Webhallen säljer "schablonkort" – ospecificerade Geforce och Radeon

Permalänk
Melding Plague

Webhallen säljer "schablonkort" – ospecificerade Geforce och Radeon

Under rådande grafikkortsbrist tar återförsäljaren ett nytt grepp och börjar sälja "schablonkort" – men endast till färdigbyggda system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Inaktiv

Erbjud samma sak till de som beställt kort ända sedan lanseringen som aldrig tillverkats eller levererats. Sju månader sedan lansering och beställde du då exempelvis ett Asus 3080 TUF, icke OC, är risken stor att den inte levererats och troligen aldrig kommer levereras.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt tungrott.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Tur man inte behöver bygga en dator nu. Jag lider med er andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Erbjud samma sak till de som beställt kort ända sedan lanseringen som aldrig tillverkats eller levererats. Sju månader sedan lansering och beställde du då exempelvis ett Asus 3080 TUF, icke OC, är risken stor att den inte levererats och troligen aldrig kommer levereras.

Det borde erbjuda det för alla som vill köpa, tror flera skulle acceptera ett ospecificerat kort av rätt typ vid det här laget.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt är det ju typ noll och ingen skillnad, handlar ju mest om ljud. Hade ju kunnat utveckla konceptet ytterligare genom att låta medvetna kunder bocka i kort som är godkända, t ex ASUS, MSI, EVGA osv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Webhallen nonconfig

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av trickeh2k:

Prestandamässigt är det ju typ noll och ingen skillnad, handlar ju mest om ljud. Hade ju kunnat utveckla konceptet ytterligare genom att låta medvetna kunder bocka i kort som är godkända, t ex ASUS, MSI, EVGA osv.

Ja, 40Mhz hit och dit spelar ju ingen roll i verkligheten.

Jag köpte mitt kort på blocket, och fick betala lite över listpris, men med tanke på att priserna idag ändå ligger över det jag betalade, så gjorde jag ju en "bra" deal ändå.

Mitt kort är lite för högljutt jämfört med mitt gamla Strix 2080S, men med lite sänkning av spänning och fixad ljudkurva (tack sweclockers för guiden) så är det förvånandsvärt ok.

Jag hade ju hellre tagit ett kort med en mer avancerad kyllösning, men man tager vad man haver, liksom. Aldrig att jag hade orkat vänta såhär länge på hårdvara, det var värt 1500kr för att få ett kort på direkten.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter väl jätteklokt. Tänker att de flesta som köper en färdigbyggd burk ändå inte har någon större koll på olika modeller av grafikkort med samma grafikkrets, de vill väl mest bara ha en dator.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Proffsmoddare

De är ju alla väldigt snarlika så jag ser inget direkt problem.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Erbjud samma sak till de som beställt kort ända sedan lanseringen som aldrig tillverkats eller levererats. Sju månader sedan lansering och beställde du då exempelvis ett Asus 3080 TUF, icke OC, är risken stor att den inte levererats och troligen aldrig kommer levereras.

Risken är stor att de inte kommer att levereras då webbhallen väljer att inte leverera dem, utan istället använda dem till sina egna byggen till scalper-priser. Samtliga 3000-kort som de använder i dessa byggen är redan bokade långt över öronen, men webhallen väljer att inte leverera till det pris som kunderna har betalat.

Att webbhallen struntar i sina kunder/köer/beställningar och säljer redan sålda produkter är anmärkningsvärt.

EDIT: Efter svar från webbhallen understryker man att det rör det sig om modeller som inte har beställningar på sig, och iom att det är datorpaket så minskar troligtvis möjligheterna för bottar som automatiskt läser in/köper tillgängliga produkter som inte ger vanliga konsumenter en chans.

Ni som köper paket får väldigt gärna uppdatera här på sweclockers med vilka modeller som man får välja mellan.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Hugashaka:

Låter väldigt tungrott.

Faktiskt inte

Skrivet av Birkus:

Webhallen nonconfig

100% config, du väljer alla delar själv och även om grafikkortsvalet är lite snävare så är det du som väljer i slutändan

Skrivet av zeagan:

Risken är stor att de inte kommer att levereras då webbhallen väljer att inte leverera dem, utan istället använda dem till sina egna byggen till scalper-priser. Samtliga 3000-kort som de använder i dessa byggen är redan bokade långt över öronen, men webhallen väljer att inte leverera till det pris som kunderna har betalat.

Vi erbjuder absolut inga kort som är överbokade i de kort vi erbjuder

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av zeagan:

Risken är stor att de inte kommer att levereras då webbhallen väljer att inte leverera dem, utan istället använda dem till sina egna byggen till scalper-priser. Samtliga 3000-kort som de använder i dessa byggen är redan bokade långt över öronen, men webhallen väljer att inte leverera till det pris som kunderna har betalat.

Och om de väl kommer in så tas de bort ur sortimentet när batchen sålt slut, så de kan gömma föregående pris och höja ytterligare ett snäpp till nästa.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

100% config, du väljer alla delar själv och även om grafikkortsvalet är lite snävare så är det du som väljer i slutändan

Jaja

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Webhallen
Skrivet av SleepstreameR:

Och om de väl kommer in så tas de bort ur sortimentet när batchen sålt slut, så de kan gömma föregående pris och höja ytterligare ett snäpp till nästa.

Ja vi vill ju inte sälja kort till förlust? höjer vi priset så höjer vi inte för de som redan bokat.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Detta måste vara handelns smartaste grepp på länge!
Många grossister tvingar (i praktiken) handlarna att beställa produkter med mindre efterfrågan (typ moderkort, SSD, HDD eller annat) om de också vill beställa grafikkort. Genom att erbjuda kunderna kompletta datorer (med ett eftersökt grafikkort) får handlarna möjlighet att beställa kort och få avsättning för sidoprodukterna.

För egen del bryr jag mig väldigt lite om exakt vilken modell av grafikkort jag köper. GPU, tillgänglighet och pris är de avgörande faktorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tur man inte behöver bygga en dator nu. Jag lider med er andra!

Jag byggde min dator hösten förra året.. Jösses vad jag är glad att man hann!
Säger som du, lider med alla andra i dessa tider!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Låter tungrott som fasen, men en jäkla bra service till kunderna skulle jag säga. Riktigt schysst modell för att möte kunderna. Cred till webhallen där! Får se om fler ÅF följer efter.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Och om de väl kommer in så tas de bort ur sortimentet när batchen sålt slut, så de kan gömma föregående pris och höja ytterligare ett snäpp till nästa.

På riktigt?
Du tänker att det här med MSRP från Nvidia gäller även under rådande pandemi och kretsbrist? Att butikerna får lanseringspriserna från deras distributörerna?

Hur gammal är du, läser du inga nyheter, förstår du inte alls vad som händer på planeten?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Låter tungrott som fasen, men en jäkla bra service till kunderna skulle jag säga. Riktigt schysst modell för att möte kunderna. Cred till webhallen där! Får se om fler ÅF följer efter.

Äh, får de in 100 grafikkort i veckan så är det 20 mail med copy paste per dag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Detta känns ju helt rätt ärligt talat.
Just att kunden ändå får tacka ja eller nej till de tillgängliga korten är ju utmärkt, istället för att man ska dra en lott när man väljer en viss modell och sen får man hoppas att just den levereras.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Olle P:

Detta måste vara handelns smartaste grepp på länge!
Många grossister tvingar (i praktiken) handlarna att beställa produkter med mindre efterfrågan (typ moderkort, SSD, HDD eller annat) om de också vill beställa grafikkort. Genom att erbjuda kunderna kompletta datorer (med ett eftersökt grafikkort) får handlarna möjlighet att beställa kort och få avsättning för sidoprodukterna.

För egen del bryr jag mig väldigt lite om exakt vilken modell av grafikkort jag köper. GPU, tillgänglighet och pris är de avgörande faktorerna.

Det har sagts förut, men svensk e-handel är MIL före den i t.ex. USA. Kolla bara hur amazon.se lanserades. Dom trodde nog att det skulle vara tillräckligt att bara slänga upp en om-skinnad wish.com och sen var det bra.

Svenskar vill generellt sett inte betala 184:19kr för Hårtork - 3 000 W elektrisk hårtork, salong termostatisk hushåll kalla varma inställningar hårfön.
Dom vill se produktnamn som Philips Hårfön ThermoProtect HP8230/00 dvs tydlighet vad gäller produktnamn, inte att man bara slänger in massa söktermer i produktnamnet.

Svensk e-handel är bäst, och webhallen håller facklan högt, kanske till och med längst fram i loppet!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det har sagts förut, men svensk e-handel är MIL före den i t.ex. USA. Kolla bara hur amazon.se lanserades. Dom trodde nog att det skulle vara tillräckligt att bara slänga upp en om-skinnad wish.com och sen var det bra.

Svenskar vill generellt sett inte betala 184:19kr för Hårtork - 3 000 W elektrisk hårtork, salong termostatisk hushåll kalla varma inställningar hårfön.
Dom vill se produktnamn som Philips Hårfön ThermoProtect HP8230/00 dvs tydlighet vad gäller produktnamn, inte att man bara slänger in massa söktermer i produktnamnet.

Svensk e-handel är bäst, och webhallen håller facklan högt, kanske till och med längst fram i loppet!

Jag tror det är som du säger. Svenskar gillar billigt, men de gillar billiga märkesprylar mer. Inte budgetgrejer och en oproffsig hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Svensk e-handel är bäst, och webhallen håller facklan högt, kanske till och med längst fram i loppet!

Möjligt i detta fall, men black friday osv är dom pinsamma. Höjer priser innan, och "sänker" sedan. Många butiker har ju lugnat sig med detta eftersom det är så lätt att kolla på prisjakt.

Senaste kollade jag runt lite sporadiskt, och då hittade jag massa från just Webhallen.

Så att hylla dom till skyarna är väl lite si sådär.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av juggaz:

Jag tror det är som du säger. Svenskar gillar billigt, men de gillar billiga märkesprylar mer. Inte budgetgrejer och en oproffsig hemsida.

Precis, amazon.se är ju ett skämt jämfört med vilken svensk e-handelssida som helst. Kanske att CDon med sin "marknadsplats" är lite pinsamma, och att jävla Elgiganten också börjat med dom skitfasonerna.

Skrivet av Erooo:

Möjligt i detta fall, men black friday osv är dom pinsamma. Höjer priser innan, och "sänker" sedan. Många butiker har ju lugnat sig med detta eftersom det är så lätt att kolla på prisjakt.

Senaste kollade jag runt lite sporadiskt, och då hittade jag massa från just Webhallen.

Så att hylla dom till skyarna är väl lite si sådär.

Om du hittar att sådant sker, ska du anmäla dem till Konsumentverket. Jag har själv gjort det, men inte för Webhallen, då jag aldrig upptäckt någon bluffrea där. Har du några exempel på bluffreor hos Webhallen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Elfsberg:

Äh, får de in 100 grafikkort i veckan så är det 20 mail med copy paste per dag.

Om det vore så enkelt! får vi in förfrågan på ett kort så kollar vi snabbt av situationen i lager just nu och vad som är inkommande, då vi endast släpper upp grafikkortsbokningar i stötar så blir det ibland en eller två över här och var i butik som vi kan flytta till oss annars kan vi lägga en bokning på ett kort vi vet är på gång in inom kort.
Sen tar vi eventuella andra frågor i samma mail om man valt delar som inte lirar optimalt med varandra

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl ett rimligt sätt att hantera det eftersom valet av exakt modell inte är superviktigt och det är hopplöst att veta leveransstatus.

Vore ju trevligt med motsvarande lösning för lösa kort också, men detta är ju bättre än inget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Precis, amazon.se är ju ett skämt jämfört med vilken svensk e-handelssida som helst. Kanske att CDon med sin "marknadsplats" är lite pinsamma, och att jävla Elgiganten också börjat med dom skitfasonerna.

Vilka skitfasoner har Elgiganten börjat med?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Schablonkort är bra som alternativ, men bör ju inte ersätta möjligheten till att köpa ett specifikt.
Det fula är väl att det blir svårt för Webbhallen att låta bli att sälja grafikkorten till dem som köpt en hel dator, före dem som tidigare beställt bara ett grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.