Apple förser Ipad Pro-familjen med hårdvara från Mac-världen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Arbetsgivaravgiften bokförs som en lönekostnad på alla företag, så vi företagare ser det absolut som en lönekostnad vad du än vill tycka om saken. Hur som OT, så vi lämnar det där.

Det är en evig diskussion absolut. Men att företaget ser det som en lönekostnad är ju inte så konstigt, att den anställde inte ser det så är inte heller konstigt för den har liksom inget att göra med den. Skulle det komma en åtgärd som gör att du eller jag innefattas av något stöd som tar bort arbetsgivaravgiften, hade vi då fått de pengarna i lön istället? På längre sikt kanske det hade ökat lönerna, men det är inte säkert på något vis. Hade skatten sänkts så hade vi anställda fått mer pengar direkt och automatiskt. Företagen ser säkert exempelvis de försäkringar som de måste ha för varje anställd som en del av lönekostnaden också, men för den anställde är det samma sak där, den bidrar inte till min kompensation, mina pengar, och således är det inte en del av min lön.

Citat:

För att komma OnT så kan vi grusa alla förhoppningar om MacOS på iPad:
https://www.macrumors.com/2021/04/22/apple-joswiak-no-merging...
...så då får vi hoppas att de förbättrar iPadOS snabbare än de gjort hittills nu när det sitter grym hårdvara i paddorna.

Min önskelista:
Extended-läge för extern skärm med valbar upplösning
Bättre mushantering, högerklick...
Xcode för iPadOS (jag arbetar inte med utveckling, men det låter coolt och jag hobby-fuskar lite-lite så... )

Tja, det hade absolut varit coolt att kunna utveckla på en Ipad men jag vet inte om det är en så praktisk funktion egentligen. Jag har utvecklat en del på min Surface Pro och det funkar men inte så bra tills jag kopplar in den till en extern skärm och förstås mus och tangentbord, men då är det ju bara en dator liksom. En NUC hade ju uppfyllt precis samma behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...men inte så bra tills jag kopplar in den till en extern skärm och förstås mus och tangentbord, men då är det ju bara en dator liksom. En NUC hade ju uppfyllt precis samma behov.

Jag kör mitt "expriment" sen Magic Keyboard kom till iPad att ha den som min jobb-laptop och det fungerar rätt Ok, men jag hade absolut gärna sett den närma sig "bara en dator". Desktop-mode där den startar upp MacOS UI istället för iPad UI't vore nåt det... det är ju trots allt samma os nere under UI't.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det hade absolut varit coolt att kunna utveckla på en Ipad men jag vet inte om det är en så praktisk funktion egentligen. Jag har utvecklat en del på min Surface Pro och det funkar men inte så bra tills jag kopplar in den till en extern skärm och förstås mus och tangentbord, men då är det ju bara en dator liksom. En NUC hade ju uppfyllt precis samma behov.

Är ju samma problem med en laptop då eftersom det mest har med hur stor skärmen är att göra. Det är dock skönt att kunna vara mobil också så man kan fixa kod när man inte är hemma vid stationära också. Jag väljer formatet på en iPad Pro framför en laptop vilken dag som helst iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Jag kör mitt "expriment" sen Magic Keyboard kom till iPad att ha den som min jobb-laptop och det fungerar rätt Ok, men jag hade absolut gärna sett den närma sig "bara en dator". Desktop-mode där den startar upp MacOS UI istället för iPad UI't vore nåt det... det är ju trots allt samma os nere under UI't.

Jo absolut är det coolt. Det var coolt när de spelade in en långfilm med bara Iphones också, men det är ju inte så användbart egentligen. Det är förstås bra att man pushar gränserna och så, men samtidigt finns det ju så mycket bättre lösningar redan så det känns lite onödigt bara. Jag kan säkert dra ett båtsläp med min cykel också, men jag tar ju hellre bilen liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Är ju samma problem med en laptop då eftersom det mest har med hur stor skärmen är att göra. Det är dock skönt att kunna vara mobil också så man kan fixa kod när man inte är hemma vid stationära också. Jag väljer formatet på en iPad Pro framför en laptop vilken dag som helst iaf.

För kodning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, varför skulle marginalskatten vara det relevanta? Marginalskatten är ju hur mycket skatt man betalar på "den sista hundralappen" man tjänar, här pratar vi om något som kostar 10K så om man inte köper den på avbetalning för en hundralapp i månaden (i minst 100 månader) så är det inte relevant.

Visst, om du ligger precis på brytpunkten. Men konceptuellt även för 10k. Hur mycket du skattar för den sista hundralappen är sannolikt inte så annorlunda jämfört med de sista 10k (i alla fall inte på årsbasis). Dessutom antogs det ju att marginalskatten redan låg på högsta nivån.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För kodning?

Ja, för allt egentligen. Tycker formatet är bättre helt enkelt så jag hade helst använt det till allt givet att mjukvaran tillät det. Nu behöver jag ju göra allt jobb via remote desktop så då spelar klienten ingen större roll heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut är det coolt. Det var coolt när de spelade in en långfilm med bara Iphones också, men det är ju inte så användbart egentligen. Det är förstås bra att man pushar gränserna och så, men samtidigt finns det ju så mycket bättre lösningar redan så det känns lite onödigt bara. Jag kan säkert dra ett båtsläp med min cykel också, men jag tar ju hellre bilen liksom.

iPhone filmningen är ju ett bra exempel på utveckling. Hur många har med sig någon annan kamera, någonsin, mer än sin telefon? Absolut, folk har systemkameror, men hela kompakt-kamera segmentet känns rätt stendött numer. Jag gillar och omfamnar förändring, så säkert därför jag "plågar" mig med min iPad nu, så mitt "problem" är snarare att förändring går för långsamt, antagligen p.g.a. bakåtsträvare som vill fortsätta dra båtsläpet med bilen när en cykel kanske skulle göra det så mycket coolare givet mer utveckling av tekniken på cyklar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Visst, om du ligger precis på brytpunkten. Men konceptuellt även för 10k. Hur mycket du skattar för den sista hundralappen är sannolikt inte så annorlunda jämfört med de sista 10k (i alla fall inte på årsbasis). Dessutom antogs det ju att marginalskatten redan låg på högsta nivån.

Men det blir en så konstig diskussion bara för folk förstår inte riktigt begreppet marginalskatt. Det relevanta är ju vad man betalar totalt i skatt liksom. Hade en Ipad varit billigare om vi hade haft en platt skatt men där just du betalade exakt lika mycket som idag? Nej? Då är inte marginalskatten relevant.

Skrivet av Aktsu:

Ja, för allt egentligen. Tycker formatet är bättre helt enkelt så jag hade helst använt det till allt givet att mjukvaran tillät det. Nu behöver jag ju göra allt jobb via remote desktop så då spelar klienten ingen större roll heller.

Ok. Personligen föredrar jag över 10-12 tums skärm när jag kodar på språng, och jag har gärna ett tangentbord som har alla relevanta knappar och som sitter fast i skärmen. Surface var ju en kompromiss för mig, jag körde på den för det var den portabla dator jag hade som inte var företagets liksom och det gick ju. Men en laptop hade varit så mycket trevligare. Den får gärna vara lätt och tunn och så, men det är inte så viktigt att jag är beredd att kompromissa med andra aspekter så mycket. Jag förstår att andra kanske gör andra val, men du kan ju få en laptop som är 13 eller till och med 15 tum som inte väger mer än en Ipad med tangentbord liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok. Personligen föredrar jag över 10-12 tums skärm när jag kodar på språng, och jag har gärna ett tangentbord som har alla relevanta knappar och som sitter fast i skärmen. Surface var ju en kompromiss för mig, jag körde på den för det var den portabla dator jag hade som inte var företagets liksom och det gick ju. Men en laptop hade varit så mycket trevligare. Den får gärna vara lätt och tunn och så, men det är inte så viktigt att jag är beredd att kompromissa med andra aspekter så mycket. Jag förstår att andra kanske gör andra val, men du kan ju få en laptop som är 13 eller till och med 15 tum som inte väger mer än en Ipad med tangentbord liksom.

Jag kör ju en 12.9” iPad just nu t.ex., det är ingen större skillnad jämfört med en 13” laptop. Om något tycker jag formatet 4:3 på iPaden är bättre än 16:9 som laptops oftast ligger på för just kodning och liknande, sämre för filmtittande såklart men för allt produktivt tycker jag det blir bättre.

Surface tycker jag är en kompromiss på allt dock så där håller jag med dig. Det är ingen surfplatta och det är ingen laptop, den står ostadigt i knät om man ligger i soffan osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

iPhone filmningen är ju ett bra exempel på utveckling. Hur många har med sig någon annan kamera, någonsin, mer än sin telefon? Absolut, folk har systemkameror, men hela kompakt-kamera segmentet känns rätt stendött numer.

Jo det är jättebra att mobilkamerorna är så bra och blir allt bättre. Och experimentet med långfilmen kanske bidrog lite till den utvecklingen, samtidigt var det ju väldigt uppenbart att de hade fått en mycket bättre film om de bara hade använt en vanlig kamera liksom. Jag ser absolut fram emot när det inte är så längre, men tills dess så får man ju bara något sämre för att man av någon anledning har satt upp en artificiell begränsning.

Sen är det ju ibland så konst fungerar. Om någon vill återskapa Mona Lisa med bara vaxkritor eller färgad sand utplacerat ett korn i taget så är väl det helt ok liksom. Men när det gäller begränsningar i teknik som ändå är tillgänglig för alla så känns det lite onödigt att inte använda det som passar bäst för uppgiften liksom, om inte det är hela syftet med vad man nu håller på med.

Citat:

Jag gillar och omfamnar förändring, så säkert därför jag "plågar" mig med min iPad nu, så mitt "problem" är snarare att förändring går för långsamt, antagligen p.g.a. bakåtsträvare som vill fortsätta dra båtsläpet med bilen när en cykel kanske skulle göra det så mycket coolare givet mer utveckling av tekniken på cyklar.

Jag gillar förändring också. Och man bör förstås testa gränserna för nya kategorier av prylar och så. Men när man har testat och det är uppenbart att det inte fungerar lika bra som vad man hade tidigare för en specifik uppgift så är det väl ingen större mening att fortsätta pusha på liksom. Ipad är en grym produkt, bra på en massa saker, men för att skriva längre texter är den inte särskilt lämpad och att utveckla passar den ännu sämre för. Mus-stöd, multi-tasking och liknande gör detta aningen bättre men det är ju fortfarande en rätt stor kompromiss jämfört med en laptop som kostar hälften liksom.

Men jag vet inte. Du kanske får andra fördelar av att koda på en Ipad som väger upp? Men jag ser inte riktigt det, mer än då förstås att du kan ha en enhet både för slösurfning i soffan och på jobbet. För mig är det ingen fördel dock, jag vill separera arbete och fritid. Nöje och nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men jag vet inte. Du kanske får andra fördelar av att koda på en Ipad som väger upp? Men jag ser inte riktigt det, mer än då förstås att du kan ha en enhet både för slösurfning i soffan och på jobbet.

Jag arbetar inte med utveckling, har enbart ett litet hobby-intresse där. På arbetet är jag en kontorsråtta, skriva texter o.s.v. är den klockren för, den är klockren för det mesta jag gör i mitt arbete och när teams får stöd för "centerstage" i nya, så kommer den ta ytterligare ett snäpp upp på värdekedjan.

Mitt största klagomål just nu är egentligen att kunna köra extern skärm i valfri upplösning. Så därför har jag en liten stationär som komplement, men det hade varit toppen att kunna docka iPad:en om den hade löst den där sista procenten av mina behov också. (ja, ibland fungerar saker bara eller bättre på datorn och då använder jag förstås den).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Min önskelista:
Extended-läge för extern skärm med valbar upplösning
Bättre mushantering, högerklick...
Xcode för iPadOS (jag arbetar inte med utveckling, men det låter coolt och jag hobby-fuskar lite-lite så... )

Missat att man kan klicka med två fingrar = "högerklick"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Missat att man kan klicka med två fingrar = "högerklick"?

Ja, tusan det hade jag missat eftersom det måste slås på:
https://www.idownloadblog.com/2020/06/08/ipad-right-click-tut...

Kul, tack!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag kör ju en 12.9” iPad just nu t.ex., det är ingen större skillnad jämfört med en 13” laptop. Om något tycker jag formatet 4:3 på iPaden är bättre än 16:9 som laptops oftast ligger på för just kodning och liknande, sämre för filmtittande såklart men för allt produktivt tycker jag det blir bättre.

Jo, jag hade föredragit mer fyrkantiga skärmar också, Surface har det med dock. Men 13 tum är en kompromiss i mina ögon. När jag pluggade hade jag en 12,5'' laptop och det funkade, men det var inte så komplexa saker man gjorde då och portabiliteten var förstås desto viktigare när jag behövde bära den med mig varje dag på kollektivtrafiken och så.

Citat:

Surface tycker jag är en kompromiss på allt dock så där håller jag med dig. Det är ingen surfplatta och det är ingen laptop, den står ostadigt i knät om man ligger i soffan osv.

Menar du att din Ipad står stadigt i knät? Ska man koda eller skriva "i knät" så är ju en laptop ypperlig för just det. Allt annat med lösa delar eller olika utfällbara stöd och liknande är ju kompromisser liksom.

Skrivet av Mindfighter:

Jag arbetar inte med utveckling, har enbart ett litet hobby-intresse där. På arbetet är jag en kontorsråtta, skriva texter o.s.v. är den klockren för, den är klockren för det mesta jag gör i mitt arbete och när teams får stöd för "centerstage" i nya, så kommer den ta ytterligare ett snäpp upp på värdekedjan.

Ok, men på vilket sätt är den "klockren"? Jag menar, hur är den bättre för ditt arbete som kontorsråtta än en laptop, som kan dockas, ha flera skärmar, bra tangentbord och så vidare?

Citat:

Mitt största klagomål just nu är egentligen att kunna köra extern skärm i valfri upplösning. Så därför har jag en liten stationär som komplement, men det hade varit toppen att kunna docka iPad:en om den hade löst den där sista procenten av mina behov också. (ja, ibland fungerar saker bara eller bättre på datorn och då använder jag förstås den).

Precis. "Om bara min Ipad hade fungerat mer som en laptop så hade den varit perfekt..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, men på vilket sätt är den "klockren"? Jag menar, hur är den bättre för ditt arbete som kontorsråtta än en laptop, som kan dockas, ha flera skärmar, bra tangentbord och så vidare?

Fläktlös (numer finns ju Macbook Air), perfekt format, möjlighet att rita/skissa med penna, bra batteritid (för en ultrabook, numer finns ju Macbook Air). Instant-on från vila, det hanterar Macbook i och för sig också rätt bra.

Inga problem att ansluta valfritt bluetooth tangentbord, mus och extern skärm. (Bortsett från det där med upplösningen då). Flera skärmar har jag inget behov av.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag hade föredragit mer fyrkantiga skärmar också, Surface har det med dock. Men 13 tum är en kompromiss i mina ögon. När jag pluggade hade jag en 12,5'' laptop och det funkade, men det var inte så komplexa saker man gjorde då och portabiliteten var förstås desto viktigare när jag behövde bära den med mig varje dag på kollektivtrafiken och så.

Ser ingen större mening med större laptops än 13”, det är ju bara i undantagsfall man kodar längre stunder borta från ett skrivbord med skärmar ändå.

Skrivet av snajk:

Menar du att din Ipad står stadigt i knät? Ska man koda eller skriva "i knät" så är ju en laptop ypperlig för just det. Allt annat med lösa delar eller olika utfällbara stöd och liknande är ju kompromisser liksom.

Ja, med magic keyboard står den stadigt i knät. Den är ju lite mer topptung än en laptop men stadigt står den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Fläktlös (numer finns ju Macbook Air), perfekt format, möjlighet att rita/skissa med penna, bra batteritid (för en ultrabook, numer finns ju Macbook Air). Instant-on från vila, det hanterar Macbook i och för sig också rätt bra.

Tja men allt det där (mer eller mindre) finns ju tillgängligt på en laptop, vad är det som gör Ipaden bättre?

Fläktlös - Min jobblaptops fläktar går inte igång om man inte gör något tungt på den, som en massa virtuella maskiner, feta kompileringar eller liknande.

Perfekt format - Smaksak men absolut är en Ipad smidigare att stoppa i en väska. Dock kanske inte så mycket tillsammans med tangentbordet och de donglar man behöver för extern skärm och så.

Möjlighet att rita med penna - Jag hade det på min förra jobblaptop och saknar det lite nu, men jag saknar inte den extra vikten eller ömtåligheten som det innebar. Å andra sidan har jag en wacom platta som funkar, men det är inte riktigt samma sak.

Batteritid är väl ganska lugnt idag. Jag säger inte att mer hade varit fel på något sätt, men 8 timmar är sällan ett problem idag om man inte gör tyngre saker.

Instant on är väl inte heller något problem längre. Jag startar generellt inte om eller stänger av min jobbdator mer än nödvändigt så den är ju igång när jag öppnar locket liksom.

Citat:

Inga problem att ansluta valfritt bluetooth tangentbord, mus och extern skärm. (Bortsett från det där med upplösningen då). Flera skärmar har jag inget behov av.

För mig känns det bara jobbigare. Du har en ömtålig pryl, visserligen mindre än "min pryl", med en hög med tillbehör som du ska ha med dig eller som ska finnas på plats där du ska använda den, sen ska du koppla ihop allt och så. Jag har en enhet med allt detta redan inbyggt liksom. Den väger kanske lite mer, men 1,7 kg är inte så mycket ändå, och den har 15 tums skärm, bra tangentbord och tillräckligt med kraft för allt jag behöver i alla lägen. Ska jag sätta mig ute och jobba, vilket händer emellanåt nu när vädret är lite trevligare, så är det en sladd att dra ur i mitt hemmakontor och sen är det bara att köra.

Skrivet av Aktsu:

Ser ingen större mening med större laptops än 13”, det är ju bara i undantagsfall man kodar längre stunder borta från ett skrivbord med skärmar ändå.

Det varierar väl. Nu i pandemitider så har jag jobbat på massa konstiga ställen men även tidigare satt jag ofta på en flygplats eller en tågstation någonstans och pillade med grejer exempelvis, eller ute hos en kund. På kontoret kunde jag vissa dagar sitta i möten hela dagen där jag omväxlande antecknade eller presenterade.

Citat:

Ja, med magic keyboard står den stadigt i knät. Den är ju lite mer topptung än en laptop men stadigt står den.

Fint att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Man kan också få 40st Apple AirTags, räcker till att sätta på allt jag äger...

Och när du går hemifrån med bara telefonen blir du döv av boomen från notifications.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fläktlös - Min jobblaptops fläktar går inte igång om man inte gör något tungt på den, som en massa virtuella maskiner, feta kompileringar eller liknande.

Perfekt format - Smaksak men absolut är en Ipad smidigare att stoppa i en väska. Dock kanske inte så mycket tillsammans med tangentbordet och de donglar man behöver för extern skärm och så.

Du har en ömtålig pryl, visserligen mindre än "min pryl", med en hög med tillbehör som du ska ha med dig eller som ska finnas på plats där du ska använda den, sen ska du koppla ihop allt och så.

Du har haft tur då, de flesta PC-laptops jag stött på startar fläktarna bara man kör teams...

En dongel är vad jag har med mig, hdmi/usb-anslutning. Tangentbord ligger ju vid skärmen, men rent krasst så dockar jag inte in min iPad p.g.a. nuvarande hantering av extern skärm som sagt.

Har inte upplevt att den skulle vara mer ömtålig än en laptop, du kanske tänker på glasskärmen? Magic Keyboard skyddar den väldigt väl när jag släpar runt på iPad:en.

...men absolut, alla har vi olika preferenser och det finns en stor uppsättning prylar. Att tangentbordet sitter fast i skärmen är i min bok ett minus och mitt personliga egentliga andra alternativ är surface, men som du redan konstaterat så är tangentbordet sämre, stödet är sämre o.s.v. (och den har fläkt om man köper i7:an)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Fel av dig!

M1 hela grund är A12X & A12Z
Så det skall vara : äntligen IPadPro CPUn till Mac värden!

Ni kan inte förneka detta! 😂

Skrivet av Nyhet:

Paradnumret för de kompetenta surfplattorna är en uppgradering till systemkretsen M1, men även Mini LED och Thunderbolt är på agendan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du har haft tur då, de flesta PC-laptops jag stött på startar fläktarna bara man kör teams...

Har en iPad Pro 12,9" 2018 och en MacBook Air M1, och avsaknaden av fläktar är en gudagåva. Ingen av mina bärbara PC:s klarar speciellt många samtida saker innan den fläktarna börjar väsnas. Kommer aldrig att köpa en dator med fläkt igen!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är ett orimligt pris för att man inte räknar på det sättet. Lön är lön, arbetsgivaravgifter är inte lön. Marginalskatt är ett räknesätt, inte vad någon betalar, för att komma upp i 56% skatt så behöver man tjäna över 400K i månaden.

Nej du betalar 56% på de översta/sista kronorna av din lön.
När jag får lönehöjning så betalar jag 56% skatt på de extra tusenlapparna och jag tjänar (tyvärr ) betydligt mindre än 400k/ mån.
Gå in i en skattetabell och jämför hur mycket skatten ökar i förhållande till beloppet när du går från 65000kr/mån till 70000kr/mån.
Tar man tabell 33 som exempel:
vid 65000kr/mån betalar du 22985kr i skatt
vid 70000kr/mån betalar du 25785kr i skatt
Lönen har alltså gått upp 5000kr.
Skatten har gåt upp med 25785 - 22985 = 2800kr
2800/5000 = 0.56
Så på 5000kr betalar du 56% skatt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Nej du betalar 56% på de översta/sista kronorna av din lön.
När jag får lönehöjning så betalar jag 56% skatt på de extra tusenlapparna och jag tjänar (tyvärr ) betydligt mindre än 400k/ mån.
Gå in i en skattetabell och jämför hur mycket skatten ökar i förhållande till beloppet när du går från 65000kr/mån till 70000kr/mån.
Tar man tabell 33 som exempel:
vid 65000kr/mån betalar du 22985kr i skatt
vid 70000kr/mån betalar du 25785kr i skatt
Lönen har alltså gått upp 5000kr.
Skatten har gåt upp med 25785 - 22985 = 2800kr
2800/5000 = 0.56
Så på 5000kr betalar du 56% skatt.

Jo jag vet vad marginalskatt är, det är bara konstigt att använda den när man beräknar vad något kostar för det är inte vad man betalar i skatt utan ett räknesätt. Tjänar du 70K med skattetabell 33 betalar du alltså 36,8% skatt ungefär enligt dina siffror, och någon som tjänar 65K betalar då ~35,4%. Eller menar du att du bara köper produkter för löneökningen och inte för resten av lönen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag vet vad marginalskatt är, det är bara konstigt att använda den när man beräknar vad något kostar för det är inte vad man betalar i skatt utan ett räknesätt. Tjänar du 70K med skattetabell 33 betalar du alltså 36,8% skatt ungefär enligt dina siffror, och någon som tjänar 65K betalar då ~35,4%. Eller menar du att du bara köper produkter för löneökningen och inte för resten av lönen?

Köper den för löneökningen. Hur mycket extra måste företaget betala mig för att jag ska ha råd att efter skatt köpa en ipad för 10.000kr var utgångsläget.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Köper den för löneökningen. Hur mycket extra måste företaget betala mig för att jag ska ha råd att efter skatt köpa en ipad för 10.000kr var utgångsläget.

Exakt så. Det är ju en marginalanalys.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Köper den för löneökningen. Hur mycket extra måste företaget betala mig för att jag ska ha råd att efter skatt köpa en ipad för 10.000kr var utgångsläget.

Utgångsläget var väl: "Målgruppen jag tänker på är företag och vops halva priset blir det direkt när man slipper moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgift." Vilket är ett väldigt konstigt sätt att räkna på.

Ditt första inlägg i denna del av debatten är kanske aningen mindre konstigt men likväl konstigt. Diskuterar vi verkligen hur mycket det skulle kosta ens arbetsgivare att ge en tillräckligt med pengar för att köpa produkten? Vad är det för diskussion? Om det handlar om vad ett företag behöver betala dig så borde det väl inte innefatta arbetsgivaravgiften då de aldrig betalar den till dig?

Men ok, vi kan titta på den konstruerade och teoretiska situationen. Du räknar baserat på en skattetabell, som är en guide för hur mycket ett företag ska dra i skatt baserat på månadslön, inte hur mycket man faktiskt betalar i skatt. För att den ska vara hyfsat korrekt behöver man alltså ha samma månadslön hela året. Så för att beräkningen ska stämma behöver du få denna löneökning från och med januari och ditt företag måste alltså vara så generöst att de ger dig denna löneökning hela året för att du ska kunna köpa en Ipad en månad.

Om du tjänar 55 000 idag och alltså får ut 37 727 behöver du öka din inkomst till drygt 77 700 för att kunna köpa en Ipad för 10 000 den månaden. Ditt företag behöver alltså höja din årslön med 272 400. Plus arbetsgivaravgiften på det då förstås, 85600 till. Så med din beräkningsmetod så kostar det din arbetsgivare ~358 000 för att du ska ha råd med en Ipad. Jag förstår att man är upprörd över våra skatter med sådan matematik...