Permalänk

Kommer åt ALLT utom dhcp.bahnhof.se

TL;DR: Jag kommer åt exakt hela Internet förutom just dhcp.bahnhof.se.

Hej!

Jag har Bahnhof via IP-Only.

Jag fick idag hem min nya EdgeRouter X och var riktigt ivrig att komma igång med den istället för min gamla Asus-router.

Jag följde alla möjliga guider för "Basic setup" via den inbyggda wizarden.

Tyvärr fick inte min router någon IP-adress från nätet och efter mycket om och men listade jag ut att jag måste registrera MAC-adressen till routern på dhcp.bahnhof.se.

Någonstans mitt i allt detta höll jag på att få psykbryt på situationen och kopplade ur strömmen samt själva fibersladden i dosan som sitter på väggen. Jag minns inte exakt varför jag gjorde det, men det var nog för att försöka tvinga Bahnhof att ge min nya router en IP-adress.

Nu sitter jag med min laptop i hallen och är direktkopplad till fiberlådan och försöker förgäves komma åt dhcp.bahnhof.se, men jag får inget svar från servern, jag kan inte ens pinga den. Enligt verktyget "dig" är IP-adressen till servern 213.80.100.184 och jag tror det stämmer. Min egen IP-adress börjar på 158.

Jag kommer åt precis ALLT annat. Aftonbladet, Google, Discord, fan och hans moster. Jag har kollat på downforeveryoneorjustme.com och enligt den skall sidan var åtkomlig och jag når även sidan via mobiltelefonens 4G.

Hur ska jag tänka nu? Jag ville bara uppgradera mitt hemnätverk och istället är jag nu rädd att jag riskerar vara helt utan Internet tills att deras kundtjänst öppnar igen.

Någon som har en bra idé? Det verkar nästan som om deras server har automatiskt bannlyst mig av någon anledning.

Redigerat: Det ska tilläggas att det finns en Reset-knapp på fiberlådan, men jag är rädd för att använda den eftersom det kanske bara förvärrar problemet. Vad tror ni?

Redigerat 2: Jag klonade min dators MAC-adress och satte den på eth0 på min router, nu kommer jag åt hela Internet via min router, men min publika IP-adress börjar på 100.66, så jag tror inte det är en "riktig publik" IP-adress, känns som något slags Bahnhof-NAT. Jag kommer fortfarande inte åt dhcp.bahnhof.se.

Detta är alltså inte löst och jag är om möjligt mer förvirrad än vad jag var när jag började.

Redigerat 3: Jag kommer åt sidan när jag slår igång ett VPN. Detta bör betyda att det är på IP-basis som jag blivit "bannad". Jag kan naturligtvis fortfarande inte ändra några uppgifter även om jag kommer in, eftersom de kräver att jag har en IP-Only-IP-adress för att få göra någonting.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag hade nästan likadan problem, när jag byte från Asus router till USG 4 Pro. Problemet var i nätverkssladden till router. Den var trasig en meter från kontakten. Seden fick jag tips från IT avdelningen på jobbet att gamla routrar använder bara 4 trådar medan nya routrar använder alla 8 trådar. I mitt fall det var orsaken att jag inte kunde få en ny IP adressen från Telia.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag hade nästan likadan problem, när jag byte från Asus router till USG 4 Pro. Problemet var i nätverkssladden till router. Den var trasig en meter från kontakten. Seden fick jag tips från IT avdelningen på jobbet att gamla routrar använder bara 4 trådar medan nya routrar använder alla 8 trådar. I mitt fall det var orsaken att jag inte kunde få en ny IP adressen från Telia.

mvh
Njanja

Tack för svar, det uppskattas! Nu vet jag dock med mig att alla kablar är fullt fungerande, eftersom jag har fått igång det nu, om än halvt.

Permalänk
Medlem

Prova direkt från datorn. Fixa IP till ditt MAC. Sen kopplar du in routern o kopierar din MAC adress till routern så den visar din dators MAC adress utåt.
Så fick jag fixa på min ASUS router iaf. Lär ju funka på en edgerouter.

EDIT: Läste inte alla dina edits. Du verkar ha provat det här. Låt det stå över natten. mycket löser sig med tid när det gäller ISPs o deras nät har jag märkt. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Prova direkt från datorn. Fixa IP till ditt MAC. Sen kopplar du in routern o kopierar din MAC adress till routern så den visar din dators MAC adress utåt.
Så fick jag fixa på min ASUS router iaf. Lär ju funka på en edgerouter.

EDIT: Läste inte alla dina edits. Du verkar ha provat det här. Låt det stå över natten. mycket löser sig med tid när det gäller ISPs o deras nät har jag märkt. XD

Ja, nu när jag ändå kommer ut på Internet så kan jag leva med att använda klonad MAC-adress för tillfället. Vid ett senare tillfälle kommer jag nog att försöka göra det "korrekt" om jag kommer ihåg. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Det borde gå att av-aktivera MAC-kopplingen mot publik IP-adress och ramla tillbaka under CG-NAT igen, sedan byta till den routern som skall användas med sina egna MAC-adress, aktivera igen nu genom att man kör webbrowsern med trafiken genom routern och aktivera det hela igen. bahnhof DHCP låser mot den MAC-adressen den ser på andra sidan kopplingen, normalt din Routers MAC-adress.

Permalänk

Jag måste nog bumpa den här tråden, för jag kommer fortfarande inte åt dhcp.bahnhof.se. Min IP-adress börjar på 100.66 vilket jag tror betyder att jag sitter bakom CGNAT, alltså en "privat IP-adress". Men varför kommer jag inte åt dhcp.bahnhof.se nu?

Om det skulle ha någon betydelse så ansluter jag via en accesspunkt till min EdgeRouter X som går direkt in i fiberdosan på väggen. Min router har fortsatt min dators klonade MAC-adress. Ska jag sluta klona MAC-adressen kanske? Är inte risken då att jag blir utstängd från nätet igen?

Naturligtvis har Bahnhofs kundtjänst bara öppet när jag har fullt upp på jobbet och inte när jag är hemma och har tid att pula med sånt här.

Permalänk

Jag har haft samma problem som dig och det verkar som det inte är helt ovanligt att det är problem att nå dhcp.bahnhof.se från en natad adress. Problemet löstes genom att jag fyllde i formuläret under Kundservice, Bredband, Publik ip på bahnhof.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mittriktigakonto:

Jag måste nog bumpa den här tråden, för jag kommer fortfarande inte åt dhcp.bahnhof.se. Min IP-adress börjar på 100.66 vilket jag tror betyder att jag sitter bakom CGNAT, alltså en "privat IP-adress". Men varför kommer jag inte åt dhcp.bahnhof.se nu?

Om det skulle ha någon betydelse så ansluter jag via en accesspunkt till min EdgeRouter X som går direkt in i fiberdosan på väggen. Min router har fortsatt min dators klonade MAC-adress. Ska jag sluta klona MAC-adressen kanske? Är inte risken då att jag blir utstängd från nätet igen?

Naturligtvis har Bahnhofs kundtjänst bara öppet när jag har fullt upp på jobbet och inte när jag är hemma och har tid att pula med sånt här.

Du kan maila ditt problem till bahnhof. Bifoga MAC adressen som syns utåt internet.
Så fixat dem ditt problem. Det gick på ett par dagar för mig förrut.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av SuPeR_HeRMaN:

Jag har haft samma problem som dig och det verkar som det inte är helt ovanligt att det är problem att nå dhcp.bahnhof.se från en natad adress. Problemet löstes genom att jag fyllde i formuläret under Kundservice, Bredband, Publik ip på bahnhof.se

Skrivet av Mullvaden83:

Du kan maila ditt problem till bahnhof. Bifoga MAC adressen som syns utåt internet.
Så fixat dem ditt problem. Det gick på ett par dagar för mig förrut.

Detta var ju onekligen spännande! Jag gjorde precis detta, hoppas att det löser problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mittriktigakonto:

Jag måste nog bumpa den här tråden, för jag kommer fortfarande inte åt dhcp.bahnhof.se. Min IP-adress börjar på 100.66 vilket jag tror betyder att jag sitter bakom CGNAT, alltså en "privat IP-adress". Men varför kommer jag inte åt dhcp.bahnhof.se nu?

Om det skulle ha någon betydelse så ansluter jag via en accesspunkt till min EdgeRouter X som går direkt in i fiberdosan på väggen. Min router har fortsatt min dators klonade MAC-adress. Ska jag sluta klona MAC-adressen kanske? Är inte risken då att jag blir utstängd från nätet igen?

Naturligtvis har Bahnhofs kundtjänst bara öppet när jag har fullt upp på jobbet och inte när jag är hemma och har tid att pula med sånt här.

Skrivet av SuPeR_HeRMaN:

Jag har haft samma problem som dig och det verkar som det inte är helt ovanligt att det är problem att nå dhcp.bahnhof.se från en natad adress. Problemet löstes genom att jag fyllde i formuläret under Kundservice, Bredband, Publik ip på bahnhof.se

Är det svårt att surfa in på sidan på mobilen och fylla i routerns MAC? Vill förtydliga precis som @SuPeR_HeRMaN pekar på att man inte behöver gå in på adressen via prylen som ska läggas till för publik IP om det är någon mer i framtiden som stöter på problemet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är det svårt att surfa in på sidan på mobilen och fylla i routerns MAC? Vill förtydliga precis som @SuPeR_HeRMaN pekar på att man inte behöver gå in på adressen via prylen som ska läggas till för publik IP om det är någon mer i framtiden som stöter på problemet.

Som jag beskrev i min trådstart så kan man inte via dhcp.bahnhof.se göra nånting såvida man inte ansluter via en IP-adress som tillhör ens leverantör, i mitt fall IP-Only. Det kommer upp ett felmeddelande som säger det om man försöker.

Kan dock med glädje meddela att jag varit i kontakt med supporten och löst problemet, så nu har jag en publik IP-adress. Tack för all uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Kan du inte spoofa MAC-adressen i en UGS? Min bror hade samma problem när han bytte ifrån en ASUS router till en pfSense box jag byggt åt honom.

Då spoofade vi MAC-adressen ipfSense till MAC-adressen som ASUS routern hade, då fick vi igång allt och kunde komma åt dhcp.bredband.se och kunde ändra till rätt MAC-adress för att sedan återställa MAC-adresen i pfSense boxen.

Såg nu att det hade löst sig, till nästa gång kanske du kan göra som vi gjorde så slipper du vänta på att deras support ska svara.