Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig en gång per dag

Jag har en dator med följande specs:

Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB)
Intel i9 9990k
MSI Z390-A PRO
ASUS TUF OC Geforce 3080
Corsair 750w

Problemet är att den numera stänger av sig en gång per dag. Först dör bilden, sen dör ljudet och resten av datorn. Ibland startar den om sig själv. Jag ser inget i Windows eventlog.

Är det någon som vet hur jag ska felsöka detta, eller vad som kan vara fel? Datorn har inga anmärkningsvärda temperaturer och klarar stresstester med 3D mark finfint.

Jag kan ju inte ha en dator som stänger av sig en gång om dagen mitt i möten, men jag vet inte var jag ska börja felsöka...

Permalänk
Medlem

Kolla minnena med något memtest.
Om minnena inte uppvisar något fel i memtest så prova med ett annat nätagg.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Sker det runt samma tid varje gång, eller är det varierande? Görs något anmärkningsvärt under tiden?

Permalänk
Medlem

Det sker slumpmässigt på dagen. Jag gör inget speciellt, ibland webbmöten, ibland sitter jag i word eller Excel. Nån gång programmerade jag i R... Inget belastande. En gång spelade jag civ.

Tips på bra minnestest?

Permalänk
Medlem

Memtest86+ eller HCI MemTest om du vill testa inne i Windows

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Det sker slumpmässigt på dagen. Jag gör inget speciellt, ibland webbmöten, ibland sitter jag i word eller Excel. Nån gång programmerade jag i R... Inget belastande. En gång spelade jag civ.

Tips på bra minnestest?

memtest86 brukar fånga upp det inom några minuter men bäst är o köra det över natten.
Annars bör det vara nätagget som är defekt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Straffspark mot öppet mål vankas här.

Hur gör du för att starta dig själv igen?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Memtest86+ eller HCI MemTest om du vill testa inne i Windows

Skrivet av klotim:

memtest86 brukar fånga upp det inom några minuter men bäst är o köra det över natten.
Annars bör det vara nätagget som är defekt.

Ok tack, testar och återkommer.

Permalänk
Medlem

Minnestesterna var normala. Vad säger att det är nätagget nu? Är det nästa att testa genom att byta?

Permalänk

Det kanske har nämnts, men nollställ BIOS till "Optimized Defaults" eller vad dem nu valt att nämna det med. Har vart på F5 eller F6 på mina MOBOs. PRöva, det utesluter OC sålänge inget program gör det när datorn är igång /MSI Afterburner med fler)

Visa signatur

X670-P - Ryzen 7600x - 3070 TI - 32gb 6000mhz - Fractal Design Focus 2 - Asus TUF 750w Gold - Be quiet pure rock 2
— bottleneck ~2% —

Permalänk
Medlem

Brukar du höra om fläkten startar på nätagget? Hur gammalt är nätagget? vad är det för nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas-F-Lindgren:

Det kanske har nämnts, men nollställ BIOS till "Optimized Defaults" eller vad dem nu valt att nämna det med. Har vart på F5 eller F6 på mina MOBOs. PRöva, det utesluter OC sålänge inget program gör det när datorn är igång /MSI Afterburner med fler)

Jag kan kika, men jag kör inte OC. Jag ville se att allt funkade med nya moderkortet innan jag började pilla med det...

Skrivet av weenan:

Brukar du höra om fläkten startar på nätagget? Hur gammalt är nätagget? vad är det för nätagg?

Den hörs, men vet inte hur mycket den går på. Det är ett 10 år gammalt (?) Corsair 750w, så jag har funderat på att byta det. Jag har bara så svårt att se hur datorn orkar stresstester, men dör när jag sitter i Zoom-möte eller Excel och pillar lite... Tips på bra nytt nätagg? Gärna med semipassiv kylning.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: satte in ett nytt nätagg igår. Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2: Det hjälpte in alls. Samma problem kvarstår. Har ni nya förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Straffspark mot öppet mål vankas här.

Hur gör du för att starta dig själv igen?

Tänkte också på detta, ha ha.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Dör bilden utan att det blir någon form av bluescreen och du har kört memtest samt bytt nätagg så gissar jag att grafikkortet är boven. Avinstallera drivers med DDU och ladda ner nyaste till en början. Annars bör du pröva ett annat kort.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Dör bilden utan att det blir någon form av bluescreen och du har kört memtest samt bytt nätagg så gissar jag att grafikkortet är boven. Avinstallera drivers med DDU och ladda ner nyaste till en början. Annars bör du pröva ett annat kort.

Först dör bilden, sen dör ljudet (som inte går via kortet utan via USB) och datorn startar om sig själv. Nog borde väl datorn funka i övrigt om det vore kortet? Att få tag i ett nytt 3080 kan jag ju glömma på ett halvår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoffelundgren:

Tänkte också på detta, ha ha.

Jag har svårt att somna så jag blev också lite intresserad men sen besviken haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Först dör bilden, sen dör ljudet (som inte går via kortet utan via USB) och datorn startar om sig själv. Nog borde väl datorn funka i övrigt om det vore kortet? Att få tag i ett nytt 3080 kan jag ju glömma på ett halvår.

Ja det var inte min första gissning men väl på tur i ordningen.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av KGB91:

datorn startar om sig själv

Skapas det en dumpfil i C:\Windows\Minidump som kan analyseras av BlueScreenView?
Om du filtrerar Event-loggen för System på "Kernel-Boot", vad rapporteras där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Skapas det en dumpfil i C:\Windows\Minidump som kan analyseras av BlueScreenView?
Om du filtrerar Event-loggen för System på "Kernel-Boot", vad rapporteras där?

Det gör det. Hur öppnar jag den?

Permalänk
Vila i frid

Du berättade inte om det var dumpfilen eller event-loggen du ville analysera.

T.ex. BlueScreenView https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
eller om du vill vara riktigt anal, https://docs.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättade inte om det var dumpfilen eller event-loggen du ville analysera.

T.ex. BlueScreenView https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
eller om du vill vara riktigt anal, https://docs.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client/...

Ah, dumpfilen menade jag. Jag ska kika på dina länkar, tack.

Permalänk
Medlem

Säkerligen ditt RTX 3080. Skicka det till mig så kollar jag på det! Det är säkert helt sönder, men jag tycker synd om dig så jag kan skicka lite pengar som plåster.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Först dör bilden, sen dör ljudet (som inte går via kortet utan via USB) och datorn startar om sig själv. Nog borde väl datorn funka i övrigt om det vore kortet? Att få tag i ett nytt 3080 kan jag ju glömma på ett halvår.

säg inte det vissa återförsäljare har x-antal i reserv just för garantiärende för att kunna hålla skälig tid delen som är runt 3veckor för reparation/utbytes.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med random omstarter dock ej ljudproblem osv. I mitt fall var det moderkortet men det tog lång tid att felsöka allt. Man får ta en komponent i taget, förhoppningsvis har du lite delar liggandes eller kan låna ihop något.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättade inte om det var dumpfilen eller event-loggen du ville analysera.

T.ex. BlueScreenView https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
eller om du vill vara riktigt anal, https://docs.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-client/...

"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" är det jag fåt upp från kraschen igår, samma för de andra dagarna datorn dött (iaf några av gångerna verkar vara loaade).

Skrivet av kelthar:

Säkerligen ditt RTX 3080. Skicka det till mig så kollar jag på det! Det är säkert helt sönder, men jag tycker synd om dig så jag kan skicka lite pengar som plåster.

Hehe...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av KGB91:

"PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA" är det jag fåt upp från kraschen igår, samma för de andra dagarna datorn dött (iaf några av gångerna verkar vara loaade).

Du berättar inte VAD som genererade PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, var det operativet i sig självt eller någon drivrutin - för det går att se.

Permalänk
Medlem

Du har inte snålat med distanser till moderkortet så du har undermålig jord eller i värsta fall kortisar?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättar inte VAD som genererade PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, var det operativet i sig självt eller någon drivrutin - för det går att se.

Nedan är all info:

Citat:

042221-6562-01.dmp
2021-04-22 21:40:43
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
0x00000050
ffffc473`fca4c708
00000000`00000000 fffff801`60376b0e
00000000`00000002
ntoskrnl.exe
ntoskrnl.exe+3f5e40
x64
ntoskrnl.exe+3f5e40
C:\WINDOWS\Minidump\042221-6562-01.dmp
16
15
19041
2 756 436
2021-04-22 21:41:26

Skrivet av hockexx:

Du har inte snålat med distanser till moderkortet så du har undermålig jord eller i värsta fall kortisar?

Nä, det har jag inte - jag byggde ihop det som fanns med. Men god tanke.