Delid med vanlig kylpasta. Ej Liquid Metal!!!!

Permalänk
Medlem

Delid med vanlig kylpasta. Ej Liquid Metal!!!!

Hej.

Är det någon här som gjort delid och använt både Liquid Metal och vanlig kylpasta eller enbart vanlig kylpasta som kan berätta om sina erfarenheter om det?

Tänker att viktigaste är att byta ut gunket som Intel smetar på, inte att ha just Liquid Metal för att få bättre kylning.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har använt både och, inte på samma CPU dock.

Det klart att liquid metal är överlägset även den bästa kylpastan, men jag har haft goda resultat med att bara byta till en ny kylpasta av bra kvalitet. Temps droppade från 90-95 till 75-80 under Cinebench R23 på en av mina 7700K. Det tycker jag är värt att delidda för.

Med liquid metal på en annan 7700K kom jag ner till 60-62 grader. Den termiska konduktiviteten på liquid metal är typ 5x bättre än kylpasta. Men det finns nackdelar också. 7700K är rätt enkel att delidda och jag brukar bara lägga lite nagellack på en punkt där det ser ut att vara 3st små kopparpunkter. Hur 8700K ser ut under IHS vet jag inte, men förmodligen snarlik och möjligen att det sitter ytmonterade resistorer och kondensatorer. Dom kan man ju måla över med lite transparent nagellack (testa först så det inte leder ström).

För delid så använder jag Der8auers verktyg och ett rakblad för att ta bort silikonlimmet efteråt. När jag sen limmar tillbaka IHS så sätter jag bara två små kluttar på de "vingar" som finns på två sidor av IHS.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Om någon har fler frågor om delid så kan jag svara så gott jag kan efter egen erfarenhet av ett gäng 7700K och 4790K.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Jag har även jag kört både och. Senast blev det vanlig kylpasta då jag hade en kärna som skenade i temperatur och jag hade inte lust att vänta på ny LM. Upplevde att resultatet blev gott nog (men såklart inte lika bra) med vanlig då temperaturen jämnades ut så har ännu inte orkat ta tag i att göra om det med LM istället. Men det beror väl också på hur ditt exemplar är, inte säkert att det blir bättre utan byte till LM.

https://www.youtube.com/watch?v=TCu4IsUEyCA

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kör vanlig MX-4 på en deliddad 4770k jag köpte här funkar bra.
Både mellan IHS och core och IHS och HSF.

Har ingen data med flytande metall i mot vanlig pasta men det är ju garanterat bättre än stock så att säga.

Permalänk

Jag deliddade min i5 6600k en gång och testade hur bra kylpasta skulle vara och det var fruktansvärt dåligt, så till att jag inte vågade ens använda datorn tills jag bytte till liquid metal igen. Kan inte rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Lite blandade svar här.

Någon mer som provat eller har matnyttig länk?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte, jag har själv deliddat min 8700k men det var med metall :/ Antar att pasta borde ge ett okej resultat och dessutom slipper man ju risken med att metallen kommer på vilovägar.

Jag tog några bilder när jag gjorde det, ifall det hjälper dig med din delid!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siglolmic:

Jag deliddade min i5 6600k en gång och testade hur bra kylpasta skulle vara och det var fruktansvärt dåligt, så till att jag inte vågade ens använda datorn tills jag bytte till liquid metal igen. Kan inte rekommenderas.

Det låter jättekonstigt. Kylpasta fungerar utmärkt (det fungerar ju till grafikkort utan värmespridare) så länge man applicerar den korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag vet faktiskt inte, jag har själv deliddat min 8700k men det var med metall :/ Antar att pasta borde ge ett okej resultat och dessutom slipper man ju risken med att metallen kommer på vilovägar.

https://i.imgur.com/zHHurGI.jpg
https://i.imgur.com/lHUjySf.jpg
https://i.imgur.com/8Astw0V.jpg
https://i.imgur.com/HOrflhl.jpg

Jag tog några bilder när jag gjorde det, ifall det hjälper dig med din delid!

Tack för bilderna.
Varför lägger alla pasta oavsett vilken sort på både IHS och cpu? Varför inte bara ena?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för bilderna.
Varför lägger alla pasta oavsett vilken sort på både IHS och cpu? Varför inte bara ena?

Antar att IHS:en inte nödvändigtvis får 100% kontakt med chippet annars, chippet är ju så känsligt så det spricker lätt, så det finns en glipa, gäller att ha mycket material så det inte blir någon luftficka

Permalänk
Medlem

Jag har också deliddat en 4790K. Temps under load sjönk med 20-25 grader - helt otroligt! Körde med flytande metall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

I denna video (har jag för mig) att han först kör med kylpasta och sen med LM: https://www.youtube.com/watch?v=vzSNkrWryQc&ab_channel=Optimu...

Har själv kört med högpresterande kylpasta en gång, men det gjorde nästan ingen skillnad. En dålig applikation av LM är mycket bättre än kylpasta. Min erfarenhet är att man kan slafsa på LM ganska snabbt, det är inte så noga oftast bara man försöker sprida ut det någorlunda på ett par minuter så brukar det funka bra.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.