Permalänk

FPS Drop i Warzone med hyfsad dator

Tjena
Så det är såhär att jag får fps drop i warzone när jag spelar. Ligger på allt mellan 45-70fps oftast på runt 55. Så undrar ifall det är något fel eller börjar datorn bli gammal, isåfall vad ska jag byta ut?

SPECS (plus temp hehe ) :

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 @ 3.60GHz 46 °C
Coffee Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1070MHz (15-15-15-36)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX Z370-F GAMING (LGA1151) 32 °C
Graphics
VS248 (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (MSI) 56 °C
Storage
232GB Samsung SSD 860 EVO 250GB (SSD) 37 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
HyperX Cloud Stinger Core + 7.1

Permalänk
Medlem

Provat köra en nyinstallation av windows, drivrutiner och sedan spelet? Kan göra susen. Ram minnena kan vara värt att byta ut. 1070mhz är väldigt lite. Grafikkortet är ingen höjdare men pga brist kan du ändå inte få tag på något annat så bara att nöja sig med det.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Kan ha med inställningar i spelet att göra?

Lär finnas hundratals "best settings for FPS in warzone" youtube videos du skulle kunna kolla in imo.

Permalänk
Medlem

Går minnena bara i 1070? Det känns ju som det är felinställt i BIOS då. De borde ju rimligen gå med minst den dubbla hastigheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har du 2133MHz minnen? Annars lär du slå på XMP i bios, det ser extremt segt ut med 2133MHz CL15 tycker jag.

Skrivet av Alphahanne:

Går minnena bara i 1070? Det känns ju som det är felinställt i BIOS då. De borde ju rimligen gå med minst den dubbla hastigheten.

Tror den bara visar per kanal, dual-channel blir det 2140MHz eller 2133MHz som jag antar att det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klikken:

Provat köra en nyinstallation av windows, drivrutiner och sedan spelet? Kan göra susen. Ram minnena kan vara värt att byta ut. 1070mhz är väldigt lite. Grafikkortet är ingen höjdare men pga brist kan du ändå inte få tag på något annat så bara att nöja sig med det.

Körde WZ ett tag med 1060 6gig kort och det droppade aldrig under 70 fps med höga inställningar på 1080p (i5-9600k, 16 gig ram) så även om 1060 inte är det bästa så borde det inte vara där problemet ligger.

Permalänk
Skrivet av klikken:

Provat köra en nyinstallation av windows, drivrutiner och sedan spelet? Kan göra susen. Ram minnena kan vara värt att byta ut. 1070mhz är väldigt lite. Grafikkortet är ingen höjdare men pga brist kan du ändå inte få tag på något annat så bara att nöja sig med det.

Vad menar du med nyinstallation av windows? omformatera eller? har inte kvar windows skivan eller aktiveringskoden så måste ifall köpa nytt. Det har du rätt i tror jag måste uppdatera i nvidia inte gjort det på typ 2 år...
Vilka ram minnen rekommenderar du?

Permalänk
Skrivet av Paydaye:

Kan ha med inställningar i spelet att göra?

Lär finnas hundratals "best settings for FPS in warzone" youtube videos du skulle kunna kolla in imo.

Ska kolla på det, men vill ju inte råka sätta på nåt konstigt så det blir ännu värre just därför jag sökte lite hjälp här på forumet.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Går minnena bara i 1070? Det känns ju som det är felinställt i BIOS då. De borde ju rimligen gå med minst den dubbla hastigheten.

Kan vara så men har ingen aning hur sånt funkar.

Permalänk
Medlem

@steelninja Vart bor du? Finns säkert nån Sweclockare som kan vara behjälplig om du åker förbi med datorn.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har du 2133MHz minnen? Annars lär du slå på XMP i bios, det ser extremt segt ut med 2133MHz CL15 tycker jag.

Tror den bara visar per kanal, dual-channel blir det 2140MHz eller 2133MHz som jag antar att det är.

Nej, dual-channel har inget med det att göra. DDR står för double data rate. Vet att det rapporteras olika beroende på applikation, men svårt säga då jag inte vet var informationen är hämtad från.

Skulle ändå rekommendera gå in i BIOS för att kontrollera så XMP är påslaget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Lolpold:

@steelninja Vart bor du? Finns säkert nån Sweclockare som kan vara behjälplig om du åker förbi med datorn.

Har inte tid att åka runt med en stationär dator kollektivt. Men en bra idé annars.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Nej, dual-channel har inget med det att göra. DDR står för double data rate. Vet att det rapporteras olika beroende på applikation, men svårt säga då jag inte vet var informationen är hämtad från.

Skulle ändå rekommendera gå in i BIOS för att kontrollera så XMP är påslaget.

Hämtat från appen speccy.
Har faktiskt ingen aning om hur man gör det, tips på nån youtube video eller liknande jag kan kolla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelninja:

Hämtat från appen speccy.
Har faktiskt ingen aning om hur man gör det, tips på nån youtube video eller liknande jag kan kolla på?

Denna kanske.

https://www.youtube.com/watch?v=cGosqrmNhvM

Inställningen finns på första sidan när du kommer in i UEFI/BIOS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Denna kanske.

https://www.youtube.com/watch?v=cGosqrmNhvM

Inställningen finns på första sidan när du kommer in i UEFI/BIOS.

Ska XMP vara på profile #1 som i videon?

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Nej, dual-channel har inget med det att göra. DDR står för double data rate. Vet att det rapporteras olika beroende på applikation, men svårt säga då jag inte vet var informationen är hämtad från.

Skulle ändå rekommendera gå in i BIOS för att kontrollera så XMP är påslaget.

Precis som du sa så var det avstängt, nu är det ändrat.

Permalänk
Medlem

Vad rapporterar den för minneshastighet nu då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Vad rapporterar den för minneshastighet nu då?

1333MHz i Speccy

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelninja:

1333MHz i Speccy

Ok, så 2666 då. Ingen enorm skillnad men då är minnena rätt inställda i alla fall så borde ge lite bättre prestanda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Ok, så 2666 då. Ingen enorm skillnad men då är minnena rätt inställda i alla fall så borde ge lite bättre prestanda.

Det hjälpte! tack!
spelar nu på 100fps +
ifall någon annan har samma problem så är detta vad jag gjorde:
Sätta på XMP i Bios
Uppdatera Nvidia drivrutiner