TSMC om Intel: "Taiwanesiska arbetare mer hängivna än amerikanska"

Permalänk
Melding Plague

TSMC om Intel: "Taiwanesiska arbetare mer hängivna än amerikanska"

Grundaren Morris Chang uttrycker skepsis kring Intels planer på kontraktstillverkning och att styrkan hos TSMC ligger i Taiwan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som är lite butter för att denne inte kommer vara ensam på toppen längre?

Permalänk
Medlem

Helt opartiskt utlåtande, mycket bra.

Permalänk
Föredetting
Citat:

En liknande företagskultur ska vara ett annat skäl till att Samsung är TSMC:s största konkurrent.

Internationellt sett gravt underbetalda ingenjörer som blivit invaggade i kulten och inte har något liv vid sidan av jobbet, check.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Mitt företag jag jobbar på, där sliter vi också lite mer för kunderna än alla andra företag, tills jag byter till ett annat dvs för då sliter vi lite mer på det.

Permalänk
Medlem

Japp, bra, vi blandar in en skopa nationalism också i denna dystopiska värld drabbad av global pandemi, komponentbrist och annat elände.

Tack för ert bidrag, herr styrelseordförande!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Japp, bra, vi blandar in en skopa nationalism också i denna dystopiska värld drabbad av global pandemi, komponentbrist och annat elände.

Tack för ert bidrag, herr styrelseordförande!

Ingen logik i varken hans uttalande eller ditt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Meantek:

Internationellt sett gravt underbetalda ingenjörer som blivit invaggade i kulten och inte har något liv vid sidan av jobbet, check.

Vänta lite, det är ju du och jag för ett decennium sedan!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jacob:

Vänta lite, det är ju du och jag för ett decennium sedan!

Jag skrev underbetald, inte obetald.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Meantek:

Jag skrev underbetald, inte obetald.

Uppskattning samt ära och berömmelse i ankdammen kallar inte jag obetald.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Ingen logik i varken hans uttalande eller ditt

Jag är imponerad hur du kan dra den slutsatsen utifrån några av min korta meningar, jag är ännu mer imponerad över att du ansåg att det behövde kommenteras med en nedlåtande kommentar som var ännu kortare.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag är imponerad hur du kan dra den slutsatsen utifrån några av min korta meningar, jag är ännu mer imponerad över att du ansåg att det behövde kommenteras med en nedlåtande kommentar som var ännu kortare.

Om man bortser yttrandet från vår käre Chang; varför skulle det nödvändigtvis vara dåligt med Taiwanesisk nationalism i nuläget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Grundaren menar också på att TSMC:s stora styrka ligger i Taiwan som nation. Dels avfyrar han det tunga nationalistiska artilleriet och säger att taiwanesiska ingenjörer är mer professionella än sina amerikanska motparter, och att ingen i USA är lika hängivna sitt arbete som Taiwans invånare.

Jösses, det märks att han har panik. USA bevisade hur hängivet deras folk och industri kan vara under andra världskriget så det är väll inte så konstigt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jösses, det märks att han har panik. USA bevisade hur hängivet deras folk och industri kan vara under andra världskriget så det är väll inte så konstigt.

På 75 år har det hänt mycket i världen, numera är det inte så vanligt att hitta yrkesstolthet utan nu är arbetet bara ett sätt att få inkomst.

Som jag ser det så var "peak" för USA när de körde Apollo-programmet, sedan har det gått nerför.

Permalänk

Jag arbetar med folk i hela världen och tycker det inte vara så extrem skillnad på ingenjörer var man än är.
Det som däremot kraftigt skiljer sig är att få personer vill jobba för slavliknande förhållanden, med löner därefter.
Men tack vare att automatiseringen bara blir bättre för varje år, så minskas andelen personal som hamnar i denna sits.

Mycket jobb ifrån väst har kommit till asien för att folk just där har accepterat dåliga arbetsförhållanderna. Dessa jobb har sedan bidrag till att även mer "kvalificerade jobb" också skapas på samma plats.

Permalänk
Medlem

Ja det tro fan när hela kulturens är så centrerad kring just hårt arbete. Att klappa sig själv på axeln för att man bor i ett land där arbetaren fri och rättigheter mest är en saga känns inte så friskt. Samtidigt gör folk i västvärlden noll, för vi vill ju ha våra billiga produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men morris, allt är kul i taiwan tills kina puttrar över i en gummiflotte och sätter ner en kinesisk flagga. Hux flux så har du ingen fabrik längre, men kinesiska staten har det. Då kan de tillverka partiets egna CPUer och gillar man inte dem så tough luck (nu tror jag inte det skulle hända men det är ju inte direkt stabilt runt taiwan).
Edit: Det var ganska rolig läsning dock

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Om man bortser yttrandet från vår käre Chang; varför skulle det nödvändigtvis vara dåligt med Taiwanesisk nationalism i nuläget?

Eftersom du verkar tycka om logik och söker logik i kommentarer så tycker jag det är lite överraskande att du vill bryta isär Changs uttalande från betydelsen av nationalism för Taiwan och styra vidare diskussionen mot det sistnämnda, varför?

Jag är inte ute efter en ideologisk debatt, min kommentar kom mer från infallsvinkeln:

”Varför ägna energi på att ’förlöjliga’ andra länders möjligheter i satsning på halvledarindustrier och samtidigt blåsa upp sitt eget lands föträfflighet i frågan om tillverkning av elektroniska komponenter?”

Det känns som käre Chang har annat att hantera, vattenbristen i hans förträffliga land eller Kinas allt högre svansföring mot det egna landet där man i högsta grad är beroende av USA som allierad för att inte införlivas i det hypernationalistiska kommunistkina.

Men du har säkert rätt, det skadar nog inte Taiwan med lite mera nationalism.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Finns ganska bra lagar i Taiwan för arbetstider, problemet är att de inte följs av något företag.

Man får betalt för 8 timmar, förväntas jobba i 12-16 timmar per dag, har man något emot det så får man söka sig till annat jobb.

Men visst, slavar var väl också "hängivna" när man fick valet att jobba eller dö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns ganska bra lagar i Taiwan för arbetstider, problemet är att de inte följs av något företag.

Man får betalt för 8 timmar, förväntas jobba i 12-16 timmar per dag, har man något emot det så får man söka sig till annat jobb.

Men visst, slavar var väl också "hängivna" när man fick valet att jobba eller dö...

Instämmer. Även ifall det finns någon grund så anses det som ett minimum.

Pratade med en professor inom halvledare och frågade kring att jobba hos Samsung och han blev helt paff och undrade varför i hela friden man ville jobba hos Samsung. Berättade att man verkligen inte kommer ha ett liv men kommer ha gott om pengar.

Självklart har Chang rätt på ett sätt, en taiwan som jobbar +3-4 timmar mer än en amerikan lär ge mer till företaget.

Frågan han borde ställa sig själv är ifall TSMC hade som policy att ingen får jobba mer än 8h (om inte kontrakterat mer) så får vi se hur hängivna taiwaneser är.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Finns ganska bra lagar i Taiwan för arbetstider, problemet är att de inte följs av något företag.

Man får betalt för 8 timmar, förväntas jobba i 12-16 timmar per dag, har man något emot det så får man söka sig till annat jobb.

Men visst, slavar var väl också "hängivna" när man fick valet att jobba eller dö...

Påminner lite om hur det är i Sverige..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara helt ärlig så har han på sätt och vis rätt.
Corporativa Slavar > ultra corporativ kultur som bygger på rövslick och sabotera för andra för att få dig själv att se bättre ut.

Mitt företag har inget sammarbete med företag från varken taiwan eller kina men senaste gångerna vi jobbat med folk i USA har varit extremt oprofessionellt. Det är folk som är mer intresserade av att se bra ut på deras personliga prestandarapporter än att göra ett bra job och göra kunderna nöjda. Detta var en specifik divsion av en teknikjätte även.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Påminner lite om hur det är i Sverige..

Verkligen? Vilka är dessa företag som bryter mot lagen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Verkligen? Vilka är dessa företag som bryter mot lagen?

Typ alla som har arbetare som jobbar mot existensminimum och går i vinst..

Finns en drös inom Arbetsförmedlingen.

Lego är ett av de. (Nej, inte danska Lego, Lego i Kristianstad) Samhall likaså, Moldex.. Foodora ska nog också klämmas in här.. Några exempel.

Dessa företag lever på den s.k ''sysselsättningen''

Folk ska jobba 8h om dagen för 3600SEK i månaden, sjukt liten summa =/= mot dagens höga pris på livsmedel.

Jag gjorde detta under ett längre period aka.. Fas3. Bollades mellan företagen, jag hade inte rättigheter bara skyldigheter, jobba jobba jobba.. för ingenting.

Jag hade ett riktigt jobb inom Scan ett tag.. ett sommarjobb, dessa pengar skulle jag spara 3 månader EFTER jag fick lov att gå från jobbet, då Soc sade att alla pengar jag tjänade på Scan skulle gå till sparande för framtida hyror etc etc..

Inga roliga levnadsstandards under mellanklassen inte

Har man inga föräldrar som hjälper dig via sin nepotism så är det väldigt svårt att klara sig i Sverige från grunden.

Glöm körkort, glöm hus.. glöm lägenhet på bättre plats.. utan det är hyres som gäller på en nedfallen förort som gäller... OM du har 5000-10000 poäng i bostadskö... annars är du körd. (Jag vet, har bott på gatan pga detta ett tag)

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Ough!
En hurring rätt i nyllet på de stolta Amerikanerna
Stor risk för sandlådefasoner här, men blir intressant att se Intel/USAs svar.
Tror dock att Morris Chang har en poäng, det är skillnader i de två kulturerna som ligger företag i Taiwan till fördel.

Hursomhelst bra att EU insett att vi Européer behöver minsta vårt beroende gentemot både USA och Asien.
Hejja oss!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ärligt talat. Vilken fullständig smörja.

Sådär kan ju alla resonera. Utan USAs fantastiska infrastruktur och mentalitet så hade TSMC inte haft ett dyft att producera på kontrakt.

Det var bland annat Intel som.revolutionerande mikroprocessorn. De lät sin girighet göra att de tappade produktionsledarskapet tror jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Påminner lite om hur det är i Sverige..

Du får gärna utveckla påståendet lite mer.
Vi har folk som jobbar mycket övertid där jag jobbar.
Det finns regler som är mycket tydliga rörande övertid, ersättning, maxtider, viloperioder etc
Vi har också fackliga organisationer som inte tvekar att informera att x timmar övertid motsvarar y antal anställningar

Jag tycker att vi har en mycket bra balans mellan arbetsgivare och arbetstagare
Samt att de flesta av våra arbetsgivare faktiskt verkar ha kvar en viss mänsklighet.
Vilket är mer än vad man kan säga om Amerikanska företag, där folk inte får ta "pissepaus" under arbetet
https://www.cbsnews.com/news/amazon-drivers-peeing-in-bottles...
(Nu fick ni också reda på varför jag bojkottar ett visst företag...)

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du får gärna utveckla påståendet lite mer.
Vi har folk som jobbar mycket övertid där jag jobbar.
Det finns regler som är mycket tydliga rörande övertid, ersättning, maxtider, viloperioder etc
Vi har också fackliga organisationer som inte tvekar att informera att x timmar övertid motsvarar y antal anställningar

Jag tycker att vi har en mycket bra balans mellan arbetsgivare och arbetstagare
Samt att de flesta av våra arbetsgivare faktiskt verkar ha kvar en viss mänsklighet.
Vilket är mer än vad man kan säga om Amerikanska företag, där folk inte får ta "pissepaus" under arbetet
https://www.cbsnews.com/news/amazon-drivers-peeing-in-bottles...
(Nu fick ni också reda på varför jag bojkottar ett visst företag...)

Njä, man måste uppleva dessa problem för att förstå.

Enkelt att säga ''hur man'' när man sitter på det torra

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Det stämmer säkert att Taiwaneser har en högre arbetsmoral än västerlänningar som Amerikaner. Med det sagt, bodde ett år i USA och var verksam vid ett ganska bra universitet där. Min bror blev kvar och bor där sedan två decennier tillbaka. Hursomhelst, jag är van vid Uppsala Universitet annars, där biblioteken (pre-corona) är som mest fullt vid kontorstider. När jag kom till det amerikanska universitetets största bibliotek blev jag förvånad över att de under kontorstid inte hade så många studenter där. Förstod senare att alla studenterna var på föreläsningar tills kl 16, hade extracurriculars och middag sen, och de gick till biblioteken vid 19-20 tiden. Bibliotekens mest besökta tider var 20-24, där det var halvfullt även på småtimmarna. Jag menar, Carolina Redeviva på UU skulle ha stängt innan de ens kommit dit

Eh. Vad jag vill säga är, utifrån denna halv-anekdotiska data, är att om Taiwaneser blastar Amerikaner för att de kanske har sämre arbetsmoral (det kan mycket väl stämma), så har ändå Amerikaner (min subjektiva uppfattning) mycket god arbetsmoral jämfört med stora delar av västvärlden. No offense till någon, men jag tror att Sverige puttrar på ganska gamla meriter vid det här laget. Det finns säkert undantag, både institutionella och personer som avviker förstås, men överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du får gärna utveckla påståendet lite mer.
Vi har folk som jobbar mycket övertid där jag jobbar.
Det finns regler som är mycket tydliga rörande övertid, ersättning, maxtider, viloperioder etc
Vi har också fackliga organisationer som inte tvekar att informera att x timmar övertid motsvarar y antal anställningar

Jag tycker att vi har en mycket bra balans mellan arbetsgivare och arbetstagare
Samt att de flesta av våra arbetsgivare faktiskt verkar ha kvar en viss mänsklighet.
Vilket är mer än vad man kan säga om Amerikanska företag, där folk inte får ta "pissepaus" under arbetet
https://www.cbsnews.com/news/amazon-drivers-peeing-in-bottles...
(Nu fick ni också reda på varför jag bojkottar ett visst företag...)

När han menar att det påminner så menar han troligen inte att det är likadant.
I Sverige är det många jobb där det inte går rätt till.
Har flera kompisar som invandrat till Sverige och sitter på jobb där arbetsförmedlingen betalar i stort sett hela företaget (tror det är 80% av lönen under 2 år).
Det finns krav på företaget att följa fackets regler, men de behöver inte vara med i facket.
Var en som "fick" åka med till fabriken i Kina, då den kom därifrån och kan språket. Men fick aldrig något traktamente. Som jag förstod det så ville den inte åka tillbaka till Kina heller (var ca en månad lång affärsresa).
Så jag vet att det förekommer saker, ofta är de drabbade de som inte känner till sina rättigheter.

Finns(fanns?) även någon dokumenär(kalla fakta eller uppdrag granskning) om Mc Donalds där platschefen stämplade ut alla som hade rast och aktivt sa till folk att ta rast (obetald) när de inte fanns kunder.
I USA fick de dyra böter, men fortsatte för de tjänade mer pengar på att fortsätta betala böter än löner.
I Sverige fick de en varning, men ingen som kollar om de blivit bättre. Med svaret till reporten typ i stil med "de säger att de har gjort åtgärder, så vi litar på dem".

Ledsen, litet sidospår från tsmc.
Annars gillar jag inte generellt när företag pratar illa om konkurrenter eller till o med länder... Om de inte finns någon gärna humoristisk punch line.