Webhallen säljer "schablonkort" – ospecificerade Geforce och Radeon

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Fenrisulvfan:

Schablonkort är bra som alternativ, men bör ju inte ersätta möjligheten till att köpa ett specifikt.
Det fula är väl att det blir svårt för Webbhallen att låta bli att sälja grafikkorten till dem som köpt en hel dator, före dem som tidigare beställt bara ett grafikkort.

Ingen går före de som bokat grafikkort vi plockar av kort som ändå kommer "släppas fritt" inom kort på hemsidan.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Härligt med lite spänning i vardagen! Lite som att välja "random map" när man kör RTS.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Vilka skitfasoner har Elgiganten börjat med?

De agerar marknadsplats åt andra återförsäljare, precis som CDON och Amazon. Till exempel har Inet stort sortiment på CDON.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

köpa grisen i säcken alltså? nejtack

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt galet?

Citat:

"Nu tar Webhallen ett nytt grepp i ett försök att möta efterfrågan utan att kunder ska tvingas håll koll på varenda modell på marknaden – köp av 'schablonkort'."

Så när man beställer så behöver man inte hålla koll på varenda mdoell - ok

Citat:

"När ett sådant är inne i lager hör kundtjänst av sig och berättar vilken eller vilka modeller det handlar om. Slutkund får därefter ta ställning till om de vill ha ett av de tillgängliga grafikkorten eller hellre väntar på ett annat."

Men då måste de hux flux kunna väga korten mot varandra? Vad har kunden då tjänat på det hela?
Webhallen tjänar ju på att en kund binder upp sig till ett köp innan produkterna finns tillgängliga vilket för webhallen är awesome.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

köpa grisen i säcken alltså? nejtack

"När din order har gått igenom så kommer vår Config-avdelning kontakta dig om vilka kort vi har tillgängliga från ditt valda segment av kort. Du väljer då om du vill ha det kortet eller inte."

Du får välja fritt bland grisarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men då måste de hux flux kunna väga korten mot varandra? Vad har kunden då tjänat på det hela?
Webhallen tjänar ju på att en kund binder upp sig till ett köp innan produkterna finns tillgängliga vilket för webhallen är awesome.

Att få tag i ett kort av den typ (3080, 6800xt etc...) som man vill ha utan att behöva killgissa och chansa på vad som kan tänkas komma i lager först. Det är ju rätt små skillnader på korten och i en normal marknad så håller jag med, då är detta vansinne, men marknaden är så långt ifrån normal som jag någonsin sett just nu.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men då måste de hux flux kunna väga korten mot varandra? Vad har kunden då tjänat på det hela?

"hålla koll" betyder nog i det här sammanhanget inte att ha koll på t.ex. kortens specar, utan mer att man slipper hålla koll på vilka kort som kommer in i lager för att kunna få tag på ett så snabbt som möjligt. Bryr man sig inte om vilken modell man får så är det bara att tacka ja när man får förfrågan, men erbjuds man t.ex. HouseFire RTX 3080 Coilwhine Edition så är det ju trevligt att kunna avböja och vänta på nästa kort som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

De agerar marknadsplats åt andra återförsäljare, precis som CDON och Amazon. Till exempel har Inet stort sortiment på CDON.

Aha, vilka återförsäljare då? Inte sett på elgiganten

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om du hittar att sådant sker, ska du anmäla dem till Konsumentverket. Jag har själv gjort det, men inte för Webhallen, då jag aldrig upptäckt någon bluffrea där. Har du några exempel på bluffreor hos Webhallen?

Nu är det nog lite jobbigt att gräva fram

Men den jag minns mest var en TV (Samsung?) dom dundrade upp till nästan 30k för att sedan "rea ut" för typ 13k (vilket var det normala priset hos andra enligt Prisjakt).

Reagerade på den stora %-rabatten, så jag kollade upp den, och då började jag kolla lite mer "rea"-prylar och det var ett ganska genomgående tema.

Nästa gång ska jag vara mer pigg på att anmäla 👍

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Aha, vilka återförsäljare då? Inte sett på elgiganten

https://www.elgiganten.se/cms/faq/vanliga-fragor-faq/

Klicka längst ned i listan på "Elgiganten Marketplace"

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Detta låter ju helt galet?
Så när man beställer så behöver man inte hålla koll på varenda mdoell - ok
Men då måste de hux flux kunna väga korten mot varandra? Vad har kunden då tjänat på det hela?
Webhallen tjänar ju på att en kund binder upp sig till ett köp innan produkterna finns tillgängliga vilket för webhallen är awesome.

Vad kunden har vunnit är att de "stod i alla köer samtidigt" och fick chansen att ta första bästa kort som blev tillgängligt.

Man KAN ju fortfarande säga en specifik modell man vill ha, men då kan man ju få vänta ett halvår (drar bara till med något men känns inte som ett orimligt exempel) längre än nödvändigt om man valde "fel".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

https://www.elgiganten.se/cms/faq/vanliga-fragor-faq/

Klicka längst ned i listan på "Elgiganten Marketplace"

Ja, gick in och såg något från teknikproffset nu, sånt där vet jag inte riktigt vad jag tycker om 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Nu är det nog lite jobbigt att gräva fram

Men den jag minns mest var en TV (Samsung?) dom dundrade upp till nästan 30k för att sedan "rea ut" för typ 13k (vilket var det normala priset hos andra enligt Prisjakt).

Reagerade på den stora %-rabatten, så jag kollade upp den, och då började jag kolla lite mer "rea"-prylar och det var ett ganska genomgående tema.

Nästa gång ska jag vara mer pigg på att anmäla 👍

Jag har inte märkt av att webhallen pysslat med detta vid black friday etc, däremot så brukar ju varorna som är nedsatta ha samma pris även hos andra återförsäljare - om detta styrs av algoritmer, överenskommelser eller bättre priser när de köper in produkterna kan man ju bara spekulera i. Kan tycka att man som konsument bör styras av pris gentemot andra produkter snarare än aktuell rabatt, och se hur prishistoriken ser ut för produkten - det är ju faktiskt fullt möjligt sedan säkert 20 år tillbaka.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

luls, lite lootbox typ.
jag skojar förstås, men jösses vad lång 2020 är ....

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle gärna se detta för lösa grafikkort också. Jag är intresserad av ett 3080 eller ett 3070 som är någon form av vaniljutförande. Väldigt mycket sak samma vem som tillverkar det eller vilken version det här. Kan inte hålla reda på alla fyrtioelva varianter med ditten eller datten tweaks, färger och så vidare hit och dit. Går inte att försöka jaga dem som separata produkter en och en. Ställer mig hellre i någon form av kösystem för en generisk GPU.

Permalänk

Jag hade gärna sett detta inför kommande lanseringar av grafikkort. Det var ett helvete att avbeställa alla kort man hade bokat upp mot faktura. Hade gärna bara köpt "vilket 3080 som helst" och "vilket 6900xt som helst" från återförsäljare istället för att beställa 40 olika kort.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som beställde en dator i November och fortfarande väntar på grafikkortet och som jag förstått det så är handlaren inte så sugen på att tillämpa en sån här lösning när han föreslagit det, det är snarare omöjligt enligt handlaren vilket är tråkigt så bra beslut av webhallen. Det är oftast inte enorma skillnader på korten numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Vilka skitfasoner har Elgiganten börjat med?

Man kan ju undra: RTX3060 bundlat med 650 W PSU för det facila priset 99.999 kronor. Men det är fri frakt!

Och sedan är ju märke och modell angivet (EVGA), inte som hos butiker som säljer "schablonkort"!

Här är några andra exempel på Elgigantens bundlade grafikkort. Undrar om det är "Marketplace-kort"?

Tycker att det är helt ok att få ett "ospecat" kort vid datorbygge, så länge det är kortet (typen) man beställt. Själv bryr jag mig inte om det är MSI, ASUS, EVGA jag köper, så länge det är ett 3070 om det nu är ett 3070 jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Känns som en bra idé, men som andra påpekat hade det varit bra om man även kunde köpa separata grafikkort på samma sätt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

De här som Webhallen gjort är lite som kompletts komplett-pc faktiskt.. fast där ser du vilka kort du ska ha. För dem plockar nämligen till sig korten dem beställer och sätter in dem till komplett-pc. Och jag tror dem skickar ut dem korten somstår i kö först för dem har typ stoppat helt med grafikkorts beställning.. och dem kör nu på endast komplett-pc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

De här som Webhallen gjort är lite som kompletts komplett-pc faktiskt.. fast där ser du vilka kort du ska ha. För dem plockar nämligen till sig korten dem beställer och sätter in dem till komplett-pc. Och jag tror dem skickar ut dem korten somstår i kö först för dem har typ stoppat helt med grafikkorts beställning.. och dem kör nu på endast komplett-pc..

Tror det, känns som att dom samlar på sig en del kort va? 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.