Journalister, AB får det betalt/status för antal klick?

Permalänk
Medlem

Journalister, AB får det betalt/status för antal klick?

Någon som jobbar/jobbat på aftonbladet som har insikt hör det fungerar.

Läst en rubrik nu som uppenbarligen hade ett syftningsfel:
"Stängs av 15 år efter attack" vilket syftar på att attacken skedde för 15 år sedan.
Mer rätt hade varit att skriva "stängs av i 15 år efter attack"

Sätter de medvetet fel rubriker för att de ska få så många klick som möjligt?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Någon som jobbar/jobbat på aftonbladet som har insikt hör det fungerar.

Läst en rubrik nu som uppenbarligen hade ett syftningsfel:
"Stängs av 15 år efter attack" vilket syftar på att attacken skedde för 15 år sedan.
Mer rätt hade varit att skriva "stängs av i 15 år efter attack"

Sätter de medvetet fel rubriker för att de ska få så många klick som möjligt?

Fler går in på artikeln och artikeln innehåller säkerligen reklam i massor (Flagg-ads)

Så jo, jag skulle tro de får betalt för var klick.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte utan anledning som clickbait rubriker har blivit allt vanligare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Fler går in på artikeln och artikeln innehåller säkerligen reklam i massor (Flagg-ads)

Så jo, jag skulle tro de får betalt för var klick.

Känns som att den "oberoende journalistiken" är död

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Oftast inte personen som skriver artikeln som sätter rubriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Någon som jobbar/jobbat på aftonbladet som har insikt hör det fungerar.

Läst en rubrik nu som uppenbarligen hade ett syftningsfel:
"Stängs av 15 år efter attack" vilket syftar på att attacken skedde för 15 år sedan.
Mer rätt hade varit att skriva "stängs av i 15 år efter attack"

Sätter de medvetet fel rubriker för att de ska få så många klick som möjligt?

Samma anledning som när annonser har trasig svenska.
Man lockas att klicka bara för att få klarhet i vad som menas.

Eller som Douglas Adams så taktfullt beskrev det:
"A bunch of mindless jerks who'll be the first against the wall when the revolution comes."

Fast i mitt sverige så får dom trängas med:
A-traktor ägare.
Mopedister som brölar runt mitt i natten.
Folk som säger "tissda" och "tossda", eller uttalar "i" som "y".

Tillsammans kan vi lyckas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskebulle:

Oftast inte personen som skriver artikeln som sätter rubriken.

Nej precis. Normalt har journalisterna inget att göra med rubriksättning vad jag förstår. Webbredaktören eller vem det nu är som sätter rubriken lär inte få betalt per klick heller dock, men säkerligen utvärderas den utifrån trafikförändringar. Man vill ju "engagera" läsarna liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Samma anledning som när annonser har trasig svenska.
Man lockas att klicka bara för att få klarhet i vad som menas.

Eller som Douglas Adams så taktfullt beskrev det:
"A bunch of mindless jerks who'll be the first against the wall when the revolution comes."

Fast i mitt sverige så får dom trängas med:
A-traktor ägare.
Mopedister som brölar runt mitt i natten.
Folk som säger "tissda" och "tossda", eller uttalar "i" som "y".

Tillsammans kan vi lyckas!

Tissda och tossda är väl småländska? De säger inte "rs" utan det blir "ss" istället. Men jag håller med om att det låter fruktansvärt. Det är ju därför deras inofficiella nationaldag är "fössta tossdagen i mass" då man ska äta "massipanbakelse".

Permalänk
Avstängd

Aftonbladet har de sämsta rubriksättarna i Sverige. Jag och en kollega brukar skratta åt dem minst en gång per vecka. Stavfel, syftningsfel, clickbait. De har fan allt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tillsammans kan vi lyckas!

Hur då?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt är klick givetvis viktigare för mediekanaler som Aftonbladet eller Expressen än för Sveriges Television eller Sveriges Radio, men en nyhetsförmedlare vars nyheter inte väcker intresse blir ju snabbt rätt irrelevant. Det är en balansgång, det där, och visst - mer ofta än sällan slår det kanske över och ibland blir det så klart helt fel. Aftonbladet rubriksätter gärna sina artiklar med saftiga bilder om ett knivdåd, men utelämnar att det hänt i Sudan och inte i Söderköping. Det är inte ju fel eller direkt missvisande, men det kunde kanske vara mer rätt.

Jag kan inte gå i god för hur det fungerar på Aftonbladet, men att en enskild journalist skulle få betalt för antal klick har jag oerhört, oerhört svårt att tro. Det är ju inte heller saftig rubriksättning som är en journalists viktigaste arbete. Däremot finns det webbredaktörer på de flesta mediekanaler som sysslar med sånt som rubriksättning, paketering av text tillsammans med bild eller video, och som även kan ansvara för hur nyheten ska presenteras i sociala medier-flöden. En duktig webbredaktör är ju guld värd för att nå läsare, och i den yrkesrollen ställs lite andra krav än hos journalister. Där kan rubriksättning vara viktigare. Därför kan det också ibland bli ett lite väl skevt i hur väl en rubrik stämmer överens med det faktiska innehållet i en text.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Aftonbladet har de sämsta rubriksättarna i Sverige. Jag och en kollega brukar skratta åt dem minst en gång per vecka. Stavfel, syftningsfel, clickbait. De har fan allt

Flera kockar sämre soppa.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Journalister på Aftonbladet och förmodligen ingen annan tidning sätter rubriker. Det finns rubriksättare till det. Journalister på Aftonbladet har även tydligt gått ut och sagt det när det har påpekats att rubriken inte speglar texten. Många journalister klagar även på att de nu för tiden inte ges tillfälle att granska och läsa igenom sina texter ordentligt då allt ska ut så snabbt. Till exempel sportjournalister ska ha en krönika klar 15 min efter matchen är slut. Förr så kunde det dröja flera timmar mellan artikeln skrevs till den gick i tryck och då fanns det möjlighet att läsa igenom och korrigera syftningsfel etc.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det är högst osannolikt att någon journalist på de stora tidningar får extra ersättning per klick, annonsvisning, etc. Många frilansar och då går ersättning ut per text, lyckligt lottade med fast anställning får just en fast lön.

Bild och rubrik väcker intresset, ingressen ger mer kontext när du väl har ögonen på artikeln, och som nämnt finns de som arbetar dedikerat med rubriksättning och "optimering" av framsidan. Det här är delar journalisten i fråga inte styr över.

fixade stavfel
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Läst en rubrik nu som uppenbarligen hade ett syftningsfel:
"Stängs av 15 år efter attack" vilket syftar på att attacken skedde för 15 år sedan.
Mer rätt hade varit att skriva "stängs av i 15 år efter attack"

Vet inte om jag skulle kalla det syftningsfel, snarare tvetydigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det är högst osannolikt att någon journalist på de stora tidningar får extra ersättning per klick, annonsvisning, etc. Många frilansar och då går ersättning ut per text, lyckligt lottade med fast anställda får just en fast lön.

Bild och rubrik väcker intresset, ingressen ger mer kontext när du väl har ögonen på artikeln, och som nämnt finns de som arbetar dedikerat med rubriksättning och "optimering" av framsidan. Det här är delar journalisten i fråga inte styr över.

Såhär i efterhand låter det logiskt att det är någon annan än själva författaren som satt rubriken.
Önskar bara de kunde lägga ned mer tid på det ibland.

Tycker trovärdigheten minskar när man ser sådana fel.
Ser väldigt ofta syftningsfel i rubriker. Känns som att det är så pass ofta att det är medvetet för att man ska klicka in till artikeln, men det är bara min killgissning.
Men tack för insyn.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Någon som jobbar/jobbat på aftonbladet som har insikt hör det fungerar.

Läst en rubrik nu som uppenbarligen hade ett syftningsfel:
"Stängs av 15 år efter attack" vilket syftar på att attacken skedde för 15 år sedan.
Mer rätt hade varit att skriva "stängs av i 15 år efter attack"

Sätter de medvetet fel rubriker för att de ska få så många klick som möjligt?

Låter ju ärligt talat mest som att man har missat att skriva ut ett i, och att du söker efter mer mening och betydelse än vad det faktiskt finns.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av griid:

Såhär i efterhand låter det logiskt att det är någon annan än själva författaren som satt rubriken.
Önskar bara de kunde lägga ned mer tid på det ibland.

Tycker trovärdigheten minskar när man ser sådana fel.
Ser väldigt ofta syftningsfel i rubriker. Känns som att det är så pass ofta att det är medvetet för att man ska klicka in till artikeln, men det är bara min killgissning.
Men tack för insyn.

Jag skulle säga att det är just det de gör, lägger mycket tid på rubriker och allt annat du ser på framsidan. Jag säger inte att Aftonbladet, Expressen och dylikt har världens bästa rubriker, utan att de är väl medvetna om vad de gör. Det finns många exempel där rubriksättningen gått till överdrift, har syftningsfel eller är rentav felaktig – kan man tycka. Vad som är en dålig eller bra rubrik ligger i betraktarens ögon och oftast finns ingen definitiv sanning. En rubrik jag tycker är bra kan du tycka är dålig, och vice-versa.

Det är en svår balansgång att hitta något mellan en snustorr rubrik som inte väcker intresse och att spetsa till utan att det blir ett klickbete som lurar in läsare på felaktiga premisser. Det ska inte underskattas hur svårt det är, men det viktiga är att anstränga sig att inte vilseleda. Never forget kuklåset! <3

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Det finns en anledning varför det aldrig skrivs ut i vilken stad eller liknande något har hänt då alla helt enkelt måste kolla om det är i närheten av där man själv bor.
I dagstidningar stod det alltid förr en liten ruta högst upp med ortsnamn, land eller liknande vart det hänt. Nu var det så länge sen jag läste en tidning så vet inte om det är samma sak längre.

Svar på TS fråga, varje klick alstrar pengar på något sätt, det kan handla om reklam, tid på sidan eller vad som helst. Alla företag betalar i sin tur någon krona eller öre för att få visas på olika sidor. Priset går sen upp och någon trycker på din annons och aftonbladet kan genast göra ett tillägg på sin faktura. Kan man visa att personer stannar mer än bara 5 sekunder på varje sida så är det givetvis bättre. Hos Aftonbladet kan man behöva läsa hela texten för att längst ner upptäcka att allt handlar om ett helt annat land.

Försöker man sen läsa en lokalblaska på nätet så går det bara att se en rubrik innan det kommer upp en prislapp om man vill bli plusmedlem eller prenumerant.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag skulle säga att det är just det de gör, lägger mycket tid på rubriker och allt annat du ser på framsidan. Jag säger inte att Aftonbladet, Expressen och dylikt har världens bästa rubriker, utan att de är väl medvetna om vad de gör. Det finns många exempel där rubriksättningen gått till överdrift, har syftningsfel eller är rentav felaktig – kan man tycka. Vad som är en dålig eller bra rubrik ligger i betraktarens ögon och oftast finns ingen definitiv sanning. En rubrik jag tycker är bra kan du tycka är dålig, och vice-versa.

Det är en svår balansgång att hitta något mellan en snustorr rubrik som inte väcker intresse och att spetsa till utan att det blir ett klickbete som lurar in läsare på felaktiga premisser. Det ska inte underskattas hur svårt det är, men det viktiga är att anstränga sig att inte vilseleda. Never forget kuklåset! <3

Historien om kuklåset var det bästa på länge, riktigt rolig läsning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HKBY:

Journalister på Aftonbladet och förmodligen ingen annan tidning sätter rubriker. Det finns rubriksättare till det. Journalister på Aftonbladet har även tydligt gått ut och sagt det när det har påpekats att rubriken inte speglar texten. Många journalister klagar även på att de nu för tiden inte ges tillfälle att granska och läsa igenom sina texter ordentligt då allt ska ut så snabbt. Till exempel sportjournalister ska ha en krönika klar 15 min efter matchen är slut. Förr så kunde det dröja flera timmar mellan artikeln skrevs till den gick i tryck och då fanns det möjlighet att läsa igenom och korrigera syftningsfel etc.

Det du påstår stämmer dock inte. Det har blivit mycket vanligare på de flesta mindre dagstidningar att det är mer eller mindre automatiserad redigering. Det innebär att den skrivande journalistens rubrik allt som oftast används och inte ändras alls, eller ytterst lite.

På de mindre webbredaktionerna anpassas rubrikerna oftast lite mer, men även där utgår man ofta från artikelförfattarens rubrik.

Och för att svara på TS fråga, nej, det är inte vanligt förekommande med den typen av ersättning. När jag jobbade på Expressen tror jag inte att det fanns ett enda exempel på att någon fick betalt per klick, däremot kan det ha förekommit på mindre satsningar som ploppade upp under klickjaktens gyllene era.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Aftonbladet har de sämsta rubriksättarna i Sverige. Jag och en kollega brukar skratta åt dem minst en gång per vecka. Stavfel, syftningsfel, clickbait. De har fan allt

Ser man till hur gemene man hanterar språk vill jag hävda att de är ganska representativa för landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Ser man till hur gemene man hanterar språk vill jag hävda att de är ganska representativa för landet.

Haha ja det är ju ett sätt att se på det Kan tycka att man ska kunna förvänta sig mer av dem dock!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Ser man till hur gemene man hanterar språk vill jag hävda att de är ganska representativa för landet.

Här kan jag inte annat än hålla med.
Fick idag ett mail från en blivande kund och efter att ha läst det tre gånger så har jag fortfarande inte förstått vad personen menar eller vill ha för produkt. Han är yngre (googlade namnet då det var lite annorlunda) men vet fortfarande inte vilket företag han jobbar på då han använt en privat adress och inte heller någon signatur i mailet mer än namnet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

känns som både AB och HäxPrezzen är helt undersunkiga nuförtiden - blir så himla urvattnat när de ska komma med "Nyheter" hela dygnet varje dag.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Aftonbladet har de sämsta rubriksättarna i Sverige. Jag och en kollega brukar skratta åt dem minst en gång per vecka. Stavfel, syftningsfel, clickbait. De har fan allt

Låter som att de har de bästa rubriksättarna, det funkar ju uppenbarligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Låter som att de har de bästa rubriksättarna, det funkar ju uppenbarligen.

All PR är inte bra PR.

Tror nog dock att alla i Sverige vet vad aftonbladet är ändå.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Tidningar etc. som får press-/mediestöd borde i min mening förbjudas använda clickbait.

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Idag har jag ett stycke klickbete att bjuda på!

Rädda miljön – torka stjärten med Razer

Trevlig helg!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Något som jag stör mig mer på än kassa/vilseledande rubriker är att artikelbilden ibland är helt orelevant eller direkt olämplig.

Exempel relevans:
https://omni.se/disney-saljer-slut-trots-att-publiken-sviker-...
Vad har de bild på? En teaterscen från Dolby? Har Dolby något med Disney att göra?
https://omni.se/botnat-letar-efter-opatchade-exchangeservrar/...
En bild på en nätverksswitch? Vad har den egentligen med botnät att göra? En bild på representanter för företaget eller företagets logga skulle vara mer passande, eller än bättre en bild på något som direkt har med botnät att göra. Interfacet från ett botnätprogram, aktivitetshanterare och dyl på en attackerad dator, en bild över nätverksstatistik etc.

Olämpliga exempel:
I stort sett var och varannan nyhet som handlat om coronaviruset har visat bild på någon som får en spruta i armen, typ ett tiotal om dagen. Fattar de inte att det finns folk som är stickrädda och mår dåligt varje gång det kommer sådana bilder? Återigen, talande representanter, bild på vaccinflaska, bild över statistik är så mycket bättre men nej, det är den där förbannade nålen som ska in varje gång.

Efter det kommer klickbaitrubriker. Återigen där handlar det om orelevans/vilseledande och olämplighet. @landmarks artikel Rädda miljön – torka stjärten med Razer är varken orelevant eller olämpligt, snarare en gnutta humor, så tar inte illa upp där. Annars samma resonemang som ovan.