Permalänk
Medlem

4g-modem och router

Min 5-6 år gamla 4gmodem/router från tele2 har börjat tappa anslutningen och behöver startas om lite då och då. Tänkte därför passa på att uppdatera hela nätverket.
Får idag 100-150 mbps ner och ca 20-40 mbps upp via 4g och wifi (5ghz). Har endast tillgång till 4g (från Tele2) och är intresserad av så bra hastighet som möjligt. (Med min iphone får jag ca 300mbps ned och 20-40 upp via 4g)
Bor i hus med stor tomt och där det säkerligen kommer dröja innan 5g eller fiber blir aktuellt.

Ska man satsa på ett renodlat 4g-modem som man sedan kopplar till en router med meshfunktion? Eller finns det någon bra kombinerad modem/router som dessutom kan byggas ut med mesh?
Tittade på denna som ett alternativ, har ni några andra tips? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/m...
Blir inte heller riktigt klok på de olika Cat-versionerna för 4g. Hur mycket snabbare kan man räkna med att det blir om modemet stödjer exvis cat 20 istället för cat 6 och stödjer tele2 i så fall detta? Vill inte betala extra för något som bara fungerar i teorin.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har varit nöjd med mitt 4G-modem från Teltonika. Modellen jag har heter RUT950, och den har inbyggd switch och wifi. För ett meshnätverk skulle jag nog köra trådat från modemet till en basstation för meshen, det känns som att det ger bäst förutsättningar för att stabilt nätverk.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

De CAT man behöver bry sig om är CAT 4 (150 Mbit/s), CAT 6 (300 Mbit/s) och CAT 9 (450 Mbit/s).
Om du får 300 Mbit/s på telefonen är du nog uppe i CAT 9, så vill du ha full fart bör du skaffa nåt som stödjer detta.
Upp är alltid max 50 Mbit/s.

Är ju lite lurigt läge att köpa just nu när 5G är på gång. Än så länge är 5G dyrt så inte köpläge om man inte har det redan i masten.
Men man vill kanske inte lägga för mycket på en 4G utrustning som kanske byts ut relativt snart.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kör du med kabel till APs så har du inte något "meshnätverk", väldigt vanligt att gemene man använder termen mesh felaktigt. Har du möjlighet för att dra kabel till varje AP så gör det. Jag skulle rekommendera unifi lite (antingen wifi 5 eller 6, har du några få enheter så spelar det ingen roll men har du råd så kör på wifi 6).
Jag personligen skulle nog kört med enbart ett modem och använt egen router etc. Beror också på att jag redan har en uppsjö med prylar här hemma. Men är du en vanlig svensson som bara vill det ska fungera så kör en enhet med routerfunktion och komplettera med egna APs där du vill ha bra wifi. Som Samsung skriver så är Teltonika RUT modellerna väldigt bra. Kostar lite mer men det är mer "företagsprylar".

Lite mer info om CAT-versionerna: https://www.induo.com/b/lte-kategorier-forklarat/

Ändrade lite i texten.
Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Då lutar det åt att jag köper en tp-link mr600 för att se vilken 4G-hastighet jag får med denna. Och sedan köper separat Wi-Fi-mesh. Cat9 blir betydligt dyrare och för liten förbättring.
Om jag köper från TP-link, kan jag då använda 4g-routern som del i detta? Eller rekommenderar ni något annat mesh-system?

Permalänk
Medlem

Jag har separerat mina nät så har en wifi del och router som inte har wifi påslagit.

Hemma kör jag med Telias fast router och wifi via trådkopplade AP från Ubiquiti. Routern står i källaren. Främsta anledning till att köra Telias router är att jag inte orkar bråka med IPTV.

På landet har en Netgear Highthawk M1 som router och trådkopplade AP från Ubiquiti. Fördelen med att separera är att jag kan placera router på det ställe som har bäst 4G mottagning och placera AP som ger bäst Wifi täckning.
När 5G kommer så räcker det att byta ut 4G routern och kan då välja den 5G router som funkar bäst för mig oavsett fabrikat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag har separerat mina nät så har en wifi del och router som inte har wifi påslagit.

Hemma kör jag med Telias fast router och wifi via trådkopplade AP från Ubiquiti. Routern står i källaren. Främsta anledning till att köra Telias router är att jag inte orkar bråka med IPTV.

På landet har en Netgear Highthawk M1 som router och trådkopplade AP från Ubiquiti. Fördelen med att separera är att jag kan placera router på det ställe som har bäst 4G mottagning och placera AP som ger bäst Wifi täckning.
När 5G kommer så räcker det att byta ut 4G routern och kan då välja den 5G router som funkar bäst för mig oavsett fabrikat.

Vilken hastighet får du ut med Nighthawk M1? Funderade på den men den är ganska dyr och-operations om den ger bättre hastighet än ett modem som bara stödjer cat6 istället för cat9 eller cat16.

Permalänk
Medlem

Skulle inte skaffa en M1 i dagsläget, för dyr så här nära inpå allmän 5G utrullning.
Deras 5G (M8) kostar över 8000 så den är inte heller att tänka på.

Min mast (Telia) har max CAT6 och ligger några hundra meter bort men det finns några granar i vägen så det är inte helt fri sikt.
Får runt 200/40.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett annat sätt som är billigare – att använda en Android-telefon som modem tillsammans med en nyare ASUS-router. Då kan du dessutom sedan fortsätta använda din router den dag du får fast bredband. Du kan dessutom lägga till fler ASUS-routrar och köra ett meshsystem via AiMesh-funktionen.

Jag har använt en ASUS-router (AC-68U) länge eftersom den gett mig möjlighet att utnyttja failover via en USB-modemsticka för 4G. De få gånger mitt fasta bredband har krånglat har routern automatiskt växlat över till modemstickan och jag har kunnat fortsätta jobba (jag har jobbat hemifrån i många år). När det fasta bredbandet har funkat igen har routern automatiskt växlat tillbaka. Jag har testat flera olika USB-modemstickor för 4G, men ingen har gett hastigheter över 50 Mbit/s.

Det trevliga med ASUS-routern är alla nya funktioner och förbättringar som helt plötsligt bara har dykt upp i programvaran i samband med uppdateringar. En underlig sak är att ASUS själva kanske borde ha pushat för dessa nyheter eftersom några av funktionerna har varit väldigt bra.

En oerhört intressant funktion som troligen (jag är inte helt säker, men det var då jag upptäckte den) dök upp förra året och jag upptäckte av en slump när jag skulle ändra inställningarna för modemstickan var att ASUS lagt till möjligheten att ansluta en Android-telefon till routern och använda den som modem. Den här inställningen finns nu under
Avancerade inställningar > WAN > fliken Internetanslutning > Grundläggande konfig

Gör så här:
Aktivera USB-läge och välj sedan Android-telefon i listrutan vid Välj USB-enhet.
Växla till fliken Dubbel WAN och välj USB i listrutan vid Primär LAN.
Anslut Android-telefonen till routerns USB3-port och aktivera sedan Internetdelning via USB i telefonens menyer.
Telefonen fungerar nu som modem och strömförsörjs av routern.

Jag har själv testat detta med min Sony Xperia XZ1 Compact och det har funkat fint. Eftersom jag har obegränsade mobildata och får hastigheter upp till 200/35 Mbit/s via 4G har jag faktiskt funderat på att koppla ur mitt fasta bredband helt. Pingen ligger på 20–30 ms och det funkar fint eftersom jag inte spelar på mina datorer. När vi på Sveriges framsida får tillgång till 5G köper jag en 5G-telefon och använder som modem.

Min flera år gamla telefon stöder CAT15, vilket ger en teoretisk maxhastighet på 800 Mbit/s via 4G. Jag har ställt telefonen i en ”öppen” laddningsdocka (Sony DK60) med USB C-kontakt, vilket gör det enkelt att rikta in telefonen, men det finns hur många varianter som helst, till exempel https://www.amazon.se/-/en/dp/B078CYDW8C/ref=sr_1_1?dchild=1&... med tillhörande fantastiska ”översättning”.

Varför inte börja med att låna/köpa en lite finare ASUS-router och en begagnad Android-mobil och testa? Du kanske till och med har en gammal Android-telefon liggande? Kolla bara att den stöder någon av de högre CATXX-standarderna för 4G.
Jag vet inte vilka av ASUS routrar som har den här funktionen, men den finns till och med i min AC-68U som har funnits ganska länge. Det kanske även kan vara värt att kolla om funktionen finns i programvaran för något av ASUS färdiga meshsystem. Någon här på forumet har kanske möjlighet att kolla det?
Den här lösningen är kanske inte lika snygg och smidig som en komplett allt-i-ett-lösning, men du får en router som är precis så avancerad som du vill och som dessutom funkar lika bra den dag du får tillgång till bredband via fiber.