individuell högtalare varje gång du ska höja/sänka volymen (se exempelvis Focusrite Scarlet Solo för en bra instegs interface).

Jo men det borde gå tänker jag. Man har ju en crossover frekvens där dessa då skulle sluta köra, och subwoofern tar över. Googlade lite och ser ingen anledning varför det inte skulle gå, ingen som antyder på att det inte skulle funka. Dock just den modellen av subwoofer som han nämnde vet jag inget om, men generellt borde det gå att koppla sub till dessa.

Visa signatur

CPU: 3700X @ Stock | GPU: 3070 Gainward Phoenix | MB: B450 Tomahawk Max | RAM: 32 GB Vengeance 3600 MHz CL18 | Skärm: Asus PA34VC

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ville907:

Jo men det borde gå tänker jag. Man har ju en crossover frekvens där dessa då skulle sluta köra, och subwoofern tar över. Googlade lite och ser ingen anledning varför det inte skulle gå, ingen som antyder på att det inte skulle funka. Dock just den modellen av subwoofer som han nämnde vet jag inget om, men generellt borde det gå att koppla sub till dessa.

Stryk det innanför spoiler-tagg, kollade närmare på det hela.

Jag är mest nyfiken på hur en sådan koppling skulle ske i praktiken?

Först i ledet är ju att konvertera 6.3cm kontakten till något gångbart för att fungera med z623-ingångarna (6.3 > 3.5 adapter antar jag).

Sedan är jag osäker på volymkontrollen i detta fall med, då satelliterna i fråga styr detta i Logitechs system. Visst, man kan fippla i bak på JBL-högtalarna, men känns väldigt bökigt att göra varje gång och på varje enskild högtalare dessutom.

Dold text

Slutna system likt z623 är inte direkt gjorda för att vara modulära utan anmärkningsvärd handpåläggning i slutändan. Känns betydligt enklare att bara byta ut hela systemet än att krångla med adaptrar och att löda om kontakter.

Det är bara att kolla på uppsättningen i bak på subben. Där kan man se att Logitech kör sin egna proprietära kontaktdon då satelliterna styr volymkontrollen mm.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå nu, men diskussion åsido så är jag intresserad av att köpa. Frakt skulle behövas då. Kan starta bud på 1250 + frakt.

Visa signatur

CPU: 3700X @ Stock | GPU: 3070 Gainward Phoenix | MB: B450 Tomahawk Max | RAM: 32 GB Vengeance 3600 MHz CL18 | Skärm: Asus PA34VC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ville907:

Har lite svårt att förstå nu, men diskussion åsido så är jag intresserad av att köpa. Frakt skulle behövas då. Kan starta bud på 1250 + frakt.

Nej ursäkta. Jag drar tillbaka mitt bud för nu. Bättre att avvakta tills jag bestämt mig istället för att det senare ska bli missförstånd och problem. Håller på att debattera om jag vill ha HS5 eller dessa. Om någon har rådgivning kring detta skulle det vara hjälpsamt.

Mvh

Visa signatur

CPU: 3700X @ Stock | GPU: 3070 Gainward Phoenix | MB: B450 Tomahawk Max | RAM: 32 GB Vengeance 3600 MHz CL18 | Skärm: Asus PA34VC

Permalänk
Skrivet av Ville907:

Har lite svårt att förstå nu, men diskussion åsido så är jag intresserad av att köpa. Frakt skulle behövas då. Kan starta bud på 1250 + frakt.

Noterat! Jag avvaktar någon dag till på om det skulle komma fler bud, annars skickar jag ett PM.

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmethystB:

Noterat! Jag avvaktar någon dag till på om det skulle komma fler bud, annars skickar jag ett PM.

Såg detta nu. Läs gärna mitt senaste inlägg här. Ursäktar igen.

Visa signatur

CPU: 3700X @ Stock | GPU: 3070 Gainward Phoenix | MB: B450 Tomahawk Max | RAM: 32 GB Vengeance 3600 MHz CL18 | Skärm: Asus PA34VC

Permalänk
Skrivet av Ville907:

Såg detta nu. Läs gärna mitt senaste inlägg här. Ursäktar igen.

Noterat. Jag räknar bort dig, ingen fara

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1

Permalänk
Medlem

Blev inget köp av högtalare än. Funderar fortfarande. Vilket pris skulle du kunna släppa dessa för + frakt?

Visa signatur

CPU: 3700X @ Stock | GPU: 3070 Gainward Phoenix | MB: B450 Tomahawk Max | RAM: 32 GB Vengeance 3600 MHz CL18 | Skärm: Asus PA34VC

Permalänk
Skrivet av Ville907:

Blev inget köp av högtalare än. Funderar fortfarande. Vilket pris skulle du kunna släppa dessa för + frakt?

Högtalarna är tyvärr sålda

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1