Permalänk
Medlem

Köpråd hemnätverk

Hej
Läser så mycket jag bara kan men kan inte riktigt bestämma mig.
Tittat främst på Deco x60 men också Asus tx8 + godtycklig switch som enklare plug n play system... men också sneglat på lite dyrare (roligare?) Ubiquiti Dream machine + poe switch och 2 acesspunkter.
Vill kunna sköta min NAS och behovet av 2 personer så inget extremt. Har inget vad gäller smarta hem system/prylar ännu men det är något som kommer komma i framtiden.

Något som kan få mig att bestämma mig eller såklart andra tips mottages varmt 😁

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uginuk:

Hej
Läser så mycket jag bara kan men kan inte riktigt bestämma mig.
Tittat främst på Deco x60 men också Asus tx8 + godtycklig switch som enklare plug n play system... men också sneglat på lite dyrare (roligare?) Ubiquiti Dream machine + poe switch och 2 acesspunkter.
Vill kunna sköta min NAS och behovet av 2 personer så inget extremt. Har inget vad gäller smarta hem system/prylar ännu men det är något som kommer komma i framtiden.

Något som kan få mig att bestämma mig eller såklart andra tips mottages varmt 😁

Mvh.

enklas och väldigt stabilt är unifi, Personligen är jag dock inget jätte fan av Dream maskin då det varit en del problem med portar som dör och fläktar som börjar låta som satan. ska du inte ha över gigabit in så fundera på usg så länge, Har till och med haft ett par som gjort sig av med udm och satt in usg i stället i väntan på nya modeller. (bytte udm 2 gånger sedan orkade dom inte mer)

vilken ap du ska välja beror ju lite på vad du har för hus, dvs storlek, våningar och byggmaterial, men rent generellt kommer man väldigt långt med unifi ap (väldigt bra räckvidd och stabil signal) kolla på deras nya lte versioner med med wifi6.
köp inte får många på en gång, det är väldigt ofta jag stöder på att man slängt in flera ap men inte ställt in signalstyrkan med resultatet att sakerna på nätverket blivit väldigt instabilt, tex staplarna på telefonen visar fullt men själva thruput och stabilitet är katastrof. så ska du köra mer än 1 ställ in db manuellt och sätt 2.4ghz på 20mhz för max kompibalitet, 5ghz brukar man kunna köra fullt på om dom inte överdrivit för mycket med antalet ap.

switch: personligen gillar jag dom lite äldre 8 portade med 4 poe för privata hem, men egentligen kan du använda vilken switch som helst om du inte ska syssla med vlan eller andra mer avancerade saker.

det kan jag ju tipsa om, jag byter nu ut stora delar av mitt koppar nät hemma till fiber i stället, dom switcharna som jag köpte via aliexpress som ska ersätta patchboxar i media luckor var sjutton grymma, dom är ca 10x6cm 5 poe portar och fiberupplink, men det som var tuff var att ansluter du den till en poe switch kan man driva åtminstone 3 poe saker via denna utan att den behöver använda en psu. med andra ord väldigt smidigt om man vill lägga den i väggen i stället för patchbox och saknar strömuttag.

https://www.aliexpress.com/item/32814195889.html?spm=a2g0s.90...

egentligen ville jag fortsatt med 10gig men tanken är att att byta ut dom när unifi eller microtik kommer med likande fast 10gig versioner.

både unifi och microtik finns som plugin till Homeassistant om du ska börja med längre fram.

asus,netger,dlink och andra allt i ett routrar har jag väldigt svårt att rekommendera, det är för mycket strul med dom, men ska man inte ha så mycket saker och inte belastar sitt nät så mycket så absolut funkar det. det är dock väldigt mycket stabilare och bättre täckning med ett väl inställt unifi system, (microtik är trevliga med dock föredrar jag unifi´s ap)