Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem

Okej så en blogg utan referenser?

Permalänk
Keeper of Traditions

Att titlen är "How Artificial Sweeteners Make You Fat" och sen i mycket mindre text "How fake sweeteners can make you fat" gör att i alla fall jag avfärdar den ganska snabbt. Verkar vara ganska mycket foliehatt dessutom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

"Jag utförde en experimentell studie, där försökspersoner till lunch fick en hamburgare och pommes frites. Halva gruppen drack lightläsk till lunchen, den andra halvan fick mineralvatten. De fick sedan värdera hunger och mättnad, före lunch och efter att de ätit. Utvärderingen utfördes under fyra timmar. Det visade sig att de som drack lightläsk var mer hungriga efter lunchen än de som druckit vatten.10 Den söta smaken, oberoende om den kommer från socker eller sötningsmedel, triggar alltså hunger."

Charlotte Erlanson-Albertsson är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.
https://kvartal.se/artiklar/sockersjuk-mitt-livs-kamp-mot-all...

Gammal studie och bias (som ALLA forskare har) men ändå intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F77:

Fel, det du äter och dricker påverkar hur kroppen hanterar andra kalorier du tar in. Problemet med sötsaker är inte bara kalorierna i dem i sig (vilket kan vara noll) utan att de påverkar insulinresistens, kortisol, div hormoner. Vill du att kroppen ska använda energi rätt och bygga muskler istället för att lagra kalorier som fett gäller de vanliga tråkiga råden (vatten, grönsaker, protein, bra fett, sömn, undvika stress).

Kalorifri läsk kan få dessa följder ja, men fortfarande gäller kalorier in - kalorier ut. Och kalorifri läsk kan omöjligt lagras in som fett då den ej innehåller några kalorier. Det var det jag menade.

Sedan är det du hänvisar till tankar och funderingar angående kalorifri läsk, inte fakta underbyggt av vetenskapliga undersökningar.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Bill-Hertzhog:

kalorifri läsk kan omöjligt lagras in som fett då den ej innehåller några kalorier. Det var det jag menade.

Naturen är ju så finurligt funtad att om man är hungrig så äter man om tillfälle ges. Du ser inget samband alls i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Naturen är ju så finurligt funtad att om man är hungrig så äter man om tillfälle ges. Du ser inget samband alls i det?

Man får ju ha lite självdisciplin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MinscS2:

Man får ju ha lite självdisciplin.

Det beror ju på vad man menar med självdisciplin. Jag som har sex hojar i garaget, är det självdisciplin att inte sälja av någon eller att inte köpa ännu en hoj? De senaste rönen säger "heritability of obesity ranges from 30% to 70%".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det beror ju på vad man menar med självdisciplin. Jag som har sex hojar i garaget, är det självdisciplin att inte sälja av någon eller att inte köpa ännu en hoj? De senaste rönen säger "heritability of obesity ranges from 30% to 70%".

Fast om du inte äter mer än vad du ska så spelar det ingen roll hur dina anlag ser ut, att du har lättare för att lagra fett blir ju bara ett problem om du inte har självdisciplinen att stoppa dig själv från att äta mer kalorier än vad du förbränner.
Eller missar jag något?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av LaZi3b0y:

Eller missar jag något?

Evolutionsteorin t.ex, hunger är stress som ökar frisättandet av kortisol och allt vad det innebär. Det är inte så enkelt som att "bara ha" självdisciplin men det är en bekväm förenkling av ett komplext system. Fråga någon som har övertränat och samtidigt hållit strikt diet, t.ex. Kalla eller Elovsson. Själv hamnade jag på HIA med kortisolinducerat flimmer som 45-årig gubbe som då skidade milen på 24 minuter. Min självdisciplin höll på att ha ihjäl mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Sen jag började träna har jag blivit beroende av Pepsi max, dricker nog 2-3 liter om dagen och kan inte sluta 😅 Tycker inte ens om längre varianterna med socker.

Jag älskar Pepsi Max =\ ... Sen såg jag att den med hallonsmak och tänkte "fy fan, det där kan inte vara gott". Köpte en 50cl och provade. Nu dricker jag bara den :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Jag älskar Pepsi Max =\ ... Sen såg jag att den med hallonsmak och tänkte "fy fan, det där kan inte vara gott". Köpte en 50cl och provade. Nu dricker jag bara den :).

Hallon gillar jag inte. Gillade Ingefära som fanns ett tag. Nu har jag hittat några butiker som importerar med Pepsi Max Cherry. Den är grym!
Men mest blir det vanlig Pepsi Max i form av Sodastream essens.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Evolutionsteorin t.ex, hunger är stress som ökar frisättandet av kortisol och allt vad det innebär. Det är inte så enkelt som att "bara ha" självdisciplin men det är en bekväm förenkling av ett komplext system. Fråga någon som har övertränat och samtidigt hållit strikt diet, t.ex. Kalla eller Elovsson. Själv hamnade jag på HIA med kortisolinducerat flimmer som 45-årig gubbe som då skidade milen på 24 minuter. Min självdisciplin höll på att ha ihjäl mig.

Nja, kan hålla med om att det är en förenkling, men som i stort stämmer i de flesta fall.
Självdestruktiva beteenden kan vara farligt ja, som att underäta eller överäta. Det låter snarare som det var ditt självdestruktiva beteende som gjorde att du hamnade i den situationen, sen hjälpte det säkert dig att vidbehålla din diet för att du vara disciplinerad, men tycker det är konstigt att det är självdisciplinen som är boven i din anekdot.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av LaZi3b0y:

Självdestruktiva beteenden kan vara farligt ja, som att underäta eller överäta.

Nu förenklar du igen. Kalla och Elofsson, som stod under övervakning från tränare, fysiologer och dietister, är det rättvist att kalla dem för självdestruktiva? När vet gemene man när självdisciplin övergår till att vara självdestruktivt. Avrundar med poängtera att sakers ting inte alltid så enkla som "bara".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Nu förenklar du igen. Kalla och Elofsson, som stod under övervakning från tränare, fysiologer och dietister, är det rättvist att kalla dem för självdestruktiva? När vet gemene man när självdisciplin övergår till att vara självdestruktivt. Avrundar med poängtera att sakers ting inte alltid så enkla som "bara".

Ja, om det resulterar i att de kollapsar tycker jag det är rättvist, men det låter också som det är väldigt extrema fall du tar upp vilket inte kommer vara gemene man. På snudden till strawman argument skulle jag säga.

Håller med om din sista poäng, men när man inte pratar om specifika fall blir det svårt att föra en diskussion om ett ämne om man inte får generalisera ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Evolutionsteorin t.ex, hunger är stress som ökar frisättandet av kortisol och allt vad det innebär. Det är inte så enkelt som att "bara ha" självdisciplin men det är en bekväm förenkling av ett komplext system. Fråga någon som har övertränat och samtidigt hållit strikt diet, t.ex. Kalla eller Elovsson. Själv hamnade jag på HIA med kortisolinducerat flimmer som 45-årig gubbe som då skidade milen på 24 minuter. Min självdisciplin höll på att ha ihjäl mig.

Det finns även något som heter "för mycket av det goda".
Du tar det till det extrema när du pratar om självdisciplin, jag pratar mer självbehärskningen om får dig att låta bli den där chockladbiten eller näven med jordnötter på kvällen, något som nog är mer relevant för den genomsnittlige överviktige personen som försöker gå ner i vikt (oavsett om denne dricker lightläsk eller ej) än att riskera att hamna på HIA pga. överträning och strikt diet.

Sen må det inte alltid vara så enkelt som att "bara ha självdisciplin", men om man försöker urskulda sin övervikt med "det är genetiskt/ärftligt", då gör man det samtidigt lite väl lätt för sig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Fast om du inte äter mer än vad du ska så spelar det ingen roll hur dina anlag ser ut, att du har lättare för att lagra fett blir ju bara ett problem om du inte har självdisciplinen att stoppa dig själv från att äta mer kalorier än vad du förbränner.
Eller missar jag något?

Om det du kommenterar är "heritability of obesity ranges from 30% to 70%" så missar du hela poängen. Det är ju övervikt som är ärftligt, inte hur väl/inte väl man lagrar in fett. Det du reducerar till självdisciplin handlar mer om variationer i hur man känner hunger och hur benägen man är att röra på sig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om det du kommenterar är "heritability of obesity ranges from 30% to 70%" så missar du hela poängen. Det är ju övervikt som är ärftligt, inte hur väl/inte väl man lagrar in fett. Det du reducerar till självdisciplin handlar mer om variationer i hur man känner hunger och hur benägen man är att röra på sig.

Då får du gärna förklara hur fettet hamnar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Man får ju ha lite självdisciplin.

Skrivet av hasenfrasen:

Det beror ju på vad man menar med självdisciplin. Jag som har sex hojar i garaget, är det självdisciplin att inte sälja av någon eller att inte köpa ännu en hoj? De senaste rönen säger "heritability of obesity ranges from 30% to 70%".

Skrivet av LaZi3b0y:

Fast om du inte äter mer än vad du ska så spelar det ingen roll hur dina anlag ser ut, att du har lättare för att lagra fett blir ju bara ett problem om du inte har självdisciplinen att stoppa dig själv från att äta mer kalorier än vad du förbränner.
Eller missar jag något?

Skrivet av hasenfrasen:

Evolutionsteorin t.ex, hunger är stress som ökar frisättandet av kortisol och allt vad det innebär. Det är inte så enkelt som att "bara ha" självdisciplin men det är en bekväm förenkling av ett komplext system. Fråga någon som har övertränat och samtidigt hållit strikt diet, t.ex. Kalla eller Elovsson. Själv hamnade jag på HIA med kortisolinducerat flimmer som 45-årig gubbe som då skidade milen på 24 minuter. Min självdisciplin höll på att ha ihjäl mig.

I adoptionsstudier såg man en marginell korrelation mellan barnets och adoptivföräldrarnas BMI och en stark korrelation till de biologiska föräldrarna.

http://amirsariaslan.com/archives/596

https://academic.oup.com/ajcn/article/106/2/457/4557631

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

I adoptionsstudier såg man en marginell korrelation mellan barnets och adoptivföräldrarnas BMI och en stark korrelation till de biologiska föräldrarna.

http://amirsariaslan.com/archives/596

https://academic.oup.com/ajcn/article/106/2/457/4557631

Ja, att vissa har lättare för att lagra fett än andra och att det har en stark biologisk koppling är väl hyfsat allmänt känt trodde jag?
Men det innebär i praktiken för det mesta att vissa kommer behöva vara mer restriktiva i vad det stoppar i munnen än andra, i.e. inte äta mer kalorier än vad din kropp klarar av att förbränna (om man vill undvika att bli överviktig då såklart).

Såvida det inte finns studier som visar på att många som är överviktiga har ett fel på sin kropp som gör att den lagrar fett när den igentligen borde omvandla det till energi så att de måste äta mer för att få den näring de behöver vilket då resulterar i en övervikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Ja, att vissa har lättare för att lagra fett än andra och att det har en stark biologisk koppling är väl hyfsat allmänt känt trodde jag?
Men det innebär i praktiken för det mesta att vissa kommer behöva vara mer restriktiva i vad det stoppar i munnen än andra, i.e. inte äta mer kalorier än vad din kropp klarar av att förbränna (om man vill undvika att bli överviktig då såklart).

Såvida det inte finns studier som visar på att många som är överviktiga har ett fel på sin kropp som gör att den lagrar fett när den igentligen borde omvandla det till energi så att de måste äta mer för att få den näring de behöver vilket då resulterar i en övervikt?

Det är absolut inte allmänt vedertaget att föräldrarnas val och uppostran av barnet inte påverkar hens bmi, snarare tvärtom. Nästan alla tror att vi föds som blanka blad och att allt beteende ges av miljön barnet växer upp i.

Det som forskningen pekar åt är snarare att många har det mycket svårare att vara restriktiva än andra pga tex impulsivitet eller hormoner/ämnesomsättning. Man kan inte riktigt säga träna mer och ät mindre för det kommer inte funka för alla. Jag vet att kalorier in < kalorier ut fortfarande gäller men det kan vara oerhört svårt för vissa individer och därför misslyckas dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Det är absolut inte allmänt vedertaget att föräldrarnas val och uppostran av barnet inte påverkar hens bmi, snarare tvärtom. Nästan alla tror att vi föds som blanka blad och att allt beteende ges av miljön barnet växer upp i.

Det som forskningen pekar åt är snarare att många har det mycket svårare att vara restriktiva än andra pga tex impulsivitet eller hormoner/ämnesomsättning. Man kan inte riktigt säga träna mer och ät mindre för det kommer inte funka för alla. Jag vet att kalorier in < kalorier ut fortfarande gäller men det kan vara oerhört svårt för vissa individer och därför misslyckas dom.

Jag tror ju dock att de flesta är kapabla till att utveckla den självdisciplinen som behövs för att få ordning på sin diet, vissa kanske behöver lite mer vägledningen än andra (antagligen för att de inte fick den vägledningen när de var små), men tror inte det är många som är såpass mentalthandikappade så de inte kan skapa vanor som gör att deras diet kommer under kontroll.
Men detta är endast spekulation från min sida.

Men vi är i alla fall överens om att det i slutändan handlar om kalorier in/ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Då får du gärna förklara hur fettet hamnar där?

Det är rätt komplicerat, och hör väl egentligen inte hit, men jag hittade en artikel som beskriver det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Jag tror ju dock att de flesta är kapabla till att utveckla den självdisciplinen som behövs för att få ordning på sin diet, vissa kanske behöver lite mer vägledningen än andra (antagligen för att de inte fick den vägledningen när de var små), men tror inte det är många som är såpass mentalthandikappade så de inte kan skapa vanor som gör att deras diet kommer under kontroll.
Men detta är endast spekulation från min sida.

Men vi är i alla fall överens om att det i slutändan handlar om kalorier in/ut.

Jag tror att du har svårt att se problemet för vad det är, och vill koka ner det till en enda orsak (fettinlagring) med en enda lösning (självdisciplin), när det i verkligheten finns många bidragande orsaker till övervikt och där en och samma lösning inte är tillämpbar på alla personer. Det är litet som att försöka lösa varje hårdvaruproblem med att byta PSU.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är rätt komplicerat, och hör väl egentligen inte hit, men jag hittade en artikel som beskriver det.

Skummade igenom lite, hittar inget som säger emot vad jag har sagt. Du får nog peka mig i rätt riktning.

Här hittade jag dessutom att man säger kalorier in/ut är det som i slutändan spelar roll: https://diabetes.nu/ga-ner-vikt-lchf-viktminskning-kolhydrate...

Kolhydrater är oerhört viktiga och minskning av kostens kolhydratinnehåll leder otvetydigt till viktnedgång men det är fortfarande så att balansen mellan antal kalorier vi får i oss via maten och antal kalorier vi förbränner ändå bestämmer om vi går upp eller ner i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag tror att du har svårt att se problemet för vad det är, och vill koka ner det till en enda orsak (fettinlagring) med en enda lösning (självdisciplin), när det i verkligheten finns många bidragande orsaker till övervikt och där en och samma lösning inte är tillämpbar på alla personer. Det är litet som att försöka lösa varje hårdvaruproblem med att byta PSU.

Du får ge exempel på problemen om du ska anklaga mig för att inte se problemet.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=tdbORXEmbnk

Nä men självdisciplin visst men man får nog inte glömma att sötsug knappast är lika för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

https://www.youtube.com/watch?v=tdbORXEmbnk

Nä men självdisciplin visst men man får nog inte glömma att sötsug knappast är lika för alla.

Så är det, livet är orättvist, vissa kommer behöva utveckla sin disciplin mer än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Nu förenklar du igen. Kalla och Elofsson, som stod under övervakning från tränare, fysiologer och dietister, är det rättvist att kalla dem för självdestruktiva? När vet gemene man när självdisciplin övergår till att vara självdestruktivt. Avrundar med poängtera att sakers ting inte alltid så enkla som "bara".

Det är rättvist att kalla ALLA elitidrottare för självdestruktiva oavsett hur många läkare och dietister som tittar på. elitidrott är inte hälsosamt någonstans.

Hunger i sig är ju inget farligt. Läs på om varannandagsfasta https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/#Varannandagsfa... (där handlar det om självdisciplin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Jag tror ju dock att de flesta är kapabla till att utveckla den självdisciplinen som behövs för att få ordning på sin diet, vissa kanske behöver lite mer vägledningen än andra (antagligen för att de inte fick den vägledningen när de var små), men tror inte det är många som är såpass mentalthandikappade så de inte kan skapa vanor som gör att deras diet kommer under kontroll.
Men detta är endast spekulation från min sida.

Men vi är i alla fall överens om att det i slutändan handlar om kalorier in/ut.

Jag postar forskning, du postar åsikter. Liksom många andra tror du att uppfostran spelar en större roll än vad det gör. Många gör det men forskning visar motsatsen. Miljö spelar in ca 50% (beror på vad det gäller) men föräldrarnas påverkan är bara en liten del av miljöfaktorn. Mer är från samhälle och umgänge. Det finns dessutom gen-miljöfaktorer (dina gener skapar en miljö) som påverkar ditt beteende. Ytterligare en nivå är att våra gener skapar ett beteende som i sin tur skapar in miljö för att möta just det beteendet. Det är inte lika lätt för alla oavsett om du placerar spädbarn i KBT-läger för att tvinga fram resultat.

Amir Sariaslan är en svensk beteendegenetiker som forskat på ärftlighet när det kommer till våld och schizofreni. Läs gärna hans blogg om du är mottaglig för fakta. http://amirsariaslan.com/archives/596

"Effekterna av uppväxtmiljön på individuella skillnader i BMI försvinner dock helt i tonåren. I litteraturen förklaras detta med aktiv gen-miljökorrelation, vilket innebär att i takt med att barn växer upp och blir självständiga kommer dessa att aktivt söka sig till eller skapa sig miljöer som är i linje med deras ärftliga predispositioner. Tvillingstudierna visar nämligen att ärftlighetsgraden för BMI ökar från cirka 40 procent under barndomen till cirka 70-75 procent i vuxen ålder. Dessa fynd har även bekräftats inom stora adoptionsstudier där barnens BMI i vuxen ålder inte tycktes korrelera överhuvudtaget med deras adoptivföräldrars BMI. Däremot var korrelationerna med de biologiska föräldrarnas BMI måttliga till starka."

https://twitter.com/amirsariaslan/status/830086454479056897

https://www.gp.se/ledare/uppfostran-f%C3%B6rklarar-inte-fetma...

Permalänk
Medlem

Då alla sötningsmedel smakar pungsvett så avstår jag hellre helt läskeblasker än dricker Zero-varianterna. Tar en öl eller vatten beroende på dagsform, situation och humör

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo