HTPC m nvidiakort till 1080p 60hz TV, inställningar för spel

Permalänk
Medlem

HTPC m nvidiakort till 1080p 60hz TV, inställningar för spel

Ponera att jag har en HTPC med ett relativt bra grafikkort som både kommer användas för film men även spel på en 1080p plasma och jag är ute efter att grafikkortet skall gå tyst samt upplevelsen skall var utan tearing och input-lag. Adaptiv sync (gsync/freesync) och sånt finns förstås ej på denna TV

Vilken approach skall man ha inställningsmässigt?

Vill jag låta kortet jobba "lätt" och vara svalt/tyst antar jag att jag kan ställa en relativt låg "max fram rate" i nvidias kontrollpanel, dumt eller klokt?
Är i så fall 60 frames rätt "tak" eller är det ännu bättre med exempelvis 120 frames om ändå kortet i given titel dippar till kanske 130 vid minimum 1% och snittar 170+ frames?

Bör man köra vsync eller inte?

Alla bra råd uppskattas, jag skrev bara in exempel på saker ovan men kan var fullständigt ute och cyckla i mitt resonemang samt missat en massa andra smarta sätt att försäkra sig om "lagom energiåtgång i kortet för att gå svalt samt maximera trevligt/konstant flyt i spelupplevelsen".

EDIT: Länkar till artiklar som touchar ämnet antingen på sweclockers eller andra pålitliga sajter är också jätteuppskattat

Permalänk

Kör du en fps limiter behöver du inte vsync alls sålänge du håller du under vad panelen klarar att visa dvs 60fps i detta fallet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör du en fps limiter behöver du inte vsync alls sålänge du håller du under vad panelen klarar att visa dvs 60fps i detta fallet.

Låter bra. När jag googlat runt lite verkar vsync införa input lag så hoppas den inbyggda frame limitern i nvidia kontrollpanelen inte gör det i nuvarande version

EDIT: Med "under", visst syftar du på 60 eller färre frames? Under 60 tänker jag annars är 59 eller färre frames

Permalänk
Medlem

Med "under", visst syftar du på 60 eller färre frames? Under 60 tänker jag annars är 59 eller färre frames.

(Osäker om tråden uppdateras med bara EDIT i föregående inlägg så skriver samma sak i nytt inlägg)

Permalänk

60 eller lägre.

Troligen kan panelen hantera lite över 60 men även vid låsning så brukar gränsen svaja lite så lås på 60 resulterar i typ 60 till 63 fps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok, det är en Panasonic TX P55VT30Y. Jag får googla runt lite och se om någon vet dess max
Den stöder 3D men betyder kanske inget i sammanhanget.

Permalänk

Lättast är ju att bara plugga i hdmi kabeln och se vilka uppdateringsfrekvenser som dyker upp automagiskt att den stödjer och låsa till fps till samma som du väljer att skicka till den.

Får du tearing sänk ett par fps på låset och testa igen tills du hittar nått panelen gillar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows