Du säger ju det själv, reklam i tidningar har ju varit riktade åt en speciell publik. ViVilla tidningen har mycket annonser om fönster, byggvaror, taktvätt etc just eftersom de som läser tidningen troligtvis är intresserade av just detta.
Hur hade du tänkt att globala plattformar, t ex Youtube, skulle finansieras? Jag tror inte reklam för snabbköpet i Washington är speciellt relevant för Sture i Småland. Så viss riktning behövs, t ex land och liknande men kanske inte ner på intressenivå hos individer. Men jag kan mycket väl tänka mig att sökmotorer enbart borde visa annonser relaterade till sökfrågorna, lite som Eniro gör men då blir annonsplatserna värda mindre helt enkelt.
Jag avskyr också tracking men ser ingen bra lösning på problemet. Googles förslag är bra, mer anonoym tracking, men det måste vara open source och anammas av alla för att fungera. Det är ingen som vet vad Google gör under huven.
Exakt: Tidningar fungerar trots att de inte aggressivt spårar folk. Uppenbarligen räcker det att ta in annonser som är generellt relevanta för läsarkretsen. Samma sak gäller ju Youtube: En kanal som handlar om skönhet kanske skulle ha generell reklam om - ptja - skönhetsprodukter? Linus Tech Tips kan ju ha reklam som är relaterad till... gaming och hårdvara?
Plus naturligtvis: Det är inte en mänsklig rättighet att kunna leva på en Youtubekanal. Har du en företagside som inte funkar kanske det är ett tecken på att du behöver tjäna ditt uppehälle på andra sätt.