Vad är rimlig hastighet på VPN till jobbet?

Permalänk
Medlem

Vad är rimlig hastighet på VPN till jobbet?

Jag undrar egentligen vad som är rimlig hastighet med VPN mot smb-share mot sitt jobb när man sitter hemma?
Jag har en 1GbE uppkoppling och den får jag nästa ut full hastighet. i speedtest och BBK

Lokalt på kontoret får jag ca 95 / 95 MB/s (megabyte) när jag gör testar hasighet mot en server.

Gör jag samma sak hemma via VPN så ligger jag på 3-7 / 2-4 MB/s och det spelar ingen roll om jag gör det 4 på natten ( tror inte någon annan är vaken och jobbar då)

Alltså typ 5% av hastigheten.

Jag jobbar med en del tyngre saker som bilder och film och blir oerhört segt att arbeta mot eller överföra saker.

Så min fråga är vad kan man tycka är rimlig hastighet att arbeta mot VPN mot ett företag?

Permalänk

Något låter som att det inte fungerar som det ska där, du kanske kan felsöka? Se CPU användning t.ex. hos dig samt på jobbet och testa på de sätt som går. Linan klarar uppenbarligen betydligt mer åtminstone så länge du inte använder saker som kräver låg latens.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Något låter som att det inte fungerar som det ska där, du kanske kan felsöka? Se CPU användning t.ex. hos dig samt på jobbet och testa på de sätt som går. Linan klarar uppenbarligen betydligt mer åtminstone så länge du inte använder saker som kräver låg latens.

Har testat två olika datorer en macOS och en Windows-dator och i princip samma hastighet på båda.

Två kollegor har också samma hastigheter fast de sitter på andra ställen och andra datorer.

Så att det skulle vara datorn är inte så troligt. Möjligtvis då Cisco-klienten men att den skulle bugga på på 4 olika datorrer med olika specifikationer och OS låter inte så troligt?

Det ska sägas att jag ej är admin på över VPN. Så kan endast felsöka med det jag har tillgång till.

Permalänk
Medlem

Kanske inte är ditt fel någonstans. Frågat jobbet/ansvarig där?

Permalänk

vad sitter servern du ansluter din VPN till på för lina?

dvs på jobbets sida av vpnuppkopplingen?

inte bara din uppkoppling som avgör hastigheten det du ansluter till måste kunna matcha eller prestera bättre för att du ska kunna få igenom full hastighet.

låter ju som att den antingen sitter på en aningen svajig 100/100 lina eller har en begränsning på max överföringshastighet för inte en person ska kunna hogga all bandbredd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag är inte så insatt på området, men något är ju uppenbarligen fel då du inte får ut ens i närheten av teoretiska hastigheten. Jag kör VPN ibland på olika sätt och tycker alltid det drar ner hastigheten något. Har 500 Mbit hemma. Men ca 5 % av jobbets lina låter väldigt lågt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske inte är ditt fel någonstans. Frågat jobbet/ansvarig där?

Den avsvagia ger inga vettiga svar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

vad sitter servern du ansluter din VPN till på för lina?

dvs på jobbets sida av vpnuppkopplingen?

inte bara din uppkoppling som avgör hastigheten det du ansluter till måste kunna matcha eller prestera bättre för att du ska kunna få igenom full hastighet.

låter ju som att den antingen sitter på en aningen svajig 100/100 lina eller har en begränsning på max överföringshastighet för inte en person ska kunna hogga all bandbredd.

Server sitter på en 1GbE-lina får 95/95 MB/s vid lokalt test så där är ju max vad en 1GbE klarar. Så server är det inget fel på eller linan utåt. Då jag även får bra hastighet via spedtest på kontoret.

Det är just via VPN som allt segar.

Skrivet av kaptenperre:

Jag är inte så insatt på området, men något är ju uppenbarligen fel då du inte får ut ens i närheten av teoretiska hastigheten. Jag kör VPN ibland på olika sätt och tycker alltid det drar ner hastigheten något. Har 500 Mbit hemma. Men ca 5 % av jobbets lina låter väldigt lågt.

Jag är medveten om att jag kanske inte får ut max utan jag är nyfiken på vad som kan vara en rimlig hastighet prestanda på ett VPN till företaget

Permalänk

Om du är ute efter vad som är rimligt så kanske mitt resultat kan hjälpa. Utan VPN 470/500 Mbit 13 ms:
https://www.speedtest.net/result/11308429262

Med VPN 220/50 Mbit 17 ms:
https://www.speedtest.net/result/11308422955

Så med min VPN tjänst sänks uppladdning rejält men 50 Mbit fungerar ändå fint för vanliga användning. Nedladdningshastigheten halverades. Från 13 ms till 17 ms är ingen större skillnad, då sitter jag i Umeå och mätservern i Sthlm när VPN används.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Er brandvägg är mao rätt kass

Permalänk
Avstängd

Allt beror ju på hur de har satt upp VPN:et. Det finns massor av sätt att göra eller prioritera fel, ingen här kan svara på något om det. Mitt jobb hade exempelvis en väldigt konstig konfiguration tidigare där alla (200+) på kontoret fick dela på en 50 Mb-lina mot vårt moderföretag för allt internt medan den som jobbade hemifrån fick mycket snabbare koppling.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är inte så att "felet" ligger i att den inte klarar dekryptera tillräckligt fort?
Jag har 100Mbps, med VPN mot min ER-X får jag ca 10Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Den ansvagia ger inga vettiga svar.

Låter väldigt märkligt. Tycker de ansvariga ska ha koll på den biten när du väl frågar. Men det är väl som vanligt när det gäller IT på företag, ingen som har någon koll.

Jag har hemma en 250-lina och får ut samma hastighet när jag även kör VPN. Sen beror det helt på vilka krypteringnycklar osv. som används på servern och vilken prestanda den har.

Permalänk
Medlem

"Rimligt" är ju beroende på vad som görs

Vi har haft ungefär 20Mbit ner via VPN senaste året men nu byttes leverantör så vi ligger på 60-70 iaf.
Märker sällan någon skillnad dock, hanterar oftast inga större dokument.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Men det är väl som vanligt när det gäller IT på företag, ingen som har någon koll.

Låter som du jobbat på en del konstiga företag, eller kanske väldigt små företag?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag undrar egentligen vad som är rimlig hastighet med VPN mot smb-share mot sitt jobb när man sitter hemma?
Jag har en 1GbE uppkoppling och den får jag nästa ut full hastighet. i speedtest och BBK

Lokalt på kontoret får jag ca 95 / 95 MB/s (megabyte) när jag gör testar hasighet mot en server.

Gör jag samma sak hemma via VPN så ligger jag på 3-7 / 2-4 MB/s och det spelar ingen roll om jag gör det 4 på natten ( tror inte någon annan är vaken och jobbar då)

Alltså typ 5% av hastigheten.

Jag jobbar med en del tyngre saker som bilder och film och blir oerhört segt att arbeta mot eller överföra saker.

Så min fråga är vad kan man tycka är rimlig hastighet att arbeta mot VPN mot ett företag?

Att köra över vpn innebär ju att allting ska krypteras och det är klart att det äter bandbredd.
Inget kosntigt. Jag har haft vpn:er som slukat 90% av bandbredden. Du kommer självklart aldrig få de hastigheter som du har på jobbet. Sedan använder du dig säkert av en vanlig hemmarouter och komplexiteten ökar eftersom det är bra mycket billigare och enklare.

Det viktigaste är att du tittar på vad du får för svarstider. Sedan vet jag inte om ni köra tjocka/tunna klienter heller, då spelar bandbredd mindre roll då det körs från servrar.
vpn kan vara väldigt känsligt för höga svarstider.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag undrar egentligen vad som är rimlig hastighet med VPN mot smb-share mot sitt jobb när man sitter hemma?
Jag har en 1GbE uppkoppling och den får jag nästa ut full hastighet. i speedtest och BBK

Lokalt på kontoret får jag ca 95 / 95 MB/s (megabyte) när jag gör testar hasighet mot en server.

Gör jag samma sak hemma via VPN så ligger jag på 3-7 / 2-4 MB/s och det spelar ingen roll om jag gör det 4 på natten ( tror inte någon annan är vaken och jobbar då)

Alltså typ 5% av hastigheten.

Jag jobbar med en del tyngre saker som bilder och film och blir oerhört segt att arbeta mot eller överföra saker.

Så min fråga är vad kan man tycka är rimlig hastighet att arbeta mot VPN mot ett företag?

Det är väldigt svårt att ge en siffra på vad som är rimligt, men det låter ju som om företagets brandvägg / VPN-lösning har något problem i konfigurationen alternativt att mellan FW/VPN och SMB-sharet så finns något problem. Eftersom du testat även mitt i natten borde det ju inte vara ett problem med throughput pga av överbelastning. 3-7 megabyte per sekund är ju inte bra, men inte heller uselt. Hade det varit lite klassiska officedokument eller jobba mot något lokalt affärssystem hade det säkert funkat hyggligt.

Har alla som jobbar hemma samma låga hastighet?
Har du provat mot någon annan resurs internt och får samma låga hastighet?

De flesta som jobbar med filmredigering hemifrån fjärrstyr en klient på jobbet så slipper man problem med överföring etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag är medveten om att jag kanske inte får ut max utan jag är nyfiken på vad som kan vara en rimlig hastighet prestanda på ett VPN till företaget

Gjorde ett test nu, får ut 188/208Mbit via jobbets VPN(jag har 200/200 hemma) och allt jag gör hela dagarna är tittar på fakturor..

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på så kan det ju bortsett från eventuella konfigurationsproblem även vara en ren resursfråga sett till krypterings-/dekrypteringsprestanda.

Om du kör VPN-klienten direkt på en någorlunda snabb dator så lär den inte sätta stopp, men om t.ex. företagets VPN-gateway är underdimensionerad så kan den ju absolut sätta stopp.

Det känns hursomhelst att du bör prata med någon som faktiskt administrerar VPN-lösningen för att reda ut frågetecknen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

...så länge prestandan räcker så är det väl rimligt. Som flera varit inne på så behöver ju utrustningen i bägge ändar ha tillräckligt prestanda. Jag får 3-4 MBit uppströms mot kunden jag arbetar mot just nu, nu behöver jag inte flytta några stora filer dit, så det fungerar ändå tillräckligt bra. Nedströms är inget problem eftersom det mesta går utanför VPN-kopplingen, Microsoft365 o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

I dags läget är de många företag som har under dimensionerade VPN.
Alla har ju inte lyckats eller velat dimensionera sitt nät för att möte allt hemarbete.
Först måste man ha tillräckligt med bandbredd och sedan är det ju bra om VPN servern har tillräckligt med kapacitet.
Om IT inte klarar av ställa in dem så bidrar ju detta.

Större företag har ju oftast någon form av prioritering så att Web möten fungerar och annat kan då bli lidande.
Fler och fler går över till split tunneling så att del trafik inte går genom VPN, en stor anledning är alla updates som skall pushas ut.
Förut kunde man vänta med detta tills datorn blev ansluten till kontors nätverket men det går inte längre.

Eftersom det är krångligt så har en del vänt sig till "molnet" för att lösa detta.
Ett större företag i Göteborg bytte nyss till Palo Alto.
Molnet ligger i detta fall över London och de flesta servar finns i Göteborg.
Så nu är det 50 ms ping med 40/25 i fart.
Kan jämföras med ett litet företag i Göteborg som just gick över till Wireguard. Dit har jag 490/480 med 2 ms på min 500/500 lina.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd

Ber om ursäkt om jag som nyregistrerad nu trampar en massa människor på tårna, men ni ställer helt fel frågor och svarar fel på det mesta

Jag jobbar med detta dagligen och tänker nu ställa upp de mest sannolika skälen till varför det blir långsamt.

När TS sitte på jobb har du troligen svarstider mot servern runt 1-2 ms. När du kör hemifrån via VPN ligger svarstiderna runt 10-15 ms om man har tur. Alltså runt 10% i riktigt grova uppskattningar.

Om din applikation är dåligt skriven så gör den en himla massa databasförfrågningar som är beroende av föregående förfrågning och bara där blir fördröjningen avsevärd.
Ett exempel på detta är affärssystemet Pyramid som är uruselt att köra över VPN. Troligen gäller det även de flesta andra SQL-baserade systemen.

För att inte tala om de som sitter hemma och kör WIFI och sen en 4G-router på det

Sen har vi serversidan. Kör den Windows server 2012R2 eller tidigare så är inte TCP/IP optimerat för nätverk med högre latenser och då blir resultatet uselt när man inför höga latenser.

Bredbandskollen och liknande ger fortfarande bra resultat, men man mäter då inte det man behöver för att faktiskt jobba. Du mäter maxfart på en dragstersträcka istället för fart genom en stad med massor av fyrvägskorsningar så att säga.

Summa summarum.

Börja med att se till att klienten kör windows 10 och att servern kör windows server 2016 eller senare (förutsatt att ni kör windows då såklart).
Windows server 2016 och framåt är avsevärt mycket bättre på att hantera nätverk med högre latenser.
Om server/klient är beroende av många klient mot server förfrågningar så ligger problemet på applikationsnivå och kommer inte att lösas oavsett. Då gäller att företaget måste sätta upp en RDS/TS-Lösning som är ett helt annat ämne där jag kan vara behjälplig om så behövs.

Se till att inte köra antika windowsklienter såsom windows 7 & 8. Och för herre min skapare (en gul fågel i norra Blekinge vid namn Kenneth) - inte windows xp.

Och i all välmening. Kan ni inget om nätverk så skriv inga hittepåinlägg. Det skapar bara förvirring.

/Johannes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Ber om ursäkt om jag som nyregistrerad nu trampar en massa människor på tårna, men ni ställer helt fel frågor och svarar fel på det mesta

Jag jobbar med detta dagligen och tänker nu ställa upp de mest sannolika skälen till varför det blir långsamt.

När TS sitte på jobb har du troligen svarstider mot servern runt 1-2 ms. När du kör hemifrån via VPN ligger svarstiderna runt 10-15 ms om man har tur. Alltså runt 10% i riktigt grova uppskattningar.

Om din applikation är dåligt skriven så gör den en himla massa databasförfrågningar som är beroende av föregående förfrågning och bara där blir fördröjningen avsevärd.
Ett exempel på detta är affärssystemet Pyramid som är uruselt att köra över VPN. Troligen gäller det även de flesta andra SQL-baserade systemen.

För att inte tala om de som sitter hemma och kör WIFI och sen en 4G-router på det

Sen har vi serversidan. Kör den Windows server 2012R2 eller tidigare så är inte TCP/IP optimerat för nätverk med högre latenser och då blir resultatet uselt när man inför höga latenser.

Bredbandskollen och liknande ger fortfarande bra resultat, men man mäter då inte det man behöver för att faktiskt jobba. Du mäter maxfart på en dragstersträcka istället för fart genom en stad med massor av fyrvägskorsningar så att säga.

Summa summarum.

Börja med att se till att klienten kör windows 10 och att servern kör windows server 2016 eller senare (förutsatt att ni kör windows då såklart).
Windows server 2016 och framåt är avsevärt mycket bättre på att hantera nätverk med högre latenser.
Om server/klient är beroende av många klient mot server förfrågningar så ligger problemet på applikationsnivå och kommer inte att lösas oavsett. Då gäller att företaget måste sätta upp en RDS/TS-Lösning som är ett helt annat ämne där jag kan vara behjälplig om så behövs.

Se till att inte köra antika windowsklienter såsom windows 7 & 8. Och för herre min skapare (en gul fågel i norra Blekinge vid namn Kenneth) - inte windows xp.

Och i all välmening. Kan ni inget om nätverk så skriv inga hittepåinlägg. Det skapar bara förvirring.

/Johannes

Har du läst TS inlägg? Han har testat hastigheten mot en server och den är låg, och han jobbar med video och bilder, inte applikationer med många databasanrop. Sen vet jag inte om ditt råd, som kan sammanfattas som "Uppdatera Windows", är så hjälpsamt egentligen.

Och missförstå mig inte nu, alla bör hålla sina klienter uppdaterade om de kan. Men det är inte alltid man kan det, framför allt på företagsmaskiner. Men äldre versioner av Windows har med största sannolikhet heller inget med detta att göra.

Vad som är problemet är däremot väldigt svårt att avgöra utan insikt i systemen då det finns många saker som kan skapa den här typen av problem, men det är heller inte vad TS undrar utan helt enkelt om det är en rimlig hastighet han får ut. Och det är det ju inte, med de förutsättningarna borde han få ut mer. Alltså borde han felanmäla till sin IT eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Har du läst TS inlägg? Han har testat hastigheten mot en server och den är låg, och han jobbar med video och bilder, inte applikationer med många databasanrop. Sen vet jag inte om ditt råd, som kan sammanfattas som "Uppdatera Windows", är så hjälpsamt egentligen.

Och missförstå mig inte nu, alla bör hålla sina klienter uppdaterade om de kan. Men det är inte alltid man kan det, framför allt på företagsmaskiner. Men äldre versioner av Windows har med största sannolikhet heller inget med detta att göra.

Vad som är problemet är däremot väldigt svårt att avgöra utan insikt i systemen då det finns många saker som kan skapa den här typen av problem, men det är heller inte vad TS undrar utan helt enkelt om det är en rimlig hastighet han får ut. Och det är det ju inte, med de förutsättningarna borde han få ut mer. Alltså borde han felanmäla till sin IT eller liknande.

Jo, men min frågeställning är densamma.

Hur öppnar TS filen? Som en hel läsning av EN datafil - ett anrop - eller sker det som mindre delar - flera anrop - i form av I-frame osv? På vilket sätt öppnas filen? Vilken applikation?

IP-stacken i själva servern spelar en central roll i detta, så vilken version som finns där är väsentlig för att lokalisera själva flaskhalsen.

Om man kör VPN så är latenser ett långt större problem än bandbredd.

Jag vet att insikten angående nätverk och kommunikation på Sweclockers är låg eller extremt låg i förhållande till vad medlemmarna tror om sig själva och det var därför jag kände mig nödgad att flika in.

/Johannes

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du läst TS inlägg? Han har testat hastigheten mot en server och den är låg, och han jobbar med video och bilder, inte applikationer med många databasanrop. Sen vet jag inte om ditt råd, som kan sammanfattas som "Uppdatera Windows", är så hjälpsamt egentligen.

Och missförstå mig inte nu, alla bör hålla sina klienter uppdaterade om de kan. Men det är inte alltid man kan det, framför allt på företagsmaskiner. Men äldre versioner av Windows har med största sannolikhet heller inget med detta att göra.

Vad som är problemet är däremot väldigt svårt att avgöra utan insikt i systemen då det finns många saker som kan skapa den här typen av problem, men det är heller inte vad TS undrar utan helt enkelt om det är en rimlig hastighet han får ut. Och det är det ju inte, med de förutsättningarna borde han få ut mer. Alltså borde han felanmäla till sin IT eller liknande.

Liknelsen med applikationer som gör många databasanrop är inte helt irrelevant när det kommer till cifs/samba, det är ett väldigt tjattrigt protokoll som skickar relativt lite data per paket, något som inte märks på lokala nätverk men som börjar straffa sig när svarstiderna går upp.

Detta är en del av anledningen till att det finns en marknad för wan-acceleratorer som anväder tekniker som t.ex. deduplicering eller att fördröja paket så att mer data kan packas ihop innan det skickas över wan-länken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Jo, men min frågeställning är densamma.

Hur öppnar TS filen? Som en hel läsning av EN datafil - ett anrop - eller sker det som mindre delar - flera anrop - i form av I-frame osv? På vilket sätt öppnas filen? Vilken applikation?

Är det relevant? Problemet är låg hastighet, inte låg hastighet för ett specifikt anrop ellre en specifik applikation.

Citat:

IP-stacken i själva servern spelar en central roll i detta, så vilken version som finns där är väsentlig för att lokalisera själva flaskhalsen.

Om man kör VPN så är latenser ett långt större problem än bandbredd.

Nja det kan man väl inte säga generellt. I detta fall är det ju bandbredden som är problemet enligt OP.

Citat:

Jag vet att insikten angående nätverk och kommunikation på Sweclockers är låg eller extremt låg i förhållande till vad medlemmarna tror om sig själva och det var därför jag kände mig nödgad att flika in.

/Johannes

Det är fint att du har djupa insikter om communityt efter att ha varit medlem i mindre än fyra timmar.

Skrivet av iswoop:

Liknelsen med applikationer som gör många databasanrop är inte helt irrelevant när det kommer till cifs/samba, det är ett väldigt tjattrigt protokoll som skickar relativt lite data per paket, något som inte märks på lokala nätverk men som börjar straffa sig när svarstiderna går upp.

Detta är en del av anledningen till att det finns en marknad för wan-acceleratorer som anväder tekniker som t.ex. deduplicering eller att fördröja paket så att mer data kan packas ihop innan det skickas över wan-länken.

Jo men varför skulle man använda cifs idag? SMB2 eller 3 är väl bättre på alla sätt och vis inklusive "tjattret", och det är ju standard typ överallt idag.

Och nu handlade det om att TS hade testat hastigheten och den var låg, inte att en specifik applikation var segare än vad den borde vara med tanke på bandbredden eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det relevant? Problemet är låg hastighet, inte låg hastighet för ett specifikt anrop ellre en specifik applikation.
Nja det kan man väl inte säga generellt. I detta fall är det ju bandbredden som är problemet enligt OP.
Det är fint att du har djupa insikter om communityt efter att ha varit medlem i mindre än fyra timmar.
Jo men varför skulle man använda cifs idag? SMB2 eller 3 är väl bättre på alla sätt och vis inklusive "tjattret", och det är ju standard typ överallt idag.

Och nu handlade det om att TS hade testat hastigheten och den var låg, inte att en specifik applikation var segare än vad den borde vara med tanke på bandbredden eller så.

Jag ber om ursäkt för att jag använde cifs och samba utbytbart och inte specificerade vilken version, jag har ingen data på hur mycket bättre de nya versionerna är när det kommer till throughput, vad jag läst mig till så är det mest säkerhetsproblem de nya versionerna löser.

Jag har inte heller en klar bild över hur TS har testat hastigheten, är det överföring av en stor eller flera mindre filer från en share till lokala datorn och/eller andra hållet?

Används split-tunneling eller routas all trafik genom tunneln och har TS i det fallet låg bandbredd mot servrar på internet?

Vad har TS för RTT mellan sig och företaget?

Finns det en bandbreddbegränsning i vpen:et som någon satte i en policy för länge sen och senare glömde bort?

Som du själv påpekat så finns det många faktorer som kan spela in i varför TS upplever bandbredden som låg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iswoop:

Jag ber om ursäkt för att jag använde cifs och samba utbytbart och inte specificerade vilken version, jag har ingen data på hur mycket bättre de nya versionerna är när det kommer till throughput, vad jag läst mig till så är det mest säkerhetsproblem de nya versionerna löser.

Jag har inte heller en klar bild över hur TS har testat hastigheten, är det överföring av en stor eller flera mindre filer från en share till lokala datorn och/eller andra hållet?

Används split-tunneling eller routas all trafik genom tunneln och har TS i det fallet låg bandbredd mot servrar på internet?

Vad har TS för RTT mellan sig och företaget?

Finns det en bandbreddbegränsning i vpen:et som någon satte i en policy för länge sen och senare glömde bort?

Som du själv påpekat så finns det många faktorer som kan spela in i varför TS upplever bandbredden som låg.

Jo de kan absolut finnas massor av faktorer, och det är vad jag försöker säga. Men också att det sannolikt inte har att göra med TS dator utan att problemet ligger någonstans mellan dator och server, alltså sannolikt i VPN:en. Vilket eller vilka problem går inte riktigt att svara på utan mer information, men det är heller inte så relevant då konstaterandet att det är ett problem utanför TS kontroll borde räcka.

Permalänk
Medlem

Folk kan sitta här och spåna hur mycket som helst de enda som kan svara med säkerhet är ditt företags IT-avdelning. Som det har nämnt tidigare så är det många faktorer som spelar in vad du får för hastighet. Jag får ca 180-220Mbit mot företagets nät via VPN, då är vi ca 900 pers som jobbar hemifrån.

  • Krypteringsnivå

  • Serverplats

  • Vilket protokoll

  • Serverbandbredd

  • Satt en begränsad hastighet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Är det relevant? Problemet är låg hastighet, inte låg hastighet för ett specifikt anrop ellre en specifik applikation.
Nja det kan man väl inte säga generellt. I detta fall är det ju bandbredden som är problemet enligt OP.

Det är fint att du har djupa insikter om communityt efter att ha varit medlem i mindre än fyra timmar.

Hastigheten är direkt korrellerad mot hur många anrop som måste göras och har du 15ms över VPN jämfört med 2ms över lokalt lan aå blir det märkbart långsammare om det behövs flera anrop/fil.

Jag läser detta forumet dagligen, men har mest sett det som underhållning fram tills att jag läste svaren i denna tråd. Var medlem för ett antal år sedan men blev avstängd när jag påtalade att verkligheten faktiskt var en annan än den som det skrevs om i en viss forumdel.
Tyckte att det var viktigt att folk insåg sambandet mellan hastighet och latenser.
För att dra en liknelse med bilismen (som ju alltid är fel egentligen). Det kvittar om du har en motorväg som kräver att du håller 150 km/h om du bara släpper på en bil i kvarten. Då är det bättre att du tillåter 70klm/h och släpper på billar efter behov.

Nätverk är inte svårt på den nivå som Sweclockers rör sig på. Det är inte magiskt. Det är bara aningens mer invecklat än att "min ping i CS är xx".

2012R2 som svarande server är som sagt urusel när det gäller högre latenser på förbindelsen oavsett om själva bandbredden/hastigheten i sig är hög.

Så TS:

Vad försöker du jobba med?
Vad för program jobbar du med?
Om du kan - vad för serverversion jobbar du mot?
Är det att öppna en fil och sen jobba lokalt med denna och sen spara eller är det någon form av interaktion i still med exempelvis Visma Administration eller liknande? (Skulle det vara Hogia så är man alltid rökt, men det är min personliga åsikt)

/Johannes

Permalänk
Medlem

Absolut inga konstigheter med dålig hastighet.

Jag sitter på ett företag som har 400+ anställda och omsätter miljarder. När Corona slog så var vår trötta cisco-VPN så underdimensionerad att man var glad om man fick 5Mbit. Kunde ta en fika varje gång man var tvungen att göra nått mer krävande. Blev inte bättre av att dom vägrar köra split tunneling, så all trafik gick över VPN. Grattis när man skulle dra ner en 4GB patch.

Nu ett drygt år senare, med investeringar som ändå fått ledningen att svettas så ligger man runt 100Mbit iaf.
Men det är klart, 100Mbit gånger 400 pers som sitter på distans blir en del megabittar, sen sitter ju inte alla i fullt flås hela tiden, men skulle säga att VPN har varit "alla" IT-avdelningars största problem senaste året.

På min sambos jobb så var VPN:en så underdimensionerad, till licenser, att dom fick turas om att koppla upp och göra det dom skulle, tog nog ett halvår innan det löstes Lite modem-feeling på det. "LYYYYYFT INTE PÅ TELEFONEN JAG SURFARRRR!!"

TLDR: Med största sannolikhet underdimensionerad hårdvara på företagets sida. Det har varit problemet i 99% av fallen jag hört talas om det senaste året.